Anonym (Fyra år) skrev 2025-12-08 18:13:44 följande:
Vi har fyra år mellan barnen. Jag hade egentligen önskat ännu fler år mellan dem, men min egen och pappans ålder kom emellan. En av mina stora mardrömmar var att ha barn tätt, för mig finns inga fördelar med det.
Vår äldsta klarade sig själv när syskonet kom. Hon åt själv, klädde sig själv och gick på toaletten själv. Det underlättade väldigt mycket. Hon var också helt medveten om vad som skedde. Vi har inte upplevt någon som helst svartsjuka mellan barnen. Storasyster var väldigt delaktig, väldigt fin och ömsint med sin bror och hade tålamod och förståelse för att han ibland behövde prioriteras.
Nu är lillebror mest jobbig, men emellanåt är de väldigt tighta. De leker en del, och umgås kring spel och filmer. Nu är de 10 och 6 och umgås på ett annat sätt än förr. Storasyster är inte jätteintresserad av att köra runt med bilar till exempel.
Vi skaffade inte barn för att ge vår dotter ett syskon, utan för att vi ville ha ett barn till. För oss var det roligt och givande med en till (men sen var vi väldigt eniga om att vi var klara).
Jag funderar egentligen med på fler år, men vi är också där att åldern börjar bli lite hög..
jag skulle inte vilja kunna lägga allt fokus min dotter behöver just nu, tex stt behöva prioritera det mindre syskonet. Därför skulle jag vilja i i så pass hög ålder att hon ändå är medveten om det. Jag vet att jag längtade så mycket efter ett syskon när jag var 6 år o min syster föddes o hjälpte till med allt.
anledningen till att jag tvekar på att barn till är att jag är rädd att det bandet vi har nu förstörs, att vi har det så mysigt när bara vi 2 åker iväg på saker.