• Anonym (TS)

Varför ska barn vara ute i regn?

Jag är nyfiken på varför barn ska ha rast utomhus? 

Det spelar ingen roll att det regnar rejält, är svinkallt. 

Värdet sägs vara att det är bra med rörelse och frisk luft.

Helt ärligt, alla barn rör inte på sig under rasten utan är helt passiva.

Om vi struntar i aspekten med lokaler, skulle det inte vara roligare och bättre att ha en stor idrottshall istället med en tydlig hinderbana istället? Eller att få dansa i en stor danssal och så får man välja. 

Vill barn verkligen stå i regn jämt? 

Hade det inte varit bättre med fler alternativ och att man får röra sig som man vill? 

Strunta i kostnaden nu 

• Svar på tråden Varför ska barn vara ute i regn?
  • Ezmeraldah
    Anonym (TS) skrev 2025-12-15 07:02:41 följande:

Jadu, hur tror du vissa barn känner sig som bara står en rast ute i kylan och inte vet vad de ska göra, där det blir väldigt tydligt att man inte har några vänner eller liknande? 

När ens enda kompis man har är sjuk och man står där då helt ensam.

Barn med motoriska svårigheter som inte kan vara med på fotbollsplanen eller de små barnen som är livrädda för hårda fotbollar. Eller så har vi barn som är rädda för andra barns utbrott. 

Rasten är inte frivillig, alla ska ut oavsett väder eller intresse och oavsett hur det får än att må, för att frisk luft är det bästa. Vissa barn har medvetet utvecklat strategier att äta lunch mycket långsamt för att slippa vara ute lika länge på rasten. 

Andra äter långsamt och går då miste om rasten och känner stress. 

Jag frågade vilka rättigheter barn har i det här sammanhanget. Varför svarar du inte på det? Du jobbar ju med "barnrätt"?

Varför vill du veta hur jag tror att barnen känner sig? På vilket sätt är det intressant?

Jag frågade INTE vilka problem och strategier barnen har och jag vet att raster inte är frivilliga. 

Varför har du skrivit ett långt svar riktat till mig där du upplyser mig om saker jag redan vet och absolut inte frågat om? Du låter nästan anklagande, "hur tror du att barnen känner blablabla...". Hur tror DU att det vore om du läste innan du svarade och sen försökte svara på själva frågan?! 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Signe) skrev 2025-12-15 05:31:38 följande:
    Samma här, det var hemskt!

Inte förrän på högstadiet kunda man välja själv och då satt man mest i cafeterian och hängde om vädret var uselt.
    Vi hade ingen cafeteria och biblioteket var aldrig öppet. Men man kunde sitta på bänkar eller låsa in sig på en toalett. 
  • Anonym (Trez)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-15 09:48:51 följande:
    Vi hade ingen cafeteria och biblioteket var aldrig öppet. Men man kunde sitta på bänkar eller låsa in sig på en toalett. 
    Skolan du gick på låter allt annat än bra.

Hur är det förresten möjligt att ni fick 40 min rast efter idrotten? 
    Det tar ju tid att duscha och så. Men då gör man ju det och går inte ut direkt.
    Vi hade alltid lektion direkt så att de som var långsamma i omklädningsrummet, bla jag, fick springa för att hinna till lektionen efteråt. Dessutom var det inte bra att vara ute i kyla nyduschad med blött hår enligt lärarna.

I de skolor jag gått i har vi aldrig haft så lång rast som 40 minuter. Förutom lunchrasten, men då äter man ju halva tiden.
    10 min och 20 min var våra raster. 20 min en gång vissa dagar. Förutom lunchen då som sagt.

Den mörka tiden är det superviktigt att få dagsljus för att inte bli trött och deppig av d-vitaminbrist. Gäller både barn och vuxna.
  • Anonym (Signe)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-15 09:48:51 följande:
    Usch så deppigt!

Vi hade ett café som låg nära skolan också, hade vi pengar så köpte man en kaffe eller annan dryck och satt av rasten där.

När jag gick i skolan hade vi rökruta ute, lärarna rökte i rökrummet. Minns att vi var arga över det. 
    I efterhand var det lika bra, så man rökte mindre.

Var och varannan unge rökte på den tiden, det är tur att tiderna förändrats angående det!

(Nu paratar jag högstadiet.)
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Trez) skrev 2025-12-15 10:53:55 följande:
    Skolan du gick på låter allt annat än bra.

Hur är det förresten möjligt att ni fick 40 min rast efter idrotten? 
    Det tar ju tid att duscha och så. Men då gör man ju det och går inte ut direkt.
    Vi hade alltid lektion direkt så att de som var långsamma i omklädningsrummet, bla jag, fick springa för att hinna till lektionen efteråt. Dessutom var det inte bra att vara ute i kyla nyduschad med blött hår enligt lärarna.

I de skolor jag gått i har vi aldrig haft så lång rast som 40 minuter. Förutom lunchrasten, men då äter man ju halva tiden.
    10 min och 20 min var våra raster. 20 min en gång vissa dagar. Förutom lunchen då som sagt.

Den mörka tiden är det superviktigt att få dagsljus för att inte bli trött och deppig av d-vitaminbrist. Gäller både barn och vuxna.
    Hade ni aldrig håltimmar?
    Vi kunde ha längre uppehåll än .

Hur det var efter gympan minns jag inte, det var inte många som duschade oavsett.
  • Anonym (Trez)
    Anonym (Signe) skrev 2025-12-15 16:07:28 följande:

Hur det var efter gympan minns jag inte, det var inte många som duschade oavsett.
    Jo men då var ju fritids öppet och "ämnet" kallades Hålis.
  • Anonym (Trez)
    Anonym (Signe) skrev 2025-12-15 16:07:28 följande:

Alltså i låg och mellanstadiet fanns Hålis som alltså var utmärkt som en lektion på schemat där man skulle vara på fritids och rita, pyssla och leka.
  • Anonym (.............)

Är barnen gjorda av socker? Eller varför kan de inte vara ute i regn? De har regnkläder får jag väl killgissa.

Jag tyckte det var jättekul att plaska i vattenpölar, bygga sandslott med vattenfall, barkbåtar eller vad fasiken man nu gjorde. Dagens barn kanske inte är så vana att leka så, men med en engagerad vuxen kan de ju komma igång på egen hand till slut.

• Anonym (Anonym)

Generellt tycker jag det är en självklarhet att barn ska vara ute oavsett väder, både i förskola och grundskola. En regnskur och lite blåst är absolut inte skäl för att stanna inne. Med detta sagt tycker jag dock ändå att det ska finnas någon slags rim och reson i det. Är det fullkomligt ösregn hela dagen så kanske ändå utetiden ska kortas något lite kan jag tycka. I stället för att vara ute halva dagen på förskolan och kanske 1 h i grundskolan, kanske förskolan exempelvis kan vara ute några timmar på förmiddagen, och bara halva lunchrasten i grundskolan exempelvis. På den nivån måste det ändå gå att reglera, annars blir det helt orimligt åt andra hållet.

• Anonym (Signe)
    Anonym (.............) skrev 2025-12-15 16:57:04 följande:

Är barnen gjorda av socker? Eller varför kan de inte vara ute i regn? De har regnkläder får jag väl killgissa.

Jag tyckte det var jättekul att plaska i vattenpölar, bygga sandslott med vattenfall, barkbåtar eller vad fasiken man nu gjorde. Dagens barn kanske inte är så vana att leka så, men med en engagerad vuxen kan de ju komma igång på egen hand till slut.

Js, tänk om det ändå vore så.

Själv hatade jag att vara ute i oväder när jag var barn/ungdom.

Barkbåtar, ja vilket minne!
    Undrar om dagens barn, och deras föräldrar, ens vet vad en barkbåt är. Eller hur man tillverkar den...
  • Anonym (Trez)
    Anonym (Signe) skrev 2025-12-17 05:28:11 följande:

Undrar om dagens barn, och deras föräldrar, ens vet vad en barkbåt är. Eller hur man tillverkar den...
    Jag är född sent 80tal. Självklart både vet jag vad en barkbåt är och har gjort egna som barn mest för att prova.
    Det förekommer barkbåtar i någon av Astrid Lindgrens sagor/filmer. Så har man sett det så har man sett barkbåtar. Blir man då nyfiken så vill man gärna prova att göra en själv.
    Tror det är lika för många. 
  • Anonym (Enkelt)

För att få dagsljus och frisk luft vilket man behöver för att må bra. Även molnigare dagar är ljuset ute mycket starkare än det inne. 

• Anonym (.............)
    Anonym (Signe) skrev 2025-12-17 05:28:11 följande:

Jag är född sent 80 tal och uppväxt på 90 talet alltså.

Man kan ju inte låta barnen vara inne hela tiden för att det är bekvämt, de måste härdas lite. Gillar man det inte får man lära sig att livet inte är kul och gulligull precis hela tiden. Tough love...

• Anonym (Signe)
    Anonym (Trez) skrev 2025-12-17 08:07:26 följande:
    Jag är född sent 80tal. Självklart både vet jag vad en barkbåt är och har gjort egna som barn mest för att prova.
    Det förekommer barkbåtar i någon av Astrid Lindgrens sagor/filmer. Så har man sett det så har man sett barkbåtar. Blir man då nyfiken så vill man gärna prova att göra en själv.
    Tror det är lika för många. 
    Tror inte att det är så självklart, men kul att du gjort egna.
    Det där med Astrid Lindgren oc barkbåtar har jag nog missat, men så har jag nog bara sett Pippi Långstrump.
    Jag var i samma ålder som barnen i Pippifilmerna och de var ju omåttligt populära!

Så mycket som vi lekte Pippi, med röd peruk och leksaksapor.
    Anonym (.............) skrev 2025-12-17 13:43:02 följande:

Jag är född sent 80 tal och uppväxt på 90 talet alltså.

Man kan ju inte låta barnen vara inne hela tiden för att det är bekvämt, de måste härdas lite. Gillar man det inte får man lära sig att livet inte är kul och gulligull precis hela tiden. Tough love...

Sa jag att man alltid ska låta barnen vara inne?
    Det jag sa var att jag hatade att vara ute i oväder, men det fick man ju vara ändå.
    Upp till högstadiet vill säga.

Stormade det mycket så hängde vi i rummet där alla toaletter var, när vi gick i låg- och mellanstadiet.

Jag är mycket äldre än du, har barn som är äldre också. Min äldsta är fördd 1981.

Det där sista är inte värt att kommentera mer än så här. Blaha.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-12-14 18:07:12 följande:
    Jag jobbar med barnrätt och undersöker detta utifrån barns inflytande och barns trygghet och funderar på vilka strukturer vi har egentligen. Min uppgift är inte att i min roll analysera strukturerna men jag tycker det är intressant. Vår uppfattning om att frisk luft är det bästa oavsett vad. 
    Det låter som väldigt mycket hittepå. 
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-12-15 07:02:41 följande:

Jadu, hur tror du vissa barn känner sig som bara står en rast ute i kylan och inte vet vad de ska göra, där det blir väldigt tydligt att man inte har några vänner eller liknande? 

När ens enda kompis man har är sjuk och man står där då helt ensam.

Barn med motoriska svårigheter som inte kan vara med på fotbollsplanen eller de små barnen som är livrädda för hårda fotbollar. Eller så har vi barn som är rädda för andra barns utbrott. 

Rasten är inte frivillig, alla ska ut oavsett väder eller intresse och oavsett hur det får än att må, för att frisk luft är det bästa. Vissa barn har medvetet utvecklat strategier att äta lunch mycket långsamt för att slippa vara ute lika länge på rasten. 

Andra äter långsamt och går då miste om rasten och känner stress. 

Rasten ingår i skolan, och grundskolan inte frivillig eftersom vi har skolplikt i Sverige. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Varför ska barn vara ute i regn?