Anonym (Ana) skrev 2025-12-21 03:15:13 följande:
Ah, right - men det är ju en annan sak än vanliga havregryn. Snabbhavregryn har normalt sett gått igenom en rad ytterligare steg, som ytterligare valsning/malning, pregelatinisering, skjuvning, torkning, och tillägg av tillsatser som exvis emulgeringsmedel och stabiliseringsmedel. Kort sagt: det har processats på olika sätt i betydligt större utsträckning än vanliga havregryn som bara har ångats och valsats.
Inom kategori 4 i NOVA - alltså inom kategorin ultraprocessad mat - brukar inte göras nån ytterligare klassificering eftersom all mat som hamnar där uppfyller alla kriterier för att vara ultraprocessad. Att saker som hamnar där ändå kan skilja sig från varandra i fråga om allmän nyttighet har inget att göra med hur bearbetade de är, utan med andra faktorer (som förvisso ofta är bieffekter av bearbetningen, men som inte är bearbetningskriterier i sig); alltså blir en vidare kategorisering på basis av bearbetning inte relevant, om du är med på hur jag menar. Jag vet inte om jag lyckades förklara bättre nu? Ibland trasslar jag in mig när det kommer till mina personliga obsessions haha.
Jo, tack, jag f
örst
år vad du menar. Tyv
ärr tycker jag denna indelning, och att det nu i media verkar skrikas ut hur d
åligt det
är med
ultraprocessad mat som olycklig, eftersom det
är ganska stor skillnad mellan t ex en frukost av havregrynsgr
öt gjord p
å 1-minuters-havregryn och en doughnut eller en kanelbulle (b
åde hemmagjord eller butiksk
öpt skulle jag vilja p