Jimmy75 skrev 2025-12-17 19:05:55 följande:
Det är ju en fråga om hur man tolkar saker och ting. Det går ju att ta åt sig och känna sig utpekad och kränkt om man nu är lagd på det viset. Det går också att se det som att den som skrev det endast vill ge barnen en röst eftersom det är svårt för barnen själva att göra det. Som förälder är jag oerhört tacksam att pedagogisk personal engagerar sig i barnens väl och ve. Jag tog inte åt mig ett smack av den artikeln. Det fanns inget i den som fick mig känna mig som en sämre förälder. Jag önskar att mina barn (när de var små) kunde gått kortare dagar än de gjorde på förskolan. Det hade alla vunnit på. Nu var det tyvärr inte möjligt för vår del och då var vi ändå långt ifrån de som hade barnen där flest timmar. Men artikeln belyser bara barnens behov och inget annat. Jag har full respekt för att förutsättningarna ser olika ut och att det absolut finns familjer där det inte finns någon bättre lösning än att barnet är på förskolan 10 timmar om dagen. Men det hindrar inte att artikelns insändare har rätt i att det är ett bekymmer för barnen och i den bästa av världar kunde vara annorlunda. Det pekas inte ett finger i artikeln....men om man letar efter det och har en tendens att känna sig utpekad, eller har nära till dåligt samvete så är det lätt att ta åt sig.
Personligen tänker jag att det hade blivit mer konstruktivt om du istället konkret hade skrivit vad du såg som ett problem istället för att bara ifrågasätta om jag inte fattade det själv. Peka finger är inte särskilt svårt....det är inte särskilt hjälpsamt heller. Jag har jobbat på olika vis inriktat mot barn och ungdomar i snart 20 års tid och frågar du mig så är jag lite trött på det eviga nånannanismen-tugget.
Kanske vi alla skulle lyfta blicken och tanken istället och börja fundera på vad vi kan göra åt saken istället för att vara så upptagna med att berätta vems fel vi tycker det är....vilket no-shit-sherlock, ALLTID är någon annans.
Det framgår tydligt av texten att den är skriven av en förskollärare. Hur dom gör dokumentation i mentor visar på det (ifall du undrar).
Jag kan inte se något annat syfte med texten än skuldbelägga föräldrar. Vad annat kan det annars vara?
Det finns inget i den här texten som får mej heller att ta åt mej. Jag har förmånen att bara behöva ha mina barn halvtid på förskolan under tider som passar mina barn. Men för de föräldrar som kämpar för att få pusslet med ekonomi, arbete och barn är den här texten ett slag under bältet. Jag förstår inte hur du inte kan se det?