• Anonym (Var inte men blir arg då!)

Han säger alltid att jag är arg!!!

Nu är jag förbannad på min man. Varje gång jag ska prata med honom om något som idag; planering av julen och 11 personer hemma hos oss så reagerar han som en jävla idiot rent utsagt och börjar skrika direkt. 

Han skulle iväg mitt på dagen för att ta sin morsa på shopping och lunch som tar drygt fyra timmar. Innan dess så försöker jag säga att han väl inte behöver köra henne tvärs över stan till en restaurang hon alltid vill äta på varje helg utan att dom kan väl äta i centrum för vi har massor att göra. Om han åker till restaurangen ifråga så lägger det till en dryg timme på hans utflykt med henne till fem timmar. En timme vi egentligen inte har just nu då inget är klart till i jul än. Som vanligt är det jag som måste planera allt, tänka på allt och ändå så höjer han rösten direkt och säger att jag ska "lugna ner mig". 

Nu drog jag iväg i texten på dagens bråk men så här går det normalt till när jag försöker addressera något. 

Jag: Vi måste fundera ut hur vi ska göra med den där saken.
    Han: Tagga ner! Sluta stressa över allt alltid! Jag har inte tid att prata om det här nu med arg och elak röst. 
    Jag: (NU kanske jag höjer rösten) Men NÄR ska jag få prata med dig då? Jag får inte prata innan jobbet, under jobbet, efter jobbet för då är du stressad/trött/vill inte. Jag får inte prata när du är ledig för då vill du vara ledig. När ska jag få prata?! Varpå han ändrar hela samtalet till att jag måste försvara mig för att jag är så arg och måste sluta stressa. Men jag är INTE arg men man måste ju planera och fixa saker i ett vuxet liv. Gaaaah! Någon som har samma problem?

• Svar på tråden Han säger alltid att jag är arg!!!
  • Anonym (Elisa)

Klart att han är missnöjd när hushållerskan han en gång fick på kroken inte sköter sitt jobb.

Och klart att du är missnöjd över att upptäcka att han ser dig som en hushållerska och inte en jämbördig partner.

Ni behöver nog många långa samtal för att få ordning på vilka roller ni egentligen ska ha (och vilken roll hans mamma ska ha).

• Anonym (D)

Du förstår att det kommer pågå sålänge du tillåter det? 

Jag skulle aldrig acceptera något liknande. Arbetsbördan sak delas 50/50.

Hade ställt in julen och slått in skilsmässopapperna åt jättebebisen. 

Totalt jävla respektlöst. 

• Anonym (H)
    Anonym (Elisa) skrev 2025-12-21 19:34:52 följande:

Klart att han är missnöjd när hushållerskan han en gång fick på kroken inte sköter sitt jobb.

Och klart att du är missnöjd över att upptäcka att han ser dig som en hushållerska och inte en jämbördig partner.

Ni behöver nog många långa samtal för att få ordning på vilka roller ni egentligen ska ha (och vilken roll hans mamma ska ha).

Ack så sant.
  • Jemp

Låter som att ni behöver parterapi för att få hjälp att prata.

• Agda90
    Anonym (Var inte men blir arg då!) skrev 2025-12-21 19:09:56 följande:
    Jag gör det mesta av det du säger redan men ändå så måste jag bli projektledare av någon outgrundlig orsak eller så får jag tusen frågor. Ska jag köra diskmaskinen? Ja vad tror du själv? Den är ju full?!
    Det är ett mindre grustag i hallen borde jag dammsuga? Nää varför då? Dra runt det i hela huset i stället så att det tar en timme att dammsuga istället för fem minuter? Han frågar ju mer dumma frågor än en treåring och treåringar har ju en ursäkt i alla fall för dom är små och lär sig nya saker varje dag. 

Som när hans morsa insisterade på att sova över trots att hon bor 10 minuter bort och skulle få skjuts till oss och hem igen den dagen. Han fick tvätta alla handdukar i gästbadrummet och städa upp det både innan och efter att hon hade varit där och samma sak med lakanen i gästsängen. Så fyra tvättmaskiner fick han köra, bädda och städa istället för att resolut skjutsa hem henne. Jag tvingade på honom det arbetet då han inte verkar fatta hur mycket jobb det är att ha gäster t ex. 

Du skriver att jag är passivt aggresiv och det är jag absolut ibland. Men först när ord aldrig går in i skallen på honom och jag måste få honom att fatta genom att själv göra jobbet som med hans morsas helt onödiga övernattning eller att bara låta bli att fråga om middag i tid på helgen. 
    Fyra maskiner tvätt för EN gäst EN natt?
    Alltså du överdriver något enormt här! Det eller så är hans mamma den skitigaste tanten i världshistorien!

Antingen har du överdrivet kontrollbehov och måste ha allt gjort på ditt sätt eller så har din man aldrig fått lära sig hur man sköter ett hushåll. 
    Ni måste prata med varandra. Fungerar det inte efter jobb eller en morgon eller en kväll så får ni väl boka in en tid i kalendern. Alternativt, eftersom han verkar skrika på dig, boka parterapi så att ni kan få prata på neutral mark
  • Anonym (Mia)

När han ber dig tagga ner så säger du vilken bra idé, jag hade inte tänkt på det. Jag blir stressad av allt det här (vifta med listan), men om du tar och man up och tar över så ska jag ta och jobba på att slappna av lite. Tack älskling!

Lämna över listan och tillbringa sedan resten av dagen med att återhämta dig utom hörhåll.

• Anonym (N)

Det verkar som om han tvingar fram det sämsta i dig. Du är inte en stressad person egentligen skrev du, men du blir det pga hans oförmåga att planera på rimlig nivå. Han viftar bort allt ansvar och förväntar sig att du löser allt. Om jag var i din sits hade jag funderat en hel del på hur jag egentligen skulle vilja ha det. Hur är du när han inte är hemma på ett tag? Hur var du innan du träffade honom? Behöver du verkligen honom till något?

• Anonym (R)

Han är en idiot. Ge dig själv en skilsmässa i julklapp.

• FannyN

Han verkar ju ha någon form av intellektuell funktionsnedsättning. Varför är du ihop med en sån nolla? 

• KimLinnefeldt

Sätt er ner med papper och penna och gör en lista på vad som behöver göras. Dela upp sysslorna sinsemellan. 

Lägg dig inte i hur trött han är, vad han gör med sin mamma hur länge och annat tjafs. Gör bara det som står på din lista.

• Anonym (M2)

Känner igen situationen! Håller på att separera. 

• baaa
    Anonym (Var inte men blir arg då!) skrev 2025-12-21 16:36:34 följande:

Nu är jag förbannad på min man. Varje gång jag ska prata med honom om något som idag; planering av julen och 11 personer hemma hos oss så reagerar han som en jävla idiot rent utsagt och börjar skrika direkt. 

Han skulle iväg mitt på dagen för att ta sin morsa på shopping och lunch som tar drygt fyra timmar. Innan dess så försöker jag säga att han väl inte behöver köra henne tvärs över stan till en restaurang hon alltid vill äta på varje helg utan att dom kan väl äta i centrum för vi har massor att göra. Om han åker till restaurangen ifråga så lägger det till en dryg timme på hans utflykt med henne till fem timmar. En timme vi egentligen inte har just nu då inget är klart till i jul än. Som vanligt är det jag som måste planera allt, tänka på allt och ändå så höjer han rösten direkt och säger att jag ska "lugna ner mig". 

Nu drog jag iväg i texten på dagens bråk men så här går det normalt till när jag försöker addressera något. 

Han: Tagga ner! Sluta stressa över allt alltid! Jag har inte tid att prata om det här nu med arg och elak röst. 
    Jag: (NU kanske jag höjer rösten) Men NÄR ska jag få prata med dig då? Jag får inte prata innan jobbet, under jobbet, efter jobbet för då är du stressad/trött/vill inte. Jag får inte prata när du är ledig för då vill du vara ledig. När ska jag få prata?! Varpå han ändrar hela samtalet till att jag måste försvara mig för att jag är så arg och måste sluta stressa. Men jag är INTE arg men man måste ju planera och fixa saker i ett vuxet liv. Gaaaah! Någon som har samma problem?

Nästa år så köper du hem färdig julmat istället. så kan du också vara ute på stan? 
  • Mrs Moneybags
    baaa skrev 2025-12-24 18:02:56 följande:
    Nästa år så köper du hem färdig julmat istället. så kan du också vara ute på stan? 
    Jaaa. Beställ hem mat, boka en storstädning till några dagar innan jul och skit i att agera hushållerska. Räkningarna delar ni ju på. 

Jag har helt slutat laga mat till jul, går till närliggande saluhall och köper det jag vill ha. Ingen blir glad av att jag är utsliten. Tycker man det är kul och rogivande att laga mat till 15-20 personer så är det väl toppen, vi andra kan beställa mat av professionella. 

Låt honom gå på sina luncher med mamma, under tiden tar du en spa-stund i några timmar med en kompis och bubblar och bastar och har det skönt.

Ju mindre man låter andras scheman påverka en, desto bättre. Kanske därför jag separerar nu haha! Ska bli så härligt att få bestämma allt själv! 
  • Agda90
    Mrs Moneybags skrev 2025-12-25 20:26:38 följande:
    Jaaa. Beställ hem mat, boka en storstädning till några dagar innan jul och skit i att agera hushållerska. Räkningarna delar ni ju på. 

Jag har helt slutat laga mat till jul, går till närliggande saluhall och köper det jag vill ha. Ingen blir glad av att jag är utsliten. Tycker man det är kul och rogivande att laga mat till 15-20 personer så är det väl toppen, vi andra kan beställa mat av professionella. 

Låt honom gå på sina luncher med mamma, under tiden tar du en spa-stund i några timmar med en kompis och bubblar och bastar och har det skönt.

Ju mindre man låter andras scheman påverka en, desto bättre. Kanske därför jag separerar nu haha! Ska bli så härligt att få bestämma allt själv! 
    Faat att köpa färdig mat istället för att laga maten själv är ju att sopa skiten undrr mattan. Problemet är inte löst. Vad händer vid nästa högtid eller födelsedagsfirande eller liknande? 
  • Anonym (plan)
    Anonym (Var inte men blir arg då!) skrev 2025-12-21 16:36:34 följande:

Det hårda svaret är nog att du slutar planera och sen låter honom ta konsekvenserna av att det inte finns några planer. Om han blir sur över det kan du bara hänvisa till att han inte vill diskutera och planera med dig och att du därför inte känner till några planer.

Sen ska du nog fundera på om du verkligen vill dela livet med en man som beter sig såhär mot dig och ert gemensamma liv.
  • Anonym (Så lirar vi)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-23 16:44:37 följande:

Sätt er ner med papper och penna och gör en lista på vad som behöver göras. Dela upp sysslorna sinsemellan. 

Lägg dig inte i hur trött han är, vad han gör med sin mamma hur länge och annat tjafs. Gör bara det som står på din lista.

Men varför är det alltid kvinnan som ska göra den där listan? 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Så lirar vi) skrev 2025-12-29 12:08:34 följande:
    Men varför är det alltid kvinnan som ska göra den där listan? 
    Du kanske känner det så, men det kan ju faktiskt vara mannen också. Det beror på förhållandet.

Men jag gillar klarhet och tydlighet. Din man gör inte det, troligen för att han ser en vinst i att gränserna är suddiga. Då slipper han kritik för regelbrott, eftersom det inte finns några regler.
  • Anonym (plan)
    baaa skrev 2025-12-24 18:02:56 följande:
    Eller ännu bättre, låter mannen köpa julmaten och sköta planeringen. 
Svar på tråden Han säger alltid att jag är arg!!!