Familjehemsplacerat barn, vad händer vid flytt?
Är nära vän med en tjejkompis som haft en ohygglig sits i flera år. Hon har ensam vårdnad om sin son som fyllde 2 år i somras, men pga en olycka har hon fått sitta i rullstol sen början av året och valde att frivilligplacera sin son i ett familjehem i samma stad.
Hon själv har sagt att hon vill flytta därifrån, men blir låst av att hennes son är familjehemsplacerad.
Nu har jag läst att socialen KAN omvandla frivilgplacering till LVU om de anser att det är för barnets bästa. Så risken är ju att flyttar hon och vill få med sig sin son, om möjligt till ett annat familjehem i en ny stad, så kan soc sätta sig på tvären och tvinga barnet kvar i nuvarande stad.
Tänker att hon ska ju inte vänta för länge heller, lär väl bli svårare ju äldre barnet blir.
Pappan till sonen har hon kontakt med så vitt jag förstått men verkar vara en sån som inte tar ansvar, typ sticker iväg när det blir för jobbigt. Och jag tror soc vet om det.
Det som skrämmer mig är att hon yttrat att hon stundtals mått så dåligt av att bo där att hon haft konkreta självmordstankar, såpass att jag fått lov att åka dit för att jag varit rädd att hon ska göra sig illa.
Soc vet ju inte om nånting om det, mer än att hon är deppig pga situationen.
Vet inte vad jag ska råda henne till egentligen, för hon vill ju bara bort därifrån.