• Surkräm

Orkar inte med ensamheten längre

Jag känner att jag är på väg att bryta ihop mentalt gällande min ensamhet.

Jag har dolt denna känsla egentligen i många år och bara försökt leva vidare och försökt aktivera mig på olika sätt för att må bra. Men innerst inne mår jag SJUKT JÄVLA DÅLIGT över denna situation. När jag var yngre visade jag intresse för tjejer och jag blev nobbad VARENDA gång och till slut blev självförtroendet så lågt att jag slutade försöka. Jag orkade inte bli nobbad längre.

Att alltid vara den enda som aldrig får närhet. Aldrig får känna sig älskad. Aldrig få veta hur det känns att mysa med en tjej. Aldrig få någon typ av kärlek någonsin svider rejält i hjärtat.

Min morbror tog sitt liv för ett tag sedan och jag är djupt avundsjuk för att jag inte ens vågar det. Så otroligt modigt att ta det steget.som jag är för feg för. Såna som jag har ingen mening med livet.

Hur ska man ens kunna ta sig ur denna situation när man är typ 40 år? Är det dags att inse att man inte är ämnad för denna värld?

• Svar på tråden Orkar inte med ensamheten längre
  • TvillingmammaVästgöte
    glassgumman78 skrev 2025-12-27 11:32:35 följande:
    Jag tror att ett stort problem är att de ser hobbies som ett medel att träffa kvinnor och inte med målet att ha kul/lära sig något nytt.
    De ger det några gånger men när det inte ger utdelning så skriver de av det som meningslöst.
    Vad de inte fattar är att ytlighet på detta sätt gör dem ointressanta.

Jag träffade min man via en sport, han som utövare och jag som ständig publik. Intresset blev en grogrund för vänskap och sedan kärlek. Men var aldrig målet när jag gick dit..
    Han hade nog aldrig fallit för mig om jag bara låtsats vara intresserad av sporten...

Det bästa är väl om man kan kombinera det hela, något som man är intresserad av, och samtidigt kan träffa någon. 

Trist då som man om man bara är intresserad av flugfiske och älgjakt, kanske? 

Men min kompis var genuint intresserad av träning , han behövde inte låtsas, och har som 40 + nu träffat en  kvinna som också är det. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Förverkad..) skrev 2025-12-27 11:05:33 följande:
    En riktig handlingsmänniska och ingen offerkofta med andra ord.

Mycket imponerande i en tid då det känns som om inga sådana män finns.
    Ja, han är ju ingen extrem handlingsmänniska, en ganska normal kille, men lite blyg och försiktig. Men med åren växte han till sig och han var mycket motiverad att träffa någon. Han var också ute efter en seriös relation. 
  • glassgumman78
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-12-27 14:02:57 följande:

Det bästa är väl om man kan kombinera det hela, något som man är intresserad av, och samtidigt kan träffa någon. 

Trist då som man om man bara är intresserad av flugfiske och älgjakt, kanske? 

Men min kompis var genuint intresserad av träning , han behövde inte låtsas, och har som 40 + nu träffat en  kvinna som också är det. 

Om man är genuint intresserad av något så fyller det ju mening i livet. Man kan träffa likasinnade, vara med i jaktlag och flugfiskarföreningar om det råkar vara ens intressen. Finns många av båda könen som brinner av dessa intressen. Man kommer in i nya sammanhang som i sin tur kan leda till ytterligare ny bekantskaper...
    Jag gick med i en bok-klubb föf nåt år sedan och vi ska nu fira nyår med en i bok-klubben tillsammans med hennes kompisgäng. Chans att lära känna massa nytt folk...

Jag tror inte på idén att göra saker enbart för att träffa någon. Riskerar att bara spä på känslan av misslyckande när man inte träffar någon.
    Nä, lev ett liv som ger dig mening så blir en partner en bonus men inte själva meningen...
  • Anonym (Mx)
    Trent skrev 2025-12-27 09:13:27 följande:
    Hur skulle det jag skriver inte säga mest om mig?

Ts överväger inte självmord, inte ens i närheten.
    Du kan alltså inte läsa?
  • Anonym (Förverkad..)
    glassgumman78 skrev 2025-12-27 14:38:09 följande:
    Om man är genuint intresserad av något så fyller det ju mening i livet. Man kan träffa likasinnade, vara med i jaktlag och flugfiskarföreningar om det råkar vara ens intressen. Finns många av båda könen som brinner av dessa intressen. Man kommer in i nya sammanhang som i sin tur kan leda till ytterligare ny bekantskaper...
    Jag gick med i en bok-klubb föf nåt år sedan och vi ska nu fira nyår med en i bok-klubben tillsammans med hennes kompisgäng. Chans att lära känna massa nytt folk...

Jag tror inte på idén att göra saker enbart för att träffa någon. Riskerar att bara spä på känslan av misslyckande när man inte träffar någon.
    Nä, lev ett liv som ger dig mening så blir en partner en bonus men inte själva meningen...
    Tyvärr så fostras vi till att bli relationsmänniskor i mångt och mycket, och jag tror att främst män har en större benägenhet att ha formats av uppväxten och föräldrrnas syn på saker än kvinnor. Har mött en del ofrivilligt ensamma män som liksom lever kvar i det förgågna, som tror att det funkar på samma sätt nu som när de var i tonåren/ unga år. Vi har ju en helt annan tidsanda nu när det mesta sker digitalt och framförallt dating, och där sållas många män bort pga att de är socialt bortkomna när det gäller att ta kontakt med nya människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet. Det är tyvärr väldigt vanligt att män inte kan formulera sig eller skriva en längre och presenterande text vid en första kontakt på en datingapp, utan det blir bara "Hej, läget?" "Lust att träffas?" och "vad görs?"

Kvinnor får hundra-tusentals sådana meddelanden och undrar nog om det är osäkra tonåringar eller fullvuxna, äldre män de har att göra med.
  • Trent
    Anonym (Mx) skrev 2025-12-27 15:42:31 följande:
    Du kan alltså inte läsa?
    Uppenbarligen inte.
  • Anonym (igen)
    Surkräm skrev 2025-12-27 09:41:20 följande:
    Jag har föräldrar och syskon och vi ses ibland såklart. Har ett fåtal vänner men de har sina egna liv och skaffat barn och sånt där. Jag har bra kontakt med folk på jobbet, jag har många människor jag pratar med på jobbet. 
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-12-26 23:43:06 följande:

Du behöver skaffa dig en samtalskontakt. Din syn på dig själ har havererat totalt. Du kan heller inte lägga ansvaret för ditt mående på någon annan än dig själv. Du behöver kartlägga dina feltänk och få verktyg och alternativ som är hållbara över tid. Kom också ihåg att jobbet får du göra själv. Terapeuten guidar och hjälper dig men insikterna måste du göra själv. Annars kommer du inte framåt och kan förändra ditt tänk och beteende. Ingen lätt grej men nödvändigt för att nå ett bättre mående. Kan ta ett tag att räta ut din kvinnosyn också. Vågar du ta tag i det här? Eller är det trots allt mest bekvämt att vara kvar i din situation du befinner dig i? Se så! Kavla upp ärmarna och skrud till verket. Boka tid hos någon samtalsterapeut gärna med KBT inriktning eller CFT. 

Du har rätt i att synen på mig själv har havererat totalt. Jag har fått för mig att jag är världens mest oattraktiva icke-omtyckbara mannen i världen som ingen tjej kan tycka om. Det gör att jag mår piss. Och ja jag borde nog skaffa en samtalskontakt igen, hade en för några år sedan men det hjälpte bara tillfälligt. Det värsta är att jag inte tror att det kan ändras. Det enda som kan ändra på detta tänk tror jag är att situationen blir löst. Varför skulle någon kvinna vilja ha en man som ser ut som mig och som är som mig? Det är inte samma sak. Inte ens nära. Att aldrig ha fått upplevt det där är ett enormt hål i hjärtat. Man känner sig som världens äckligaste och minst omtyckta människa när ingen vill "vara nära en" på ett sätt som vänner inte är.
    Du kommer inte undan att jobba med dig själv om du vill lösa situationen. Om du fortsätter som nu kommer garanterat inget att förändras. 
  • Anonym (ensamhet)

Hur ska man ta sig ur denna situation när man är 40 år?
    Eller är det dags att inse att man inte är ämnad för denna värld?

Frågorna som du har ställt tycker du att du har fått något svar? 

Vad menar du med ta sig ur denna situation? Att du hittar en kvinna att dela livet med?  Att du får en bättre självkänsla? Att du inte känner dig ensam?

Om du inte tar dig ur situationen menar du då att vi ska svara Ja då är det dags för dig att inse att du inte är ämnad för denna världen d.v.s. men det menas väl att vi tycker att du skulle ta livet av dig? Rimligtvis borde vi säga nej. Livet blir inte alltid som man önskar man får ta det som det är.....det  kallas acceptans. 

När tänker du att du ska komma ur situationen? Hur mycket tid vill du ge på att försöka?

Vilka råd har du tagit till dig som du har fått här? Det verkade inte som att du kan nöja dig med att ha nära vänner...jag lever själv som singel och längtar efter en partner men jag tycker vänskap är så viktigt och värdefullt för mig. Vill inte att mitt liv ska vara tomt och innehållslöst och ensamt bara för att jag är singel. 

Att säga till sig själv att man är värdelös och liknande, det blir en slags psykisk misshandel och du bryter ner dig själv. Ett tips gör tvärtom!!! Jag duger jag är värdefull, jag tar hand om mig själv. 

• Hornper
    Anonym (Diana) skrev 2025-12-27 13:48:59 följande:

Det är inte säkert att du hade trivts med att ha en telation ändå. Eftersom du inte haft någon relation så är du inte van vid att anpassa dig efter någon annan. Bara här inne har du visat att du har svårt att lyssna på någon annans tips hur man kan lösa ensamheten det har du visat i annan tråd. Man måste anpassa sig jätte mycket om man tex bor med någon man har en relation med. Du kan inte göra så mycket det du brukar göra om det tex är att sitta mycket framför datorn. Mest greja med bilen osv. Då kommer det bli en massa bråk. Kanske inte äta den mat du är van vid. Många kvinnor vill ha barn och lämnar dig om du inte går med på detta. Du kan inte städa när du vill. Kvinnor vill ofta mycket mer att hemmet ska se rent och fint ut och de flesta bråkar om att de har så olika syn på detta. Det är mycket mer uppoffringar än du kan föreställa dig.

Mycket klokt skrivet! En man som levt ensam i hela sitt vuxna liv, kanske med någon form av dignos, har nog svårt att göra sig en föreställning om hur krävande det faktiskt kan vara att leva i en relation. Vill man att det skall fungera måste man vara beredd på att göra stora uppoffringar och inte bara se till sina egna behov.
    Plötsligt dyker det upp någon som tycker gardinerna är fula, vill se romcom istället för fotboll och som kan få ett raseriutbrott för att tallrikarna inte ställs in på rätt sätt i diskmaskinen!

Istället för att bara gråta över vad han vill ha, bör TS fråga sig vad han faktiskt kan erbjuda en kvinna. Har han ett fast jobb och ett mål i tillvaron? Ordnad ekonomi? Har han en välrenoverad, välinredd och välstädad bostad? Klär han sig propert och är ytterligt noga med sin hygien? Fritidsintressen förutom TV-spel? Någorlunda händig? Körkort och bil? Detta är absoluta grundförutsättningar!
    Om TS är arbetslös, långtidssjukskriven, bor hemma hos mamma, är överviktig och/eller har skulder kan det nog kvitta vilka välmenande råd trådens skribenter vill ge honom. Ingen vettig kvinna vill ha med en gråtmild loser att göra.
  • Anonym (Förverkad..)
    Hornper skrev 2025-12-27 22:01:55 följande:
    Mycket klokt skrivet! En man som levt ensam i hela sitt vuxna liv, kanske med någon form av dignos, har nog svårt att göra sig en föreställning om hur krävande det faktiskt kan vara att leva i en relation. Vill man att det skall fungera måste man vara beredd på att göra stora uppoffringar och inte bara se till sina egna behov.
    Plötsligt dyker det upp någon som tycker gardinerna är fula, vill se romcom istället för fotboll och som kan få ett raseriutbrott för att tallrikarna inte ställs in på rätt sätt i diskmaskinen!

Istället för att bara gråta över vad han vill ha, bör TS fråga sig vad han faktiskt kan erbjuda en kvinna. Har han ett fast jobb och ett mål i tillvaron? Ordnad ekonomi? Har han en välrenoverad, välinredd och välstädad bostad? Klär han sig propert och är ytterligt noga med sin hygien? Fritidsintressen förutom TV-spel? Någorlunda händig? Körkort och bil? Detta är absoluta grundförutsättningar!
    Om TS är arbetslös, långtidssjukskriven, bor hemma hos mamma, är överviktig och/eller har skulder kan det nog kvitta vilka välmenande råd trådens skribenter vill ge honom. Ingen vettig kvinna vill ha med en gråtmild loser att göra.
    Så är det. Tyvärr så är det så att en man måste ha mycket att erbjuda idag för att lyckas på relationsmarknaden. Minimikraven brukar vara ett fast jobb, ett socialt liv och grundläggande skötsel av hygien och att vårda sitt utseende, ta han om sin kropp m.m.

Här på forumet har funnits män utan riktigt arbete, som kanske på sin höjd gått på någon dagverksamhet eller inte haft någon sysselsättning alls, som suttit och gnällt på FL och skyllt sina misslyckanden i livet på kvinnorna. Sådant har aldrig fungerat och kommer aldrig att fungera. En man som inte har arbete, är utbildad, inte har ett socialt liv och inget som kan ge honom mening förutom ett förhållande och sex, är ett big no no för de allra  flesta kvinnor.

Möjligtvis kan de attrahera kvinnor som har lika stora problem som de själva.
  • Surkräm
    glassgumman78 skrev 2025-12-27 10:03:43 följande:

Vad har du i ditt liv idag?
    Försök att se ditt liv utifrån det positiva.

Jag kan absolut förstå längtan att få träffa någon men samtidigt gör du ditt liv väldigt begränsat om du går runt och tänker att det är enda sättet att komma ur ensamhet.

Tänk bort att träffa en partner. Ha inte det som mål.
    Tänk istället meningsfullhet.
    Vad tycker du är roligt? Läsa böcker/se på film: hitta en bokklubb/filmklubb. Fotografering? Lär dig mer och ta en bild varje dag med och se hur du utvecklas.

Jag försöker se de positiva sakerna också. Jag har ett bra jobb, jag har en lägenhet i ett område där jag verkligen vill bo. För jag har kämpat mig till det. Jag reser en hel del vilket jag tycker om och gör saker jag vill. Men ensamheten gör sig alltid påmind när jag kommer hem till en tom lägenhet. Särskilt på helgerna.
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-12-27 10:31:57 följande:

Du sätter krokben för dig själv genom att säga att du är den mest oattraktiva och icke-omtyckbara mannen i världen. Där la du ribban för dig själv. Du har bestämt att det ÄR så och du vill ha en lösning på det. Du missar några viktiga steg där. Vill du förändra din syn på dig själv och din omgivning (läs kvinnor). Vill du ta tag i det och göra jobbet med terapi? Du ger ju dig själv ingen chans. Kanske du inte vill? Det är rätt bekvämt i den situation du befinner dig i. Lalla på bara. Söka sympati på FL. Piska ner dig själv totalt. Dissa alla råd och idéer till förändring. Du trivs alltså i din offerkofta. Klura på vad din sekundära vinst är. Där har du en liten nyckel till varför det är som det är. Satsa på dig själv på rätt sätt och fullt ut. Du måste ha hjälp utifrån för att du har torkat fast i gammalt snor. Se så! Gör något. 

Det är för att jag känner mig som det. Som andra sagt i tidigare inlägg här på forumet så finns det riktiga träsktroll som hittar en kvinna. Och alla möjliga defekter. Men jag har aldrig hittat en enda. Då känner jag mig som ett missfoster.

Det värsta är att jag inte tror på att detta kan ändras. Varför skulle det plötsligt göra det såhär mitt i livet?
  • Anonym (K)

I denna världen finns det inga garantier för att lyckas med det som man vill ska hända, det finns ingen "magic silverbullet". 

Det enda man kan göra är att ge det som man önskar ska hända en god chans att inträffa.

Genom att göra saker som får en att närma sig målet kan man ge målet en möjlighet att uppnås. 

Att ha en viss inställning och arbeta mot något, istället för att krampaktigt förvänta sig att det man vill ska hända inom kort. 

Exempel från ekonomin:

Jag vet att börsen går på plus i ett långt tidsperspektiv, så har det varit historiskt,  men ett enskilt år och i allra värsta fall ett drygt årtionde, så kan den gå back eller ligga still. 

När jag nu ska spara långsiktigt (över 10 år t.ex.), så sätter jag in pengar i en billig fond med aktier från hela världen och låter tiden gå. 

Nu kan jag ha otur och det mycket ovanliga fallet inträffar att börsen inte går upp på 10 år. Utfallet av min investering blev inte bra. Men det berodde inte på att jag gjorde fel, utan på otur.

Mitt val var rätt. I de allra flesta tidsperioder brukar börsen gå upp en bit på 10 år. 

Mer än så kan jag inte göra. Utan jag måste göra det som historiskt har gett bäst avkastning i ett längre tidsperspektiv. 

Det är precis detsamma med att söka en partner eller utbilda sig till ett jobb. 

Man måste göra de val och de handlingar som kan föra mot målet. Men man kan inte bestämma att det ska hända. 

Så livet handlar egentligen om att kunna hålla kursen, trots motgångar och egna tvivel. Och vara beredd på att, trots ansträngningar, så kanske jag inte alltid når ända fram. 

Du kan bara göra det vettigaste som leder mot målet.

Det kan vara att t.ex. ägna sig åt något som man själv är intresserad av, där det samtidigt brukar finnas kvinnor som också är intresserade av ämnet. Men det är inte säkert att man hittar någon, man kan bara göra sitt bästa.

Livets konst är att ändra det man kan ändra och acceptera det man inte kan förändra. Men man vet inte vad man kan förändra förrän man har prövat på ett uthålligt och klokt sätt. 

Svar på tråden Orkar inte med ensamheten längre