• Anonym (Mamma)

Borde man ha dörren låst när man är hemma?

Jag är uppväxt med att dörren bara är låst på natten, om ens det. Bor i ett lugnt radhusområde och växte upp i samma miljö.

Undrar hur ni andra gör med tanke på diverse våldsdåd, inbrott mm? Är det bara vi som har olåst dörr?

• Svar på tråden Borde man ha dörren låst när man är hemma?
  • Anonym (Mindre)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-12-30 07:57:03 följande:

Det är ju ändå rätt vanligt med inbrott och stölder så det är ju en lämplig försiktighetsåtgärd att låsa dörren.
    Vi har även Grannsamverkan i vårt område i samarbete med polisen.
    Då får vi tips när ligor härjar i staden och vi får olika tips om hur vi skyddar oss.
    Grannsamverkan är ett bra sätt, de områden som har Grannsamverkan tillsammans med polisen har färre inbrott. 

Vi har skyltar som visar att vi har grannsamverkan.
    De flesta har brytskydd på dörrar.
    Många har larm.
    Då har man gjort vad man kan.
    Man kan aldrig skydda sig mot allt, det är självklart.

Menar bara att i dagens läge måste man på något sätt bygga upp en egen styrka och gå mot rädslor, eftersom folk knappt bryr sig om varandra längre, inte heller grannar. På 70-talet var det mer att grannar brydde sig om varandra och ingrep om de såg grannen utsättas för något, idag skiter alla i varandra och tänker bara på sig och sitt, då kan man heller inte förvänta sig grannars eller andras hjälp om det skulle hända något.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mindre) skrev 2025-12-30 08:00:17 följande:
    Menar bara att i dagens läge måste man på något sätt bygga upp en egen styrka och gå mot rädslor, eftersom folk knappt bryr sig om varandra längre, inte heller grannar. På 70-talet var det mer att grannar brydde sig om varandra och ingrep om de såg grannen utsättas för något, idag skiter alla i varandra och tänker bara på sig och sitt, då kan man heller inte förvänta sig grannars eller andras hjälp om det skulle hända något.
    I mitt område har vi grannsamverkan och alla är vaksamma och vi hjälper varandra.
    Vi har färre inbrott sen vi började med Grannsamverkan. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Haspat och reglat) skrev 2025-12-29 21:44:30 följande:
    Det ät helt ok att vara autist - men du måste också förstå att det blir jävligt obegripligt.
    I mitt fönster hänger en gädda- Hey look a squirrel blev Ohh, kolla en gädda!!!
    Hängt där i 11 år så jag har också fattat !budskapet, hahaha
    Nej jag har autism och jag fattar inte vad du menar!
  • Anonym (Y)
    Anonym (T) skrev 2025-12-29 22:03:21 följande:
    Slarvigt kan vi alla uttrycka oss. Inget typiskt för någon diagnos.  
    Nu var det ju inte ens det jag pratade om. Jag sa att jag INTE förstog honom dvs jag har svårt med att  tex se om det är ironi eller skämt och läsa vad som menas. Nu förstog du ju inte själv vad jag skrev. Jag sa ingenting om att mitt slarv hade med autism att göra men skulle inte heller vara förvånad över det då jag har grov autism och har aldrig sett så mycket skrivfel som de som jag känner som har autism. Det är därför det finns personer som jobbar med de som har autism och deras problematik. Tror du saknar kunskap för diagnosen.
  • Anonym (V)
    Anonym (Mindre) skrev 2025-12-30 05:04:08 följande:
    Nej, och då är du också oförberedd och dåligt rustad om något verkligen skulle hända. Därför låter jag dörren vara olåst ibland när jag går hemifrån för att "utmana ödet" och gå mot en rädsla.

Det kallas dumdristighet och att utsätta sig för onödiga risker. Samt att se till att en försäkring inte täcker ett inbrott med olåst dörr. 

Man kan blunda när man går över en livligt trafikerad gata också, men varför skulle man? 

• Anonym (Livet på landet)
    Anonym (Mindre) skrev 2025-12-30 03:30:50 följande:
    Sanningen är dock att du aldrig kan känna dig helt trygg, inte ens i ditt eget hem. Problemet är att folk idag är trygghetsnarkomaner, allt ska vara tryggt och lätt till varje pris, och då står man också ofta helt handfallen och oförberedd när något verkligen händer.
    För kvinnor generellt är det i princip ofarligt att lämna dörren till sitt hem olåst. Risken att en främling går in i ditt hem och dödar eller misshandlar dig är mikroskopisk. Att ha en kärleksrelation med en man är i högre grad en risk för att bli dödad eller misshandlad. Den trolige förövaren är inte den våldsamme främlingen som tvingar sig in, utan den egna, våldsamma mannen/pojkvännen/sambon. Och honom går det inte att låsa ut, han har egen nyckel, med eller utan ditt godkännande. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Livet på landet) skrev 2025-12-30 10:33:57 följande:
    För kvinnor generellt är det i princip ofarligt att lämna dörren till sitt hem olåst. Risken att en främling går in i ditt hem och dödar eller misshandlar dig är mikroskopisk. Att ha en kärleksrelation med en man är i högre grad en risk för att bli dödad eller misshandlad. Den trolige förövaren är inte den våldsamme främlingen som tvingar sig in, utan den egna, våldsamma mannen/pojkvännen/sambon. Och honom går det inte att låsa ut, han har egen nyckel, med eller utan ditt godkännande. 

Ja, det beror väl till stor del att många uppskattar sex med våldsinslag. Det är ett växande problem idag med sexuellt våld i ungas relationer. Eftersom det normaliserats. Pga porr och populärkultur som tex 60 shades of grey. 

Vi borde istället upplysa alla unga kvinnor , flickor , pojkar och unga män. Att sexuellt våld aldrig är OK. Inger våld är OK. Allt våld borde vara ett brott.

• Anonym (V)
    Enligt AI:

Det finns ingen exakt siffra på hur många inbrott som sker i just 
    olåsta dörrar, men det är en mycket stor riskfaktor; många inbrott sker via just öppna eller olåsta ingångar, ofta genom "stöld utan inbrott" där tjuven utnyttjar att dörren inte är låst, vilket är lättare än att bryta sig in, och många inbrott sker under dagtid när folk är borta och glömmer låsa. Organisationer som Brottsförebyggande rådet (Brå) (Brå) betonar vikten av att låsa dörrar för att minska risken, då inbrottstjuvar söker lätta mål. 
    Viktiga insikter:

"Stöld utan inbrott": En betydande del av brotten sker utan att tjuven behöver bryta sig in, exempelvis via olåsta dörrar eller genom att lura sig in.

Lättmålsstrategi: Tjuvar letar efter bostäder som är lätta att ta sig in i, vilket gör olåsta dörrar till en stor attraktion.

Dagar och tider: De flesta inbrott sker dagtid, mellan kl. 10-15, när många inte är hemma och glömmer låsa. 

Sammanfattningsvis: Även om exakta siffror för "olåsta dörrar" är svåra att få fram, är det en av de absolut vanligaste och mest lättillgängliga metoderna för inbrott, och att låsa dörren är ett av de enklaste sätten att skydda sig. 
  • Anonym (V)
    Ofarligt om man inte bryr sig om inbrott, ja. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (V) skrev 2025-12-30 11:05:45 följande:
    Enligt AI:

Det finns ingen exakt siffra på hur många inbrott som sker i just 
    olåsta dörrar, men det är en mycket stor riskfaktor; många inbrott sker via just öppna eller olåsta ingångar, ofta genom "stöld utan inbrott" där tjuven utnyttjar att dörren inte är låst, vilket är lättare än att bryta sig in, och många inbrott sker under dagtid när folk är borta och glömmer låsa. Organisationer som Brottsförebyggande rådet (Brå) (Brå) betonar vikten av att låsa dörrar för att minska risken, då inbrottstjuvar söker lätta mål. 
    Viktiga insikter:
    "Stöld utan inbrott": En betydande del av brotten sker utan att tjuven behöver bryta sig in, exempelvis via olåsta dörrar eller genom att lura sig in.

Lättmålsstrategi: Tjuvar letar efter bostäder som är lätta att ta sig in i, vilket gör olåsta dörrar till en stor attraktion.

Dagar och tider: De flesta inbrott sker dagtid, mellan kl. 10-15, när många inte är hemma och glömmer låsa. 
    Sammanfattningsvis: Även om exakta siffror för "olåsta dörrar" är svåra att få fram, är det en av de absolut vanligaste och mest lättillgängliga metoderna för inbrott, och att låsa dörren är ett av de enklaste sätten att skydda sig. 
    Precis. Trotts det är så många naiva här och tror att de skulle ta sig in i huset, lägenheten eller bilen om de bestämt sig då det varit låst. 
  • Anonym (Mindre)
    Nu är jag kvinna, men enligt undersökningar så stämmer ju detta faktiskt. Den farligaste mannen är ofta mannen kvinnan har en relation med.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Mindre) skrev 2025-12-30 14:06:54 följande:
    Nu är jag kvinna, men enligt undersökningar så stämmer ju detta faktiskt. Den farligaste mannen är ofta mannen kvinnan har en relation med.
    Nja, det är en sanning med modifikation. För de allra flesta stämmer detta inte. 
  • Mayjel
    Anonym skrev 2025-12-30 06:24:51 följande:
    Självklart ska du må bra och känna dig trygg, undrar mest hur det går till att vaccinera sig mot allt som eventuellt kan hända?
    Antar att man måste leva på ett väldigt speciellt sätt om tryggheten att inget någonsin ska hända ska vara hundraprocentig.
    Inget för mig men vi är alla olika och har olika behov.
    Bryr mig inte om såna minimala risker, om du talade om vaccin i bokstavlig mening då vill säga. Det är inte så att vi lever som i ett fattigt land i Afrika med hot från en massa smittspridande myggor precis. Det finns botemedel mot det mesta här dessutom. Och det är bara bra att låsa om sig om detta inger mer trygghet hos en.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mindre) skrev 2025-12-30 14:06:54 följande:

För en kvinna som lever med en våldsam och aggressiv man, kan det kanske vara så. 

Förr majoriteten kvinnor är det inte så. 

Svar på tråden Borde man ha dörren låst när man är hemma?