Anonym (Kan förklara från min sida) skrev 2025-12-28 20:57:39 följande:
Jag lever med en sambo som har autism, blivit diagnostiserad nu för knappt 1 år sedan ( hon är idag 35 år). vi har varit tillsammans i snart 19 år som jag känner henne bättre än hennes egen föräldra?
Min sambo kan jobba 100% men bäst på distans. När hon hade en arbetsplats att åka till varje dag vart de bråk och skitsnack jämt på hennes arbetsplats, det var fel på allt och alla.
hon kan inte behå några vänner och typ inte haft några sen tidigare För hon tycker det är jobbigt att behöva höra av sig och att dom skriver mycket till henne. NÄR hon är hos grannarna som älskar att festa dricker hon ALLTID för mycket För det dämpar hennes ångest andra jobbiga saker i hennes liv.
hon sover väldigt mycket på lediga tider när måendet inte är på topp.
orkar bara gör hälften av sakerna hon håller på med, hon tvättar men jag får hänga upp de och sorterar sen hänga in allt i garderobern.
så mycket i vardagen får jag ta hand om själv.
vi 2 barn med som tar mycket energi för oss båda men där har hon mycket koll på skola Osv.
hon behöver ha saker planerat för sig, spontan saker är svårt och nästan omöjlig. va lättare för oss innan vi hade barnen.
Hon är helt fantastisk på att vara henne när hon är på glatt humör, när hon vill rensa och göra fint så jäklar är hon grym med men blir helt slut sen. ser kanske inte att det är skitit osv hemma utan det får jag ta hand om. Lika så utomhus sköter jag allt
Låter väldigt likt min situation.
Att-göralistor är avgörande för att få något gjort.
Min ställer inte till med saker på arbetsplatserna men kan inte hantera att höra och se alla intryck som blir "konflikter" i hennes värld. Om någon vill henne något ser hon det alltid som påhopp och attacker även när man hör att det är helt normala arbetssituationer.