Ensam med att hantera efterspelet efter en inläggning
För ett tag sedan så blev jag då otroligt sjuk i depression så att jag behövde läggas in på sjukhus. Under vårdtiden försökte jag ta mitt liv och allt var en smärta.
Själva vården var bra, men jag känner mig ensam nu när jag är utskriven. Det som hände känns chockartat och det är faktiskt lite traumatiskt att inse hur nära jag var att dö av min sjukdom.
Tyvärr ser inte andra det så. De som vet är arga och tycker att jag tänkte överge dem och medvetet förstöra deras liv. Att ha varit inlagd på psykiatrisk avdelning är så otroligt tabubelagt och ingen vill ta upp ämnet. Om jag närmar mig det uppstår en obekväm tystnad som släcker samtalet.
Samtidigt vill jag förstå och processa det som hände mig. Ibland känns det som om jag bara "fejkat" på något sätt, att jag kanske inte alls var så sjuk som man trodde. Jag känner att jag behöver någonslags bekräftelse på om andras upplevelser matchar mina, på hur andra såg mug. Själv var jag fast i mitt eget huvud och kunde inte tänka mycket längre än att jag inte kunde/orkade leva mer. Allt är ganska dimmigt, både pga att jag fick elbehandling (mycket bra!) men också för att jag liksom befann mig i en dvala. Inte sovande men inte vaken. Det som hände runt omkring mig registrerade jag inte riktigt och hade ingen förståelse för allt som hände utanför rummet jag låg i.