-
-
Svar på tråden Hur orka?
-
Vad är det du vill göra och vad hindrar dig?
-
Vet knappt. Mem tvivlar om relationen klarar mer, om jag ska gå.. inget hindrar väl mer än jag själv i så fall.. åt båda håll.. fastnat mittimellan alternativen bara....Fiona M skrev 2025-12-29 16:52:41 följande:Vad är det du vill göra och vad hindrar dig?
-
Parterapi kanske kan hjälpa er.
-
Andra hälften vill inte sånt.. (vet inte helt min inställning helt men nog llte mer öppen för sånt)Anonym (A) skrev 2025-12-29 17:12:54 följande:Parterapi kanske kan hjälpa er.
-
Ja, det tror jag också.Anonym (A) skrev 2025-12-29 17:12:54 följande:Parterapi kanske kan hjälpa er.
TS, en terapeut kan hjälpa er sätta ord på era tankar, även om ni bryter upp kanske det blir lättare att komma vidare. -
Känner hen som du att det inte funkar i längden som ni har det nu?Anonym (Såna tvivel) skrev 2025-12-29 17:18:33 följande:Andra hälften vill inte sånt.. (vet inte helt min inställning helt men nog llte mer öppen för sånt)
Vad vill hen göra för att ändra något? Vad vill du?
Ganska sällan kommer det bara SKE en förändring när livet lunkar på, ni måste vara aktiva för att förbättra eller avsluta. -
Har tagit upp det, försöker men det är svårt för mig att förklara o respektive att förstå.. ser saker på olika sätt..Fiona M skrev 2025-12-29 17:26:23 följande:Känner hen som du att det inte funkar i längden som ni har det nu?
Vad vill hen göra för att ändra något? Vad vill du?
Ganska sällan kommer det bara SKE en förändring när livet lunkar på, ni måste vara aktiva för att förbättra eller avsluta. -
Då är en terapeut bra, hen kan hjälpa er formulera er, ställa frågor, hålla det neutralt.Anonym (Såna tvivel) skrev 2025-12-29 17:30:47 följande:Har tagit upp det, försöker men det är svårt för mig att förklara o respektive att förstå.. ser saker på olika sätt.. -
Håller med.Anonym (Såna tvivel) skrev 2025-12-29 16:34:15 följande:Hur orka? Jag vet inte vad jag ska göra.. har rätt stora tvivel kring relationen. Mycket är bra men jag tror att vi gått på varandra för mycket (vissa saker som kanske gjort att det blivit så genom alla åren). Frihet finns men så mycket rutiner som är invanda som gör det svårt.. vi är för sammansvetsade på något sätt. Problemet är väl att det är mest jag som upplever mig kvävd av det. Vi har nästan spenderat hela semestrar o ledigheter. Ingen har direkt några intressen o jag kan/orkar inte åka iväg bara för att vi ska vara ifrån varann (båda gillar att vara hemma). Energin o kommunkationen har ändrats mellan oss, åt lite olika håll.. vi har pratat (så gott vi kan).. råd? Känns som hjärta o hjärna vill olika varje dag.. -
Parterapi, eftersom du till och med själv har svårt att helt förklara era problem här på FL.
Annars får du väl försöka odla ett eget intresse som ibland drar dig hemifrån. -
Vad håller du med om?Anonym (H) skrev 2025-12-29 18:12:51 följande:Håller med. -
? I vad menar du?Anonym (H) skrev 2025-12-29 18:12:51 följande:Håller med. -
1) rådgivning/terapi. Och "vill inte" är inte en giltig orsak, är man mån om en bra relation så borde man vilja det är min utgångspunkt.
2) lyssna på Skilsmässopodden, den är väldigt givande när man har egna funderingar eftersom de både vrider och vänder på olika frågor själva och tar in lyssnarfrågor. -
Podden lyssnar jag på.. intressant.. men den får mig tyvärr inte ur tankrna hur jag ska göra, halva jag vill o halva vill inte..Anonym (Podd) skrev 2025-12-30 07:27:22 följande:1) rådgivning/terapi. Och "vill inte" är inte en giltig orsak, är man mån om en bra relation så borde man vilja det är min utgångspunkt.
2) lyssna på Skilsmässopodden, den är väldigt givande när man har egna funderingar eftersom de både vrider och vänder på olika frågor själva och tar in lyssnarfrågor.
-
Vad är du villig att göra för att förändra situationen?Anonym (Såna tvivel) skrev 2025-12-30 08:48:41 följande:Podden lyssnar jag på.. intressant.. men den får mig tyvärr inte ur tankrna hur jag ska göra, halva jag vill o halva vill inte.. -
Ja detta talar ju inte för er som par direkt. Har svårt att tänka mig att inte detta även ställer till det i vardagen med.
Säg till din partner att det är parterapi eller separation som gäller. Är han inte intresserad av att göra sitt bästa för att ni ska ha det bra så är det bättre att lägga honom direkt.
Anonym (Såna tvivel) skrev 2025-12-29 17:30:47 följande:Har tagit upp det, försöker men det är svårt för mig att förklara o respektive att förstå.. ser saker på olika sätt.. -
Vet inte varför jag kämpar emot.. men ett litet hopp finns väl än.. trots svårigheter i kommunikation o irritation o missförstånd... är för rädd..Hellishen skrev 2025-12-30 10:30:42 följande:Ja detta talar ju inte för er som par direkt. Har svårt att tänka mig att inte detta även ställer till det i vardagen med.
Säg till din partner att det är parterapi eller separation som gäller. Är han inte intresserad av att göra sitt bästa för att ni ska ha det bra så är det bättre att lägga honom direkt.
-
Låter som en jobbig situation. Vad är det för saker ni ser på olika sätt då? Upplever du att det är din partner som förändrats? Du själv? Eller kanske båda? Har någon av er gått igenom något jobbigt som ställt saker på sin spets som att förlora en närstående?Anonym (Såna tvivel) skrev 2025-12-29 17:30:47 följande:Har tagit upp det, försöker men det är svårt för mig att förklara o respektive att förstå.. ser saker på olika sätt..