• Anonym (kotletten)

Hur firar du nyårsafton?

Hur och med vilka firar du nyårsafton?

Är du nöjd med det eller ville du ha på annat vis?

Jag firar hemma med sambo. Lagar lite godare mat och har allmänt mysigt. Efter en stressig jul är jag nöjd med en lugn nyårsafton.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur firar du nyårsafton?
  • Eurydike 87
    Mayjel skrev 2025-12-30 01:26:54 följande:
    Ja, ibland får man offra sig litegrann för att vinna i helhetsbilden, så att säga. Lite så som jag känner kring både jul och nyårsafton faktiskt. Hade hellre skippat alltsammans men vet samtidigt att om alla anstränger sig lite så skapar man fina minnen tillsammans.

En mousse eller pudding kanske? Enkelt och säkert val. Istället för gelatin så kan man ju använda gelésocker, pektin eller melatin för att få till den rätta konsistensen. Eller lite hemgjord glass med nån fruktig kompott till? Finns ju enkla recept där man bara behöver grädde och kondenserad mjölk typ. Och det finns väl både vegansk grädde och kondenserad kokosmjölk tror jag.

Du hittar säkert på något fint, precis som den där festliga marängtårtan du tog en så fin bild på 🍰 😋

Och en glittrig klädsel kanske? Passar du bra i. Tänkte själv ha på mig en hud/aprikosfärgad dräkt med paljetter i samma färg. Lite lagom färgglatt och festligt.
    Precis! Ibland är det bra att gena lite om man inte ska slita ut sig alldeles 😅 Det är sant att man skapar många fina minnen med lite ansträngning.

Jättebra tips! Tack så mycket för det! Jag hade tänkt göra vegansk oreocheesecake med färska hallon på toppen, men det blev ändrade planer. Insåg att jag fortfarande är lite för allergisk efter all julmaten, så jag blev tvungen att ställa in. Mina ögonlock är väldigt svullna och jag har huvudvärk, men hoppades att det skulle hinna gå över till nyår.

Här hemma satsar jag på saffransglass med färska hallon och hackad vit choklad till efterrätt! Tack så mycket! Ja, den där tårtan var minst lika god som den såg ut faktiskt och den hade räckt till en hel armé 🤣

En aprikosfärgad dräkt med paljetter låter fint och passar bra mot din hy! Ja, jag satsar nog på en glittrig klänning 💃
  • Anonym (kotletten)
    Eurydike 87 skrev 2025-12-31 01:43:52 följande:
    Precis! Ibland är det bra att gena lite om man inte ska slita ut sig alldeles 😅 Det är sant att man skapar många fina minnen med lite ansträngning.

Jättebra tips! Tack så mycket för det! Jag hade tänkt göra vegansk oreocheesecake med färska hallon på toppen, men det blev ändrade planer. Insåg att jag fortfarande är lite för allergisk efter all julmaten, så jag blev tvungen att ställa in. Mina ögonlock är väldigt svullna och jag har huvudvärk, men hoppades att det skulle hinna gå över till nyår.

Här hemma satsar jag på saffransglass med färska hallon och hackad vit choklad till efterrätt! Tack så mycket! Ja, den där tårtan var minst lika god som den såg ut faktiskt och den hade räckt till en hel armé 🤣

En aprikosfärgad dräkt med paljetter låter fint och passar bra mot din hy! Ja, jag satsar nog på en glittrig klänning 💃
    Var får du tag på färska hallon den här tiden på året?
  • Eurydike 87
    Anonym (kotletten) skrev 2025-12-31 20:13:24 följande:
    Var får du tag på färska hallon den här tiden på året?
    De fanns på lill-ICA! 😋
  • Anonym (kotletten)
    Eurydike 87 skrev 2025-12-31 20:22:08 följande:
    De fanns på lill-ICA! 😋
    OJ vad vackra!
    Inte frysta? Vilket land kommer de ifrån?
  • Eurydike 87
    Anonym (kotletten) skrev 2025-12-31 20:26:30 följande:
    OJ vad vackra!
    Jag vet tyvärr inte! Slängde bara ner dem i korgen och rusade vidare i butiken och paniken 😅 Iofs kan jag kolla nu i efterhand. Det var Morocco!
  • Tom Araya

Jag firar inte alls.
    Jag skulle hem till en kompis på middag, men magen sa att jag ska stanna hemma och hålla mig ifrån folk några dagar.

• Eurydike 87
    Anonym (kotletten) skrev 2025-12-31 20:26:30 följande:
    OJ vad vackra!
    Glömde svara på frågan! Nej, de var inte frysta 😋
  • Anonym (C)
    De fanns på lill-ICA! 😋
    Mums, det ser gott ut.
  • Anonym (C)
    Tom Araya skrev 2025-12-31 20:37:25 följande:

Jag firar inte alls.
    Jag skulle hem till en kompis på middag, men magen sa att jag ska stanna hemma och hålla mig ifrån folk några dagar.

Krya på dig.
  • RaYzLeR
    Eurydike 87 skrev 2025-12-31 20:42:45 följande:
    Glömde svara på frågan! Nej, de var inte frysta 😋
    Hallon är gott. Jag köpte frysta hallon idag till kladdkakan på Willys. Jag såg att det fanns färska hallon med men dom var dyrare. Glad Gott nytt år på dig!
  • Eurydike 87
    RaYzLeR skrev 2025-12-31 21:45:23 följande:
    Hallon är gott. Jag köpte frysta hallon idag till kladdkakan på Willys. Jag såg att det fanns färska hallon med men dom var dyrare. Glad Gott nytt år på dig!
    Ja, det är det verkligen! Men man får akta sig så man inte får en hallonkärna i tanden, för då är kvällen körd sedan om man inte får ut den 😆 Kul att du också åt en efterrätt med hallon till 😋 Gott nytt år på dig med! 🥳
  • Eurydike 87
    Anonym (C) skrev 2025-12-31 20:53:01 följande:
    Mums, det ser gott ut.
    Det var det! Saffransglassen smakade mycket, men var så ljus att den vita chokladen smälte in för bra 😅 
  • Eurydike 87
    Tom Araya skrev 2025-12-31 20:37:25 följande:

Jag firar inte alls.

Hoppas magen mår bättre nu! ☺️
  • Mayjel
    De fanns på lill-ICA! 😋
    Din fina dessertbild igen Tungan ute 

Tror att mamma hade älskat din saffransglass. Hon blev inte så förtjust i min köpta efterrätt från cateringbutiken (rompannacottan i bakelsen var lite för stark tyckte hon) så jag fick äta upp resten av det hon inte ville ha. Men hon gillade macaronen och min apelsincurdpralin iallafall, alltid nåt. 

Vi var ute på balkongen vid tolvslaget och skålade i en s.k. "bruderschaft", där man länkar samman sina armbågar innan glaset förs till munnen. Vet inte om detta passade in i sammanhanget men har alltid tyckt att det ser så festligt ut när andra gör det Solig 

Vi höjde även våra glas mot övriga grannar som också gått ut på sina balkonger för att titta på fyrverkerierna. Blev ett fint minne av det hela.

Tittade du också på detta? Hur är det med dig annars? Var du helt ensam på nyår?
  • Eurydike 87
    Mayjel skrev 2026-01-03 21:34:56 följande:
    Din fina dessertbild igen Tungan ute 

Tror att mamma hade älskat din saffransglass. Hon blev inte så förtjust i min köpta efterrätt från cateringbutiken (rompannacottan i bakelsen var lite för stark tyckte hon) så jag fick äta upp resten av det hon inte ville ha. Men hon gillade macaronen och min apelsincurdpralin iallafall, alltid nåt. 

Vi var ute på balkongen vid tolvslaget och skålade i en s.k. "bruderschaft", där man länkar samman sina armbågar innan glaset förs till munnen. Vet inte om detta passade in i sammanhanget men har alltid tyckt att det ser så festligt ut när andra gör det Solig 

Vi höjde även våra glas mot övriga grannar som också gått ut på sina balkonger för att titta på fyrverkerierna. Blev ett fint minne av det hela.

Tittade du också på detta? Hur är det med dig annars? Var du helt ensam på nyår?
    Tack så mycket! 🤩

Den var väldigt god så det hade hon säkert! Svårt sånt där med olika preferenser angående vad som är för svagt eller för starkt 🤔 Vissa smaker kan ju ta över, men ibland är det bara att man föredrar lite svagare. Tror även att man upplever smaker olika, rent fysiskt. Jag som gillar lite starkare drinkar hade säkert älskat den 😋 Bra att du kunde äta upp den och att hon tyckte om macaronen och din egengjorda smarriga pralin!

Kul att ni var ute och skålade på ett så högtidligt vis! Det har jag faktiskt aldrig gjort, men håller med om att det ser festligt ut 🥳 Och mysigt att skåla med de andra grannarna!

Jag var också ute och tittade på fyrverkerier vid tolvslaget! Dagen innan hade jag varit ute och rekat och hittat stans näst bästa utkiksplats. När det väl var dags hade andra också hittat dit, så jag var omgiven av ett gäng engelsktalande främlingar. Allergin är bättre nu, men jag vågade inte åka tåg (med alla parfymer där) när jag mådde så. Ögonlocken var dubbelt så stora efter jul och nu har jag fått ner svullnaden med is och Ipren. Imorgon ska jag våga mig på att åka tåg igen och träffa en kompis i en annan stad! Håller tummarna för att det går bra 😅
  • Mayjel
    Eurydike 87 skrev 2026-01-05 01:15:33 följande:
    Tack så mycket! 🤩

Den var väldigt god så det hade hon säkert! Svårt sånt där med olika preferenser angående vad som är för svagt eller för starkt 🤔 Vissa smaker kan ju ta över, men ibland är det bara att man föredrar lite svagare. Tror även att man upplever smaker olika, rent fysiskt. Jag som gillar lite starkare drinkar hade säkert älskat den 😋 Bra att du kunde äta upp den och att hon tyckte om macaronen och din egengjorda smarriga pralin!

Kul att ni var ute och skålade på ett så högtidligt vis! Det har jag faktiskt aldrig gjort, men håller med om att det ser festligt ut 🥳 Och mysigt att skåla med de andra grannarna!

Jag var också ute och tittade på fyrverkerier vid tolvslaget! Dagen innan hade jag varit ute och rekat och hittat stans näst bästa utkiksplats. När det väl var dags hade andra också hittat dit, så jag var omgiven av ett gäng engelsktalande främlingar. Allergin är bättre nu, men jag vågade inte åka tåg (med alla parfymer där) när jag mådde så. Ögonlocken var dubbelt så stora efter jul och nu har jag fått ner svullnaden med is och Ipren. Imorgon ska jag våga mig på att åka tåg igen och träffa en kompis i en annan stad! Håller tummarna för att det går bra 😅
    Vad bra att du fick lite sällskap vid tolvslaget! Förtjänar du mer än väl. Då fick du önska dem ett "happy new year" Solig

Ja, det är gott med likörer och olika starksprit, såväl i drinkar som i efterrätter. Du kunde säkert göra en fin rompannacotta helt på egen hand. Eller  Baileyskaka   🤤

Jobbigt med allergier. Bra påminnelse dock, så man själv aldrig får för sig att dutta på en massa onödig parfym om vi ses igen. Jag gillar blommiga parfymer men var längesen man hade på sig sånt. Rätt onödigt egentligen, att utsätta andra för obehag och fysiska besvär, bara för att man själv, så fåfängt, ska dofta gott😳 

Hoppas att det gick dig väl på resan och att du slapp alla stinknissar. Kram!
  • Eurydike 87
    Mayjel skrev 2026-01-06 02:54:31 följande:
    Vad bra att du fick lite sällskap vid tolvslaget! Förtjänar du mer än väl. Då fick du önska dem ett "happy new year" Solig

Ja, det är gott med likörer och olika starksprit, såväl i drinkar som i efterrätter. Du kunde säkert göra en fin rompannacotta helt på egen hand. Eller  Baileyskaka   🤤

Jobbigt med allergier. Bra påminnelse dock, så man själv aldrig får för sig att dutta på en massa onödig parfym om vi ses igen. Jag gillar blommiga parfymer men var längesen man hade på sig sånt. Rätt onödigt egentligen, att utsätta andra för obehag och fysiska besvär, bara för att man själv, så fåfängt, ska dofta gott😳 

Hoppas att det gick dig väl på resan och att du slapp alla stinknissar. Kram!
    Ja, det var faktiskt trevligt med lite sällskap! 🥳

Jag skulle vilja prova fler efterrätter med likör eller starksprit i! Gjorde en efterrätt med vit choklad, vit rom och hjortron som var väldigt god, men nu minns jag inte hur jag gjorde och har tappat bort receptet 😅 Det är nackdelen med att förlita sig på Google och inte ha fysiska kokböcker!

Det är jobbigt med allergin, men när jag blir så allergisk håller jag mig hemma. Annars är det ingen fara om du har parfym på dig när vi ses! Förstår såklart att man vill dofta gott 🤩

Resan gick jättebra och nu är jag redo för nya äventyr! Säg till om du får lust att besöka något museum igen eller ta en fika. Eller kanske både och 😋 Vi kan höras om det i PM och låta nyårstråden somna in! Kram!
Svar på tråden Hur firar du nyårsafton?