• Anonym (kotletten)

Hur firar du nyårsafton?

Hur och med vilka firar du nyårsafton?

Är du nöjd med det eller ville du ha på annat vis?

Jag firar hemma med sambo. Lagar lite godare mat och har allmänt mysigt. Efter en stressig jul är jag nöjd med en lugn nyårsafton.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur firar du nyårsafton?
  • Anonym (X)

Hemma med maken men utan att göra något speciellt, precis som vilken vanlig onsdag som helst. Min dröm är dock att bli bjuden till en fest. Innan jag träffade maken fick jag alltid sitta ensam hemma, gömd i mörkret så ingen skulle se.

• Anonym (Ensam)

Firar ensam då mina vuxna barn kommer att vara ute och fira med andra unga människor, som det ska vara i den åldern. Det är inget problem för mig, jag har ingen lust att fira något särskilt. Kommer att sitta vid datorn, här och på Flashback, fortsätta titta på en TV-serie jag binge-tittar på. Jag har haft andra typer av nyår och det räcker så, nu kan jag sitta hemma - det gör inget. 

• Anonym (allena)
    Anonym (Heltensam?) skrev 2025-12-30 17:35:26 följande:
    Är du verkligen helt ensam? Har du ingen du kan fira med, ingen du kan höra av dig till som kanske kan komma över en sväng? Vad är det som gjort att du är så ensam=
    Ja helt ensam är jag. Alla familjemedlemmar som jag hade någon slags relation till har gått bort redan när jag var tonåring, hade aldrig några vänner i skolan utan bara klasskamrater som utnyttjade mig, jag har aldrig haft några slags gruppintressen som kunnat ge mig vänner och jag har jobbat över internet i över 10 år, innan dess hoppade jag mellan tillfälliga, oftast praktik, jobb, Jag känner ingen, pratar med ingen, träffar ingen. JAg hälsar inte ens på kassörskan i affären, de har, till min gigantiska lättnad, självskanningskassor och både mat- och paketskåp. Jag är en ensam, kvinnlig, kuf och det kommer jag få leva med tills jag dör. Jag har inte ens en hund längre, och snart ingen röst kvar heller, då jag inte använder den.
  • Lillmajsan
    Eurydike 87 skrev 2025-12-30 00:40:27 följande:

Jag ska fira med några kompisar i en annan stad och sova över där. Tvivlar på att jag kommer sova något, för det gör jag i princip aldrig när jag sover borta, men en natts förlorad sömn är ett billigt pris för att ha kul. Vi ska äta trerätters och förra året såg vi på Grevinnan och betjänten, så jag antar att det är tradition nu. Måste bara komma på en vegansk efterrätt att ta med mig och vilken frisyr och nyårsklänning jag ska ha 🥳🥂✨

Förslag på efterrätt; Chokladmousse gjord på choklad och avocado med lättvispad havre/sojagrädde och färska bär kanske.
  • Anonym (Bättre!)
    Anonym (allena) skrev 2025-12-30 17:32:46 följande:

Jag "firar" ensam. Eller, snarare, jag står en stund vid ett fönster som är ordentligt låst, och stirrar ut, och gråten en skvätt, eller hejdlöst, och sen går jag tillbaka till datorn och gör exakt samma saker som jag gör alla andra dagar, år ut och år in. Sitter på familjeliv, lyssnar på youtube i bakgrunden, gör statistik om saker som ingen är intresserad av, spelar dåliga gratis datorspel, låtsas att livet är värt att leva för att jag är för feg för att hoppa ut från fönstret. Köksknivarna är också inlåsta, förresten.

Nästa år blir säkert bättre. Har jag intalat mig i 20 år nu.

Det Blir bättre! Du kan göra det bättre.  Utan att veta något om din situation,  så finns det små steg att ta som kan ge stora resultat. 'Självhjälpsböcker', poddar. Finns många intressanta coacher på Youtube, jag har lärt mig massor. surfa runt lite och se om du hittar något du gillar om att förändra sitt liv. Ibland kan det hjälpa att bara bryta vanor så att göra små saker man inte brukar och få miljöombyte och andra perspektiv vilket kan ge mer glädje. 
    Vad gillar du? Finns det olika event i staden där du bor vad skulle du vilja prova. 
    Kanske du imorgon vill gå ut och äta lunch, gå och träna och se fyrverkerier ute? Ingen tycker det är konstigt om man är själv. Några spontana idéer bara hoppas det är ok även om du inte bad om dem.
  • nattuw
    Anonym (kotletten) skrev 2025-12-29 21:13:30 följande:
    Hur firar du nyårsafton?
    Inte alls om jag får välja. Om jag inte får välja så en middag med bekanta.

En av årets tråkigaste och mest meningslösa högtider.
  • Mayjel
    Lillmajsan skrev 2025-12-30 20:01:33 följande:
    Förslag på efterrätt; Chokladmousse gjord på choklad och avocado med lättvispad havre/sojagrädde och färska bär kanske.
    Googlade på AI nyss och fick veta att avokado används i veganska mousser i syfte att göra dem mer krämiga. Där lärde man sig något nytt för dagen. Bra tips där. 
    nattuw skrev 2025-12-30 22:19:24 följande:
    Inte alls om jag får välja. Om jag inte får välja så en middag med bekanta.

En av årets tråkigaste och mest meningslösa högtider.
    Ja, jag håller med. Vinterköld och mörker är inte mycket värt att fira egentligen. Påsk däremot och våren. Då är man mycket mer pigg och glad i sinnet.

Dessutom är påsklunchen lite mindre och enklare at ta på sig i jämförelse med jul och nyårsmenyn. Samma med midsommarlunchen.

• Eurydike 87
    Anonym (allena) skrev 2025-12-30 17:32:46 följande:

Jag "firar" ensam. Eller, snarare, jag står en stund vid ett fönster som är ordentligt låst, och stirrar ut, och gråten en skvätt, eller hejdlöst, och sen går jag tillbaka till datorn och gör exakt samma saker som jag gör alla andra dagar, år ut och år in. Sitter på familjeliv, lyssnar på youtube i bakgrunden, gör statistik om saker som ingen är intresserad av, spelar dåliga gratis datorspel, låtsas att livet är värt att leva för att jag är för feg för att hoppa ut från fönstret. Köksknivarna är också inlåsta, förresten.

Nästa år blir säkert bättre. Har jag intalat mig i 20 år nu.

Det låter verkligen tufft! Vill du ha en chattkompis så kan du skriva till mig här eller på Discord. Där heter jag janedoe87. Ibland kan vara trevligt att bara bolla tankar med någon om smått och stort, särskilt om man känner sig ensam. Oavsett så hoppas jag på ett bättre år för dig!
  • Eurydike 87
    Lillmajsan skrev 2025-12-30 20:01:33 följande:
    Tack så mycket för tipset! Den efterrätten har jag faktiskt ätit en gång hos min kompis som är vegan. Det smakar som chokladmousse fast ?nyttigt?, det är svårt att beskriva 😋
  • Eurydike 87
    Mayjel skrev 2025-12-30 01:26:54 följande:
    Ja, ibland får man offra sig litegrann för att vinna i helhetsbilden, så att säga. Lite så som jag känner kring både jul och nyårsafton faktiskt. Hade hellre skippat alltsammans men vet samtidigt att om alla anstränger sig lite så skapar man fina minnen tillsammans.

En mousse eller pudding kanske? Enkelt och säkert val. Istället för gelatin så kan man ju använda gelésocker, pektin eller melatin för att få till den rätta konsistensen. Eller lite hemgjord glass med nån fruktig kompott till? Finns ju enkla recept där man bara behöver grädde och kondenserad mjölk typ. Och det finns väl både vegansk grädde och kondenserad kokosmjölk tror jag.

Du hittar säkert på något fint, precis som den där festliga marängtårtan du tog en så fin bild på 🍰 😋

Och en glittrig klädsel kanske? Passar du bra i. Tänkte själv ha på mig en hud/aprikosfärgad dräkt med paljetter i samma färg. Lite lagom färgglatt och festligt.
    Precis! Ibland är det bra att gena lite om man inte ska slita ut sig alldeles 😅 Det är sant att man skapar många fina minnen med lite ansträngning.

Jättebra tips! Tack så mycket för det! Jag hade tänkt göra vegansk oreocheesecake med färska hallon på toppen, men det blev ändrade planer. Insåg att jag fortfarande är lite för allergisk efter all julmaten, så jag blev tvungen att ställa in. Mina ögonlock är väldigt svullna och jag har huvudvärk, men hoppades att det skulle hinna gå över till nyår.

Här hemma satsar jag på saffransglass med färska hallon och hackad vit choklad till efterrätt! Tack så mycket! Ja, den där tårtan var minst lika god som den såg ut faktiskt och den hade räckt till en hel armé 🤣

En aprikosfärgad dräkt med paljetter låter fint och passar bra mot din hy! Ja, jag satsar nog på en glittrig klänning 💃
  • Anonym (kotletten)
    Eurydike 87 skrev 2025-12-31 01:43:52 följande:
    Precis! Ibland är det bra att gena lite om man inte ska slita ut sig alldeles 😅 Det är sant att man skapar många fina minnen med lite ansträngning.

Jättebra tips! Tack så mycket för det! Jag hade tänkt göra vegansk oreocheesecake med färska hallon på toppen, men det blev ändrade planer. Insåg att jag fortfarande är lite för allergisk efter all julmaten, så jag blev tvungen att ställa in. Mina ögonlock är väldigt svullna och jag har huvudvärk, men hoppades att det skulle hinna gå över till nyår.

Här hemma satsar jag på saffransglass med färska hallon och hackad vit choklad till efterrätt! Tack så mycket! Ja, den där tårtan var minst lika god som den såg ut faktiskt och den hade räckt till en hel armé 🤣

En aprikosfärgad dräkt med paljetter låter fint och passar bra mot din hy! Ja, jag satsar nog på en glittrig klänning 💃
    Var får du tag på färska hallon den här tiden på året?
  • Eurydike 87
    Anonym (kotletten) skrev 2025-12-31 20:13:24 följande:
    Var får du tag på färska hallon den här tiden på året?
    De fanns på lill-ICA! 😋
  • Anonym (kotletten)
    Eurydike 87 skrev 2025-12-31 20:22:08 följande:
    De fanns på lill-ICA! 😋
    OJ vad vackra!
    Inte frysta? Vilket land kommer de ifrån?
  • Eurydike 87
    Anonym (kotletten) skrev 2025-12-31 20:26:30 följande:
    OJ vad vackra!
    Jag vet tyvärr inte! Slängde bara ner dem i korgen och rusade vidare i butiken och paniken 😅 Iofs kan jag kolla nu i efterhand. Det var Morocco!
  • Tom Araya

Jag firar inte alls.
    Jag skulle hem till en kompis på middag, men magen sa att jag ska stanna hemma och hålla mig ifrån folk några dagar.

• Eurydike 87
    Anonym (kotletten) skrev 2025-12-31 20:26:30 följande:
    OJ vad vackra!
    Glömde svara på frågan! Nej, de var inte frysta 😋
  • Anonym (C)
    Eurydike 87 skrev 2025-12-31 20:22:08 följande:
    De fanns på lill-ICA! 😋
    Mums, det ser gott ut.
  • Anonym (C)
    Tom Araya skrev 2025-12-31 20:37:25 följande:

Jag firar inte alls.
    Jag skulle hem till en kompis på middag, men magen sa att jag ska stanna hemma och hålla mig ifrån folk några dagar.

Krya på dig.
  • RaYzLeR
    Eurydike 87 skrev 2025-12-31 20:42:45 följande:
    Glömde svara på frågan! Nej, de var inte frysta 😋
    Hallon är gott. Jag köpte frysta hallon idag till kladdkakan på Willys. Jag såg att det fanns färska hallon med men dom var dyrare. Glad Gott nytt år på dig!
Svar på tråden Hur firar du nyårsafton?