Anonym (Motbjudandemän) skrev 2025-12-30 11:26:20 följande:
Någon som antingen vill ragga eller bara småprata, för många män är det ju typ samma sak när de ska prata med kvinnor.
Det är inte min upplevelse alls. Har småpratat med en massa män genom åren som definitivt inte velat ragga.
För mig är det stor skillnad. De som småpratar, tex i väntan på en buss, och de som vill lära känna en/raggar. Det är två helt olika sätt att föra en konversation.
Senast jag småpratade med en främmande man berättade han att han gått på skolan intill när han var liten. Vi pratade kort om hur huset såg ut och sen sa han hej och gick vidare. Verkligen inget raggande.
En annan som jag minns särskilt var en full man (uppenbar alkoholist tyvärr) som berättade om ett våldsbrott han blivit utsatt för en gång och lite omkring det. Definitivt inget raggande.
En gång på bussen pratade jag med en ganska nykommen invandrad man som blev överlycklig över att en svensk äntligen ville prata lite. Han tyckte att det var svårt att få kontakt med svenskar. Inte heller han raggade, men uttryckte stor tacksamhet för vårt korta samtal som var så vardagligt att jag inte minns vad det handlade om.
Men mest har jag nog pratat väder. Och jag lovar, ingen av dessa män har försökt ragga. Två meningar från en gammal farbror om regnet när man är på väg ut från Ica, det är liksom inget ragg i det. Eller unga män som man byter några ord i hissen med vid arbetsdagens slut. De är knappast attraherade av en trött 50-åring i funktionskläder.