• Anonym (Motbjudandemän)

Vad får dig att bli arrogant och avvisande mot en man?

Vilka beteenden och yttre attribut samt utseenden får dig att ta avstånd från en man, om vi nu ponerar att mannen skulle ha ett visst intresse av dig. Nu snackar jag inte främst dating utan män du stöter på i det dagliga livet. Finns det saker med män som får dig att tänka... nääe den där ska jag nog inte stifta någon närmare bekantskap med eller som får dina "varningsklockor" att ringa.

• Svar på tråden Vad får dig att bli arrogant och avvisande mot en man?
  • Kirenaj68

Det tog inte lång tid innan tråden togs över av bittra femcels. Bara för att några män över en viss ålder inte har betett sig väl är samtliga män i åldersgruppen gubbkräk, gubbslem, gubbkräksslem och allt annat ni kan komma på. Det är inte svårt att läsa mellan raderna i det ni skriver och bitterheten (motiverad eller ej) är lätt att ta på. Observera nu att jag försvarar inte de män som inte kan bete sig med hyfs, men er grova generalisering över män i en viss åldersgrupp gör er inte ett dugg bättre än de män som antingen sprider kvinnohat på nätet eller spyr galla över kvinnor över en viss ålder. Ni har precis lika vidrig människosyn som incels.

Kirenaj68 skrev 2025-12-30 16:55:15 följande:

Det tog inte lång tid innan tråden togs över av bittra femcels. Bara för att några män över en viss ålder inte har betett sig väl är samtliga män i åldersgruppen gubbkräk, gubbslem, gubbkräksslem och allt annat ni kan komma på. Det är inte svårt att läsa mellan raderna i det ni skriver och bitterheten (motiverad eller ej) är lätt att ta på. Observera nu att jag försvarar inte de män som inte kan bete sig med hyfs, men er grova generalisering över män i en viss åldersgrupp gör er inte ett dugg bättre än de män som antingen sprider kvinnohat på nätet eller spyr galla över kvinnor över en viss ålder. Ni har precis lika vidrig människosyn som incels.

Fel, detta handlar inte om hat utan mer om personliga preferenser/ uppfattningar om vilka män man tycker är creepy. Om en kvinna dessutom känner sig ofredad av en man är "gubbslem" ett milt skällsord i sammanhanget. Incels skyller på ALLA, inte bara vissa kvinnor för sin ensamhet. Men det förekommer väldigt sällan att kvinnor ofredar män, även om det förekommer.
  • KimLinnefeldt

Testa gärna att gå igenom inläggen här och byt ut ordet "gubbe" mot exempelvis "neger". Då blir det tydligare hur bottenlöst fördomsfullt det skrivs här.

• Anonym (Såpbubblor)

Intressant fråga. Sånt som får mig att dra öronen åt mig är udda kommentarer, hade ett exempel på jobbet (i en renodlad arbetssituation) där en man använde kommentarer som definitivt var härskarteknik. Annat kan vara kommentarer som tyder på taskig kvinnosyn. Även sådant som indikerar en helt annan politisk grundsyn och andra värderingar än jag själv har. Man lyssnar ju liksom iin människor när man lär känna dem lite - antingen matchar man eller också inte.

• Anonym (Bla)
    Anonym (Motbjudandemän) skrev 2025-12-30 02:34:34 följande:
    Vad får dig att bli arrogant och avvisande mot en man?

Vilka beteenden och yttre attribut samt utseenden får dig att ta avstånd från en man, om vi nu ponerar att mannen skulle ha ett visst intresse av dig. Nu snackar jag inte främst dating utan män du stöter på i det dagliga livet. Finns det saker med män som får dig att tänka... nääe den där ska jag nog inte stifta någon närmare bekantskap med eller som får dina "varningsklockor" att ringa.

Om han är snuskig säger snuskiga saker. Om han samlar på brudar från OF. Han verkar vara allmänt en som har ögononen på många olika tjejer samtidigt , kastar ut "intressee"'till massa brudar o tar de han får typ. Bara vill ligga inte bygga en djupare reaktion.  Försöker inte lära känna mig innan han vill ha mig i sängen. Om han är över 10 år äldre eller yngre än mig.
  • Kirenaj68
    Anonym (Motbjudandemän) skrev 2025-12-30 17:28:26 följande:
    Fel, detta handlar inte om hat utan mer om personliga preferenser/ uppfattningar om vilka män man tycker är creepy. Om en kvinna dessutom känner sig ofredad av en man är "gubbslem" ett milt skällsord i sammanhanget. Incels skyller på ALLA, inte bara vissa kvinnor för sin ensamhet. Men det förekommer väldigt sällan att kvinnor ofredar män, även om det förekommer.
    Du får nog läsa inläggen igen. I vissa inlägg skrevs det att män över en viss ålder är kräk oavsett om de hade gjort fel eller ej.
  • Anonym (Linm)
    Anonym (Motbjudandemän) skrev 2025-12-30 11:26:20 följande:
    Någon som antingen vill ragga eller bara småprata, för många män är det ju typ samma sak när de ska prata med kvinnor.

Det är inte min upplevelse alls. Har småpratat med en massa män genom åren som definitivt inte velat ragga. 

För mig är det stor skillnad. De som småpratar, tex i väntan på en buss, och de som vill lära känna en/raggar. Det är två helt olika sätt att föra en konversation. 

Senast jag småpratade med en främmande man berättade han att han gått på skolan intill när han var liten. Vi pratade kort om hur huset såg ut och sen sa han hej och gick vidare. Verkligen inget raggande. 

En annan som jag minns särskilt var en full man (uppenbar alkoholist tyvärr) som berättade om ett våldsbrott han blivit utsatt för en gång och lite omkring det. Definitivt inget raggande. 

En gång på bussen pratade jag med en ganska nykommen invandrad man som blev överlycklig över att en svensk äntligen ville prata lite. Han tyckte att det var svårt att få kontakt med svenskar. Inte heller han raggade, men uttryckte stor tacksamhet för vårt korta samtal som var så vardagligt att jag inte minns vad det handlade om. 

Men mest har jag nog pratat väder. Och jag lovar, ingen av dessa män har försökt ragga. Två meningar från en gammal farbror om regnet när man är på väg ut från Ica, det är liksom inget ragg i det. Eller unga män som man byter några ord i hissen med vid arbetsdagens slut. De är knappast attraherade av en trött 50-åring i funktionskläder. 

KimLinnefeldt skrev 2025-12-30 17:38:01 följande:

Testa gärna att gå igenom inläggen här och byt ut ordet "gubbe" mot exempelvis "neger". Då blir det tydligare hur bottenlöst fördomsfullt det skrivs här.

Inte alls samma sak. Blanda inte in rasism i detta tack.
  • Eurydike 87

Om mannen (eller människor generellt) inte kan ta ett nej, utan tränger sig på fysiskt eller psykiskt.

• Just Precis
    Mkay skrev 2025-12-30 08:48:37 följande:

Ja var ska vi börja? Det finns mycket. Någon som är full av sig själv, som sysslar med ?negging? eller argumenterar/diskuterar mot mig på ett oskönt sätt. Förklarar saker på ett dumförklarande sätt, ?mansplaining?. Någon som är väldigt negativ eller pratar om tidigare relationer eller ex en massa. Någon som beter sig illa eller inte respektfullt mot folk han anser sig vara ?över? (exempelvis uteliggare, servicepersonal etc). Luktar illa (kropp, kläder, mun eller hår exempelvis) eller har smutsiga/fläckiga kläder. Någon som inte upprätthåller samtal med mig genom att ställa frågor eller kunna spinna vidare på det vi pratar om på ett lekfullt sätt, där samtalet inte flyter på. 

Det är vad jag kan komma på för tillfället. 

Spot on, samma här. Nedsatt empatisk förmåga, brist på självinsikt, hygienbrist.
  • Anonym (De som inte...)

... fattar ordet "nej" utan fortsätter att försöka få min uppmärksamhet och sedan blir otrevliga för att jag inte vill vara "social och trevlig" med dem. 

Ska väl ge ett svar i min egen tråd--

- Män som har en "kvarhållenhet" med blicken, Jag observerade ofta detta hos män när jag en kort period jobbade som kassörska i en mataffär. Vissa män som ansåg sig snygga eller manliga, med "pondus" och liksom krävde någon sorts respekt bara för att de fanns till, typ. De kunde bli snea bara för att jag inte var 100% trevliga mot dem i kassan. En manlig kund var så sne på just mig att han slängde upp varorna aggressivt på bandet, en annan frågade om jag var "dryg och högfärdig" och att det inte "klädde mig" att vara sådan..

Män som inte kan föra ett normalt samtal utan att tro att man vill något med dem. Har varit med om det många gånger, så det finns anledningar till att jag startade tråden

• Anonym (Förbannad!)
    Anonym (Motbjudandemän) skrev 2025-12-30 04:20:56 följande:
    Har erfarenhet av det med. Jag bodde som yngre på glesbygden och fick ofta åka buss in till närmsta stad. Vid en hållplats klev det ofta på en alkis som verkligen var motbjudande. Han stank ofta sprit, ibland spyor och flåsade och hade sig. Folk i de trakterna var dock lite fega för att säga till honom, men jag sa rakt ut till honom en gång när han skulle sätta sig bredvid mig, "stick härifrån, jävla fyllo" - var inte på det bästa humöret den dagens ska tilläggas.Han blev aggressiv och skulle slå mig, kallade mig hora osv, men busschauffören ingrep och slängde ut honom.
    Du skulle ha gett honom ett likvärdigt epitet tillbaka, typ h*rgubbe eller f*ttgubbfan, det hade jag gjort. Även tagit fram mitt ficklarm och hotat med att utlösa detta, om fyllot blivit fysiskt aggressiv mot en.

Är verkligen inte med på den där oskrivna regeln många tycks ha om att man ska dalta med fyllehundar eftersom "det är så synd om dem". pyttsan! De har valt sin destruktiva livsstil och har också möjlighet till att ta sig ur den. Vem har inte haft det svårt i livet liksom, ingen ursäkt till att bete sig som ett ociviliserat djur som saknar allt vad socialt vett vill säga.

Stinker gör de också och pinkar i det offentliga. Tar sedan i allt med sina pissindränkta äckelfingrar, fy fan som sagt! Som om de lägger hela sin själ och all sin energi till att vara så äckliga och grisiga som de bara kan. Uääk Skrikandes
  • Anonym (Förbannad!)

Nåt annat som också är jäkligt störande är män som sitter och glor på en, särskilt också i trängda utrymmen där det är svårt att ta sig till en annan plats. Dock så gör jag detta om möjlighet finns för det är förbannat irriterande och stressande med puckon som käkat blängsylta. Jag får bara en spontan lust att ställa mig upp och fråga rakt på - vad fan glor du på din ouppfostrade idiot? 

Vill tillägga att det är inget speciellt eller iögonfallande med mitt utseende, klädsel eller kroppsspråk. En del glor bara för att de tydligen inte har nåt bättre för sig och samtidigt saknar folkvett som sagt. Detta är förövrigt en väldigt oattraktiv egenskap hos vissa män - att de fattar noll kring det här om sociala regler och vett med etikett. 

Anonym (Förbannad!) skrev 2025-12-30 20:42:51 följande:

Nåt annat som också är jäkligt störande är män som sitter och glor på en, särskilt också i trängda utrymmen där det är svårt att ta sig till en annan plats. Dock så gör jag detta om möjlighet finns för det är förbannat irriterande och stressande med puckon som käkat blängsylta. Jag får bara en spontan lust att ställa mig upp och fråga rakt på - vad fan glor du på din ouppfostrade idiot? 

Vill tillägga att det är inget speciellt eller iögonfallande med mitt utseende, klädsel eller kroppsspråk. En del glor bara för att de tydligen inte har nåt bättre för sig och samtidigt saknar folkvett som sagt. Detta är förövrigt en väldigt oattraktiv egenskap hos vissa män - att de fattar noll kring det här om sociala regler och vett med etikett. 

Speciellt när man sitter i något väntrum, på bussen eller i något offentligt utrymme och en man sitter och glor på en hela tiden, situationer där man väntar på en person eller åker i ett fordon som ska ta en från en plats till en annan. "Stereotypen" var en riktigt sliskig man med typ maffia-utseende (han såg ut att komma från sydeuropa) som under en resa på drygt en halvtimme satt med fingret mot sin haka och tittade på mig hela tiden, med en blick som liksom "klädde av" mig.uppifrån och ned. Fruktansvärt obehagligt. 

Eller en tjock gubbe som satt och flåsade samtidigt som han satt bredbent och såg ut att ha stånd, samtidigt som han sa "Jaha, vart ska en sån fin tjej åka någonstans idag då"`? Usch!!!
    Anonym (Förbannad!) skrev 2025-12-30 20:35:53 följande:
    Du skulle ha gett honom ett likvärdigt epitet tillbaka, typ h*rgubbe eller f*ttgubbfan, det hade jag gjort. Även tagit fram mitt ficklarm och hotat med att utlösa detta, om fyllot blivit fysiskt aggressiv mot en.

Är verkligen inte med på den där oskrivna regeln många tycks ha om att man ska dalta med fyllehundar eftersom "det är så synd om dem". pyttsan! De har valt sin destruktiva livsstil och har också möjlighet till att ta sig ur den. Vem har inte haft det svårt i livet liksom, ingen ursäkt till att bete sig som ett ociviliserat djur som saknar allt vad socialt vett vill säga.

Stinker gör de också och pinkar i det offentliga. Tar sedan i allt med sina pissindränkta äckelfingrar, fy fan som sagt! Som om de lägger hela sin själ och all sin energi till att vara så äckliga och grisiga som de bara kan. Uääk Skrikandes
    Ja, jag tycker då inte synd om dem. Tror aldrig jag mött en alkis som kunnat bete sig som folk. Det finns liksom anledningar till att de stöts ut ur normala människors gemenskap. Ingen gillar en fyllkaja som bara sitter och ältar och svamlar sin skit utan substans

Om du någon gång har haft en full person i din bostad som suttit och tjatat om samma sak om och om och om igen, som en grammofonskiva som hakat upp sig, så vet du. Det vill man inte vara med om igen.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Förbannad!)
    Anonym (Lina) skrev 2025-12-31 00:04:55 följande:
    Hade du vågat skriva detta om du inte hade kunnat vara anonym? 
    Jag har skrivit om det under mitt vanliga nick förut men föredrar numer att svara anonymt av olika skäl som jag inte vill gå in på här.

I verkliga livet så händer det att jag pratar med min närmaste släkt om sånt som stör mig med vissa människotyper. De accepterar detta och förstår. Fyllon är ingen favorit hos dem heller, liksom griniga gamla gubbtjyvar inte är det.

Förresten, OP och jag är inte samma person om du nu trodde det, baserat på din fråga i inlägg 47. Det är inte direkt nåt unikt i att ogilla de manstyper som beskrivits här i tråden. Skulle tro att de flesta kvinnor stör sig på såna rentav.
Svar på tråden Vad får dig att bli arrogant och avvisande mot en man?