• Anonym (Fattig)

Hur länge får barn fri tandvård?

Har de sänkt åldern nu igen? Jag trodde det var 23 :o

• Svar på tråden Hur länge får barn fri tandvård?
  • Anonym (f)

Andra träffen på google efter min regions egna sida är 1177: Den 1 januari 2025 sänktes åldersgränsen för avgiftsfri tandvård från 23 år till 19 år

• TvillingmammaVästgöte

Men man har extra tandvårdsstöd 20-23 år, 600 kr per år. För dem över  23 är det 300 kr per år. Högkostnadsskydd finns också, för behandlingar över 3000 kr får man ca 50 % från staten. Så det är ganska mycket bidrag för dem över 19 också. 

• Anonym (Fattig)
    Anonym (f) skrev 2025-12-30 21:06:28 följande:

Andra träffen på google efter min regions egna sida är 1177: Den 1 januari 2025 sänktes åldersgränsen för avgiftsfri tandvård från 23 år till 19 år

Typiskt, min son blev 19 i år o trodde att det var 23 :(
  • Anonym (f)
    Anonym (Fattig) skrev 2025-12-31 13:34:30 följande:
    Typiskt, min son blev 19 i år o trodde att det var 23 :(
    till och med 19 så även 19, läs på 1177 där allt står
  • Anonym (f)

eller oj, i år... nej då är det kört för det

• KillBill
    Anonym (Fattig) skrev 2025-12-30 20:33:26 följande:

Tidigare hade unga gratis tandvård upp till och med det år de fyllde 23. Nu har SD tillsammans med Tidöpartierna (M, KD och L) sänkt åldersgränsen till 19 år.

Det innebär att en 20-åring som behöver tandställning enligt de nya reglerna kan tvingas betala tiotusentals kronor ur egen ficka.

Sverige behöver en ny regering..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Linda)

Vår underbara regering har sänkt till 19. 

Det är val nästa år. Nu gör vi oss av med eländet! 

Här finns fler exempel på beslut från Tidö-gänget. För min del toppar att sätta barn i fängelse listan på mest korkade beslut. 

www.reddit.com/r/svenskpolitik/comments/1pzeg7q/kan_någon_berätta_det_värsta_beslut_som/ 

• Anonym (så)
    Anonym (Fattig) skrev 2025-12-30 20:33:26 följande:

Det är hela året man fyller 19. Vi fick erbjudande om ett avslutande besök och att teckna frisktandvårdsförsäkring inför att sonen fyllde 20 år. Har ni inte fått det? 
  • KillBill
    Anonym (så) skrev 2026-01-02 08:54:41 följande:
    Det är hela året man fyller 19. Vi fick erbjudande om ett avslutande besök och att teckna frisktandvårdsförsäkring inför att sonen fyllde 20 år. Har ni inte fått det? 
    En sådan försäkring täcker inte kostnader för t.ex. tandreglering och kan bli dyr för en ungdom med dåliga tänder (som kan bero på sjukdom).
  • Anonym (så)
    KillBill skrev 2026-01-02 10:37:35 följande:
    En sådan försäkring täcker inte kostnader för t.ex. tandreglering och kan bli dyr för en ungdom med dåliga tänder (som kan bero på sjukdom).
    Behov av tandreglering bedöms ju kontinuerligt under hela uppväxten, och ges kostnadsfritt till dem som behöver av medicinska skäl. Så varför skulle man vänta till efter 19 år med att påtala behovet? 

Och har man dåliga tänder så blir premien dyrare, men då täcks allt av försäkringen. 
  • KillBill
    Anonym (så) skrev 2026-01-02 11:40:02 följande:
    Behov av tandreglering bedöms ju kontinuerligt under hela uppväxten, och ges kostnadsfritt till dem som behöver av medicinska skäl. Så varför skulle man vänta till efter 19 år med att påtala behovet? 

Och har man dåliga tänder så blir premien dyrare, men då täcks allt av försäkringen. 

En bekant har ett barn som nyligen fyllt 20 och som drabbats av en reumatisk sjukdom som påverkat käken. Nu krävs en tandställning, som kommer att kosta närmare 20 000 kronor och måste ska betalas av 20-åringen / familjen själv.

Tacka SD och de övriga Tidölagspartierna M/KD/L för det.

Svar på tråden Hur länge får barn fri tandvård?