Hur länge får barn fri tandvård?
Har de sänkt åldern nu igen? Jag trodde det var 23 :o
19 år
Andra träffen på google efter min regions egna sida är 1177: Den 1 januari 2025 sänktes åldersgränsen för avgiftsfri tandvård från 23 år till 19 år
Men man har extra tandvårdsstöd 20-23 år, 600 kr per år. För dem över 23 är det 300 kr per år. Högkostnadsskydd finns också, för behandlingar över 3000 kr får man ca 50 % från staten. Så det är ganska mycket bidrag för dem över 19 också.
Andra träffen på google efter min regions egna sida är 1177: Den 1 januari 2025 sänktes åldersgränsen för avgiftsfri tandvård från 23 år till 19 år
eller oj, i år... nej då är det kört för det
Tidigare hade unga gratis tandvård upp till och med det år de fyllde 23. Nu har SD tillsammans med Tidöpartierna (M, KD och L) sänkt åldersgränsen till 19 år.
Det innebär att en 20-åring som behöver tandställning enligt de nya reglerna kan tvingas betala tiotusentals kronor ur egen ficka.
Sverige behöver en ny regering..
Vår underbara regering har sänkt till 19.
Det är val nästa år. Nu gör vi oss av med eländet!
Här finns fler exempel på beslut från Tidö-gänget. För min del toppar att sätta barn i fängelse listan på mest korkade beslut.
www.reddit.com/r/svenskpolitik/comments/1pzeg7q/kan_någon_berätta_det_värsta_beslut_som/
En bekant har ett barn som nyligen fyllt 20 och som drabbats av en reumatisk sjukdom som påverkat käken. Nu krävs en tandställning, som kommer att kosta närmare 20 000 kronor och måste ska betalas av 20-åringen / familjen själv.
Tacka SD och de övriga Tidölagspartierna M/KD/L för det.