• Anonym (TS)

Kopparspiral efter 40

Jag (43 år) har en kopparspiral som "går ut" i vår. När jag satte in den sa de att fertiliteten minskar så mycket efter 40 att den inte skulle behöva bytas.

Varken jag eller min man är sugna på en liten oups. Vi är nöjda med våra två barn i lägre tonåren och tanken på att börja om från början är inte lockande. Även om sannolikheten är låg så är vi ändå inte bekväma med det, speciellt som en vän till mig har råkat ut för just det.

Om jag betalar, vet ni om det finns möjlighet att byta ut kopparspiralen till en ny trots att jag passerat 40?

• Svar på tråden Kopparspiral efter 40
  • Anonym (S)

Även om fertiliteten minskar är det inte så ovanligt att kunna bli gravid i den åldern. Kontakta gynekolog och diskutera dina möjligheter. Att ha oskyddat sex om ni absolut inte vill ha barn är inget bra alternativ. Jag tycker att det är konstigt att de sa så.

• Anonym (TS)

De sa att de rester som fanns kvar skulle räcka för att skydda från en graviditet men det känns ändå inte bra.

Om min vårdcentral säger nej till att göra det gratis, vad finns då för alternativ? Att betala är inga problem.

• Anonym (Abc)

Det smidigaste är väl ändå vasektomi på gubben?

• Anonym (Linda)

Det var en synnerligen korkad gyn.. självklart är du fortfarande fertil om du har mens och ägglossning som vanligt. Det är ju inget som en kopparspiral tar bort. 

Och du vet inte hur fertil du är förrän du blir gravid.  Och folk kan bli naturligt gravida upp till 50 så.. 

Hade en väninna som inte fick ny hormonspiral efter 47 utan fick höra att hon kan återkomma i klimakteriet om hon behöver hjälp och kan sätta i en spiral då mot besvären då hon troligen med åldern redan var där.    1 år  senare var hon tillbaka med strulig mens, konstiga smärtor och kände sig sjuk.... ...gravid..  hon var 49 när hennes enda barn föddes..  hon blev gravid igen några månader efter 50 men fick missfall innan hon ens hann besluta om vad hon ville..  

• Anonym (klimakterieförnekare)

Jag fick ny spiral insatt vid 47 för jag blev gravid trots kopparspiralen vid 46, men blodprovet visade att det var dött och på väg bort så det blev ingen åtgärd av det. 

För mig har kopparspiral funkat klockrent i många år så om du trivs med den finns det ingen anledning att ändra preventivmedel.

En bubblare i leken är hormonspiral, jag hade mellanstyrkan Kyleena i 18 månader precis på slutet. Den dämpade vissa klimakteriebesvär men gav ökad aptit och viktökning som biverkan vilket irriterade mig så att jag fick den uttagen i förtid.

Många tycker dock att hormonspiral funkar jättebra, det beror lite på hur man har det med sina egna hormoner.

• Anonym (TS)
    Anonym (klimakterieförnekare) skrev 2026-01-06 16:26:30 följande:

Jag fick ny spiral insatt vid 47 för jag blev gravid trots kopparspiralen vid 46, men blodprovet visade att det var dött och på väg bort så det blev ingen åtgärd av det. 

För mig har kopparspiral funkat klockrent i många år så om du trivs med den finns det ingen anledning att ändra preventivmedel.

En bubblare i leken är hormonspiral, jag hade mellanstyrkan Kyleena i 18 månader precis på slutet. Den dämpade vissa klimakteriebesvär men gav ökad aptit och viktökning som biverkan vilket irriterade mig så att jag fick den uttagen i förtid.

Många tycker dock att hormonspiral funkar jättebra, det beror lite på hur man har det med sina egna hormoner.

Jag testade hormonstav efter något av barnen men fick biverkningar efter ca 1 år så tog ut den. Min mamma har dessutom haft bröstcancer så jag är lite extra nervös gällande hormonella preventivmedel sen dess.
    Anonym (Abc) skrev 2026-01-06 09:53:24 följande:

Det smidigaste är väl ändå vasektomi på gubben?

Hade inte ens tänkt på det alternativet men du har rätt. Å andra sidan vet jag hur snabb han är när det gäller att boka någon typ av läkarbesök så risken är väl att det tar ett år eller två innan det blir av 
  • Anonym (M.)

Gå till en privat gynekolog då - finns på diverse läkarhus - och betala själv för en ny spiral. Eller åk till en privatklinik utomlands - lär räcka med Danmark.

Vårdpersonal i Sveriges offentliga sjukvårdssystem följer sina riktlinjer och dessa stämmer oftast, de bygger på statistik. Men du kan vara ett av undantagen i marginalerna som de inte stämmer för. Så skaffa en ny spiral kvickt - better safe than sorry!

• Anonym (m)
    .Hade inte ens tänkt på det alternativet men du har rätt. Å andra sidan vet jag hur snabb han är när det gäller att boka någon typ av läkarbesök så risken är väl att det tar ett år eller två innan det blir av 
    Så han är ok med om det blir barn under de ett till två åren?
  • Anonym (m)

Är väl bara du inte går med på att ha sex utan kondom till dess han steriliserar sig. Problemet löst

• Anonym (m)

"om jag betalar" Varför ska DU betala? Vad tar mannen för ansvar för preventivmedel? Du har tagit ansvaret i flera år nu så det kan gott vara hans tur. Han kan sterilisera sig eller använda kondom. Men du tycker inte ens han ska betala om du ändå gör detta. Varför ska detta ligga på dig?

• Anonym (TS)
    Anonym (m) skrev 2026-01-09 23:49:31 följande:
    Så han är ok med om det blir barn under de ett till två åren?
    Han har inget emot kondom, jag har det tyvärr
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Linda) skrev 2026-01-06 13:26:45 följande:

Det var en synnerligen korkad gyn.. självklart är du fortfarande fertil om du har mens och ägglossning som vanligt. Det är ju inget som en kopparspiral tar bort. 

Och du vet inte hur fertil du är förrän du blir gravid.  Och folk kan bli naturligt gravida upp till 50 så.. 

Hade en väninna som inte fick ny hormonspiral efter 47 utan fick höra att hon kan återkomma i klimakteriet om hon behöver hjälp och kan sätta i en spiral då mot besvären då hon troligen med åldern redan var där.    1 år  senare var hon tillbaka med strulig mens, konstiga smärtor och kände sig sjuk.... ...gravid..  hon var 49 när hennes enda barn föddes..  hon blev gravid igen några månader efter 50 men fick missfall innan hon ens hann besluta om vad hon ville..  

Inte en korkad gyn. Kopparspiralen funkar genom att göra livmodern till en miljö där spermierna dör. 

Svar till TS.
    Jag skulle ta en ny diskussion med gyn eller gå till barnmorskemottagningen. Säga att du vill byta ut den för din trygghets skull. Men jag skulle också be dem berätta bättre om de studier som är gjorda. Om siffror. Jag kan dem inte, men det kan ju vara så att de är så små att de är jämförbara med den risk som alltid finns med olika preventivmedel, inget skydd är ju 100procentigt. 

Får du fortfarande inte ett svar du litapå så ber du dem att ta ut den. Sedan bokar du en ny tid för att sätta in en ny. Kopparspiral rekommenderas till kvinnor över 40 i både Göteborg och Sthlm om du ser till deras riktlinjer så de borde de inte kunna neka dig. Lycka till! 

• Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2026-01-10 08:15:03 följande:

Svar till TS.
    Jag skulle ta en ny diskussion med gyn eller gå till barnmorskemottagningen. Säga att du vill byta ut den för din trygghets skull. Men jag skulle också be dem berätta bättre om de studier som är gjorda. Om siffror. Jag kan dem inte, men det kan ju vara så att de är så små att de är jämförbara med den risk som alltid finns med olika preventivmedel, inget skydd är ju 100procentigt. 

Om jag inte minns fel så grundas uträkningarna ang minskad fertilitet efter 40 på väldigt gammal data så även om jag tror det är/var helt korrekt så litar jag inte på att den stämmer med dagens förutsättningar.

Vad jag fick veta var att resterna som fortfarande fanns kvar på spiralen var tillräckligt mycket för att det skulle räcka eftersom min fertilitet skulle minskat så mycket.
  • Anonym (M.)
    Anonym (m) skrev 2026-01-09 23:50:53 följande:

Är väl bara du inte går med på att ha sex utan kondom till dess han steriliserar sig. Problemet löst

Nej det där var inget bra råd. Man ska aldrig pressa någon annan att sterilisera sig, det ska ALLTID vara ett personligt beslut. Läkaren som gör utredningen och godkänner ansökan om sterilisering, måste också säkerställa att det är personen själv som djupast inne önskar detta, och inte någon annan som driver på. 

Mycket kan ju hända i livet. TS och hennes man kanske skiljer sig, eller TS kanske dör. Kanske alla barnen också, i en bilolycka eller pandemi. En man har många år på sig att skaffa barn med en ny kvinna, och han har rätt att fundera över sådana scenarios och ha kvar sin fertilitet.

Om man ska sterilisera sig, ska man känna ända in i hjärtat att "VAD som än händer i livet hädanefter så ska jag aldrig ha något mer barn, det är jag färdig med".

• enola

Ett annat förslag är att du steriliserar dig. Jag gjorde det vid 42 efter att mitt sista och totalt oplanerade barn fötts. Det är så klart ett större ingrepp än en vasektomi men inte stort. Enkelt gjort och åtminstone jag hade ingen smärta alls efteråt. Jag kan verkligen rekommendera det!

• Anonym (Anna)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-10 08:29:40 följande:
    Om jag inte minns fel så grundas uträkningarna ang minskad fertilitet efter 40 på väldigt gammal data så även om jag tror det är/var helt korrekt så litar jag inte på att den stämmer med dagens förutsättningar.

Vad jag fick veta var att resterna som fortfarande fanns kvar på spiralen var tillräckligt mycket för att det skulle räcka eftersom min fertilitet skulle minskat så mycket.

Litar du inte på deras uppgifter får du ta ut den. Köra med kondom en kort tid och sedan boka en tid för att sätta in en ny. ?Det funkade inte för oss med kondom.?

• Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-10 07:36:18 följande:
    Han har inget emot kondom, jag har det tyvärr
    Så ha inte det då? Ha inte sex med honom innan han steriliserat sig. Poängen var att du ska slippa stå för skyddet.
  • Anonym (m)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-10 08:49:14 följande:
    Nej det där var inget bra råd. Man ska aldrig pressa någon annan att sterilisera sig, det ska ALLTID vara ett personligt beslut. Läkaren som gör utredningen och godkänner ansökan om sterilisering, måste också säkerställa att det är personen själv som djupast inne önskar detta, och inte någon annan som driver på. 

Mycket kan ju hända i livet. TS och hennes man kanske skiljer sig, eller TS kanske dör. Kanske alla barnen också, i en bilolycka eller pandemi. En man har många år på sig att skaffa barn med en ny kvinna, och han har rätt att fundera över sådana scenarios och ha kvar sin fertilitet.

Om man ska sterilisera sig, ska man känna ända in i hjärtat att "VAD som än händer i livet hädanefter så ska jag aldrig ha något mer barn, det är jag färdig med".

Skrev jag att det inte är hans beslut? TS har också rätt att ta beslut om att välja bort preventivmedel.
  • Anonym (M.)
    Anonym (m) skrev 2026-01-10 10:21:35 följande:
    Skrev jag att det inte är hans beslut? TS har också rätt att ta beslut om att välja bort preventivmedel.
    Jo, fast gör hon det så blir det indirekt en press på hennes man att sterilisera sig. Jag tycker att sådant är ganska fult. Och som sagt: enligt Socialstyrelsens regler så är läkaren som ska ge sitt godkännande till ingreppet skyldig att gräva i det, för att säkerställa att patienten inte pressas av någon annan. 

Egentligen är det vettigare att kvinnan steriliserar sig, för hon har vid det laget oftast inte så många fertila år kvar ändå. Medan mannen kan ha 30, 40 år kvar (rent biologiskt), och på den tiden kan väldigt mycket hända.
  • Anonym (m)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-10 20:01:24 följande:
    Jo, fast gör hon det så blir det indirekt en press på hennes man att sterilisera sig. Jag tycker att sådant är ganska fult. Och som sagt: enligt Socialstyrelsens regler så är läkaren som ska ge sitt godkännande till ingreppet skyldig att gräva i det, för att säkerställa att patienten inte pressas av någon annan. 

Egentligen är det vettigare att kvinnan steriliserar sig, för hon har vid det laget oftast inte så många fertila år kvar ändå. Medan mannen kan ha 30, 40 år kvar (rent biologiskt), och på den tiden kan väldigt mycket hända.
    Så TS har en skyldighet att stå för preventivmedlet eller ha oskyddat sex med honom så att mannen inte ska känna sig pressad?
Svar på tråden Kopparspiral efter 40