• Anonym (Matstress)

Lunch Sverige vs Norge

Är delvis uppvuxen i Norge. I Sverige är det stressigt som förälder nu under lov att tillaga två måltider både till lunch och middag. I Sverige har det ju inte alltid varit så. Lunchen i skolan var ju från början för att ge alla barn möjlighet till en daglig näringsrik måltid. Vilket är toppen för att kunna ta till sig kunskap i skolan. Kompisar till mig från familjer med tex ensamstående mamma åt sen gröt till middag hemma (alltså i Sverige). Men nuförtiden skulle det kunna leda till orosanmälan.

I Norge är brödet näringsrikt matbröd. Den större varma måltiden är middag, alltså mitt på dagen ca kl tre/ fyra. Sen kvällsmat. Tycker vi stressar så mycket med maten i Sverige och blir sjukt dyrt. Jag är ensamstående och blir ruinerad på det här.

• Svar på tråden Lunch Sverige vs Norge
  • Anonym (Matstress)
    Anonym (Matstress) skrev 2026-01-07 17:25:18 följande:

Ingenting hindrar, det handlar mer om hur jag förhåller mig till att barnen får gratis tillagad lunch här i Sverige i skolan och inte i Norge. Hur ska man då tänka om resterande måltider. Det blev väldigt aktuellt för mig att fundera över pga att jag en kort period var tvungen få hjälp av sic och då fick specifika frågor om barnen får middag. 

så mina fundering kring hur olika vi äter i Sverige och Norge blev aktuella. även det att jag på sistone hört på radio och sett på tv hur kändisar som bott och arbetat kortare tid i Norge pratar väldigt mycket om den dåliga matkulturen i Norge. Men mycket handlar om att man inte förstår att det är två skilda sett. Som inte kan jämställas. I Norge äter man mer som det gjordes i Sverige för länge sen.

Inte sic menar soc
  • Anonym (Matstress)
    Anonym (rätt) skrev 2026-01-07 14:42:19 följande:
    Vi har svärföräldrarna ca 6 timmar bort, så våra semestrar hamnar där. Även om jag börjar ruttna lite på det att semestern läggs där varje sommar så förstår jag maken. Så våra barn skulle förmodligen inte visa upp mer än spännande bilder än myggbett..  😄 Men även ni kan ju faktiskt ta fina bilder. 

Å andra sidan tycker jag att du har rätt. Det är okej i skolan att prata om vad man gjort på ledigheten. Men att visa bilder. En enstaka kanske men inte flera.

Jag var knappt på semester som liten då vi bodde på en gård. Kunde ju inte jämföra mina två nätter i tält med kompisen som kuskade Europa runt med hotell i 2-3 veckor plus en vecka i fjällen på vintern. 

Våra barn har fått tälta och så har vi haft tillgång att låna en enkel liten husvagn 2-3 nätter varje sommar. Man hinner kanske inte långt men vi har hittat flera små fina campingar nära.  

Har du en fritidsbank nära kan de ha möjlighet att låna tält och sovsäckar. Ta sedan bussen till en liten camping en natt eller två. Eller tälta i en kompis trädgård. Med en 13-åring är det snart slut på att de frivilligt följer med. Har en jämnårig så jag vet. 
    Låter mysigt med husvagn, det var min dröm som barn att vi någon gång skulle skaffa en sån. Vi gick till hytta det gillade jag också iofs. Och att vara hos bestemor og bestefar på landet.
  • Spucks
    septembermamma2022 skrev 2026-01-07 10:59:03 följande:

Men herregud. Ge ungarna havregrynsgröt med en rejäl smörklick till middag. Det dör de inte av vid de tillfällen när man inte orkar/vill laga ordentlig mat. Knappast grund för orosanmälan.

Den måltiden saknar visserligen tillräckligt protein i sig själv men så länge de får i sig under övriga veckan (väldigt få barn i Sverige får för lite protein över tid) så kan de gott äta gröt till middag eller lunch nån gång ibland om de gillar det.

Havregryn innehåller en hel del protein.
  • Anonym (Orka)

Om vi bodde i Sverige och alla i familjen åt varm mat till lunch, så skulle jag aldrig orka laga middag hemma varje dag också. Innan barnen hade vi det så och åt oftast bara en smörgås hemma på kvällen. 

Nu bor vi i ett land där barnen äter medhavda smörgåsar till lunch, så det känns som att jag måste fixa något varmt, annars blir det bara bröd hela dagen. Men det blir ingen avancerad och jättespännande mat i vardagen precis.

På helgerna blir det antingen varm lunch, eller varm middag. Möjligen kan det bli två varma mål om det finns rester att värma.

• Anonym (Matstress)
    Anonym (Orka) skrev 2026-01-07 19:23:43 följande:

Om vi bodde i Sverige och alla i familjen åt varm mat till lunch, så skulle jag aldrig orka laga middag hemma varje dag också. Innan barnen hade vi det så och åt oftast bara en smörgås hemma på kvällen. 

Nu bor vi i ett land där barnen äter medhavda smörgåsar till lunch, så det känns som att jag måste fixa något varmt, annars blir det bara bröd hela dagen. Men det blir ingen avancerad och jättespännande mat i vardagen precis.

På helgerna blir det antingen varm lunch, eller varm middag. Möjligen kan det bli två varma mål om det finns rester att värma.

Jag tänker att det speciellt med Sverige utifrån det att vi har gratis skollunch. Hur det är så självklar så man glömt planera utifrån den. Att den är lite osynlig i sin självklarhet, när det kommer till vad man kan förvänta sig av en barnfamilj.
  • Anonym (Irja)
    Anonym (Matstress) skrev 2026-01-07 13:17:49 följande:

Hur jag äter i Norge

Frukost- smörgås o yoghurt 
    Lunch- grovt matbröd med olika pålägg ofta kött. 
    Middag- ett tillagat mål mat eller från tidigare middagar från frysen.
    Kvällsmat- tex fryspizza eller matbröd

Hur jag äter i Sverige

Frukost- smörgås o yoghurt
    Lunch- rester från middagen, dagen innan
    Fika- olika beroende på dag
    Middag- ett tillagat mål nytt eller från frysen.
    Kvällsmat- barnen äter smörgås o yoghurt

Och vi äter

Frukost: Smörgåsar med pålägg, ELLER, gröt med toppings, ELLER fil/yoghurt med toppings
    Mellis: En frukt ELLER en mindre, enklare smörgås ELLER matkex med ost
    Lunch: Ett enkelt, lagat mål, ELLER rester från dagen innan
    Mellis: Ett par enklare smörgåsar ELLER en smoothie och matkex
    Middag: Nylagad mat ELLER rester
    Kvällsmacka: Smörgås med pålägg, ELLER fil/yoghurt

Men när är väl också intressant, egentligen. Så, 6, 9.30, 12 ungefär, 16, 18, 20.30-21. Jag tror att deet egentligen är klockslagen som avgör på ett ungefär vad för slags mat man äter, och även hur stora ens måltider är.
  • Anonym (Matstress)
    Anonym (Irja) skrev 2026-01-07 20:44:55 följande:
    Och vi äter

Frukost: Smörgåsar med pålägg, ELLER, gröt med toppings, ELLER fil/yoghurt med toppings
    Mellis: En frukt ELLER en mindre, enklare smörgås ELLER matkex med ost
    Lunch: Ett enkelt, lagat mål, ELLER rester från dagen innan
    Mellis: Ett par enklare smörgåsar ELLER en smoothie och matkex
    Middag: Nylagad mat ELLER rester
    Kvällsmacka: Smörgås med pålägg, ELLER fil/yoghurt

Men när är väl också intressant, egentligen. Så, 6, 9.30, 12 ungefär, 16, 18, 20.30-21. Jag tror att deet egentligen är klockslagen som avgör på ett ungefär vad för slags mat man äter, och även hur stora ens måltider är.
    Ja exakt. I Sverige kallar vi det middag även om det nuförtiden äts kvällstid. I Norge åt vi middag mitt på dagen direkt efter skola. 
  • Anonym (Irja)
    Anonym (Matstress) skrev 2026-01-07 21:19:07 följande:
    Ja exakt. I Sverige kallar vi det middag även om det nuförtiden äts kvällstid. I Norge åt vi middag mitt på dagen direkt efter skola. 
    Och de flesta svenskar skulle kalla en måltid direkt efter skolan för mellanmål, eller som jag då, mellis. I vissa delar av landet kallar de lunchen för middag.

I England, Australien och NZ kallar de en tidig middag för tea, även om det inte dricks något te över huvud taget. 
  • Anonym (Matstress)
    Anonym (Irja) skrev 2026-01-07 21:26:44 följande:
    Och de flesta svenskar skulle kalla en måltid direkt efter skolan för mellanmål, eller som jag då, mellis. I vissa delar av landet kallar de lunchen för middag.

I England, Australien och NZ kallar de en tidig middag för tea, även om det inte dricks något te över huvud taget. 
    Ja det lustiga är bara att mellanmål betyder litet mål mellan större mål mat. Och middag betyder större måltid mitt på dagen.
  • Anonym (LA)

Jobbade i Norge en gång i tiden. Har inget med tråden med att göra kanske men ville bara säga att deras "Köttmackor" var helt jävla FANTASTISKA ! Det var de godaste mackorna jag någonsin har ätit! Blev helt tokig på de. Var 100 ggr bättre än en jävla hamburgare!! 

• Anonym (LA)

HA sorry, kom på även att pizzan var mycket godare än i Sverige! Mer deg och större knapriga goda kanter som man kunde använda som sked. Inte som i tråkiga Sverige där allt är med Måtta och sterilt! 

Fick även problem med min bil... Inbrott (hade glömt kvar en jacka i baksätet). Personen hade Pangat den minsta rutan.. (triangel aktig) En gammal Saab. Och stulit jackan. De hade inte snott bilen, de hade inte vandaliserat den utan hela syftet var att de ville ha min jacka och de hade varit försiktiga genom att panga den minsta rutan som fanns. Ärligt talat.. det gjorde mig inge. Jag förstod att någon verkligen behövde en jacka och de hade försökt vara så försiktiga som möjligt. Tycker det var fint av den personen faktiskt! I Sverige så hade man förmodligen försökt ta sig in genom dörren med en kofot eller pangar baksätes rutan..

• Anonym (Matstress)
    Anonym (LA) skrev 2026-01-08 01:34:56 följande:

HA sorry, kom på även att pizzan var mycket godare än i Sverige! Mer deg och större knapriga goda kanter som man kunde använda som sked. Inte som i tråkiga Sverige där allt är med Måtta och sterilt! 

Fick även problem med min bil... Inbrott (hade glömt kvar en jacka i baksätet). Personen hade Pangat den minsta rutan.. (triangel aktig) En gammal Saab. Och stulit jackan. De hade inte snott bilen, de hade inte vandaliserat den utan hela syftet var att de ville ha min jacka och de hade varit försiktiga genom att panga den minsta rutan som fanns. Ärligt talat.. det gjorde mig inge. Jag förstod att någon verkligen behövde en jacka och de hade försökt vara så försiktiga som möjligt. Tycker det var fint av den personen faktiskt! I Sverige så hade man förmodligen försökt ta sig in genom dörren med en kofot eller pangar baksätes rutan..

Hehe nja smaken är som..
    själv har jag svårt jämföra. Alltså med maten. Det är två olika sätt, två olika matkulturer.
  • Xenia
    Anonym (Matstress) skrev 2026-01-06 16:35:05 följande:

Ja absolut. Jag har varit otydlig. Mat är något jag är bra på och storkok gör jag ofta. Fryser in och planerar. Men det går mycket tid till det. Helgerna går åt. Under loven blir det mer stress med att hinna mat och fritid. 

Därför funderar jag på hur folk i Sverige i allmänhet tänker som standard. Eftersom det i Sverige serveras gratis mat i skolan tycker jag det är märkligt att det ofta pratas om två lagade varmåltider per dag som standard. 

Jag har aldrig hört att man måste äta två lagade varma måltider per dag. Kanske om man ägnar sig åt mycket hårt kroppsarbete.

Själv lagar och äter jag aldrig "middag". Det låter som en festmåltid med gäster, där man sitter i timmar och pratar.

Mitt barn fick 
    frukost hemma
    medhavd frukt i skolan
    lunch i skolan eller hemma (något lätt hemma)
    mellanmål hemma
    kvällsmat (lagad varm mat) hemma (hela familjen samlad)
  • Xenia
    Anonym (Matstress) skrev 2026-01-07 10:48:58 följande:

Bra! Precis mina barn förväntar sig nu två lagade mål för att jag velat göra rätt. Att ändra på det nu har vid såna tillfället lätt till frågor och kommentarer som jag har inte fått en riktig lunch, är vi fattig. 

Jag har då svarat att jag är van vid annat från Norge bland annat. Sen äter vi ju ofta rester från dagarna innan. 

Men svarat med dåligt samvete och oro att jag hör fel. Så det är skönt att här få veta att ni gör samma.

Det som var rätt i Norge blir ju inte fel bara för att du flyttat till Sverige. Svenskarna är väl inte friskare än norrmännen? (Möjligen mer överviktiga.)

Du verkar livrädd för att barnen ska tro att ni är fattiga. Du kan bara svara "fattig är man när inte får äta sig mätt".

Eller så säger du "ni har ledigt och slipper skolan, ska inte jag få ledigt också? Ska jag i stället tvingas laga mat två gånger om dagen? Nej, vill ni absolut ha två lagade mål mat om dagen så får ni laga den själv."
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Lunch Sverige vs Norge