Hur mådde ni under era graviditeter?
Ni som har flera barn, har era graviditeter skilt sig i mående eller var de ganska liknande? Mådde ni bra eller dåligt eller var det något annat som var speciellt för graviditeterna?
Ni som har flera barn, har era graviditeter skilt sig i mående eller var de ganska liknande? Mådde ni bra eller dåligt eller var det något annat som var speciellt för graviditeterna?
Mådde nästan oförskämt bra under min första graviditet. Lite foglossning mot slutet,men inget annat.
Den andra graviditeten mådde jag inte riktigt lika bra. Hade mer problem med illamående och halsbränna. (Kräktes dock aldrig under någon av graviditeterna.)
Och framförallt en foglossning som gjorde att jag knappt kunde röra mig.
Men för det mesta mådde jag bra även då.
Mådde nästan oförskämt bra under min första graviditet. Lite foglossning mot slutet,men inget annat.
Den andra graviditeten mådde jag inte riktigt lika bra. Hade mer problem med illamående och halsbränna. (Kräktes dock aldrig under någon av graviditeterna.)
Och framförallt en foglossning som gjorde att jag knappt kunde röra mig.
Men för det mesta mådde jag bra även då.
1a. Mådde bajs, spydde och föll ihop. (pojke)
2a. Kräktes en gång. (flicka)
1. (Pojke) Mådde bra, spydde totalt två ggt, kände mig harmonisk och kunde jobba heltid fram till förlossningen.
2. (Flicka) Spydde i stort sett dagligen halva graviditeten, grät ibland pga illamåendet höll i sig dygnet runt halva graviditeten, blev erbjiden att bli sjukskriven pga extremt illamående men jag lyckades på något vis jobba och hade förstående chef, andra halvan mådde jag bra och var lycklig.
Pojke här
Spydde så fort jag kände lukten av lagad mat, och det problemet häll i sig under hela graviditeten.
Men bortser från det problemet så mådde jag ganska så bra under grav. Jag jobbade fram till de sista fyra dagarna innan förlossningen.
Har tre pojkar och mådde helt olika med alla tre.
Första var en riskgraviditet då jag mådde oerhört illa av exakt allt och fick övervakas. Gick upp 30 kg . Fick havandeskapsförgiftning i v 33 och blev akut inlagd och födde prematur under en dramatisk förlossning som kunde slutat riktigt illa
Andra hade jag diffust illamående med men mådde ganska bra . Däremot var psyket inte med alls och jag mådde fruktansvärt dåligt mentalt så jag fick gå på täta samtal hos både barnmorska och kurator
Tredje då hade både åldern och kroppen kommit ikapp och det var en sliten kropp som var gravid då jag fick tre missfall innan denna graviditet stannade . Allt var tungt och jag mådde illa i nästan 12 veckor och veckorna avlöstes av att jag sov och kräktes . Lagom när illamående klingade ut kom foglossningen från helvetet och det visade sig i vecka 30 att han låg i säte och plötsligt blev en riskgraviditet och man bestämde om snitt. Han vände sig själv och startade förlossningen därmed och han kom i vecka 34 .
Första - flicka: Kräktes halva graviditeten. Fick järnbrist eftersom min kropp inte kan ta upp järn via magen när jag är gravid och fick injektioner. Mådde bättre. Hade dock stora problem med min reumatism och var sjukskriven från halvtid.
Andra - pojke: Kräktes mer än halva graviditeten. Strökräktes fram till förlossningen. Fick järnbrist och b-vitaminbrist och fick injektion och tabletter när jag till slut inte kunde prata utan att flåsa. Hade stora problem med reumatismen och var sjukskriven från halvtid, även om det var lägre omfattning än första.
Mina var väldigt olika. Med den ena fick jag mycket fysiska besvär (foglossning, havandeskapsförgiftning osv), den andra mådde jag bra fysiskt men deprimerad mm. Olika förlossningar också. Olika hud/ansikte.
Har varit lite illamående med båda men inte jättemycket med någon. Första graviditeten märkte jag innan BIM, andra inga symtom förrän nån vecka efter jag plussat.
Två barn av olika kön.
Nästan allt var mycket värre andra gången. Foglossningen, illamåendet, tröttheten.
Tre graviditeter, en ledde till levande barn.
1) tappade aptiten. Extremt doftkänslig. Illamående i samband med dofter. Ömma bröst. Missfall v12.
2) hungrig konstant. Extremt doftkänslig. Ömma bröst. MA upptäckt på KUB-ul.
3) inte lika extremt hungrig som graviditet 2. Fortfarande extremt doftkänslig. Ömma bröst i början. Inget direkt illamående. Inga foglossningar. Ut kom två pojkar BF+2.
Har två söner med samma pappa och har nog mått oförskämt bra.
Inget illamående, ingen foglossning. Har bara känt mig "som mig själv" fast med större mage och mot slutet större byst. Lite trött några veckor men annars ganska opåverkad.
Nr 1, pojke. Första trimestern var busenkel, lite lätt illamående nån vecka, kräktes aldrig. Foglossning från ca v18 som successivt blev värre och värre, sjukskriven halvtid from v28 till förlossning. Upptäcktes havandeskapsförgiftning på förlossningen (symtomfri). Födde i 39+6.
Nr 2, flicka, pågående graviditet, är halvvägs nu. Än så länge mycket jobbigare första trimester med ordentligt illamående (bara kräkts 1 gång), trötthet. Nedstämdhet. Börjat känna av lite foglossning nu senaste veckan. Återstår att se hur resten utvecklas.
Svårt att säga om skillnaden i första trimestern beror på olika kön eller bara att man har en 2-åring att ta hand om och inte kan vila på samma sätt och sover sämre på nätterna.