• Anonym (Fräsigatjejen)

Min man är överviktig

Nör jag träffa min man så var han lite mullig men vi tränade då kampsport ihop och innan dess så hade han varit en smal kille så jag tänkte aldrig på att det skulle bli såhär. Jag märkte av att han inte gillade att träna och han åt ett mål om dagen oftast köpt mat. idag gått ca 13 år sedan vi har varit gifta i många år men jag blir typ avtänd på hur han aldrig tränar, aldrig tar en promenad, bilen ska alltid tas. Dricker cola till allt verkligen och hör hur han äter på kvällarna alltså efter 22. Jag stör mig på hur obrydd han är. vi har 3 barn med och jag känner att han är en dålig förebild för barnen. Han är 181 cm och väger runt 115 kg. Det är ju för fan mycket! Jag älskar honom men jag kan bli irriterad på hur lite han gör åt det. Han börjar träna i några dagar eller veckor och sen slutar han av någon anledning. Vad kan jag göra för att motivera honom?

• Svar på tråden Min man är överviktig
  • Anonym (Samma)

Jag har samma problem med min överviktiga kvinna. Försökt allt. Köpt för små kläder, ger bara knäckebröd och vatten till frukost osv men hon vägrar springa till jobbet...
    Vad gör man?

• Anonym (Man)
    Anonym (Samma) skrev 2026-01-09 00:05:23 följande:

Jag har samma problem med min överviktiga kvinna. Försökt allt. Köpt för små kläder, ger bara knäckebröd och vatten till frukost osv men hon vägrar springa till jobbet...
    Vad gör man?

Finns tyvärr inte så mycket varken du eller TS kan göra. Me. Förstår er båda och har varit i samma sits med en kvinna som slutade bry sig och gick upp rejält. Inte attraktivt alls urk.
  • Anonym (Ozempic Game)

Måste komma från personen själv.
    Är han 181 cm och väger 115 kilo skulle han må bra av att gå ner cirka 20 kilo.

• Mayjel

Sorgligt när ens egen partner försummar det allra viktigaste som finns i livet, vår egen hälsa. Utan denna blir ju livet i övrigt ej särskilt trevligt, inte om man ser det hela ur ett framskridet perspektiv iallafall. 

Ett ultimatum ser du som lite väl drastiskt eller? Bara ett förslag annars. 

• Life

Men kan det vara så att personen mår dåligt? Psykiskt alltså?

Övervikt kan bero på annat än bara lathet, ofta är ju liksom huvudet med och spökar. 

• Anonym (Motivation är svårt)

Jag sa att "jag sexvägrar om du går över 110 kg" till mitt ex.

Det höll honom rimlig under de sex år vi var ihop, men jag lämnade av annan orsak. Sen spårade han ur med vikten och pajade både knän och rygg fast han hade en ny relation och borde kunnat vara lycklig. 

Sorgligt när man behöver ta saker på allvar men inte gör det i tid.

• Anonym (Kalle Kula)
    Anonym (Fräsigatjejen) skrev 2026-01-08 23:53:16 följande:
    Min man är överviktig

Nör jag träffa min man så var han lite mullig men vi tränade då kampsport ihop och innan dess så hade han varit en smal kille så jag tänkte aldrig på att det skulle bli såhär. Jag märkte av att han inte gillade att träna och han åt ett mål om dagen oftast köpt mat. idag gått ca 13 år sedan vi har varit gifta i många år men jag blir typ avtänd på hur han aldrig tränar, aldrig tar en promenad, bilen ska alltid tas. Dricker cola till allt verkligen och hör hur han äter på kvällarna alltså efter 22. Jag stör mig på hur obrydd han är. vi har 3 barn med och jag känner att han är en dålig förebild för barnen. Han är 181 cm och väger runt 115 kg. Det är ju för fan mycket! Jag älskar honom men jag kan bli irriterad på hur lite han gör åt det. Han börjar träna i några dagar eller veckor och sen slutar han av någon anledning. Vad kan jag göra för att motivera honom?

Hur påverkar det din lust till honom? Hur det funkar i sängen?

Jag är 60+ och har gått upp lite grann varje sedan jag fyllde 35. Pappa blev lite tjock, morfar var tjock, farfar var lite tjock. Så det ligger nog i generna. Om jag ska minska eller ligga still så måste jag ständigt tänka på vad jag äter, och det är ju så trist. Just nu försöker jag utesluta alla kolhydrater. Ingen pasta, ris, potatis eller bröd. Så tråkigt...

Jag är lite osmidig i sängen, men njuter av sex som förr. Och frun har inte slagit stopp än. Men jag gissar att hon skulle tända mer på mig om jag var slankare. "Nu ska du få se magrutor" sa jag härom dagen. "Det behövs inte, men lite smalare vore väl bra", sa hon.

Har 15 kilo övervikt enligt BMI.
Svar på tråden Min man är överviktig