• Tosch74

Längtan efter samtal

Jag är en 51-årig man som inser att livet inte alltid blir så samtalsrikt som man tänkt sig. Vardagen rullar på, ansvar tas, men någonstans längs vägen kan det bli lite tyst. Det är väl där jag befinner mig just nu.
    Jag är en öppen och trevlig person, nyfiken på människor och deras tankar. Positiv i grunden, även om jag ibland fastnar i funderingar om livet, relationer och allt däremellan. Ensam är kanske ett starkt ord ? men jag saknar det där naturliga samtalet som inte måste leda någonstans, mer än till att man känner sig lite mer mänsklig efteråt.
    Det är inte äventyr eller snabba kickar jag söker, utan snarare ord, reflektioner och den där mjuka dynamiken som uppstår när två personer faktiskt lyssnar på varandra. Samtal om stort och smått, vardag och känslor, humor och allvar. Gärna med någon som uppskattar nyanser och inte är rädd för att stanna upp och tänka efter.
    Om du känner igen dig i att samtalet i sig är något att längta efter ? skriv gärna några rader nedan eller direkt till mig.

Vänliga hälsningar
    /en fundersam men hoppfull man
  • Svar på tråden Längtan efter samtal
  • Anonym (Qwerty)

Såna samtal kan man väl hamna i lite nu och då? Med vänner, kollegor? Eller partnern?

• Anonym (P)

Ibland har Svenska kyrkan samtalsgrupper där man går lite djupare än vardagspratet. Det behöver inte vara religiöst, kolla inriktningen i deras program. Olika Studieförbund kan också ha lite seriösare diskussionsgrupper. 

Sedan tror jag du får mer svar här på FL om du beskriver lite mer vilken typ av ämnen som du skulle vilja prata om.

• Anonym (Peter)
    Anonym (Qwerty) skrev 2026-01-16 17:55:30 följande:

Såna samtal kan man väl hamna i lite nu och då? Med vänner, kollegor? Eller partnern?

Inte med kollegor va? Jag pratar inget djupt, privat eller allvarligt ned mina kollegor. Jag har människor för det utanför jobbet.

Till TS, har du inga kill polare eller någon vän du kan snacka med? Annars skulle jag undra om detta är något "dolt sätt" att  försöka dejta kvinnor på? Män överlag är ju inte direkta kända för att gilla massa prat och diskussioner.
  • Anonym (P)
    Anonym (Peter) skrev 2026-01-16 19:26:25 följande:
     Inte med kollegor va? Jag pratar inget djupt, privat eller allvarligt ned mina kollegor. Jag har människor för det utanför jobbet.

Till TS, har du inga kill polare eller någon vän du kan snacka med? Annars skulle jag undra om detta är något "dolt sätt" att  försöka dejta kvinnor på? Män överlag är ju inte direkta kända för att gilla massa prat och diskussioner.
    Börja med någon träning där man har gemensam tid efteråt i omklädningsrummet. Kanske, efter det att tiden går, så hittar du någon på samma våglängd att samtala med om lite djupare saker. 

Killar har väl inte sällan någon förtrogen kompis som man kan prata om lite mer allvarliga saker med?

För i större gäng kanske man inte är så allvarliga? Nu är jag kvinna, så jag vet inte av egen erfarenhet, utan det är vad män har berättat för mig.
  • Anonym (Qwerty)

Sällan, men det har hänt. Då har det varit tillfälligheter som sammanfallit. Har en fd kollega som också förlorat sin syster i cancer till exempel. En annan kollega flöt iväg på diverse läkarbesök, det visade sig vara IVF (jag har också gjort IVF). 
    Samtalen kan bli djupa men korta, försiktiga och lite slumpmässiga. Mötet vid kaffemaskinen, tidig morgon, kontoret tomt. Promenaden mellan punkt A och B. Väntetid på en tjänsteresa. En fråga, en kommentar? Ett givande samtal just där och då. Dagen efter är man bara kollegor igen. Men med en djupare förståelse för varandra.

• Anonym (Sanna)

Exakt mitt intryck. TS lindar in något dolt motiv i sin trådstart. Inget fel i slå två flugor i en smäll men ärlighet varar längst. Självklart går kombinera någon kvinna eller tjej att snacka med med en klassisk älskarinnekonstruktion med kvinnan därutöver. Hon bör komma snabbt och impulsivt över gissar jag. Öppenhet vore klart bäst i det här och i alla förehavanden killen involverad i. Jag skulle säga TS minsann inte spiller någon tid! Mitt bestämda intryck.

Hoppas kontakterna personliga och alla involverade är öppna och raka med sina intentioner. Med det menar jag mindre slit och släng som tycks vanligt i typen av kontaktannonser online. För en sådan är det klart. 

Svar på tråden Längtan efter samtal