• Anonym (Linda)

Jobbintervju och typ av sminkning

Om man letar sitt första jobb och vill ge så gott intryck som möjligt hur ska man tänka vad gäller smink? Jag undrar vad som anses vara för lite/ok/för mycket smink när det gäller jobbintervjuer. Jag förstår att söker man exvis jobb på Kicks så lär det vara ok med rätt mycket smink, men låt säga att det gäller jobb i en matvarubutik, som städare eller inom vården som personlig assistent. 

• Svar på tråden Jobbintervju och typ av sminkning
  • Anonym (L)

Se pigg och välvårdad ut, en del uppnår detta utan smink, en del med. Se inte extrem ut, det kan distrahera. 

• Anonym (Ok)
    Anonym (m) skrev 2026-01-20 11:09:24 följande:
    Det ger inte ett pigg och fräscht intryck.
    Men vad ska männen göra då? Inte bli anställda för de inte ser pigga ut? Om man då antar att de inte använder smink.
    Har aldrig använt concealer i mitt liv jag jag får jobb, det har gått bra!
  • Anonym (Rekrytering)

Som någon som har rekryterat inom vården så är dessa min tips. Inget smink - normalt smink. Spelar ingen roll. Men som någon sa, dyk inte upp med kvällssminkning.
    Undvik långa/målade naglar då dessa inte tillåts i arbetet. Undvik mycket/stark parfym då man inte får ha det heller i yrket. Dessutom är det fruktansvärt obehagligt att sitta i samma rum med någon som luktar starkt. Se till att håret är i ordning (borstat osv).
    Nu är det inte som att jag aldrig anställt någon med målade naglar... I slutet handlar det ju om vilket intryck du gör. Men om du vill göra ett positivt intryck så är detta en början.

• Anonym (m)
    Anonym (Ok) skrev 2026-01-20 11:33:03 följande:
    Men vad ska männen göra då? Inte bli anställda för de inte ser pigga ut? Om man då antar att de inte använder smink.
    Har aldrig använt concealer i mitt liv jag jag får jobb, det har gått bra!
    Jag vet inte varför du frågar mig om männen men de kan väl också sminka över sina mörkar ringar om de vill se piggare och fräschare ut. Det gör man väl som man vill. Jag har inte sagt man inte kan bli anställd ändå, eller vad man ska göra, jag bara svarade dig att det ger inget pigg och fräscht intryck då du verkade framföra att det inte är något negativt med det men det kan det väl visst vara, det bidrar ju till helhetsintrycket och kan göra man ser trött och sliten ut.
  • Anonym (z)

Sminka dig som du brukar göra till vardags. 

• Anonym (Russin)

Tror det är större risk att du har för mycket än för lite. Jag har aldrig sminkat mig annat än till fest, och jag har fått de flesta jobb jag varit på intervju för. 

Lägg fokus på att läsa på om organisationen, ställ relevanta frågor, var trevlig, alert och entusiastisk. 

Och tänk att om en rekryterare lägger större vikt vid sminkning än din kompetens och personliga lämplighet för arbetet, då vill du nog inte jobba där ändå! 

• Anonym (Friheten)
    Anonym (.) skrev 2026-01-20 10:59:06 följande:
    Okej.
    Det låter ju lovande.
    Ser du skillnad på någon som har så lite smink att det verkligen knappt märks, och någon som inte har smink alls, och där man ser mörka ringar under ögonen?
    Jag tror faktiskt inte att jag ens lägger märke till det.
    Ett naturligt utseende utstrålar självsäkerhet, ett översminkat ansikte precis tvärtemot.

En lätt makeup har jag inga problem med, en färgchock eller kolsvarta ögon däremot väcker omedelbart en negativ känsla.

Samma med kläder och skor. 

"Vanliga" kläder och skor, bra.
    Uppklädd till tänderna och klackar som påminner om styltor, faktiskt nästan värre än översminkningen. Eller iaf på samma nivå.
  • Anonym (.)
    Anonym (Friheten) skrev 2026-01-20 11:59:44 följande:
    Jag tror faktiskt inte att jag ens lägger märke till det.
    Ett naturligt utseende utstrålar självsäkerhet, ett översminkat ansikte precis tvärtemot.

En lätt makeup har jag inga problem med, en färgchock eller kolsvarta ögon däremot väcker omedelbart en negativ känsla.

Samma med kläder och skor. 

"Vanliga" kläder och skor, bra.
    Uppklädd till tänderna och klackar som påminner om styltor, faktiskt nästan värre än översminkningen. Eller iaf på samma nivå.
    Jag känner samma sak, att naturligt utseende är att föredra framför översminkat.
    Men helt osminkat vs. "lätt makeup"... det är det jag funderar på. 
  • Anonym (Friheten)
    Anonym (.) skrev 2026-01-20 12:26:56 följande:
    Jag känner samma sak, att naturligt utseende är att föredra framför översminkat.
    Men helt osminkat vs. "lätt makeup"... det är det jag funderar på. 
    Det lägger jag sannolikt inte ens märke till.
    Skulle jag göra det så ser jag en självsäker person vilket är positivt.
  • Anonym (Helene)

Jag skulle nog säga att fokus bör vara att se hel och ren ut, och det gäller både eventuellt smink, hår, kläder och skor.

Tänk på jobbet du söker och lägg nivån där. Om du kan hitta företagets klädkod kan det hjälpa att följa den. Du kan behöva se helt annorlunda ut om du t.ex söker jobb på din lokala ICA-affär eller om du söker jobb på juristbyrå. 

Oavsett om personen som träffar dig kanske inte ens lägger märke till exakta detaljer så bidrar ju allt till helhetsintrycket du ger.  

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Pi)

Apropå hur männen ser ut vid en anställningsintervju. I USA har ansiktslyftningar blivit vanligare bland män på grund av att de vill se unga ut i arbetslivet. Vi kanske snart är där i Sverige också. 

• Jemp

Lätt, naturligt makeup bör inte bli fel tänker jag. Men inga överdrivna ögonbryn, stora lösögonfransar eller partysminkning.

• Anonym (G)
    Anonym (.) skrev 2026-01-20 10:34:13 följande:
    Jobbintervju och typ av sminkning

För kvinnor förväntas man ju tyvärr att ha åtminstone lite smink, om man inte har en jämn hy naturligt. Män får ju se ut hur som helst.

Så lite concealer, är minimum antar jag? För att få en jämnare hud.

Men allt är helt beroende på hur man ser ut i grunden, och hur bra man är på att sminka sig, och också vilket smink man använder.
    Men generellt då, lite concealer, lite mascara (gärna en ljus/tunn, typ brun sådan, inte väldigt mycket svart.. ser för "festligt" ut).... och så lite ifyllda ögonbryn då, om de är mycket ljusare än ens hårfärg.

Jobbar man i kosmetikabutik, eller kanske på en nattklubb kan man ju sminka sig betydligt mer, för det passar in i miljön.

Förväntas av vem?
    Vad är det för yrke du har att smink förväntas när du söker jobb?

Alla jobbar inte i kosmetikabutik och liknande.
    Då är det såklart rimligt att man visar på sitt ansikte att man har kunskap om smink.
  • EpicF
    Anonym (.) skrev 2026-01-20 10:34:13 följande:

För kvinnor förväntas man ju tyvärr att ha åtminstone lite smink, om man inte har en jämn hy naturligt. Män får ju se ut hur som helst.

Så lite concealer, är minimum antar jag? För att få en jämnare hud.

Men allt är helt beroende på hur man ser ut i grunden, och hur bra man är på att sminka sig, och också vilket smink man använder.
    Men generellt då, lite concealer, lite mascara (gärna en ljus/tunn, typ brun sådan, inte väldigt mycket svart.. ser för "festligt" ut).... och så lite ifyllda ögonbryn då, om de är mycket ljusare än ens hårfärg.

Jobbar man i kosmetikabutik, eller kanske på en nattklubb kan man ju sminka sig betydligt mer, för det passar in i miljön.

Vem är det som förväntar det av kvinnor?

Nej, man behöver absolut inte sminka sig "betydligt mwr" eller ens sminka sig om man jobbar på nattklubb eller i kosmetikabutik. Finns inga sådana krav. 
  • Anonym (Lite!)

Smink som till vardags låter väl bra. Om du inte är en översminkad tjej som sminkar sig som typ Bianca varje dag. För mycket smink ger lätt ett intryck av att man är egofixerad och kanske fokuserar mindre på jobbet. Visst var det här på FL som det fanns en tråd där TS hade kollegor som kom upp till en timme sent på morgonen för att de behövt sminka sig - inte kunde åka iväg hemifrån utan smink när de försovit sig? En sådan anställd vill man inte ha. 

• Anonym (Ren)

Sparsamt eller naturellt. Hade jag valt iallafall, ger ett mer ödmjukt intryck.

Svar på tråden Jobbintervju och typ av sminkning