• Anonym (papershus)

tonåringar utan aptit

mina små bebisar har plötsligt blivit tonåringar, på senaste har dom slutet äta ordentligt, trodde först det var magvirus, men det blir inte bättre dom hoppar över måltider eller äter nästan ingenting. har försökt trycka ner mackor och powerbars i skolväskorna då dom säger skolmaten är äckligt. 
    Dom har haft jätte bra aptit innan, ätit allt, rökt lax, spenat, svamp, broccoli. är några av favoriterna. nu vill dom ha socker, glas, nudel soppa och korv. 
    Ja vad gör man, är det fas, eller ska man tjata eller inte tjata?

• Svar på tråden tonåringar utan aptit
  • Anonym (Vattenslang)
    Anonym (papershus) skrev 2026-01-22 15:02:48 följande:

Tydligen vet du inte hur man ger råd på ett forum så snälla låt bli och låt nån annan sköta det.  

Detta var första gången jag har gjort inlägg på Familjeliv, men tack vattenslangen nu vet jag ska aldrig göra om det. 

Mina barn äter väldigt bra, har dom gjort hela livet. 
    och jo ibland nån gång i månaden blir det kladdkaka eller chips till middag. 

Problemet var bara att dom nyligen haft sämre aptit. 

Pappan som lagar godaste maten vaknar kl 5 på morgonen och kommer hem ca 5 på eftermiddagen. Han gör mat ibland. 

frågan var inte om jag är en dålig mamma, eller ger barnen dålig mat. Det var bara hur man resonerar med en tonåring. 

Så snälla spara din negativitet och råd till nån annan. Du klarar inte av det. 

Sorry om du blir stött pga min rättframhet.
    Jag trodde att du ville ha ärliga svar, men du ville bara ha medhåll.

Medhåll kommer du inte få från mig dessvärre, och min förmåga att råda människor i olika situationer har du ingen aning om.

Ät vad ni vill, ät chips och kakor till middag.
    Smaklig måltid!
  • Krocko
    Anonym (papershus) skrev 2026-01-22 15:02:48 följande:

Tydligen vet du inte hur man ger råd på ett forum så snälla låt bli och låt nån annan sköta det.  

Detta var första gången jag har gjort inlägg på Familjeliv, men tack vattenslangen nu vet jag ska aldrig göra om det. 

Mina barn äter väldigt bra, har dom gjort hela livet. 
    och jo ibland nån gång i månaden blir det kladdkaka eller chips till middag. 

Problemet var bara att dom nyligen haft sämre aptit. 

Pappan som lagar godaste maten vaknar kl 5 på morgonen och kommer hem ca 5 på eftermiddagen. Han gör mat ibland. 

frågan var inte om jag är en dålig mamma, eller ger barnen dålig mat. Det var bara hur man resonerar med en tonåring. 

Så snälla spara din negativitet och råd till nån annan. Du klarar inte av det. 

Jag tycker att de låter som helt vanliga och normala tonåringar! Så där har alla mina barn också varit i perioder, men nu kanske det bara är en tillfällighet eftersom de varit sjuka. Jag hade låtit det vara som det är, inte ställt till några scener eller tvingat dem till något. 

Men, om de äter bra när pappan lagat så kanske under en period att han lagar maten? Och sen att man tillsammans gör matsedel och de får välja vad som ska lagas. 
  • Anonym (papershus)
    Krocko skrev 2026-01-22 15:16:29 följande:
    Jag tycker att de låter som helt vanliga och normala tonåringar! Så där har alla mina barn också varit i perioder, men nu kanske det bara är en tillfällighet eftersom de varit sjuka. Jag hade låtit det vara som det är, inte ställt till några scener eller tvingat dem till något. 

Men, om de äter bra när pappan lagat så kanske under en period att han lagar maten? Och sen att man tillsammans gör matsedel och de får välja vad som ska lagas. 
    Jo, hoppas det är bara en ny fas, tror faktiskt aptiten kommer tillbaka när det blir lite varmare. Sen är det även att alla favoriterna har förändrats, så nu måste jag lista ut vad det skulle kunna vara. 
    Får prova lite nya recept, sushi verkar vara en hit.

Pappan jobbar långa timmar och orkar inte så ofta just nu. 

• Anonym (C)
    Anonym (papershus) skrev 2026-01-22 12:40:20 följande:

Sen om man kan räkna pannkakor och sylt som en måltid varför skulle kladdkaka vara annorlunda? 
    liksom ibland.

Det är helt olika proportioner på ingredienserna. I pannkaka är det inte mer fett än det man steker i och inte mer socker än vad som finns i sylten.

Jag tror att du skulle ha mycket att vinna på att läsa på mer om näringslära - inte så mycket finlir utan det mest grundläggande om protein, fett, snabba och långsamma kolhydrater, fibrer och vitaminer. Plugga så att det verkligen sitter i ryggmärgen!

När du har den kunskapen att luta dig mot så kommer det att kännas mycket lättare att sätta gränser för vad barnen får äta. Och som en bonus så kommer kunskapen om vad som är bra mat att föras vidare till dem.
  • Anonym (papershus)
    Anonym (C) skrev 2026-01-22 15:38:03 följande:
    Det är helt olika proportioner på ingredienserna. I pannkaka är det inte mer fett än det man steker i och inte mer socker än vad som finns i sylten.

Jag tror att du skulle ha mycket att vinna på att läsa på mer om näringslära - inte så mycket finlir utan det mest grundläggande om protein, fett, snabba och långsamma kolhydrater, fibrer och vitaminer. Plugga så att det verkligen sitter i ryggmärgen!

När du har den kunskapen att luta dig mot så kommer det att kännas mycket lättare att sätta gränser för vad barnen får äta. Och som en bonus så kommer kunskapen om vad som är bra mat att föras vidare till dem.
    jag brukar göra nån form av kaka när det finns för mycket frukt som behöver ätas, tex på lördagar får dom fruktsalad och en liten bit kladdkaka och glas, 

sylt har ju också en massa socker i den. 

Jag kan redan sätta gränser för vad mina barn får äta, och ibland får dom äta kladdkaka med grädde eller glas. 

jag har ju även skrivit dom får lax, och sill ägg och kött ??? 

men ni fastnade för att dom får baka egen kladdkaka nån gång ibland och tycker jag borde läxas upp eller? 

äter dina tonåringar lax och sill och svamp och broccoli och spenat. 
    kanske ni ska läsa kring närgingsvärden och så vidare. 

kära nån... 
  • Anonym (hahhahahaha trolligt)
    Anonym (papershus) skrev 2026-01-22 12:14:37 följande:

En energi drink med 105 mg kaffein är lika mycket som en kopp te. tänkte det är bättre än att dom köper redbull, tror inte dom gör det men ändå. 

Ojojojoj. Kan du inte ens faktakolla vad du babblar på om?
  • Anonym (papershus)

jaja två koppar te då eller en kopp kaffe.
    danskarna ger sina 5åringar svart te så en 13 åring borde klara av 105 mg kaffeine nån gång ibland. 
    btw dom gillade dom inte ens. 

barnen är enligt sjuksköterskan normala i både vikt och längd. 

Dom överlever nog även om dom får kladdkaka ibland. 

jaja tack för alla trevliga tips och råd. 

• Anonym (hahhahahaha trolligt)
    Anonym (papershus) skrev 2026-01-22 16:36:20 följande:

jaja två koppar te då eller en kopp kaffe.
    danskarna ger sina 5åringar svart te så en 13 åring borde klara av 105 mg kaffeine nån gång ibland. 
    btw dom gillade dom inte ens. 

barnen är enligt sjuksköterskan normala i både vikt och längd. 

Dom överlever nog även om dom får kladdkaka ibland. 

jaja tack för alla trevliga tips och råd. 

Vad en Redbull innehåller... 
  • Krocko
    Anonym (Vattenslang) skrev 2026-01-22 14:49:11 följande:
    Detta är vad du själv skrivit och jag tycker att det är katastrofalt negativt att så små barn äter så.  

". Dom tycker det är kul att laga mat men då är det mest kladdkaka eller ägg, och jag frågar alltid innan jag går till affären vill ni ha nåt, så säger den ena frusna jordgubbar, kan hon sitta äta det till middag."

"Ibland har dom till och med en påse chips till middag, då gör vi en fin yoghurt sås morotter och gurka grönsaker, taco chips blandat med vanliga. "

Sedan säger du:

"när pappan lagar mat gör han alltid sallad,  såser kött fisk. Som dom har alltid äta väldigt mycket av och gillar. 
    Pappan är mycket bättre att laga mat. och när han säger kom så äter vi så kommer alla och äter. "

Så snälla, låt pappan hålla i detta och backa. Du klarar inte av det.
    SÅ små är de ju ändå inte, tonåringar är ju som de är, men små är de inte.
  • Anonym (Vattenslang)
    Krocko skrev 2026-01-22 17:37:48 följande:
    SÅ små är de ju ändå inte, tonåringar är ju som de är, men små är de inte.
    En tonåring på 13 år ja.
    Jo, de är ännu små.

Inte småbarn som förskolebarn förstås, men är  man tolv, tretton så är man ännu liten.
  • Mrs Moneybags

Så många extrema tolkningar här och dålig stämning! 

Hur tänker man sig att det skulle hjälpa TS barn?

Nej, det är inget fel i att äta kladdkaka eller chips med dipp någon gång.

Faktum är att pannkaka är rätt onyttigt det också beroende på ingredienser.

Det viktigaste är dock att man får något i sig och att man inte gör middagen till en maktkamp. 

Märks att en del inte har tampats med envisa tonåringar härinne, haha! De har sina faser och det är inget att stressa över så länge de mår bra i övrigt. 

Svar på tråden tonåringar utan aptit