• Anonym (Anonym mamma)

Hur gör ni med småsaker vi vagnpromenader???

Märker att jag ofta bara har med mig mobil, nycklar och kort när jag är ute och går med vagnen.

Jag har testat en organizer på handtaget men blev lite stressad över att sakerna låg synligt + tyckte den var klumpig.

Har ni något på vagnen som funkar? Eller stoppar ni allt i fickorna?

Nyfiken på hur andra löst det!! 

• Svar på tråden Hur gör ni med småsaker vi vagnpromenader???
  • LaFontaine
    Anonym (Mmm) skrev 2026-01-23 10:00:07 följande:
    Fast om man ska gå och handla med barn och vagn, hur kan då förvaringen av nycklar och plånbok vara ett problem? Hur gör folk som inte har barn och vagn med sig? De har väl fickor och/eller väskor, det kan väl även folk med barn och barnvagn ha? 

Jag förstår ärligt talat inte TS problem. Vi har vinter nu i hela landet, TS har väl en vinterjacka på sig på sina promenader, då kan hon ju lägga sina nycklar och plånbok i jackfickan om det nu är så jobbigt att ha en väska med sig. Dvs gör samma sak som de utan barn och vagn.
    När jag handlade, la jag inköpet i varukorgen under vagnen. Där var jag dock inte så sugen på att placera plånbok och nycklar helt öppet. Att köra vagn med samma handväska som jag hade när jag inte hade vagnen, var ett aber. Därför tipsade jag om en liten väska, en sån där som hänger tvärs över kroppen och tar lite plats. Du förstår också säkert själv, att alla inte har samma modell på vinterjacka som du har. Själv har jag en med tämligen små fickor, där det blir klumpigt och svårt att få ner allt jag behöver på ett bra sätt. 

Om du inte förstår TS problem, är det väl enklast att inte svara i tråden? Inte att svara och bara vara dum, eller hur? 
  • Anonym (Patricia)

Nycklar stoppade jag i jackfickan som jag alltid gör och mobilen i bakfickan eller möjligen i jackan också.  Allra helst om jag bara ska ta en enkel promenad för barnet att somna eller powerwalk. 

Ska jag specifikt ut och handla en sväng på lokala affären ellrr in till centrum hade jag skötväsksn där jag la mina saker. 

• Anonym (ejor)
    LaFontaine skrev 2026-01-23 10:07:48 följande:
    När jag handlade, la jag inköpet i varukorgen under vagnen. Där var jag dock inte så sugen på att placera plånbok och nycklar helt öppet. Att köra vagn med samma handväska som jag hade när jag inte hade vagnen, var ett aber. Därför tipsade jag om en liten väska, en sån där som hänger tvärs över kroppen och tar lite plats. Du förstår också säkert själv, att alla inte har samma modell på vinterjacka som du har. Själv har jag en med tämligen små fickor, där det blir klumpigt och svårt att få ner allt jag behöver på ett bra sätt. 

Om du inte förstår TS problem, är det väl enklast att inte svara i tråden? Inte att svara och bara vara dum, eller hur? 
    Detta är ju ett diskussionsforum så man får ju svara det man vill utifrån frågeställningen. Du kan tipsa om en liten väska, andra tipsar om att man kan ha fickor, en del kanske kan använda sin vanliga väska även om just du inte kunde det. Är väl precis detta som diskussionsforum är till för? Olika infallsvinklar och åsikter. 
  • LaFontaine
    Anonym (ejor) skrev 2026-01-23 10:40:18 följande:
    Detta är ju ett diskussionsforum så man får ju svara det man vill utifrån frågeställningen. Du kan tipsa om en liten väska, andra tipsar om att man kan ha fickor, en del kanske kan använda sin vanliga väska även om just du inte kunde det. Är väl precis detta som diskussionsforum är till för? Olika infallsvinklar och åsikter. 
    Självklart kan man tipsa, men man ju göra det på ett trevligt och konstruktivt sätt, eller hur? Om skribenten vill tipsa om att använda jackfickor, hade inlägget kunnat se ut ungefär så här:
    "Jag använde fickorna på jackan. Det funkade jättebra, speciellt nu på vintern eftersom vinterjackor ofta har många fickor."

Nu var inlägget istället fullt av ifrågasättanden, samt ett "jag förstår ärligt talat inte TS problem". Det är inte formuleringar som sprider trevlig stämning. TS fråga var omkomplicerad, inget ämne som kan tolkas som särskilt känslig, som otrohet, ekonomi eller barnuppfostran kan göra. Det borde verkligen inte kunna rendera negativitet och otrevlighet.
  • Anonym (mommie)

Det är väl bara att stoppa dem i fickan eller i fotändan av vagnen som någon skrev. 

Om du är rädd att sakerna sprids ut kan du ju köpa en liten platt necessär eller ficka med dragkedja som du trycker ner i vagnen. 

Minns min syster som alltid hade en 200 gram marabou mjölkchoklad under madrassen på sin bebis vagn. Haha! Skrattande

• Anonym (Farmor)
    Anonym (Jösses ....) skrev 2026-01-22 23:31:39 följande:

Senaste barn år 05. Fanns inga appar eller annat jox, Ungen son när han ville - gick hemifrån med ungen i vagnen men kom hem med tom vagn och ungen i famnen, ingen app behövdes. Han fick skrika tills han tröttnade och åt när han behövde. Sov när han ville och inte alls när vi föräldrar ville.
    Nu är jag morfar .....ser hur dottern och pappan vänder ut och in på sig för sitt barn. De bär runt på henne, vågar inte lägga henne i baby-sitter för att hon vill vara nära och bara skriker.
    Ungen dikterar deras liv! 
    Lär barnen att vara trygga. Det var skitsvårt för mig som fick barn med en mamma som redan hade barn, men ....var tuff så får ni antagligen lugna och sympatiska barn.
    Mina två har växt upp med mig och sina mammor som också gjort riktigt bra jobb.
    Det har varit krav. Och nu har vi två riktigt sympatiska vuxna ..... om än lite oroliga föräldrar, hahaha
    Men jag är väldigt stolt över hur mina barn blivit. öppna,sociala och empatiska.
    Och som sagt, inte bara min förtjänst.

Ungefär samma här med sista barnet fött 1999, har barn födda från tidigt 80-tal till 1999. Så en bred front att jämföra på..

Bara det att det inte är någon egentlig skillnad, så som det blivit nu.
    Jämfört med dagens småbarnsföräldrar hade vi en tämligen chill tid utan appar och pekpinnar från allsköns anonyma amatörexperter på nätet.

Förvisso fanns föräldraforum 1999, undrar om det kanske var FL redan då... jag minns inte. Men jag minns att jag skrev och läste i ett forum och minns absolut inget av elakheter och spydigheter.

Och som svar på ts fråga, ja la mina saker vid fotändan i vägnen eller hängde en mindre kasse på kroken på vagnens handtag, alternativt i korgen under när det var torrt ute.

Dagens småbarnsföräldrar verkar nästa söka bekymmer där vi som är deras föräldrar inte ens så problemen.
  • Anonym (ejor)
    LaFontaine skrev 2026-01-23 11:00:16 följande:
    Självklart kan man tipsa, men man ju göra det på ett trevligt och konstruktivt sätt, eller hur? Om skribenten vill tipsa om att använda jackfickor, hade inlägget kunnat se ut ungefär så här:
    "Jag använde fickorna på jackan. Det funkade jättebra, speciellt nu på vintern eftersom vinterjackor ofta har många fickor."

Nu var inlägget istället fullt av ifrågasättanden, samt ett "jag förstår ärligt talat inte TS problem". Det är inte formuleringar som sprider trevlig stämning. TS fråga var omkomplicerad, inget ämne som kan tolkas som särskilt känslig, som otrohet, ekonomi eller barnuppfostran kan göra. Det borde verkligen inte kunna rendera negativitet och otrevlighet.
    Ditt inlägg var ju minst lika otrevligt i så fall. Hur trevlig stämning sprider du själv?

Och ja, man måste ju få säga att man inte förstår problemet, och ifrågasätta inlägg. 
  • Anonym (ejor)
    Anonym (Jösses ....) skrev 2026-01-22 23:31:39 följande:

Senaste barn år 05. Fanns inga appar eller annat jox, Ungen son när han ville - gick hemifrån med ungen i vagnen men kom hem med tom vagn och ungen i famnen, ingen app behövdes. Han fick skrika tills han tröttnade och åt när han behövde. Sov när han ville och inte alls när vi föräldrar ville.
    Nu är jag morfar .....ser hur dottern och pappan vänder ut och in på sig för sitt barn. De bär runt på henne, vågar inte lägga henne i baby-sitter för att hon vill vara nära och bara skriker.
    Ungen dikterar deras liv! 
    Lär barnen att vara trygga. Det var skitsvårt för mig som fick barn med en mamma som redan hade barn, men ....var tuff så får ni antagligen lugna och sympatiska barn.
    Mina två har växt upp med mig och sina mammor som också gjort riktigt bra jobb.
    Det har varit krav. Och nu har vi två riktigt sympatiska vuxna ..... om än lite oroliga föräldrar, hahaha
    Men jag är väldigt stolt över hur mina barn blivit. öppna,sociala och empatiska.
    Och som sagt, inte bara min förtjänst.

Råd om hur man ska ta hand om barnen har väl iofs alltid funnits, och varit mer eller mindre väl underbyggda. och föräldrar försöker väl generellt göra vad de kan för att ge bebisen bästa möjliga tillvaro och samtidigt gå runt själva. Och vissa råd hjälper ju mer än andra. 

På 40-talet fanns råd om att barn skulle skrika för att utveckla lungorna, att man inte skulle mata mer än var fjärde timme, att man skämde bort barnen genom att bära dem. På 70-talet gav man råd om att barnen skulle sova på mage, vilket tyvärr ledde till att plötslig spädbarnsdöd ökade. I perioder har mjölkersättning lyfts fram som bättre än amning, och i andra perioder är det tvärtom.

Och att den äldre generationen förfasar sig över hur de yngre gör är ju inte heller nåt nytt. Oavsett ämne. 
  • Jemp

Liggdelen hade inbyggd väska till sånt. När vi gick över till sittdel virkade Jag en liten väska till handtaget.

• LaFontaine
    Anonym (ejor) skrev 2026-01-23 11:58:15 följande:
    Ditt inlägg var ju minst lika otrevligt i så fall. Hur trevlig stämning sprider du själv?

Och ja, man måste ju få säga att man inte förstår problemet, och ifrågasätta inlägg. 
    Nu är jag så klart partiskt, men jag uppfattar inte alls mina inlägg som otrevliga. Däremot tycker jag att vi alla har ett gemensamt ansvar för stämningen både här och i det verkliga livet. 

Allt behöver verkligen inte ifrågasättas. Ifrågasätter du folk som undrar hur man bäst målar en vägg, sköter en hyacint eller som söker gott recept på risotto också?
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (ejor) skrev 2026-01-23 12:02:21 följande:
    Råd om hur man ska ta hand om barnen har väl iofs alltid funnits, och varit mer eller mindre väl underbyggda. och föräldrar försöker väl generellt göra vad de kan för att ge bebisen bästa möjliga tillvaro och samtidigt gå runt själva. Och vissa råd hjälper ju mer än andra. 

På 40-talet fanns råd om att barn skulle skrika för att utveckla lungorna, att man inte skulle mata mer än var fjärde timme, att man skämde bort barnen genom att bära dem. På 70-talet gav man råd om att barnen skulle sova på mage, vilket tyvärr ledde till att plötslig spädbarnsdöd ökade. I perioder har mjölkersättning lyfts fram som bättre än amning, och i andra perioder är det tvärtom.

Och att den äldre generationen förfasar sig över hur de yngre gör är ju inte heller nåt nytt. Oavsett ämne. 
    Det sades ännu på 80-talet att det var nyttigt för bebisen att skrika. Det förespråkades att barnet skulle ligga på magen, mitt äldsta barn sov alltid på mage tills han kunde rulla över själv på ryggen eller sidan.

Minns det där hemska med PSBD, vet en vars tre första barn gick bort så... så oerhört fruktansvärt tragiskt. Borde berott på mer än magsovandet. Men jag vet inte och tänker inte spekulera vidare. Detta hände på 70-talet, hon var min kompis äldre syster.

Mitt ex morfar berättade om hur hans farmor tuggade maten och spottade ut på en sked som hon matade barnet med... på den tiden höjde man inte på ögonbrynen över detta. Tänk hur det skulle mottas idag.
    Men, om nöden skulle kräva så är det ändå bättre än ingen mat alls.

Minns också hur han berättade att maten spetsades med någon droppe sprit om barnet hade svårt att sova.

Ja, saker förändras. Men inte alltid till det bättre. 
    Jag kan ändå säga att jag tror att vi var mer chill kring föräldraskap och småbarnsår när mina barn var små, de är mellan 27 och 45 idag och själv är jag som framgår, farmor.

Mina barnbarn har övervakats med babymonitor, en himla bra grej som jag gärna också haft då det begav sig.
  • Trent

Ts vill tjäna pengar och försöker göra en gratis marknadsundersökning. Inget fel med det men bra att vara öppen.

• Anonym (g)
    Trent skrev 2026-01-23 13:31:55 följande:

Ts vill tjäna pengar och försöker göra en gratis marknadsundersökning. Inget fel med det men bra att vara öppen.

Ja, höll på att kommentera det igår men lät bli men nu är det lite sidodiskussioner som gör det hela lite märkligt för att vara en marknadsundersökning :P
  • Anonym (Lotte)

Jag har grejerna dår jag alltid har dem, i fickorna eller handväskan. 

• Trent
    Anonym (g) skrev 2026-01-23 16:23:03 följande:
    Ja, höll på att kommentera det igår men lät bli men nu är det lite sidodiskussioner som gör det hela lite märkligt för att vara en marknadsundersökning :P
    Det är därför ts är inaktiv. Snart kommer en ny tråd med ett nytt försök.
  • Kammen320
    Anonym (Anonym mamma) skrev 2026-01-22 20:37:53 följande:
    Hur gör ni med småsaker vi vagnpromenader???

Märker att jag ofta bara har med mig mobil, nycklar och kort när jag är ute och går med vagnen.

Jag har testat en organizer på handtaget men blev lite stressad över att sakerna låg synligt + tyckte den var klumpig.

Har ni något på vagnen som funkar? Eller stoppar ni allt i fickorna?

Nyfiken på hur andra löst det!! 

Nu har vi inte barnvagn längre då barnen är för stora, men jag la nycklar, mobil och plånbok i jackfickan bara. Som jag alltid gör, gillar inte handväska. Hade man med typ vattenflaska, nappflaska, klämmis och så så hade jag en organizer på handtaget, var inte i vägen för mig iaf. Skötväska med blöjor och ombyte under vagnen
  • Anonym (Betty)

Jag köpte en liten platt necessär. Jag sydde fast en tryckknapp på necessären. Den andra delen av tryckknappen (som den ska knäppas ihop med) sydde jag fast i "varukorgen" under vagnen. Den var gjort av nåt lite styvare tyg så det funkade utmärkt att sy. 

Man kunde ju bara ha lagt necessären där också men när den satt fast med knapp kunde den inte skumpa ut lika lätt. Samtidigt som jag kunde klicka av den med tryckknappen om jag ville ha upp den.

Där la jag nycklar, kort och mobil när jag inte hade bra fickor och inte orkade ha besyret med handväska. 

• Anonym (Si)

Vintertid/vid ytterklädsårstid har jag haft fickor i jackan just för nyckel och plånbok. Har en jätteliten plånbok idag, en såndär platt där det bara är några fack för kort på, så den känns inte ens i jackfickan. Sommartid om jag måste ha med mig saker har jag använt väskan på handtaget för sånt jag lätt vill kunna komma åt, större saker under vagnen. Bra tips som någon skrev att lägga små saker man är orolig för att bli av med under fotänden i liggdelen så länge man har liggdel. Gillar inte att bära handväska i onödan, har börjat med handväska senare år men tror inte jag kommer ha det när jag ändå har vagnen om jag inte verkligen känner behovet av att bära något på kroppen och det är sommar så säkra fickor inte är ett alternativ. Jag gillar idén med organizer men är de alltid öppna? Finns inte med stängda fack? Håller med om att man inte vill använda en öppen ficka till nycklar och plånbok just. Nu har jag inte köpt organiser till vagnen även om jag var litet sugen på det utan valde en rejäl skötväska med fack och dragkedjor. Är man orolig kan man sätta fast den så den inte kan stjälas utan att man märker det. Ser inte hur någon obemärkt skulle hitta rätt fack i skötväskan och öppna den och komma åt plånbok och nycklar. har inte tänkt lämna vagnen utan uppsikt annat än kanske på öppna förskolan, då kan man ju om man inte känner sig trygg  ta med sig väskan.

• Anonym (Emma)
    Anonym (mommie) skrev 2026-01-23 11:22:31 följande:

Minns min syster som alltid hade en 200 gram marabou mjölkchoklad under madrassen på sin bebis vagn. Haha! Skrattande

Alltid säkrast att ha med sig nödproviant!
Svar på tråden Hur gör ni med småsaker vi vagnpromenader???