Anonym (ejor) skrev 2026-01-23 12:02:21 följande:
Råd om hur man ska ta hand om barnen har väl iofs alltid funnits, och varit mer eller mindre väl underbyggda. och föräldrar försöker väl generellt göra vad de kan för att ge bebisen bästa möjliga tillvaro och samtidigt gå runt själva. Och vissa råd hjälper ju mer än andra.
På 40-talet fanns råd om att barn skulle skrika för att utveckla lungorna, att man inte skulle mata mer än var fjärde timme, att man skämde bort barnen genom att bära dem. På 70-talet gav man råd om att barnen skulle sova på mage, vilket tyvärr ledde till att plötslig spädbarnsdöd ökade. I perioder har mjölkersättning lyfts fram som bättre än amning, och i andra perioder är det tvärtom.
Och att den äldre generationen förfasar sig över hur de yngre gör är ju inte heller nåt nytt. Oavsett ämne.
Det sades ännu på 80-talet att det var nyttigt för bebisen att skrika. Det förespråkades att barnet skulle ligga på magen, mitt äldsta barn sov alltid på mage tills han kunde rulla över själv på ryggen eller sidan.
Minns det där hemska med PSBD, vet en vars tre första barn gick bort så... så oerhört fruktansvärt tragiskt. Borde berott på mer än magsovandet. Men jag vet inte och tänker inte spekulera vidare. Detta hände på 70-talet, hon var min kompis äldre syster.
Mitt ex morfar berättade om hur hans farmor tuggade maten och spottade ut på en sked som hon matade barnet med... på den tiden höjde man inte på ögonbrynen över detta. Tänk hur det skulle mottas idag.
Men, om nöden skulle kräva så är det ändå bättre än ingen mat alls.
Minns också hur han berättade att maten spetsades med någon droppe sprit om barnet hade svårt att sova.
Ja, saker förändras. Men inte alltid till det bättre.
Jag kan ändå säga att jag tror att vi var mer chill kring föräldraskap och småbarnsår när mina barn var små, de är mellan 27 och 45 idag och själv är jag som framgår, farmor.
Mina barnbarn har övervakats med babymonitor, en himla bra grej som jag gärna också haft då det begav sig.