Anonym (Adde) skrev 2026-01-26 20:28:03 följande:
Sen jag läste att forskning oftast kommer fram till det som finansiären av forskningen vill få fram så tar jag allt jag läser med en nypa salt.
Det du skriver om handlar om när ett företag sponsrar en specifik studie. Då kan det vara specificerat vad som ska undersökas och alla relevanta jämförelser kanske inte görs. Genomförandet är korrekt, men vissa aspekter och jämförelser utelämnas. Det som företaget önskar framstår då i en bättre dager än vad det egentligen är, sett i ett större perspektiv t.ex.
Det finns också vetenskapliga tidskrifter av sämre kvalitet som kan ta in sådana rapporter.
Bra vetenskaplga tidskrifter granskar vad de tar in kritiskt, alltså forskare inom samma fält granskar rapporterna innan de får publiceras i tidskriften.
Det som gäller annan forskning på högskolor och universitet: När det är en stiftelse som gett medel till forskningen, om det rör sig om universitetsinstutionens egna årliga medel, eller om det är statliga forskarpengar som har delats ut av ett forskningsråd, (där andra forskare granskar ansökningen), är risken för "beställningsresultat" minimerad.
Riskerna här är istället att viss forskning inte får sig tilldelat pengar för ämnet inte är tillräckligt "hett".
Det kan också vara så att forskare aldrig publicerar en genomförd studie, för att man hade en hypotes om att det skulle bli ett visst resultat när man startade, men inget resultat alls visade sig.
Forskarna kan då tycka att arbetet var meningslöst och låta bli att publicera. Men det kan ju faktiskt vara intressant för andra att läsa om misslyckade försök, då vet man att det INTE är på ett viss sätt.
Men att forskarna medvetet skulle ändra i resultatet är ovanligt.
Därför brukar man säga att om olika forskarteam som forskar på samma ämne kommer fram till liknande resultat, och bra vetenskapliga tidskrifter granskar och tar in artiklarna med resultatet, så ska man kunna lita på det.