• Anonym (Sex)

Sexlivet avtar..

Hej!

Tjej 33, tillsammans med en man på 35. Inga barn tillsammans, men jag har ett barn sedan tidigsre.

Vi har varit tillsammans i två år. Jag berättade för honom i början av relationen att närhet och sex är viktigt för mig. Att känna lust tillsammans 3-5 gånger per vecka skulle kännas optimalt. 

Han arbetar borta så det blir bara sex under helgen. 

Nu är han ledig och vi har sex max en gång per vecka.

Hur kan jag hetta upp detta? Närhet är viktigt och han var medveten om detta när han ingick i en relation med mig. 

• Svar på tråden Sexlivet avtar..
  • Anonym (Linda)

Han kanske tycker att sex blivit ett måste istället för stt styras av spontan lust .
    Även folk med hög lust kan hoppa över sex för att man inser stt man inte hinner, känner sig pressad etc . Precis som normalt folk gör alltså. 
    Men om du inte kan vara utan sex en endaste gång känns det mer som att du kräver bekräftelse och uppmärksamhet och blir klängig istället för lockande.

• Anonym (Bea)
    Anonym (Linda) skrev 2026-01-26 10:38:01 följande:

Han kanske tycker att sex blivit ett måste istället för stt styras av spontan lust .
    Även folk med hög lust kan hoppa över sex för att man inser stt man inte hinner, känner sig pressad etc . Precis som normalt folk gör alltså. 
    Men om du inte kan vara utan sex en endaste gång känns det mer som att du kräver bekräftelse och uppmärksamhet och blir klängig istället för lockande.

Håller med. Finns inget som dödar suget mer än press.
  • Fjäril kär

För mig är sex och närhet två skilda saker. 
    Dom kan givetvis kombineras men betyder inte samma sak. 

Jag har väldigt väldigt stor lust och skulle mycket väl kunna ha sex varje dsg.   Men att få intim närhet och den sortens behov tillgodosedda måste jag inte få sex. Det kan jag tanka på andra sätt utan att jag måste vara naken. 

Jag förstår att du längtar efter honom men måste allt handla om sex hela tiden? Då känns det som att nåt inte stämmer.  

Mäter du ditt eget värde i sex? 

• KimLinnefeldt

Jobbar borta? Så ni ses bara i helgen? Då blir det knepigt att höja hettan i veckan, men vad sägs om telefonsex, videosex mm?

• Anonym (AT)

Det kan ju vara så att det inte är själva sexet som är problemet. Om situationen inför att ni har sex är den samma varje gång så kanske du behöver bryta ett mönster för att det ska kännas upphetsande och spännande igen. Låt säga att det alltid börjar med att du tar på honom i sängen eller i TV-soffan. Om du istället plockar ur diskmaskinen enbart i en T-shirt, vattnar blommorna i enbart trosor osv. Kopplingen hushålls pyssel går jag personligen igång på, där av exemplen. Men det kan ju vara vad som helst, nakenbad på nudiststrand, visa brösten i biltvätten osv?

• Anonym (Anledning)

Eftersom du skriver just avtar i rubriken antar jag att ni hade sex oftare i början av relationen, vilket är normalt. Men om hans sexlust har minskat avsevärt kanske det finns en anledning.

- Livskris?
    - Äter och dricker han sunt?
    - Tränar han?
    - Depression?
    - Hormonell obalans?
    - Prestationsångest?

I och med att du var tydlig med vad sex och närhet betyder för dig så bör han ta sitt ansvar i situationen och ta reda på vad som orsakar hans minskade sexlust.

Svar på tråden Sexlivet avtar..