• Anonym (Orättvist anklagad)

Oskyldigt anklagad

Min partner har anklagat mig för att vara otrogen alternativt planera att vara det. Inget av det är sant. Vi har en mycket turbulent situation i vårt förhållande. Jag känner att det är nästan omöjligt att försvara min oskuld här. Det är mitt ord mot misstanken och det verkar inte räcka.
    vi har känt varandra i väldigt många år och jag trodde att det var väldigt tydligt att jag aldrig skulle vara otrogen. Men inte!
    till saken hör att hen bedrog mig för några år sedan.

Jag vill bli trodd. Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Oskyldigt anklagad
  • Anonym (Jadu)

Jag skulle säga att han är otrogen numera också.

Han ställer dig i blickfånget för att fokus inte skall hamna på honom samt är han säkert vettskrämd av att du skulle lyckas upptäcka det och eller att du skulle såra honom så som han sårar dig.

Det gäller ju att komma på när och hur utan att han misstänker att du är han på spåren och sedan att ta det därifrån.

Beklagar att du lever under sån press!

• Anonym (Betty)
    Anonym (P) skrev 2026-01-27 15:39:58 följande:
    Eftersom det sitter i hans eget huvud så kan du inget göra. Bara säga: "Men tro det då, men jag vet själv att det inte är sant". Tyvärr. 

Det är vanligt att folk som är otrogna misstänker att partnen är det. 

Ibland är det till och med så att om ens partmer börjar bli svartsjuk utan orsak, så kan det vara så att den misstänksamma är otrogen just då.
    Men det där sista är väl ändå en myt.

Måste väl ha hänt hur många gånger som helst att A misstänker B för att vara otrogen och så visar det sig vara sant. Alltså inget man hittade på för att skyla sin egna otrohet. 

Tror dessutom som signatur "simon" skrev att det istället kan vara ts som tänjt på sina gränser som  en inre medveten eller omedveten hämnd för att partnern var otrogen.  

Och alla som gastar att den som anklagar minsann får själv bevisa. Hur mpnga gånger har folk inte misstänkt nåt och känt att nåt inte stämmer men helt saknat bevis. Och i slutändan så visade det sig att det stämde?

Att partnern nekar är ju inget som helst bevis för att man inte varit otrogen. Skulle gissa att en majoritet som är otrogna inte erkänner vid förfrågan. 
  • Anonym (Betty)

Eftersom att ts inte vill svara på vad som hänt så gissar jag att hon har tänjt lite på gränserna men att hon inte själv vill kalla det otrohet.  

• Anonym (morot)

TS, jag tror inte lösningen är att du bär bodycam 24/7, så jag tycker inte att du ska förklara dig mer utan säga som ovan- tror han inte på dig så tycker du han ska göra slut, nu på en gång. 

För finns inte den tilliten är det ingen bra relation och ni förtjänar väl båda en bra relation?

• DinoPappan
    Anonym (morot) skrev 2026-01-28 07:36:32 följande:

TS, jag tror inte lösningen är att du bär bodycam 24/7, så jag tycker inte att du ska förklara dig mer utan säga som ovan- tror han inte på dig så tycker du han ska göra slut, nu på en gång. 

För finns inte den tilliten är det ingen bra relation och ni förtjänar väl båda en bra relation?

Iallafall förtjänar hon som är anklaga en bra relation.

han som tror att hon är otrogen utan bevis kommer nog aldrig att ha en bra relation, förtjänat eller ej.
  • Anonym (Simon)
    DinoPappan skrev 2026-01-28 07:56:09 följande:
    Iallafall förtjänar hon som är anklaga en bra relation.

han som tror att hon är otrogen utan bevis kommer nog aldrig att ha en bra relation, förtjänat eller ej.
    Eller så finns det bevis ... bara det att Ts kanske inte anser det vara otrohet..   allt är inte svart eller vitt på den punkten många gånger..  

Klart är iallafall att saknas tillit åt båda håll så gör man slut. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-28 00:10:49 följande:

Måste väl ha hänt hur många gånger som helst att A misstänker B för att vara otrogen och så visar det sig vara sant. Alltså inget man hittade på för att skyla sin egna otrohet. 

Tror dessutom som signatur "simon" skrev att det istället kan vara ts som tänjt på sina gränser som  en inre medveten eller omedveten hämnd för att partnern var otrogen.  

Och alla som gastar att den som anklagar minsann får själv bevisa. Hur mpnga gånger har folk inte misstänkt nåt och känt att nåt inte stämmer men helt saknat bevis. Och i slutändan så visade det sig att det stämde?

Att partnern nekar är ju inget som helst bevis för att man inte varit otrogen. Skulle gissa att en majoritet som är otrogna inte erkänner vid förfrågan. 
    Visst, men det förekommer också sjuklig svartsjuka. Bl.a. från dem som själva är otrogna. 

Varför skulle TS skriva hit om hon inte var oroad? Hon vet ju precis som vi att det inte går att bevisa trohet.

Så "Betty" 🙎?♂️, hur kan du vara så övertygad att det är någor skum med det som TS säger?
  • Anonym (Sinna)
    Anonym (P) skrev 2026-01-28 10:25:47 följande:
    Visst, men det förekommer också sjuklig svartsjuka. Bl.a. från dem som själva är otrogna. 

Varför skulle TS skriva hit om hon inte var oroad? Hon vet ju precis som vi att det inte går att bevisa trohet.

Så "Betty" 🙎?♂️, hur kan du vara så övertygad att det är någor skum med det som TS säger?
    Betty gör samma sak som TS sambo, dvs anklagar utan att TS kan bevisa sin oskuld. 
  • Fjäril kär

Det jag skulle vilja veta är vad anklagelser gäller.

"Du är otrogen ".. okej ?  Men vad grundar sig den reaktionen på?   

Ts beskriver det så otroligt vagt och diffust. 

Jag gissar att det kanske varit något tjafs om något mrn vad handlar det om egentligen?  

• KimLinnefeldt
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-27 23:59:17 följande:
    Vad grundar du det på? Ts har inte berättat något om VARFÖR hen blir anklagad för otrohet. 

Ts kanske faktiskt har uppträtt misstänksamt och är skyldig sin partner en rejäl förklaring. Det vet vi inget om eftersom att ts inte vill svara på den frågan.

Som sagt. Beter mig dig annorlunda, frånvarande, ger mindre uppmärksamhet, jobbar över hela tiden, skriver gränslösa sms, umgås nonstop med vänner av motsatt kön. Ja då har man lite att bevisa själv tycker jag.

När min partner övernattade med en kvinna tycker jag att min svartsjuka var det minsta problemet. Hans respektlöshet var hundra gånger värre. 
    TS har skrivit hit för att hon är bekymrad över att hennes partner beskyller henne för att ha varit otrogen, fast hon inte har varit det.

Betty och några andra här ramlar i en ganska vanlig grop i FL, att man inte svarar på frågan utan istället ifrågasätter TS och misstänkliggör den som skrivit. Men som någon skrev - varför skulle hon skriva om sin oro här om det var så att hon var otrogen?

Svartsjuka är ett väldigt utbrett och trist problem. Det kan fullständigt nöta ner ett kärleksförhållande. Man måste lita på vad den andra säger. Tillit är en grund för att leva tillsammans. Det måste man hålla på, ända tills den ena parten avslöjar sin otrohet alldeles själv, ända tills förhållandet brakar ihop. 

• Fjäril kär
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-28 14:56:21 följande:
    TS har skrivit hit för att hon är bekymrad över att hennes partner beskyller henne för att ha varit otrogen, fast hon inte har varit det.

Betty och några andra här ramlar i en ganska vanlig grop i FL, att man inte svarar på frågan utan istället ifrågasätter TS och misstänkliggör den som skrivit. Men som någon skrev - varför skulle hon skriva om sin oro här om det var så att hon var otrogen?

Svartsjuka är ett väldigt utbrett och trist problem. Det kan fullständigt nöta ner ett kärleksförhållande. Man måste lita på vad den andra säger. Tillit är en grund för att leva tillsammans. Det måste man hålla på, ända tills den ena parten avslöjar sin otrohet alldeles själv, ända tills förhållandet brakar ihop. 
    Fast å andra sidan har det skrivits spaltmeter om samma sak i mängder av trådar där Ts varit oförstående till anklagelserna men ju längre tråden blivit har det till sist krypit fram att det faktiskt var otrohet om än i lite annan form och ja en och annan hade haft sex i nån form.. 
    Så visst förekommer det att det startas trådar där Ts spelar oskyldig.. 
  • Anonym (Sinna)
    Fjäril kär skrev 2026-01-28 15:05:23 följande:
    Fast å andra sidan har det skrivits spaltmeter om samma sak i mängder av trådar där Ts varit oförstående till anklagelserna men ju längre tråden blivit har det till sist krypit fram att det faktiskt var otrohet om än i lite annan form och ja en och annan hade haft sex i nån form.. 
    Så visst förekommer det att det startas trådar där Ts spelar oskyldig.. 
    Har det krupit fram något i denna tråd? Nej, och då ska vi väl inte börja med att ifrågasätta TS innan vi vet något mer.
  • molly50
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-28 00:10:49 följande:

Men vad tycker du egentligen att TS ska göra? Skaffa sig en bodycam eller lägga in ett spionprogram i sin dator och mobil?
    Jag har varit i TS situation där jag blev oskyldigt anklagad för att vara otrogen.
    Det fanns inget jag kunde göra för att slå bort hans misstankar och bristande tillit.
    Jag gav honom valet att antingen försöka lita på mig eller göra slut. Han valde att försöka lita på mig.
    Vad jag hade gjort? Inget annat än att prata med ett ex jag sprang på ute på stan. Ja,han fick en kram också. Men det var också allt. Och det fick min dåvarande partner till att vi hade legat.
    Senare skulle det visa sig att han själv hade varit otrogen då han åkte iväg på en weekend med sina killkompisar och då åkte och hälsade på ett av sina gamla ex.
    Så det behöver heller inte vara en myt att den som anklagar någon för att vara otrogen är det själv.

TS: Jag tycker,som några redan har skrivit,att du kan ge honom valet att lita på dig eller göra slut. 
    Ett förhållande utan tillit kommer ändå inte att fungera.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (P) skrev 2026-01-28 10:25:47 följande:

Nja det är väl mest frånvaro av svar på der jag frågat som gjort att jag undrar. 

Jag är medveten om att ts kan vara totalt oskyldig. Men ts kan ju fortfarande betett sig annorlunda som ändå gör det rimligt att förstå partnerns oro. 

Men jag stör mig på alla i tråden som direkt utgår från att det är "sjuklig svartsjuka" eller "hen är antagligen otrogen själv". 

Det sistnämnda är ju fånigt för alla som misstänker otrohet hos partner är naturligtvis inte själva otrogna. 

Och sjukligt svartsjuka vet vi ju inte eftersom att ts inte svarat på vad som föranlett svartsjukan.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Sinna) skrev 2026-01-28 11:23:24 följande:
    Betty gör samma sak som TS sambo, dvs anklagar utan att TS kan bevisa sin oskuld. 
    Nej jag tror på att ts tycker sig vara oskyldig till otrohet enligt sina mått mätt vad otrohet är.

Men jag tror fortfarande att nåt har hänt som gör det rimligt för partnern att misstänka otrohet. 

Ts kan ha visat mindre kärlek, pratar konstant om en kollega, umgås konstant med en kollega, varot frånvarande, jobbat över ovanligt mycket, inte kommit hem på hela natten. Ja det finns massor av saker som kan ha hänt som absolut kan väcka misstankar om man inte haft en bra kommunikation om varför dessa.förändigmar skett. 
  • Anonym (Betty)
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-28 14:56:21 följande:

För att svara på hennes fråga ville jag ha mer information om vad som hänt. 

Det är avgörande för mina råd att få veta varför misstankarna har väckts. 

Om partnern är rasande och misstänker otrohet för att det tog två sekunder att svara i telefon. Ja då ät mitt råd att det är sjuklig svartsjuka och det finns inget annat att göra än att föreslå terapi. Annars bryta.

Om partnern är ledsen och misstänksam för att ts har en ny kollega som man umgås med hela tiden, jobbar över hela tiden, är frånvarande, slutat ge komplimanger. Då är mitt råd att introducera partnern för den nya kollegan. Börja kommunicera istället för att vara frånvarande. Börja ge komplimanger igen etc för att få tillbaka tilliten. En tillit som det i så fall inte är konstigt att man tappat. 
  • Anonym (morot)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-28 18:41:13 följande:
    Nej jag tror på att ts tycker sig vara oskyldig till otrohet enligt sina mått mätt vad otrohet är.

Men jag tror fortfarande att nåt har hänt som gör det rimligt för partnern att misstänka otrohet. 

Ts kan ha visat mindre kärlek, pratar konstant om en kollega, umgås konstant med en kollega, varot frånvarande, jobbat över ovanligt mycket, inte kommit hem på hela natten. Ja det finns massor av saker som kan ha hänt som absolut kan väcka misstankar om man inte haft en bra kommunikation om varför dessa.förändigmar skett. 
    En del anser det fullt rimligt att misstänka otrohet för att deras partner bara hejar på en kollega av motsatt kön på Ica, så ditt resonemang där säger inte mycket.
  • Anonym (aa)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-28 18:41:13 följande:

Du är medveten om att anklagelser om otrohet är vanligt hos kontrollerande partners eller de som faktiskt har varit otrogna själva va? Varför ska det gå direkt på att vara TS fel när det är en vanlig manipulationsteknik?
  • molly50
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-28 18:36:48 följande:
    Nja det är väl mest frånvaro av svar på der jag frågat som gjort att jag undrar. 

Jag är medveten om att ts kan vara totalt oskyldig. Men ts kan ju fortfarande betett sig annorlunda som ändå gör det rimligt att förstå partnerns oro. 

Men jag stör mig på alla i tråden som direkt utgår från att det är "sjuklig svartsjuka" eller "hen är antagligen otrogen själv". 

Det sistnämnda är ju fånigt för alla som misstänker otrohet hos partner är naturligtvis inte själva otrogna. 

Och sjukligt svartsjuka vet vi ju inte eftersom att ts inte svarat på vad som föranlett svartsjukan.
    Det kanske är våra egna erfarenheter vi utgår ifrån? 
    I mitt fall så hade jag starka anledningar att tro att han var otrogen. Vilket också skulle visa sig stämma.
    Så även om det såklart inte alltid behöver vara så så kan det mycket väl också stämma.
    Du har väl hört talas om kontrollerande partners t ex?

Sen tänker jag att om man har misstankar om att ens partner är otrogen.varför inte prata om det istället för att slänga ur sig anklagelser utan bevis?
    Att kommunicera är inte bara TS ansvar utan det är lika mycket upp till honom.
    Om min man t ex skulle bli sämre på att visa kärlek eller ge komplimanger så skulle inte jag automatiskt misstänka otrohet utan då skulle jag prata med honom och fråga om något är fe. I första hand.
    Att bara automatiskt dra slutsatsen att han är otrogen för en sådan sak känns ärligt talat inte helt sunt.
  • molly50
    molly50 skrev 2026-01-28 19:46:43 följande:
    Det kanske är våra egna erfarenheter vi utgår ifrån? 
    I mitt fall så hade jag starka anledningar att tro att han var otrogen. Vilket också skulle visa sig stämma.
    Så även om det såklart inte alltid behöver vara så så kan det mycket väl också stämma.
    Du har väl hört talas om kontrollerande partners t ex?

Sen tänker jag att om man har misstankar om att ens partner är otrogen.varför inte prata om det istället för att slänga ur sig anklagelser utan bevis?
    Att kommunicera är inte bara TS ansvar utan det är lika mycket upp till honom.
    Om min man t ex skulle bli sämre på att visa kärlek eller ge komplimanger så skulle inte jag automatiskt misstänka otrohet utan då skulle jag prata med honom och fråga om något är fe. I första hand.
    Att bara automatiskt dra slutsatsen att han är otrogen för en sådan sak känns ärligt talat inte helt sunt.
    Jag ska tillägga att om det skulle vara så att TS är eller har varit otrogen så kommer han ju bara att ge henne möjligheten att undanröja alla bevis genom att slänga ur sig anklagelser utan att ha något att gå på.
Svar på tråden Oskyldigt anklagad