• Majblomman5

Separera med bebis

Jag och pappan ska separera (han har träffat en ny), vi har en 6-veckors bebis.
    Vi kommer fortsätta bo ihop tills vårt hus är sålt som vi räknar med blir tidigast i maj - då är bebis 5 månader.

Jag ska vara föräldraledig till augusti när bebis är 8 månader, sedan ska pappan vara ledig i 8 månader.

Hur hade ni tänkt med bebis boende? Givetvis kommer jag rådfråga på BVC, men vill gärna höra hur andra i liknande situation hanterat allt.

Bör tilläggas att bebis har ett storasyskon på snart 4 år som vi tänker ett upplägg om 3-2-2 med. Är bebis för liten för samma upplägg trots att hon har en bra relation till båda föräldrarna? 
    Om bebis bör ha ett och samma boende, blir det inte konstigt för storasyskonet att inte få bo heltid med sitt syskon?

Mår väldigt dåligt över detta och vill göra det som är bäst för alla, men främst barnen såklart! 
  • Svar på tråden Separera med bebis
  • Anonym (Gitt)

Har ingen erfarenhet i frågan men vill skicka dig styrka och värme i denna tuffa tid.

• Anonym (Hm)

Rekommendationerna är växelvis boende från 3 års ålder. En liten bebis ska absolut INTE bo växelvis. Barnet behöver få utveckla både anknytning och en stabil vardag för trygghet och det är inte föräldrarnas önskan som prioriteras här, vilket du ändå verkar vara inne på också. låter hemskt jobbigt med separation såhär tidigt inpå bebis, eller ja, alltid såklart. Jag hoppas separationen går smidigt och att du får det stöd du behöver Från vänner och familj 

• Anonym (G)
    Majblomman5 skrev 2026-01-27 18:13:11 följande:
    Separera med bebis Jag och pappan ska separera (han har träffat en ny), vi har en 6-veckors bebis.
    Vi kommer fortsätta bo ihop tills vårt hus är sålt som vi räknar med blir tidigast i maj - då är bebis 5 månader.

Jag ska vara föräldraledig till augusti när bebis är 8 månader, sedan ska pappan vara ledig i 8 månader.

Hur hade ni tänkt med bebis boende? Givetvis kommer jag rådfråga på BVC, men vill gärna höra hur andra i liknande situation hanterat allt.

Bör tilläggas att bebis har ett storasyskon på snart 4 år som vi tänker ett upplägg om 3-2-2 med. Är bebis för liten för samma upplägg trots att hon har en bra relation till båda föräldrarna? 
    Om bebis bör ha ett och samma boende, blir det inte konstigt för storasyskonet att inte få bo heltid med sitt syskon?

Mår väldigt dåligt över detta och vill göra det som är bäst för alla, men främst barnen såklart! 
    Han ville säkert slippa höra bebis hela tiden.
  • Anonym (Inte växla)

Som ovan skriver så är inte rådet att växla boende på det sättet med ett så litet barn. Nu har ni redan bestämt (?) att pappan tar över ledigheten vid 8 mån så då blir ju hans hem basen? 

I vårt fall bestämde vi att barnet skulle vara hos mig mest, hen var 10 mån då. Pappan hämtade dagtid och gjorde utflykter och tog hem hen till sig, någon enstaka gång blev det övernattning. Men eftersom pappan hade skiftjobb och inte praktiskt kunde vara bas/boendeförälder så blev jag det. Annars finns nog risk att det hade blivit konflikt om det. Han  hade inte jättelätt att ta till sig det som familjecentralen (och jag) sa. Att det inte är bra för såna små att bo växelvis. Nu var jag basen och han hade barnet över natten kanske en gång i månaden. 

Vi hade dock inga fler barn. Där blir det knepigare för er, att hålla ihop syskonen på något vis. För syskonet ska växla men det lilla barnet bör inte haka på  den modellen. Inte än. 

• Anonym (Bizz)
    Anonym (G) skrev 2026-01-27 19:27:04 följande:
    Han ville säkert slippa höra bebis hela tiden.
    Hans nya då?
    Hur ska hon stå ut när han ska vara ledig med barnet från 8 månaders ålder?

Jag hade betalat dyrt för att slippa!
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Bizz) skrev 2026-01-28 08:29:42 följande:
    Hans nya då?

Man blir inte tillsammans med en kille som har barn om man inte står ut med att han tar hand om sina/sitt barn. Då är man ju ganska korkad.
  • Anonym (Inte växla)
    Anonym (Oj) skrev 2026-01-28 08:35:26 följande:
    Man blir inte tillsammans med en kille som har barn om man inte står ut med att han tar hand om sina/sitt barn. Då är man ju ganska korkad.
    Säg inte det.
    Konstigare saker har hänt.
    Det är bara läsa trådar här från personer som blivit bonusföräldrar....
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Oj) skrev 2026-01-28 08:35:26 följande:
    Det är ju sant.
    Dessvärre tänker många inte längre än näsan räcker, det har man sett mycket av här i forumet.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Inte växla) skrev 2026-01-28 08:38:33 följande:
    Säg inte det.
    Precis.

Vilken "bonus" dessutom... Rynkar på näsan
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Inte växla) skrev 2026-01-28 08:38:33 följande:
    Säg inte det.
    Ja, och då är man ganska korkad. Som jag skrev.
  • Anonym (Inte växla)
    Anonym (Oj) skrev 2026-01-28 09:19:17 följande:
    Ja, och då är man ganska korkad. Som jag skrev.
    Och då menar jag att många faktiskt är så korkad.
    På riktigt.
  • Anonym (MM)

Nu kommer jag säkert bli påhoppad av alla som tycker det är jätteviktigt att en liten bebis får exakt lika mycket tid med mamma och pappa, men jag tycker att en åttamånaders är alldeles för liten att bo växelvis.

Okej att pappa har bebisen på dagtid, men sömn och nattro ska vara i ett och samma hem. 

En baby behöver EN anknytningsperson till att börja med och har resten av livet på sig att bli bästis med alla andra. 

• Anonym (MM)
    Anonym (Bizz) skrev 2026-01-28 08:29:42 följande:
    Hans nya då?

Ja, det är en gåta. 

Men kvinnor står ju för fasen på rad för att ta hand om andras barn, så det förvånar mig inte att han har hittat en sån dummerjöns. 
  • Anonym (Inte växla)
    Anonym (MM) skrev 2026-01-28 13:59:37 följande:

Nu kommer jag säkert bli påhoppad av alla som tycker det är jätteviktigt att en liten bebis får exakt lika mycket tid med mamma och pappa, men jag tycker att en åttamånaders är alldeles för liten att bo växelvis.

Okej att pappa har bebisen på dagtid, men sömn och nattro ska vara i ett och samma hem. 

En baby behöver EN anknytningsperson till att börja med och har resten av livet på sig att bli bästis med alla andra. 

Jag håller med.
    Knepigt här dock där det finns en pappa som är redo att ta över vid 8 mån  (vilket alla skulle hylla och tycka var bra annars). Om man fortsatte leva ihop och bara skiftade vore det ju toppen. Men det kanske inte är en lika bra lösning nu..
    *tänker högt*
  • Tow2Mater
    Anonym (Inte växla) skrev 2026-01-28 14:34:29 följande:
    Jag håller med.
    Knepigt här dock där det finns en pappa som är redo att ta över vid 8 mån  (vilket alla skulle hylla och tycka var bra annars). Om man fortsatte leva ihop och bara skiftade vore det ju toppen. Men det kanske inte är en lika bra lösning nu..
    *tänker högt*
    Om de satte barnet främst är det ju vad de skulle gora.
  • Anonym (Av alla dumma saker)

Att han är en ryggradslös mask som överger en så nybildad familj är väl rätt uppenbart, men vad i hela friden tänker kvinnan som tar sig an en man med en 4-åring och en bebis hängande runt halsen??

Helt otroligt korkat, om det inte är så att hon ALDRIG vill ha barn själv.
    Och även då lär det gnissla rejält i paradiset.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (MM) skrev 2026-01-28 13:59:37 följande:

En anknytningsperson? Det är ingen bevisad sanning.  Barnet har det säkert bra hos pappan. Nedan från Google och 1177

En bebis kan knyta an till flera personer, vanligtvis de som står för den dagliga omvårdnaden, men det finns en övre gräns för hur många nära relationer som utvecklas
    . Utöver föräldrar kan barn knyta an till syskon, mor-/farföräldrar eller förskolepedagoger, förutsatt att dessa vuxna är nära och förstår barnets behov. 

Primär anknytning: Oftast 1?2 personer (föräldrar/vårdnadshavare) som är de främsta trygghetspersonerna.

Sekundär anknytning: Flera personer kan ingå, men det krävs kontinuitet och känslomässig närvaro för att en trygg anknytning ska formas.

Kvalitet framför kvantitet: Det är viktigare hur vuxna svarar på barnets signaler än hur många som gör det. 

Barnet behöver stabila relationer för att känna sig tryggt och skyddat. 

Barn knyter an till dem som de lever med och som de träffar ofta. Det brukar vara två till tre personer. Barn behöver dessa personer när de är ledsna och rädda. För ett litet barn är det väldigt ofta.

Från det att barnet är cirka sex månader är det tydligare vilka dessa personer är. Detta brukar märkas väldigt tydligt när barnet är mellan ett och två år genom att barnet till exempel helst vill bli tröstad av dessa personer

• Anonym (Inte växla)
    Tow2Mater skrev 2026-01-28 18:51:57 följande:
    Om de satte barnet främst är det ju vad de skulle gora.
    Fast man ska inte hålla ihop för barnens skull. Då har vi två mentalt inte så pigga föräldrar /människor här om 2 år.
  • Anonym (Rut)

Vad har han pysslat med egentligen? De kan ju inte ha träffats nu hux flux utan han måste ha beragit dig hela graviditeten? 

• Tow2Mater
    Anonym (Inte växla) skrev 2026-01-28 23:48:48 följande:
    Fast man ska inte hålla ihop för barnens skull. Då har vi två mentalt inte så pigga föräldrar /människor här om 2 år.
    Första året tycker jag man man en skyldighet att agera vuxet och göra det.
Svar på tråden Separera med bebis