• Anonym (Anonymfråga)

Äga bil värd ca 7000 om KFM?

Hej,

Har hamnat i krångel och har därför en skuld på totalt 5000 kr till KFM just nu. Sista betaldatum är i februari, ja så där man får 2 veckor på sig att betala. 

Har genomgående betalat av på de skulder jag haft så fort jag kan och har endast denna skuld aktiv där. Jag har alltså betalat av varje grej och därför aldrig behövt genom löneutmätning eller liknande. Försöker inte smita från skulderna på något sätt med andra ord. 

Har en bil som är nästan arton år gammal. Fick den nyss värderad online till 3300 kr ( ) men misstänker att man kanske kan sälja den för 7000 om man har riktig tur. Nu till min fråga. Behöver jag köra omkring i denna bil och ständigt vara orolig för att stoppas i en trafikkontroll och bli av med bilen? Känns ju helt sjukt jobbigt att behöva känna så direkt man ska ut och köra sina barn så att säga. Jag är ju inte kriminell.

Känns dessutom som att kostnaden för att frakta bort bilen då samt andra adminkostnader för KFM är alldeles för höga för att det ska vara rimligt. 

Någon som vet så att jag kan få lite mer kött på benen. Jag "behöver" inte bilen för att komma till jobbet. Däremot jobbar jag så det handlar inte om det alls. Använder den konstant också för att köra barnen till aktiviteter. 

• Svar på tråden Äga bil värd ca 7000 om KFM?
  • Anonym (Anonymfråga)
    Anonym (Klle) skrev 2026-01-29 12:52:48 följande:
    Du fick ett svar. En kvalificerad gissning. Ingen här vet om det riskfritt eller inte.
    På riktigt? Är du här igen? 
  • Anonym (Moa)
    Anonym (m) skrev 2026-01-29 13:00:42 följande:

Men alltså TS du behöver väl inte bli stoppad i en trafikkontroll för att kronofogden ska kunna få reda på att du äger en bil? Det måste de väl känna till ändå?

Jag tänkte detsamma.

TS, de som får sin bil beslagtagen i trafikkontroller är personer som låter någon annan stå som ägare på bilen de själva använder. Står du som ägare så vet de redan att du har en bil. Skulle de, mot förmodan, vilja beslagta den så gör de nog hellre det när den står parkerad hemma hos dig.

Hoppas att allt löser sig för dig! 
  • Anonym (Anonymfråga)
    Anonym (m) skrev 2026-01-29 13:00:42 följande:

Men alltså TS du behöver väl inte bli stoppad i en trafikkontroll för att kronofogden ska kunna få reda på att du äger en bil? Det måste de väl känna till ändå?

Möjligt att det är jag som var otydlig i mitt inlägg men nej, jag är inte dum. Självklart förstår jag att KFM får reda på det om de kommer så långt som att börja utreda mina tillgångar. 

Tyckte själv dock att det framgick att detta är en helt ny skuld och KFM - som har månader av väntetid - har inte på något vis hunnit titta på ärendet. Det enda sätt de skulle få anledning att titta på det just nu skulle därför bara vara om jag stoppades i en trafikkontroll. 

Jag har enligt KFMs brev till den 9 februari på mig att betala då man alltid får typ 12 dagar på sig i dessa fall. Det är en helt ny skuld med andra ord.

• Anonym (Anonymfråga)
    Anonym (Moa) skrev 2026-01-29 13:47:16 följande:
    Jag tänkte detsamma.

TS, de som får sin bil beslagtagen i trafikkontroller är personer som låter någon annan stå som ägare på bilen de själva använder. Står du som ägare så vet de redan att du har en bil. Skulle de, mot förmodan, vilja beslagta den så gör de nog hellre det när den står parkerad hemma hos dig.

Hoppas att allt löser sig för dig! 
    Som sagt. Var förmodligen jag som var otydlig. Klart de får reda på det om det går så långt som att de utreder. Se min förklaring ovan. Där framgår att detta är helt nytt och de har med andra ord inte kommit i närheten av att börja utreda något. 
  • Anonym (Anonymfråga)
    Anonym (E) skrev 2026-01-29 13:16:56 följande:

En skuld på 5000kr drar dom på lönen innan de börjar ta dina saker (been there) men ring dem och be om en avbetalningsplan, de är mer hjälpsamma än man tror, det är ju inte så att de VILL sälja andras egendom utan om du har en tydlig plan och kommunicerar med dem så är det lugnt

Försökte detta för några dagar sedan....fick svar att de inte arbetar så.....vilket jag trodde de gjorde....så jag blev själv förvånad. Det som återstår av skulden (som nu sjunkit till 4000 totalt då jag kunde göra en betalning nyss) kommer att vara borta inom en vecka enligt min bedömning. Nog måste det väl räknas att de kan se att jag redan gjort inbetalningar......men men. Tack !
  • Anonym (Ta konsekvenserna)
    Anonym (Anonymfråga) skrev 2026-01-29 12:48:30 följande:
    Men skojar du med mig. Är detta svaret jag får? Först och främst handlar det om en period på 6 månader som jag haft skulder. Anledningarna har du ingen aning om. Det är inte så att jag över 20 år ständigt drar på mig skulder utan är en kort period i livet. Så har du inte för avsikt att svara på min fråga så kanske du kan hålla dig borta från denna tråd. Så omänskligt svar. Jag är inte dum i huvudet. Blir genuint ledsen faktiskt. Fy vad elakt. 
    Du fick ett svar. En kvalificerad gissning. Ingen här vet om det riskfritt eller inte.

Ja, här på FL får man inte svara ärligt utan svaret måste först och främst vara behagligt. Frågan av varför hon inte har en buffert (synnerligen relevant) ses som kränkande.

Många resonerar också som så att bara för att man har gjort fel så skall man inte behöva ta någon besk medicin, dvs ett ärligt och direkt svar från någon skribent
  • Anonym (E)
    Anonym (Anonymfråga) skrev 2026-01-29 13:52:56 följande:
    Försökte detta för några dagar sedan....fick svar att de inte arbetar så.....vilket jag trodde de gjorde....så jag blev själv förvånad. Det som återstår av skulden (som nu sjunkit till 4000 totalt då jag kunde göra en betalning nyss) kommer att vara borta inom en vecka enligt min bedömning. Nog måste det väl räknas att de kan se att jag redan gjort inbetalningar......men men. Tack !
    Ok, det var ju trist, men de kommer fortfarande göra avdrag på lönen då det inte är någon större summa innan de tar bilen, de vet redan att du har den och kommer inte att tas i en trafikkontroll, du får brev innan att de iså fall kommer att sälja den men jag skulle inte oroa mig i din sits.

Blev själv helt skuldfri för 3 år sen och hade mycket högre skulder
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Anonymfråga) skrev 2026-01-29 13:52:56 följande:
    Kommer skulden att vara tillbakabetalad inom en vecka så låter det onödigt att lägga upp en betalningsplan.

Jag tror att du är lite för oroligt lagd för ditt eget bästa. Du fixar detta!  Det kommer att gå bra.
  • Anonym (Anonymfråga)
    Anonym (Ta konsekvenserna) skrev 2026-01-29 14:11:17 följande:

Ja, här på FL får man inte svara ärligt utan svaret måste först och främst vara behagligt. Frågan av varför hon inte har en buffert (synnerligen relevant) ses som kränkande.

Många resonerar också som så att bara för att man har gjort fel så skall man inte behöva ta någon besk medicin, dvs ett ärligt och direkt svar från någon skribent
    Svara ärligt får man gärna göra men man kanske kan börja med att svara på frågan då istället för att ge sig på saker man inte har en aning om. Tro mig. Jag är överlycklig om du aldrig någonsin har gjort något fel själv, eller om du levt så skyddat att saker och ting hänt i livet som du faktiskt haft lite kontroll över själv. Toppen! Jättefint för dig. Tro mig också. Jag är HELT medveten om situationen UTAN att du försöker dig på vad du kallar besk medicin. JAG är helt medveten om vilka beslut som ledde till detta. Däremot är jag inte dum. Jag är högutbildad och har ett bra jobb, vilket är anledningen till att jag i slutändan kunnat betala av dessa skulder rätt snabbt. Så snälla. Försök ge dig på någon annan istället. Det är inte så att jag har miljonskulder som kommer hålla hela livet. Ta konsekvenserna. Haha tillåt mig skratta. Det är ju precis det jag gör genom att betala det jag är skyldig precis så fort jag kan. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Anonymfråga) skrev 2026-01-29 13:47:45 följande:

Möjligt att det är jag som var otydlig i mitt inlägg men nej, jag är inte dum. Självklart förstår jag att KFM får reda på det om de kommer så långt som att börja utreda mina tillgångar. 

Tyckte själv dock att det framgick att detta är en helt ny skuld och KFM - som har månader av väntetid - har inte på något vis hunnit titta på ärendet. Det enda sätt de skulle få anledning att titta på det just nu skulle därför bara vara om jag stoppades i en trafikkontroll. 

Jag har enligt KFMs brev till den 9 februari på mig att betala då man alltid får typ 12 dagar på sig i dessa fall. Det är en helt ny skuld med andra ord.

Jag har väl inte kallat dig för att vara dum heller. Att inte veta allting är inte att vara dum.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Anonymfråga) skrev 2026-01-29 12:48:30 följande:
    Men skojar du med mig. Är detta svaret jag får? Först och främst handlar det om en period på 6 månader som jag haft skulder. Anledningarna har du ingen aning om. Det är inte så att jag över 20 år ständigt drar på mig skulder utan är en kort period i livet. Så har du inte för avsikt att svara på min fråga så kanske du kan hålla dig borta från denna tråd. Så omänskligt svar. Jag är inte dum i huvudet. Blir genuint ledsen faktiskt. Fy vad elakt. 
    Bli inte ledsen, det finns en sorts människor här på FL som alltid vänder TS fråga mot henne eller honom själv. Att hen gjort något fel.

Men fogden brukar väl vara liberal med att gå med en avbetalningsplan? Då har ni ett avtal, och bilen ingår inte.
  • EpicF
    Anonym (Anonymfråga) skrev 2026-01-29 12:30:44 följande:
    Äga bil värd ca 7000 om KFM?

Hej,

Har hamnat i krångel och har därför en skuld på totalt 5000 kr till KFM just nu. Sista betaldatum är i februari, ja så där man får 2 veckor på sig att betala. 

Har genomgående betalat av på de skulder jag haft så fort jag kan och har endast denna skuld aktiv där. Jag har alltså betalat av varje grej och därför aldrig behövt genom löneutmätning eller liknande. Försöker inte smita från skulderna på något sätt med andra ord. 

Har en bil som är nästan arton år gammal. Fick den nyss värderad online till 3300 kr ( ) men misstänker att man kanske kan sälja den för 7000 om man har riktig tur. Nu till min fråga. Behöver jag köra omkring i denna bil och ständigt vara orolig för att stoppas i en trafikkontroll och bli av med bilen? Känns ju helt sjukt jobbigt att behöva känna så direkt man ska ut och köra sina barn så att säga. Jag är ju inte kriminell.

Känns dessutom som att kostnaden för att frakta bort bilen då samt andra adminkostnader för KFM är alldeles för höga för att det ska vara rimligt. 

Någon som vet så att jag kan få lite mer kött på benen. Jag "behöver" inte bilen för att komma till jobbet. Däremot jobbar jag så det handlar inte om det alls. Använder den konstant också för att köra barnen till aktiviteter. 

Och  varför tror du att du skulle stoppas i en poliskontroll och helt plötsligt bli av med din bil? 

Så länge du kör lagligt och har en godkänd besiktigad bil med minst trafikförsäkring så finns inget som säger att du skulle bli av med din bil helt plötsligt. 

Kronofogden kommer Inte tvångsssälja en 18 år gammal bil för en så lite skuld på 5000kr. 
Svar på tråden Äga bil värd ca 7000 om KFM?