• Anonym (N)

Linea nigra betydelse för kön?

Jag bär en flicka men enligt vissa teorier så bär man en pojke om man har linea nigra på magen. Är nipt och ultraljuden fel? Vad ska jag lita på

• Svar på tråden Linea nigra betydelse för kön?
  • Fjäril kär

Totalt slumpmässigt och har noll att göra med könet. Hur skulle ett streck på magen veta det liksom?  

Alla får det inte heller.  

• Anonym (Lina)

Jag har två barn av vardera kön och fick randen med båda. 

• Anonym (biologen)

Jag litar mer på UL av utbildad personal än gammalt skrock, så får alla andra göra som de vill.

Hormoner påverkar inte alla lika, det är väldigt komplext.

• Anonym (Hm)

Jag hade streck med senaste flickan men inte med första. Helt slumpmässigt och inget du ska förlita dig på. 

• Anonym (Wtf)

Var finns minsta information om att det skulle påverka kön förutom i sociala medier? Det finns inget samband alls.

• klyban
    Anonym (biologen) skrev 2026-01-29 14:34:21 följande:

Jag litar mer på UL av utbildad personal än gammalt skrock, så får alla andra göra som de vill.

Hormoner påverkar inte alla lika, det är väldigt komplext.

Det komiska är också att gammalt skrock har rätt i 50% av fallen och därför en del tror på att det är pålitligt för dom får rätt 50% av fallen.

Men säger, låt dom hålla på, så har dom något att tänka på.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    Anonym (N) skrev 2026-01-29 13:39:28 följande:
    Linea nigra betydelse för kön?

Jag bär en flicka men enligt vissa teorier så bär man en pojke om man har linea nigra på magen. Är nipt och ultraljuden fel? Vad ska jag lita på

Du ska lita på ultraljudet och nipt-trestet. Linea nigra har inget att göra med könet på barnet. Det kommer av hormonella förändringar under graviditeten som ger ökat pigmentering. 

Ca 80% får det under en graviditet. Jag har haft med alla och har barn av olika kön. 

Myten säger att får man en flicka så är linea nigra från könshåren till under magen, och med en pojke helt upp till revbenen. Jag hade till under naveln med alla mina....Det är inget annat än en myt.  
  • Anonym (?)

Spelar könet någon roll? Är inte barnet välkommet ändå?
    Har en av varje som egna men blivit morfar till en jävligt  e
    gensinnig tjej .... som hennes mamma - och min dotter , hahaha.
    Payback-time!!! Mooaahahaha
    Ska lära ungen allt som hennes morsa fick uppleva, hahaha

Svar på tråden Linea nigra betydelse för kön?