• AlienMomma

10 åring som snor saker

Snälla HJÄLP. Ge råd! Nånting! Vi håller på och blir tokiga här hemma...vi har 3 barn hemma, en på 10 år, en på 3 år o en bebis. 10 åringen(min bonus) tar saker helatiden, altså godis, sötsaker o sånt som inte är hennes HELATIDEN, vi har pratat om det massor, för varje gång försöker hon dölja det och det blir bråk. Hon tog sin lillebrors godis som han satt och åt, han va inte vid bordet just då och hon gick dit och syoppade det i munnen sen lekte hon dum och sa att hon inte gjort det(jag vet för han va på övervåningen med mig just då), sen när hon fattade att vi visste så erkände hon sen, hon tog det för att hon ville, hon har en påse chips och eget godis på rummet. Nej dom får inte äta varje dag men hon går och tar nästan varje dag men från andras saker och äter upp, i förrgår tog hon från kylskåpet av sin pappas fikabröd, säger att hon inte gjort det, nu har jag sett att hon tagit av mitt helgfika(äter inte godis så har det istället) ser vart jag skärt i den o sen har nån annan skärt av en mindre bit brevid, jag har inte gjort det och min man äter inte den fikan så vet att det är hon, 3 åringen når inte o kan såklart inte skära med åsn kniv heller. Vad gör man? Har varit såhär i 6 hela år! Vi blir tokiga! Vi får inte ha låt för hon kan gå och äta upp allt för oss. Tips? Inget dömande för vi har försökt, och vi handlar på veckodag oftast onsdag så godiset/fikat är ju här under dagen, antagligensnor hon när jag nattar dom andra(pappa jobbar natt så är ej hemma) eller på morgonen innan skolan innan vi hinner upp, eller ja hunnit gå ner. Snälla behöver hjälp, vi har försökt pedagogiskt o ch prata och ta reda på varför hon gör som hon gör men får aldrig nåt svar, är så trpkigt och hon och pappan bråkar pg det, och nu har det blivit att jag och hon pckså bråkar för det börjar gå över styr. 3 åringen snodde några gånger när han var 2 men inget efter det, han lärde sig att sluta, men hpn har gjort såhär SEN hon va 3. Snälla hjälp!

• Svar på tråden 10 åring som snor saker
  • Anonym (F)

Ja, barn kan sakna människor även om den vuxne inte har tagit hand om dem på ett bra sätt.

Sedan vet ju inte jag om mamman lever på ett sätt som gör att det är bra om flickan skulle hälsa på henne.

Synd att ni inte kan göra en riktig utredning. Flickan kan ha ärvt svårigheter från sin mamma t.ex. 

Om ni kan få en utredning genomförd, så gör gärna den hos BUP eller någon av regionens utredningsställen. 

De privata utredarna varierar väldigt mycket i kvalitet, en del av dem gör bra utredningar, medan andra inte gör tillräckligt grundliga utredningar. 

Det som de brukar säga på föräldrautbildningar är att om de vuxna har stora bekymmer med ett barn, så gäller det att också försöka få in glada och positiva stunder tillsammans ibland också. Så att de tillfällena när man behöver säga till barnet inte dominerar. 

Det positiva kan vara vad som helst. Att man skojar eller spelar spel tillsammans. Eller går på bio. Allt som bryter av det negativa.

• Jemp
    AlienMomma skrev 2026-02-08 01:49:20 följande:
    Vi funderar på adhd eller autism men har inte än blivit nån utredning på grund av att mamman tidigare lagt sig i på ett dåligt sätt när vi kontaktat vården.
    Vi funderar också på om hon faktiskt saknar sin mamma, hon säger att hon inte gör det.
    Vi har sagt att hon får åka till sin mamma om hon faktiskt vill det men tjejjen säger nej.
    Att inte ha sin mamma i livet kan givetvis sätta spår även om hon är olämplig eller liknande.

Ganska obegripligt att ni inte sökt hjälp faktiskt om oron är så stor.
  • AlienMomma
    Jemp skrev 2026-02-08 08:29:55 följande:
    Att inte ha sin mamma i livet kan givetvis sätta spår även om hon är olämplig eller liknande.

Ganska obegripligt att ni inte sökt hjälp faktiskt om oron är så stor.
    Skrivit tidigare att situationen är väldigt komplicerad o att hennes mamma sätter stopp för mycket, då hon måste godkänna allt eftersom hon fortfarande har halva vårdnaden.
  • Anonym (andas)
    AlienMomma skrev 2026-02-08 08:42:32 följande:
    Skrivit tidigare att situationen är väldigt komplicerad o att hennes mamma sätter stopp för mycket, då hon måste godkänna allt eftersom hon fortfarande har halva vårdnaden.
    Fast ni kan ju fortfarande ta han dom henne på ett bra sätt i hemmet och i erat liv med henne. Känns ganska obegriplig att ni inte fattar att hon har det svårt pga sin bakgrund och straffar henne för att hon inte fått forum att bearbeta de känslorna utan istället agerar såsom hon gör. 
  • AlienMomma
    Anonym (andas) skrev 2026-02-09 08:14:53 följande:
    Fast ni kan ju fortfarande ta han dom henne på ett bra sätt i hemmet och i erat liv med henne. Känns ganska obegriplig att ni inte fattar att hon har det svårt pga sin bakgrund och straffar henne för att hon inte fått forum att bearbeta de känslorna utan istället agerar såsom hon gör. 
    Det gör vi för övrigt men tänker oavsett inte belöna hennes beteende. Räcker med att hon hänger med kompisar i skolan som snattar i butiken brevid på rasterna. Hon ska inte gå o bli nån kriminell tjuv bara för att hennes mamma är skit. Jag har haft en pappa som övergav mig helt när jag fyllde 18 o va emotionellt frånvarande under mesta delen av mitt liv pg en arbetsolycka. Han va en alkis. Har jag hållt på såhär? Nej; jag skötte mig ändå. Så jag kan säga att man kan ha ett dåligt förflutet men sköta sig ändå o hantera saker på bättre sätt.
  • Anonym (F)

Till Jemp: Om man ska klaga på TS agerande, så kanske man ska läsa allt vad TS skriver innan man själv skriver kritiska inlägg.

Kan berätta att ca hälften av alla barn har snattat någon gång.

Men i det här fallet är det oroväckande eftersom flickan har ett sådant mönster generellt.

Det kan vara en kombination av starkt söksug pga ADHD, och att hon lagt sig till med det beteendet av någon psykologisk orsak. Bara en fundering. 

Var det bara ADHD som drev på, så skulle hon kanske istället tjatat på er om godis hela tiden och lagt det mesta av sina pengar på just godis.  

Är modern väldigt ointresserad av flickans väl, så har 
    Socialförvaltningen möjlighet ta över vårdnadsjavaransvaret för flickan i just den här frågan om psykologisk behandling. Om modern nekar till att flickan ska få psykologisk behandling på BUP. Det är väldigt ovanligt att de gör det men det kan också användas av er/Socialförvaltningen som en påtryckning på modern om modern vägrar att flickan går till BUP. 

Ni kunde själva anmäla till Socialförvaltningen och vid ett möte hos dem, där också modern var med, ta upp frågan om BUP. Så kan de höra hur motsträvig hon är.

• Anonym (Fd styvfamilj, numera fri)
    Anonym (andas) skrev 2026-02-09 08:14:53 följande:
    Pyttsan!
    Anledningen till beteendet vet varken ts eller du.
  • AlienMomma
    Anonym (F) skrev 2026-02-09 08:50:18 följande:

Till Jemp: Om man ska klaga på TS agerande, så kanske man ska läsa allt vad TS skriver innan man själv skriver kritiska inlägg.

Men i det här fallet är det oroväckande eftersom flickan har ett sådant mönster generellt.

Det kan vara en kombination av starkt söksug pga ADHD, och att hon lagt sig till med det beteendet av någon psykologisk orsak. Bara en fundering. 

Var det bara ADHD som drev på, så skulle hon kanske istället tjatat på er om godis hela tiden och lagt det mesta av sina pengar på just godis.  

Socialförvaltningen möjlighet ta över vårdnadsjavaransvaret för flickan i just den här frågan om psykologisk behandling. Om modern nekar till att flickan ska få psykologisk behandling på BUP. Det är väldigt ovanligt att de gör det men det kan också användas av er/Socialförvaltningen som en påtryckning på modern om modern vägrar att flickan går till BUP. 

Ni kunde själva anmäla till Socialförvaltningen och vid ett möte hos dem, där också modern var med, ta upp frågan om BUP. Så kan de höra hur motsträvig hon är.

Tack!
  • Anonym (andas)
    Anonym (Fd styvfamilj, numera fri) skrev 2026-02-09 09:25:26 följande:
    Pyttsan!
    Anledningen till beteendet vet varken ts eller du.
    Men TS kan ju i alla fall vara en del i att ta reda på det och hjälpa flickan. Och även tänka lite bredare kring varför hon beter sig som hon gör. Och varför pappan beter sig som han gör mot sitt eget barn. 
  • Anonym (andas)
    AlienMomma skrev 2026-02-09 08:24:51 följande:
    Det gör vi för övrigt men tänker oavsett inte belöna hennes beteende. Räcker med att hon hänger med kompisar i skolan som snattar i butiken brevid på rasterna. Hon ska inte gå o bli nån kriminell tjuv bara för att hennes mamma är skit. Jag har haft en pappa som övergav mig helt när jag fyllde 18 o va emotionellt frånvarande under mesta delen av mitt liv pg en arbetsolycka. Han va en alkis. Har jag hållt på såhär? Nej; jag skötte mig ändå. Så jag kan säga att man kan ha ett dåligt förflutet men sköta sig ändå o hantera saker på bättre sätt.
    Man måste inte belöna, men inte heller straffa. 

Och bara för att du klarade en viss situation på ett sätt, betyder inte all hon klarar sin situation på ett sätt. Ni är inte samma person, hon har sina behov oavsett vad du behövde eller inte. 
  • Anonym (Fd styvfamilj, numera fri)
    Anonym (andas) skrev 2026-02-09 10:18:48 följande:
    Men TS kan ju i alla fall vara en del i att ta reda på det och hjälpa flickan. Och även tänka lite bredare kring varför hon beter sig som hon gör. Och varför pappan beter sig som han gör mot sitt eget barn. 
    Jag tycker att det verkar som att ts redan gör det.
    Ts är väldigt ung och har tagit på sig mycket mer ansvar än hon kan avkrävas.

Ts bryr sig, den som behöver steppa upp är fadern till flickan.
    Att se sin tioåring i fängelse inom tre år för att hon syjäl i skåpen hemma är ju helt absurt.
    De eventuella 13-åringarna som får fängelse är de grovt kriminella som är ute och skjuter folk mot betalning!

Hade jag haft en 25-årig dotter som hamnat där ts är så hade jag uppmuntrat henne att lämna denna cirkus.
  • Jemp
    AlienMomma skrev 2026-02-08 08:42:32 följande:

Men du säger att det inte finns några problem alls eller att hon har något att må dåligt för trots allt som sen smyger fram i tråden.
    Pappan å andra sidan är på riktigt orolig för fängelsestraff och har ändå inte gått föräldrautbildning, varit i kontakt med skolans kurator eller stämt på vårdnaden så barnet kan få utredning och vård?

• Jemp
    Anonym (F) skrev 2026-02-09 08:50:18 följande:

Vad är det du tror att jag inte har läst?
Svar på tråden 10 åring som snor saker