• Anonym (KD, för vem?)

Vill Sverige bli konservativt?

En sak jag funderat på, nu när jag ser att KD ökar mycket.

Vilka röstar på detta parti 2026? Är det mest religiösa? Konservativa män? Som törstar efter att kontrollera kvinnor i samhället?
    Eller finns det en längtan hos folk att gå tillbaka i tiden? Att man vill ha det som förr?
    Vill kvinnor i Sverige inte längre ja frihet och kunna styra sina egna liv? Utan man vill ha konservativa regler, och få rättigheter borttagna som fri abort, mindre tillgång till preventivmedel etc?
    Önskar man att få det som i USA?
    Själv undrar jag om Sverige håller på att tappa det helt som land. Man verkar sträva åt ett samhälle med mindre demokrati. Mer diktatur och kontroll?
  • Svar på tråden Vill Sverige bli konservativt?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (KD, för vem?) skrev 2026-02-13 12:33:48 följande:
     Snälla du, KD har kristna värderingar och rötter. Det är för det traditionella. Konservativt betyder att du som kvinna ska tillbaksa till gamla värderingar. Men du kanske vill att män bestämmer över ditt liv.
    Vad har du för konkret belägg för att KD vill att män ska bestämma över kvinnor?
  • Mentat
     Snälla du, KD har kristna värderingar och rötter. Det är för det traditionella. Konservativt betyder att du som kvinna ska tillbaksa till gamla värderingar. Men du kanske vill att män bestämmer över ditt liv.
    Kan du vänligen förklara exakt vad det är i (kd):s partiprogram som du finner vara ett hot mot demokratin? (KD Principprogram). När du har gjort det skulle jag kunna plocka fram vad det är i (v):s partiprogram som jag finner vara ett hot mot demokratin. Så länge (v) inte är i närheten av några 50% är jag dock inte alltför oroad.

Min slutsats att det inlägg jag ursprungligen svarade på är en hysterisk överreaktion kvarstår och jag förklarade också varför. 
  • felix le chat
    Vilken trams tråd.  Bara massa ljug och påhitt.

Vad får du ut av detta ?  
  • Anonym (Thor)
    Mentat skrev 2026-02-13 13:26:01 följande:
    Kan du vänligen förklara exakt vad det är i (kd):s partiprogram som du finner vara ett hot mot demokratin? (KD Principprogram). När du har gjort det skulle jag kunna plocka fram vad det är i (v):s partiprogram som jag finner vara ett hot mot demokratin. Så länge (v) inte är i närheten av några 50% är jag dock inte alltför oroad.

Min slutsats att det inlägg jag ursprungligen svarade på är en hysterisk överreaktion kvarstår och jag förklarade också varför. 
    Att bara hänvisa till ett partiprogram är ganska naivt, politiska hot mot demokratin handlar ofta om hur partier använder sina värderingar i praktiken, inte vilka fina ord som står på papper. KD:s principprogram talar till exempel mycket om "kristen etik" som grund för lagstiftning och samhällsmoral och samtidigt demoniseras muslimer. Men i ett sekulärt samhälle ska lagar bygga på alla människors lika rätt, inte på en specifik religion. Är det inte ett demokratiskt problem när ett parti vill låta religiösa värderingar påverka politiska beslut som rör alla, oavsett tro?
  • Mentat
    Anonym (Thor) skrev 2026-02-13 16:27:04 följande:
    Att bara hänvisa till ett partiprogram är ganska naivt, politiska hot mot demokratin handlar ofta om hur partier använder sina värderingar i praktiken, inte vilka fina ord som står på papper. KD:s principprogram talar till exempel mycket om "kristen etik" som grund för lagstiftning och samhällsmoral och samtidigt demoniseras muslimer. Men i ett sekulärt samhälle ska lagar bygga på alla människors lika rätt, inte på en specifik religion. Är det inte ett demokratiskt problem när ett parti vill låta religiösa värderingar påverka politiska beslut som rör alla, oavsett tro?
    Man kan naturligtvis ogilla (kd), det är fullt legitimt, men jag har mycket starka misstankar om att motviljan bygger på fördomar. 

Att avfärda partiprogrammet är en intellektuell slapphet, för att använda ett av dina egna uttryck, då det är det grunddokument som definierar vad partiet ställer sig bakom och vill verka för. TS hänvisar inte till något alls. Om jag kan få TS att gå till källan och kolla själv är alltid något vunnet.
  • Tow2Mater
    Anonym (KD, för vem?) skrev 2026-02-13 12:24:54 följande:
     Nu har du nog fått det om bakfoten. Fri skolor är oftast privata aktörer. Och detta stödjs av högern, som vill göra stora vinster på välfärden.

Det är ju V som vill begränsa sådant. Du får nog läsa på lite bättre känner jag.
    Anonym (KD, för vem?) skrev 2026-02-13 12:39:33 följande:
     Sedan när brydde sig högen om miljön? Utsläppen har ju ökat med denna regering haha 

Trodde det var MILJÖ partiet som stod mest för miljön 

Ironiska är att brottsligheten ökar när sociala klyftor ökar med denna regerings politik.  Du kan läsa på om länder som Sydafrika och apartheid för att förstå det bättre.

Du själv kommer bli hårdare kontrollerad med ett övervakningssamhälle. Du kanske eftersträvar ett land som Nord Korea.
    Trodde du ville ha en diskussionstrad, så jag bidrog med att addressera det sista du sa om 'Själv undrar jag om Sverige håller på att tappa det helt som land. Man verkar sträva åt ett samhälle med mindre demokrati. Mer diktatur och kontroll?'

Jag tog friskolor såväl som vanliga skolor etc som exempel. Finns inga fri skolor. Eller menar du fria skolor? De behover verkligen mer kontroll. Spelar ingen roll vem som driver det politiskt, en del vill forbjuda friskolor, en del ser dem som ett bra komplement i valfrihet. En del vill se hemskolning som ett komplement, och även där skulle det då behovas kontroll. Kontroll är inte dåligt. Det behovs inom alla områden.

övervakningssamhället är redan här. Och det kommer bara bli värre.
  • Anonym (?)
    Anonym (KD, för vem?) skrev 2026-02-12 16:31:31 följande:
    Vill Sverige bli konservativt?

Vilka röstar på detta parti 2026? Är det mest religiösa? Konservativa män? Som törstar efter att kontrollera kvinnor i samhället?
    Eller finns det en längtan hos folk att gå tillbaka i tiden? Att man vill ha det som förr?
    Vill kvinnor i Sverige inte längre ja frihet och kunna styra sina egna liv? Utan man vill ha konservativa regler, och få rättigheter borttagna som fri abort, mindre tillgång till preventivmedel etc?
    Önskar man att få det som i USA?
    Själv undrar jag om Sverige håller på att tappa det helt som land. Man verkar sträva åt ett samhälle med mindre demokrati. Mer diktatur och kontroll?
    Skitsnack.
    Det handlar snarare om att män ska få lika mycket makt som kvinnorna.
    Kvinnorna snarare är de som diskriminerar nuförtiden 
  • nattuw
    Anonym (KD, för vem?) skrev 2026-02-12 16:31:31 följande:

Vilka röstar på detta parti 2026?
    Gissningsvis väljare som övergett Liberalerna samt en del allmänborgerliga väljare som ser KD som ett mellanmjölksalternativ.
  • Anonym (L väljare)

Gisssr att KD plockar väljare som övergett L och inte vill röra sig åt vänster.

• Anonym (Behöver)

Sanningen är att Sverige behöver bli mer konservativt, med tanke på hur liberalism och vänsterpolitik dominerat Sverige så pass länge. Det betyder inte att vi ska gå bakåt i tiden generellt, men att vi bör bevara äldre ideal för att få mer moral i samhället.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Behöver) skrev 2026-02-17 17:07:33 följande:

Sanningen är att Sverige behöver bli mer konservativt, med tanke på hur liberalism och vänsterpolitik dominerat Sverige så pass länge. Det betyder inte att vi ska gå bakåt i tiden generellt, men att vi bör bevara äldre ideal för att få mer moral i samhället.

Konservativt på vilket sätt? Ge gärna exempel. 
  • Anonym (ch)
    Anonym (Behöver) skrev 2026-02-17 17:07:33 följande:

Hur är moralen dålig?
  • Anonym (Behöver)
    Anonym (ch) skrev 2026-02-17 17:29:02 följande:
    Hur är moralen dålig?
    Bl.a. bör man stävja folk som viker ut sig på Onlyfans och säljer sex.
  • Anonym (ch)
    Anonym (Behöver) skrev 2026-02-17 17:33:04 följande:
    Bl.a. bör man stävja folk som viker ut sig på Onlyfans och säljer sex.
    Moralen hos dom som har koll på sådan ställen kan man undra över samt dom som köper sex.
Svar på tråden Vill Sverige bli konservativt?