• Anonym (KD, för vem?)

Vill Sverige bli konservativt?

En sak jag funderat på, nu när jag ser att KD ökar mycket.

Vilka röstar på detta parti 2026? Är det mest religiösa? Konservativa män? Som törstar efter att kontrollera kvinnor i samhället?
    Eller finns det en längtan hos folk att gå tillbaka i tiden? Att man vill ha det som förr?
    Vill kvinnor i Sverige inte längre ja frihet och kunna styra sina egna liv? Utan man vill ha konservativa regler, och få rättigheter borttagna som fri abort, mindre tillgång till preventivmedel etc?
    Önskar man att få det som i USA?
    Själv undrar jag om Sverige håller på att tappa det helt som land. Man verkar sträva åt ett samhälle med mindre demokrati. Mer diktatur och kontroll?
  • Svar på tråden Vill Sverige bli konservativt?
  • Anonym (KD, för vem?)
    Mentat skrev 2026-02-12 21:02:01 följande:
    Man kan bara ta sig för pannan. De som gillar (kd) gör det förmodligen för att de, till skillnad från TS, har läst (kd):s partiprogram och gillar det.

Det har inte ett smack med färre rättigheter för kvinnor, att likna USA eller (definitivt inte) med mindre demokrati att göra. Att börja tala om minskad demokrati för att (kd) i en enstaka mätning har gått upp någon procent är inte seriöst för fem öre.
     Snälla du, KD har kristna värderingar och rötter. Det är för det traditionella. Konservativt betyder att du som kvinna ska tillbaksa till gamla värderingar. Men du kanske vill att män bestämmer över ditt liv.
  • Anonym (KD, för vem?)
    Tow2Mater skrev 2026-02-12 18:33:21 följande:

Det finns ingen fri abort, den är mycket kontrollerad. Och ska man minska fusk, öka positiv utkomst i t ex friskolor och vanlig skola, minska brottslighet, minska miljöpåverkan, etc etc krävs ökad kontroll. Ni till vänster vill ha ett samhälle utan/med låg kontroll? Ni vet nog hur det skulle komma se ut, knappast eftersträvansvärt.

Sedan när brydde sig högen om miljön? Utsläppen har ju ökat med denna regering haha 

Trodde det var MILJÖ partiet som stod mest för miljön 

Ironiska är att brottsligheten ökar när sociala klyftor ökar med denna regerings politik.  Du kan läsa på om länder som Sydafrika och apartheid för att förstå det bättre.

Du själv kommer bli hårdare kontrollerad med ett övervakningssamhälle. Du kanske eftersträvar ett land som Nord Korea.
  • Anonym (Mira)
    Rataxes skrev 2026-02-12 17:17:02 följande:

Det är de extrema vänsterpartierna V och MP som ligger bättre till för införandet av diktatur.
    MP's europaparlamentariker har öppet erkänt att han skulle avskaffa allmänna val för att "rädda klimatet".

Väldigt konstigt då det rapporteras att demokratin är på nedgång. Tack vare den politik som förs av länder som tex USA. Det är höger styre så vitt jag vet.

SD är ett annat exempel, dom vill förbjuda fri press. Kanske suktar efter censur som i Kina.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-13 12:06:11 följande:
    Du kan ju inte tala för alla kvinnor. Har du missat "soft girl"-trenden helt?

Vi har ett stort problem nu p.g.a. droppande födelsetal (det kan du väl inte ha missat heller?). Många normalvettiga människor får aldrig några barn, medan de flesta barn som föds nu, föds på olämpliga ställen - d.v.s. i invandrarfamiljer med heders- och gängkultur, samt i infödda svenska WT-familjer där mamman får barn med flera olika män, som inte tar ansvar för sina barn, och inte är snälla mot sina styvbarn.

Hur ska dessa barn - som blir skadade av allt detta - kunna bära upp samhället om 25 år, när det är deras tur att göra det? Vilka ska tjäna ihop till våra pensioner, vilka ska klara av att arbeta i industrin, i jord- och skogsbruket, i gruvorna, i vården, i skolan och omsorgen och på serviceställen och med underhållande av nät av olika slag? Vem ska designa ny teknik, uppfinna saker, rita nya fordon och hus?

Om nu kvinnor vill vara hemma och föda barn borde ju inte födelsetalen minska. 

Sedan ska du inte anklaga andra för att generalisera. Det du skriver är ju inget som gäller alla kvinnor, tvärtom. 

Angående soft girl trenden så är det en trend på sociala medier. Det finns inte en massa kvinnor som lever så i verkligheten. 

• Anonym (M.)
    Anonym (KD, för vem?) skrev 2026-02-13 12:21:08 följande:
      Soft girl trenden är begränsat till tik tok och sociala medier i princip. Det är väldigt unga tjejer och influencers. Som om några år kommer skratta åt det och säga att dom inte förstod hur dom tänkte 

Ytterst få kvinnor vill bli ekonomiskt beroende av män i dagens samhälle. Även om jag förstår att konservativa vill att det ska vara så.
    En viss grad av beroende av sin man är nödvändigt, om man ska hinna och våga skaffa flera barn innan det är för sent. Tänk även på en sådan sak, som att graviditetsbesked inte är välkomna på arbetsplatser. Därför drar sig - särskilt vettigare - kvinnor från att berätta för chefen att de nu väntar det tredje barnet, och att allt måste börja från början igen med sjukskrivningar, havandeskapspenning, rekrytering och upplärning av en vikarie...

Så här var det inte förr, då kunde en nygift kvinna koncentrera sig på att leva sunt och stressfritt så att hon skulle bli gravid - och ingen förväntade sig något annat.  
  • Anonym (M.)
    Anonym (Mia) skrev 2026-02-13 12:45:23 följande:

Om nu kvinnor vill vara hemma och föda barn borde ju inte födelsetalen minska. 

Sedan ska du inte anklaga andra för att generalisera. Det du skriver är ju inget som gäller alla kvinnor, tvärtom. 

Angående soft girl trenden så är det en trend på sociala medier. Det finns inte en massa kvinnor som lever så i verkligheten. 

Det är ju inte accepterat. Kvinnorna måste träffa en man som delar samma bild också, och det är svårt då den bilden inte är allmänt accepterad.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-13 12:56:45 följande:
    En viss grad av beroende av sin man är nödvändigt, om man ska hinna och våga skaffa flera barn innan det är för sent. Tänk även på en sådan sak, som att graviditetsbesked inte är välkomna på arbetsplatser. Därför drar sig - särskilt vettigare - kvinnor från att berätta för chefen att de nu väntar det tredje barnet, och att allt måste börja från början igen med sjukskrivningar, havandeskapspenning, rekrytering och upplärning av en vikarie...

Så här var det inte förr, då kunde en nygift kvinna koncentrera sig på att leva sunt och stressfritt så att hon skulle bli gravid - och ingen förväntade sig något annat.  
    Du pratar om en väldigt kort tid i historien. De flesta kvinnor har alltid fått arbeta, många gånger lika tungt och långa dagar som män. 

Du får gärna längta tillbaka till den tiden, men dagens unga kvinnor vill behålla sin ekonomiska självständighet, den fria aborten samt rätten att själv välja yrke och partner. 

Och varför pratar du för alla kvinnor? Kasta inte sten i glashus. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-13 12:57:47 följande:
    Det är ju inte accepterat. Kvinnorna måste träffa en man som delar samma bild också, och det är svårt då den bilden inte är allmänt accepterad.
    Precis, inte ens männen vill leva så konservativt och försörja sin partner. 

Har aldrig sett att någon tycker att det inte är accepterat, men självklart har folk synpunkter på när kvinnor gör sig beroende av en man för sin försörjning. Precis som att du har synpunkter på vad kvinnor gör och inte gör. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mira) skrev 2026-02-13 12:42:59 följande:
     Väldigt konstigt då det rapporteras att demokratin är på nedgång. Tack vare den politik som förs av länder som tex USA. Det är höger styre så vitt jag vet.

SD är ett annat exempel, dom vill förbjuda fri press. Kanske suktar efter censur som i Kina.

Vad har du för belägg för att SD vill förbjuda fri press? 

• felix le chat
    Anonym (KD, för vem?) skrev 2026-02-12 16:31:31 följande:

Vilka röstar på detta parti 2026? Är det mest religiösa? Konservativa män? Som törstar efter att kontrollera kvinnor i samhället?
    Eller finns det en längtan hos folk att gå tillbaka i tiden? Att man vill ha det som förr?
    Vill kvinnor i Sverige inte längre ja frihet och kunna styra sina egna liv? Utan man vill ha konservativa regler, och få rättigheter borttagna som fri abort, mindre tillgång till preventivmedel etc?
    Själv undrar jag om Sverige håller på att tappa det helt som land. Man verkar sträva åt ett samhälle med mindre demokrati. Mer diktatur och kontroll?
    Grattis !  

Inte ett rätt om KD's politik i din text. Nästan en bedrift.

Om man startar en tråd och inte ens orkar läsa vad partiet vill så har man en
    skruv lös. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (KD, för vem?) skrev 2026-02-13 12:33:48 följande:
     Snälla du, KD har kristna värderingar och rötter. Det är för det traditionella. Konservativt betyder att du som kvinna ska tillbaksa till gamla värderingar. Men du kanske vill att män bestämmer över ditt liv.
    Vad har du för konkret belägg för att KD vill att män ska bestämma över kvinnor?
  • Mentat
    Kan du vänligen förklara exakt vad det är i (kd):s partiprogram som du finner vara ett hot mot demokratin? (KD Principprogram). När du har gjort det skulle jag kunna plocka fram vad det är i (v):s partiprogram som jag finner vara ett hot mot demokratin. Så länge (v) inte är i närheten av några 50% är jag dock inte alltför oroad.

Min slutsats att det inlägg jag ursprungligen svarade på är en hysterisk överreaktion kvarstår och jag förklarade också varför. 
  • felix le chat
    Vilken trams tråd.  Bara massa ljug och påhitt.

Vad får du ut av detta ?  
  • Anonym (Thor)
    Mentat skrev 2026-02-13 13:26:01 följande:
    Kan du vänligen förklara exakt vad det är i (kd):s partiprogram som du finner vara ett hot mot demokratin? (KD Principprogram). När du har gjort det skulle jag kunna plocka fram vad det är i (v):s partiprogram som jag finner vara ett hot mot demokratin. Så länge (v) inte är i närheten av några 50% är jag dock inte alltför oroad.

Min slutsats att det inlägg jag ursprungligen svarade på är en hysterisk överreaktion kvarstår och jag förklarade också varför. 
    Att bara hänvisa till ett partiprogram är ganska naivt, politiska hot mot demokratin handlar ofta om hur partier använder sina värderingar i praktiken, inte vilka fina ord som står på papper. KD:s principprogram talar till exempel mycket om "kristen etik" som grund för lagstiftning och samhällsmoral och samtidigt demoniseras muslimer. Men i ett sekulärt samhälle ska lagar bygga på alla människors lika rätt, inte på en specifik religion. Är det inte ett demokratiskt problem när ett parti vill låta religiösa värderingar påverka politiska beslut som rör alla, oavsett tro?
  • Mentat
    Anonym (Thor) skrev 2026-02-13 16:27:04 följande:
    Att bara hänvisa till ett partiprogram är ganska naivt, politiska hot mot demokratin handlar ofta om hur partier använder sina värderingar i praktiken, inte vilka fina ord som står på papper. KD:s principprogram talar till exempel mycket om "kristen etik" som grund för lagstiftning och samhällsmoral och samtidigt demoniseras muslimer. Men i ett sekulärt samhälle ska lagar bygga på alla människors lika rätt, inte på en specifik religion. Är det inte ett demokratiskt problem när ett parti vill låta religiösa värderingar påverka politiska beslut som rör alla, oavsett tro?
    Man kan naturligtvis ogilla (kd), det är fullt legitimt, men jag har mycket starka misstankar om att motviljan bygger på fördomar. 

Att avfärda partiprogrammet är en intellektuell slapphet, för att använda ett av dina egna uttryck, då det är det grunddokument som definierar vad partiet ställer sig bakom och vill verka för. TS hänvisar inte till något alls. Om jag kan få TS att gå till källan och kolla själv är alltid något vunnet.
  • Tow2Mater
    Anonym (KD, för vem?) skrev 2026-02-13 12:24:54 följande:
     Nu har du nog fått det om bakfoten. Fri skolor är oftast privata aktörer. Och detta stödjs av högern, som vill göra stora vinster på välfärden.

Det är ju V som vill begränsa sådant. Du får nog läsa på lite bättre känner jag.
    Anonym (KD, för vem?) skrev 2026-02-13 12:39:33 följande:
     Sedan när brydde sig högen om miljön? Utsläppen har ju ökat med denna regering haha 

Trodde det var MILJÖ partiet som stod mest för miljön 

Ironiska är att brottsligheten ökar när sociala klyftor ökar med denna regerings politik.  Du kan läsa på om länder som Sydafrika och apartheid för att förstå det bättre.

Du själv kommer bli hårdare kontrollerad med ett övervakningssamhälle. Du kanske eftersträvar ett land som Nord Korea.
    Trodde du ville ha en diskussionstrad, så jag bidrog med att addressera det sista du sa om 'Själv undrar jag om Sverige håller på att tappa det helt som land. Man verkar sträva åt ett samhälle med mindre demokrati. Mer diktatur och kontroll?'

Jag tog friskolor såväl som vanliga skolor etc som exempel. Finns inga fri skolor. Eller menar du fria skolor? De behover verkligen mer kontroll. Spelar ingen roll vem som driver det politiskt, en del vill forbjuda friskolor, en del ser dem som ett bra komplement i valfrihet. En del vill se hemskolning som ett komplement, och även där skulle det då behovas kontroll. Kontroll är inte dåligt. Det behovs inom alla områden.

övervakningssamhället är redan här. Och det kommer bara bli värre.
  • Anonym (?)
    Anonym (KD, för vem?) skrev 2026-02-12 16:31:31 följande:

Skitsnack.
    Det handlar snarare om att män ska få lika mycket makt som kvinnorna.
    Kvinnorna snarare är de som diskriminerar nuförtiden 
Svar på tråden Vill Sverige bli konservativt?