• Anonym (aåoitr)

Dejting blir värre

Så Uppenbart och synbart att dejtingen är på stupkanten, spelar ingen roll om det är online eller andra former.

Finns artiklar om att t ex unga män inte kan dejta ..

Så vems fel är det egentligen, jag kan inte nöja mig med att vi ska skylla detta enbart på män oavsett ålder i livet.
    MEN gud förbjude om du säger att det är kvinnors fel.

Jag hävdar dock att problemet ligger hos båda kön, 50-50

NI singlar här: Skulle du dejta en Arbetslös man/ kvinna?
    Om inte, varför?

• Svar på tråden Dejting blir värre
  • Anonym (BB)
    Anonym (aåoitr) skrev 2026-02-16 13:36:07 följande:
    Dejting blir värre

Så Uppenbart och synbart att dejtingen är på stupkanten, spelar ingen roll om det är online eller andra former.

Så vems fel är det egentligen, jag kan inte nöja mig med att vi ska skylla detta enbart på män oavsett ålder i livet.

Så NI singlar här: Skulle du dejta en Arbetslös man/ kvinna?
    Om inte, varför?

Jag tror det är bådas fel, båda könen verkar ha tappat sitt sunda förnuft och har svårigheter att jämka eller kompromissa. jag ser heller inte att de umgås över könsgränsen, i min ungdom så var vi ett kompisgäng med både pojkar/flickor, det var en bra inkörsport till förhållanden. Idag känns det som det är mer könsseparerat. 

Jag skulle kunna dejta en arbetslös men det beror helt på vilket driv eller ambition denne hade. 
  • Anonym (Catrine)
    DinoPappan skrev 2026-02-16 19:44:15 följande:
    beror mycket på varför de är arbetslösa, och hur mycket de anstränger sig för att få ett jobb.
     Det är inte aktuellt för dig är det? Du är gift/ har partner redan. Eller du kanske är ensamstående pappa. Många av dessa är inte intresserade av någon med barn heller. 

Det jag vill ha sagt för alla i denna tråden och till TS som startat den. Vi har alla något som en del aldrig kommer vara intresserade av eller vilja dejta.

Allt handlar om preferenser.  Vad man vill ha i sitt liv.

Dom allra flesta arbetslösa anstränger sig, men gruppen är väldigt bred idag. Det kan handla om folk med funktionsnedsättningar, diagnoser etc 

En hel del arbetslösa, Speciellt långtidsarbetslösa behöver utbilda sig för att få ett arbete. Väldigt många jobb på marknaden idag kräver utbildning. Det räcker knappt med gymnasie utbildning snart heller.
  • baaa

jag skulle kunna dejta en arbetslös för jag gå efter känslor inte pengar.

• Anonym (Max)
    Bibblix skrev 2026-02-16 17:46:50 följande:
    Korttidsarbetslös är inget problem. Långtidsarbetslös nej. 
     Det är nog bäst för dig att stå över helt. Långtidsarbetslösa ökar. Så chansen är större att det är fråga om det.

Står ju hela tiden om.folk som söker massvis med jobb. Jsg tror det är väldigt svårt för människor som har jobb att förstå. Jag hade en period på.90-talet.

Men vet brorsans son, det är betydligt mycket svårare idag. Om man inte har väldigt bra kontakter. 

För övrigt, vem vill ens dejta när man är arbetslös? Som någon skrev. Man har andra problem och viktigare att lösa.
  • Anonym (ROLF-ÖRJAN)
    Anonym (aåoitr) skrev 2026-02-16 13:36:07 följande:
    Dejting blir värre

Så NI singlar här: Skulle du dejta en Arbetslös man/ kvinna?
    Om inte, varför?

Kvinnorna sitter i förarsätet på relationsmarknaden och det har jag inga åsikter om. Så har det alltid varit.
  • Anonym (ROLF-ÖRJAN)
    Anonym (Catrine) skrev 2026-02-16 19:47:15 följande:

Alltså vem sjutton tänker ens på att dejta och träffa någon när man är arbetslös. Var det en period i mitt liv och det var det sista jag tänkt är på.

Man har så mycket annat att oroa sig för som räkningar. Känner ingen som har tänkt på detta eller ens hört arbetslösa som pratar om att dejta lol

Man kan ju vara utanb arbete och samtidigt ha koll på både sin ekonomiska och kroppsliga status.
  • Anonym (Päckel)
    Anonym (ased) skrev 2026-02-16 17:38:27 följande:
    Nu är det ingen hemlighet att många kvinnor å ena sidan säger sig vilja ha en snäll och trogen kille men när man sedan ser på deras val av partners så väljer de en bad boy / farlig kille med motiveringen att den snälla och trogna grabben är alldeles för tråkig. 

Så ansvaret där ligger mer på kvinnorna och deras val av partner och är inget som kan lastas på "snälla" killar. 

Att kvinnor har höga krav kommer nog från alla sociala medier där man som kvinna får höra att det alltid finns något bättre och därför siktar de mot stjärnorna när de vill ha en partner. Han ska ha hög lön, hög status, vara socialt begåvad o.s.v.  i all oändlighet. Sedan sitter de och gråter i diverse klipp på nätet att det är omöjligt att hitta en partner när de själv avfärdar 99% av alla killar och den sista procenten är det typ 50% av kvinnorna som tävlar om (ok nu överdriver jag men du fattar poängen).

En annan aspekt är att å ena sidan gnäller kvinnor ofta om att män är så fega som inte vågar / vill ragga på dem längre å andra sidan är det vanligt att de dissar den som vågar ofta rätt grovt och det förekommer att de filmar det hela och hänger ut killen och hånar han offentligt. 

Det är väl dags för kvinnor att själv börja ragga men det saknar de flesta kvinnor ryggrad till då de inte vill bli dissade 
    Jasså? Vill kvinnor verkligen ha bad boys? Om du kollar på kvinnorn i din närhet, är de med vanliga män eller med bad boys? det är den lamaste sämsta ursäkten jag hört.

sen finns det självklart undantag, det finns enstaka kvinnor som gillar bad boys. Precis som vissa män gillar mogna kvinnor och vill ha en milf, eller män som gillar exotiska tjejer och åker till thailand, eller gillar yngre. Alla kvinnor är inte på ett sätt. men du kanske missat den lilla detaljen?

och varför får inte kvinnor ha höga krav? precis som män har rätt att ha höga krav. sen kan kraven göra att man förblir singel, men det är ett eget medvetet fritt val. jag vill ha en man som arbetar, som är hälsosam. Om jag inte hittar en sådan får jag skylla mig själv. Du kan däremot inte kräva att jag ska ändra mina preferenser till att jag borde vilja ha en arbetslös ohälsosam man för att du ska bli lycklig. precis som du kanske vill ha en kvinna som arbetar och är hälsosam, jag kan inte kräva att du ska ändra på dina preferenser för att jag ska bli lycklig. Det är ditt val att ändra på preferens eller vara lycklig ensam.

vem är det som drabbas? Vem är offer? Alla har fri vilja. jag ser inte ett problem alls med detta. det är så demokrati fungerar 
  • Anonym (ss)
    Bibblix skrev 2026-02-16 17:46:50 följande:
    Korttidsarbetslös är inget problem. Långtidsarbetslös nej. 
    Negativa flagor är inge problem om man har fötterna på jorden spelar det inge roll om hon har huvudet som en åsna det är kärleken som är det viktigaste!

Det är det ungdomar måste få in i skallen som byter partner som plåster. Då går kärnfamiljen sönder eftersom ni har barn med olika farsor.

Tänk dom gamla bytte aldrig partner dom höll livet ut.  
  • Anonym (Vilka?)
    Anonym (ss) skrev 2026-02-17 13:47:09 följande:
    Negativa flagor är inge problem om man har fötterna på jorden spelar det inge roll om hon har huvudet som en åsna det är kärleken som är det viktigaste!

Det är det ungdomar måste få in i skallen som byter partner som plåster. Då går kärnfamiljen sönder eftersom ni har barn med olika farsor.

Tänk dom gamla bytte aldrig partner dom höll livet ut.  
    Ja, de höll livet ut eftersom kvinnorna inte hade något annat val då de var beroende av sin man. Skilsmässa var något skamligt och tabu. 
  • Anonym (ss)
    Anonym (Vilka?) skrev 2026-02-17 14:05:42 följande:
    Ja, de höll livet ut eftersom kvinnorna inte hade något annat val då de var beroende av sin man. Skilsmässa var något skamligt och tabu. 
    Det kan man tycka men dom hade en annan värdering och jag sätt flera som håller ihop livet ut för dom är jordnära och har bra värderingar. Tjejer tycker vissa tjejer byter pojkvän för dom fått en finne det är sådan dagis nivå det ligger hos dagens ungdomar. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Vilka?) skrev 2026-02-16 17:57:37 följande:
    1) nej, "de flesta kvinnor" vill inte ha en "bad boy" eller "farlig kille". Finns inget sexigt eller attraktivt alls med en halvkriminell (eller helkriminell) partner. 

2) att den bild som visas på sociala medier är skev håller jag med om. Dessa personer är lika representativa för kvinnor som grupp som incels är för män som grupp. 

3) om detta nu är sant, varför har majoriteten av både män och kvinnor en relation? 

4) inte heller representativt för kvinnor som grupp utanför sociala medier, att man hånar de som skulle våga komma fram till en och visa intresse.

Vad som däremot ÄR sant är att många (inte alla) män inte klarar av att hantera att en kvinna säger "nej", att de tycker att man ska ge dem en chans för "jag är minsann en schysst kille" för att därefter börja kalla kvinnor för nedsättande ord för att hon snällt säger "nej, jag är inte intresserad". 

Vad som däremot är sant är att många (inte alla) män har ungefär noll förmåga att förstå att normal vänlighet och ett leende inte betyder att man är sexuellt intresserad. Det är därför som många (inte alla( män anser att MeToo är hemskt och att "hur ska man nu kunna visa att man är intresserad av en kvinna uran att riskera att bli anmäld". Det är därför många (inte alla) män tycker att samtyckeslagen är värdelös. 
    Bara en sak.
    Om man citerar så kan man inte hitta på citat som inte existerar

Personen skrev inte "de flesta kvinnor" som du påstår.
  • Anonym (Vilka?)
    Anonym (Donna) skrev 2026-02-18 09:35:55 följande:
    Bara en sak.
    Om man citerar så kan man inte hitta på citat som inte existerar

Personen skrev inte "de flesta kvinnor" som du påstår.
    Nej, det står "många". Jag citerar ingen text i det jag skrev. Hade lika gärna kunnat använda fetstil eller kursiverat för att betona det jag satte inom ". Men när man skriver från mobilen är det enklare med " för betoning än att byta fram och tillbaka. 

Jag har även numrerat allt för att lättare kunna se vad jag svarar på.
Svar på tråden Dejting blir värre