• Anonym (Ts)

Migrän hjälp

Har i 2 veckors tid haft svårt migrän med illamående (varit kanske 2-3dagar där det varit bra) men saken är den att jag väldigt sällan har huvudvärk! Huvudvärken sitter i pannan och bakom ena ögat.

Hade en period för över 1år sedan när jag mådde väldigt dåligt och var stressad och kom ofta hem från jobbet med svår migrän men har sedan dess inte haft det.

Vet inte varför jag har det men det är otroligt jobbigt. Har märkt att morgonen/förmiddag känner jag inte av det, men huvudvärken/illamåendet kommer senare under dagen.

Jag hade ägglossning för 2v sedan och fick min mens idag, kan det vara relaterat till mens? Vet inte när det är dags att kontakta vårdcentralen heller, hade mkt kontakt med dom förra året och vill helst undvika kontakta dom igen. 

• Svar på tråden Migrän hjälp
  • Anonym (Bella)

Shit! Det är verkligen en fet inflammation du råkat utför! 

Det du kan göra är ju att ta mediciner (Alvedon också), vila, vätska och bra mat (med för 17! Se till att du fått döda saker också, det ena utesluter inte det andra!). Glöm inte vätska! 

Bor du själv? Eller har familj eller vänner nära - se till att de handlar för dig. 

Är det inte bättre pp söndag så kanske en jour/akut kanske är bättre? Få en annan läkares åsikt/tankar?

Läs på 1177 om du är osäker på nåt. 

Ta hand om dig. 🌸

• Anonym (Ts)
    Anonym (Bella) skrev 2026-02-27 16:05:08 följande:

Shit! Det är verkligen en fet inflammation du råkat utför! 

Det du kan göra är ju att ta mediciner (Alvedon också), vila, vätska och bra mat (med för 17! Se till att du fått döda saker också, det ena utesluter inte det andra!). Glöm inte vätska! 

Bor du själv? Eller har familj eller vänner nära - se till att de handlar för dig. 

Är det inte bättre pp söndag så kanske en jour/akut kanske är bättre? Få en annan läkares åsikt/tankar?

Läs på 1177 om du är osäker på nåt. 

Ta hand om dig. 🌸

Värktabletter tar tyvärr inte, testat både Ipren och Alvedon. Ja har familjemedlemmar som bor nära som hjälpt till när det behövts

Förhoppningsvis syns det något på provsvaret, om det inte gör det så ska jag försöka få tag på annan läkare som du säger

Tack snälla!!🌸
  • Aliona
    Anonym (Ts) skrev 2026-02-27 13:12:03 följande:

Var till vårdcentralen igen, värken i bihålorna blir inte bättre :(

Läkaren tog nph-odling i näsan och så fick jag kortison nässpray och sa att jag kan gå tillbaka till jobbet nästa veckan. Jag mår jättedåligt och har tryck över ansiktet hela tiden och känner att jag kan verkligen inte jobba med det här, klarar knappt av vardagssysslor :( 

Har du en vetekudde hemma som du kan värme och lägga över pannan? Det lär inte bota något men kan kanske ge lite lindring för stunden. Har du ingen så kan du snabbt göra en själv. Häll (okokt!) ris i en strumpa och slå knut på strumpa. Värm i micron 1-2 minuter. 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Bella) skrev 2026-02-27 16:05:08 följande:

Alltså, förlååååååt!!!!

😂😂😂
     "DÖDA SAKER"?!?!?!?

Och du ifrågasatte inte det?! 🤣🤣🤣

Jag menade GODA saker! Saker som ger energi! Glass, godis, oboy, saft - ja, det du gillar. 

Förlåt igen! Men nu fick jag mig ett gott skratt ikväll. Borde lära mig att korrläsa innan jag klickar på "skicka svar". 😄
  • Anonym (Ts)
    Aliona skrev 2026-02-27 20:36:39 följande:
    Har du en vetekudde hemma som du kan värme och lägga över pannan? Det lär inte bota något men kan kanske ge lite lindring för stunden. Har du ingen så kan du snabbt göra en själv. Häll (okokt!) ris i en strumpa och slå knut på strumpa. Värm i micron 1-2 minuter. 
    Ska göra det, tack så mycket för tips!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Bella) skrev 2026-02-27 21:34:58 följande:
    Alltså, förlååååååt!!!!

😂😂😂
     "DÖDA SAKER"?!?!?!?

Och du ifrågasatte inte det?! 🤣🤣🤣

Jag menade GODA saker! Saker som ger energi! Glass, godis, oboy, saft - ja, det du gillar. 

Förlåt igen! Men nu fick jag mig ett gott skratt ikväll. Borde lära mig att korrläsa innan jag klickar på "skicka svar". 😄
    Hahaha jag såg! Och hade ett gott skratt också😂 men vart osäker och jag skulle skriva det eller inte😂 
  • Anonym (Ts)

Provsvaret visade inget från nph-odlingen såg jag idag på 1177, så det kanske är virus som spökar? 

Så ska vända mig till en annan läkare, vet dock inte vart jag ska ringa då jag är listad på den här vårdcentralen? 

• Anonym (Ts)

Var iväg till apoteket och köpte både Nezeclear och sinuxol 

• Anonym (Ts)

Inget hjälper 😭 nu har det gått 6 veckor och fortfarande ingen förbättring. Var till vc idag och sa att jag skulle fortsätta med nässpray och nässköljning och fick utskrivet naproxen. Har så ont i ansiktet varje dag😭

• Anonym (Bella)
    Anonym (Ts) skrev 2026-03-17 11:41:12 följande:

Inget hjälper 😭 nu har det gått 6 veckor och fortfarande ingen förbättring. Var till vc idag och sa att jag skulle fortsätta med nässpray och nässköljning och fick utskrivet naproxen. Har så ont i ansiktet varje dag😭

Men nej! Trodde du var frisk igen!

Har de kollat polyper så inget sådan stör? (Hej Google är min vän ). 

Även ett besök hosntandläkaren kan vara en tanke. Tänder och bihålor sitter ihop. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Bella) skrev 2026-03-17 12:22:36 följande:
    Men nej! Trodde du var frisk igen!

Har de kollat polyper så inget sådan stör? (Hej Google är min vän ). 

Även ett besök hosntandläkaren kan vara en tanke. Tänder och bihålor sitter ihop. 
    Läkaren har bara undersökt halsen (såg rött och inflammerat ut) och tryckt på ansiktet som gjort ont, så inte kollat polyper. 

Ja, kanske borde kontakta tandläkaren i säkerhetsskull. Verkar vara väldigt besvärligt att få en remiss till öron näsa hals :/ 
  • Anonym (Bella)

Du kan ju skriva en egenremiss också till önh.

Kan vara värt det! 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Bella) skrev 2026-03-17 16:11:08 följande:

Du kan ju skriva en egenremiss också till önh.

Kan vara värt det! 

Tack så mycket för tips!🌸
  • Anonym (Bella)

TS! Hur går det för dig? Fortfarande lika jobbigt eller har det lättat? 

Svar på tråden Migrän hjälp