• Anonym (Mamma)

Hjälpa dottern ekonomiskt med dyr hyresrätt el. BR

Dottern planerar att börja plugga på universitet till hösten och är väldigt inne på att komma hemifrån. Vi har varit och tittat på fyra 1:or för att lära oss och på alla dessa har vi varit ensamma på visningarna. Nu har hon även börjat titta på Sthlms bostadsförmedling och insett att dyra studentlägenheter också kan vara en möjlighet om vi föräldrar stöttar en del ekonomiskt.

Så vad skulle ni andra satsat på? Köpa en BR där man går in med ca 550 tkr som är pengar vi sparat åt dottern under åren vilket ger henne möjlighet att köpa en lägenhet för 1,5-1,8  mkr beroende på avgift ELLER låta henne ta en dyrare hyresrätt och gå in med ett par tusenlappar i månaden för att stötta? Med en bostadsrätt kan hon bo i ett hyggligt kvarter rätt nära vår villa eller vår kommuns lokala centrum och ta sig in till Stockholm på ca 25 minuter. Med en dyr studentlägenhet kan hon hamna närmare stan.

Är lättare att släppa en hyresrätt, men hon kan ev missa en bra bostadsaffär (eller gå back på den om man har otur).

• Svar på tråden Hjälpa dottern ekonomiskt med dyr hyresrätt el. BR
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Kalla) skrev 2026-02-19 22:51:18 följande:

Jag hade valt att bo i studentlägenhet. Att bo med de andra och leva studentliv fullt ut är ovärderligt. 

Att köpa en lägenhet för så kort tid är en risk. Är inte säkert hon vill bo kvar efter studierna.

Hon vill absolut inte bo i en pyttestudentlägenhet med gemensamma utrymmen och hon är inte festartypen alls. Jag kan tycka det vore bra att träffa fler kompisar, men hon är inte riktigt av samma åsikt. Själv hatade jag för övrigt att bo i studentrum och dela kök så sånt är definitivt inte för alla. Så i detta fall är det närheten till stan som ska vägas mot ev. fördelar att äga sitt första boende lite längre bort från stan.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nn) skrev 2026-02-20 01:31:56 följande:
    Beror på vilken skola hon tänkt plugga på I Stockholm. Handels och KTH har mkt kul för sig. 
    Hon planerar gå på Stockholms universitet och har inget intresse av att byta stad. Hon har en pojkvän som jobbar i annat land för tillfället, men han ska söka jobb i Stockholm till hösten.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mollie) skrev 2026-02-20 11:11:03 följande:

Jag hade nog satsat på en BR. Jag jobbar inom universitetsvärlden och hör så många studenter klaga på vägglöss och skit. Det verkar finnas i varenda studentboende. 

Oj, det lät väldigt otrevligt. Dottern skulle dra direkt om hon hittade nåt sånt.
  • EpicF

Om ni har möjlighet, satsa istället på att köpa en BR 2:a  istället för en 1:a. Då är det större chans att man också bor kvar efter studierna. Och om ändå pojkvännen ska flyttat till Sthlm i höst så kan de väl bo tillsammans. 

• PinkSugar

Studentlägenhet är inte bara korridorsboende med delat kök, jag har bott i tre studentlägenheter och alla har varit som helt vanliga lägenheter utan några gemensamma utrymmen. Framförallt den sista lägenheten älskade jag, en liten tvåa på 35 kvadratmeter. Min erfarenhet är dessutom att det är betydligt lugnare att ha studenter som grannar än barnfamiljer.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (mollie) skrev 2026-02-20 11:11:03 följande:

Jag hade nog satsat på en BR. Jag jobbar inom universitetsvärlden och hör så många studenter klaga på vägglöss och skit. Det verkar finnas i varenda studentboende. 

Var är det någonstans? I Stockholm antar jag?
    Jag har två barn som studerar på universitetsorter . De har båda bott i flera olika studentlägenheter och även korridor på sina universitetsorter och det har aldrig varit några problem med vägglöss eller annan ohyra. Tvärtom har de fått väldigt fina lägenheter via studentförmedlingarna. Jag är förvånad över att man kan bo så bra och prisvärt som student. Men det är som sagt var inte i Stockholm.

Det sa jag till mina barn, läs var ni vill , men inte i Stockholm, det är för dyrt med boende och inte heller så socialt. Även de jag känner som går på KTH tycker att det är lite tråkigt socialt, de säger att de flesta studenter är stockholmare och de åker hem till sina familjer i Täby och liknande där de umgås med sina gymnasievänner.  
  • Anonym (F)

Men TS dotter ät uppväxt i Stockholm, efter vad jag förstår.

• Anonym (Kalla)
    PinkSugar skrev 2026-02-20 15:14:03 följande:

Studentlägenhet är inte bara korridorsboende med delat kök, jag har bott i tre studentlägenheter och alla har varit som helt vanliga lägenheter utan några gemensamma utrymmen. Framförallt den sista lägenheten älskade jag, en liten tvåa på 35 kvadratmeter. Min erfarenhet är dessutom att det är betydligt lugnare att ha studenter som grannar än barnfamiljer.

Håller med, så var det för min dotter också. TS verkar ha lite fördomar om studentlägenheter. 
  • EpicF
    Anonym (F) skrev 2026-02-20 16:38:12 följande:

Men TS dotter ät uppväxt i Stockholm, efter vad jag förstår.

Och då måste hon fortsätta bo där? Eller?
  • Anonym (bostäder)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-02-20 12:20:22 följande:
    Hon vill absolut inte bo i en pyttestudentlägenhet med gemensamma utrymmen och hon är inte festartypen alls. Jag kan tycka det vore bra att träffa fler kompisar, men hon är inte riktigt av samma åsikt. Själv hatade jag för övrigt att bo i studentrum och dela kök så sånt är definitivt inte för alla. Så i detta fall är det närheten till stan som ska vägas mot ev. fördelar att äga sitt första boende lite längre bort från stan.
    Min första studentbostad var i en typ byggbarack där vi var 6 pers med varsitt rum (eller det var lite avdelat så det var två faktiskt) på 14 kvadrat med två toaletter, två duschar och ett gemensamt kök med två kök i samt tvättstuga. Jag älskade det! Vi var väldigt kompatibla med varandra! 

Min andra bostad hade egen toalett och dusch och ett pentry. Cirka 30 kvadrat och 3.80 i takhöjd. Gemensamt kök fanns men få använde det mer än frysen för vi hade bara frysfack. Inget socialt egentligt men åh vad jag kan sakna den bostaden ändå med takhöjden! Var 5 lägenheter i min korridor men vi såg varandra knappt. 

Den tredje studentbostaden var också en korridor. Ett rum med toalett och dusch på cirka 20 kvm. Gemensamt kök och gemensam tvättstuga i källaren (hyreshus i övrigt). 4 studenter i korridoren så det var ganska litet. Helt okej om det inte var för att det var mögelskadat. 

Så jag flyttade efter två månader till sk ungdoms/studentlägenhet i ett vanligt hyreshus. En etta på ca 30 kvm med minikök, toalett och badkar. 

Så dissa inte studentbostäder för att du inte gillade det - studentbostäder finns i alla möjliga former och modeller. Se till att ta reda på vad ni dissar innan ni dissar det. De ligger ofta väldigt bra till i förhållande till var man pluggar. Korta avstånd kan vara mer värt än både en hyresrätt och en bostadsrätt. 

• Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2026-02-20 12:53:15 följande:

Om ni har möjlighet, satsa istället på att köpa en BR 2:a  istället för en 1:a. Då är det större chans att man också bor kvar efter studierna. Och om ändå pojkvännen ska flyttat till Sthlm i höst så kan de väl bo tillsammans. 

Tyvärr är dessa för dyra om man vill hamna i ett hyggligt område och hamna på en månadskostnad på ca 6500 kr.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (bostäder) skrev 2026-02-20 18:09:16 följande:
    Min första studentbostad var i en typ byggbarack där vi var 6 pers med varsitt rum (eller det var lite avdelat så det var två faktiskt) på 14 kvadrat med två toaletter, två duschar och ett gemensamt kök med två kök i samt tvättstuga. Jag älskade det! Vi var väldigt kompatibla med varandra! 

Min andra bostad hade egen toalett och dusch och ett pentry. Cirka 30 kvadrat och 3.80 i takhöjd. Gemensamt kök fanns men få använde det mer än frysen för vi hade bara frysfack. Inget socialt egentligt men åh vad jag kan sakna den bostaden ändå med takhöjden! Var 5 lägenheter i min korridor men vi såg varandra knappt. 

Den tredje studentbostaden var också en korridor. Ett rum med toalett och dusch på cirka 20 kvm. Gemensamt kök och gemensam tvättstuga i källaren (hyreshus i övrigt). 4 studenter i korridoren så det var ganska litet. Helt okej om det inte var för att det var mögelskadat. 

Så jag flyttade efter två månader till sk ungdoms/studentlägenhet i ett vanligt hyreshus. En etta på ca 30 kvm med minikök, toalett och badkar. 

Så dissa inte studentbostäder för att du inte gillade det - studentbostäder finns i alla möjliga former och modeller. Se till att ta reda på vad ni dissar innan ni dissar det. De ligger ofta väldigt bra till i förhållande till var man pluggar. Korta avstånd kan vara mer värt än både en hyresrätt och en bostadsrätt. 
    Dom flesta studentlägenheterna är på tok för små. Allt under 30 kvm går bort, helst ska dom vara minst 35 kvm. Sen har många av dom dålig planlösning och dåligt med förvaring, men visst hittar man nåt guldkorn som klarar dom kraven och ligger bra till och inte är svindyra så är dom ett alternativ.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2026-02-20 18:03:26 följande:
    Och då måste hon fortsätta bo där? Eller?
    Är väl fritt val som gäller i det här landet och dottern vill bo kvar i Stockholm.
  • Anonym (F)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-02-20 18:35:12 följande:
    Dom flesta studentlägenheterna är på tok för små. Allt under 30 kvm går bort, helst ska dom vara minst 35 kvm. Sen har många av dom dålig planlösning och dåligt med förvaring, men visst hittar man nåt guldkorn som klarar dom kraven och ligger bra till och inte är svindyra så är dom ett alternativ.
    Studentbostaden är väl ändå en tillfällig bostad? Det får inte vara ohygieniskt eller bullrigt, men man kan inte ställa samma krav som på en permanent bostad. Eget badrum är nog det krav som jag själv skulle ha. Då finns det en viss privat sfär i alla fall.

Om man inte har stått väldigt länge i kö till studentbostad. Då kan man få välja de riktigt bra bostäderna. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma) skrev 2026-02-20 18:11:28 följande:
    Tyvärr är dessa för dyra om man vill hamna i ett hyggligt område och hamna på en månadskostnad på ca 6500 kr.
    Månadskostnad på 6500 är ju inte jättehögt. CSN är ju på 13000 i månaden och de flesta jobbar ju åtminstone på sommaren. Det borde funka på CSN. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Om man har såpass höga krav får man nog köpa en lägenhet. Inte många studenter  har en studentlägenhet större än 35 kvadrat om de är singlar. Min dotter bor på 33 kvadrat och tycker det är riktigt bra. Min son och hans sambo delar en studentlägenhet på 47 kvadrat. De är också jättenöjda. Men som sagt var. har man höga krav får man nog köpa en lägenhet. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2026-02-20 18:36:26 följande:
    Är väl fritt val som gäller i det här landet och dottern vill bo kvar i Stockholm.
    Har inte sagt något om det. Men det är inget tvång. 
    Om ni/du har den inställningen så får ni köpa lägenhet till dottern. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-02-20 19:57:43 följande:
    Om man har såpass höga krav får man nog köpa en lägenhet. Inte många studenter  har en studentlägenhet större än 35 kvadrat om de är singlar. Min dotter bor på 33 kvadrat och tycker det är riktigt bra. Min son och hans sambo delar en studentlägenhet på 47 kvadrat. De är också jättenöjda. Men som sagt var. har man höga krav får man nog köpa en lägenhet. 
    Min första studentlägenhet var på 25kvm och jag bodde med ett barn där i ca ett halvår innan jag köpte lägenhet. Studentboende var dock helt ok. Hade badrum med dusch och ett litet pentry. Delat stort kök med andra, men de flesta använde dock enbart sina frysfack där, och var nästan ingen lagade mat. 
Svar på tråden Hjälpa dottern ekonomiskt med dyr hyresrätt el. BR