• Anonym (Skum)

Skum man som förbryllar mig (och andra).

På orten där jag bor finns en man som man ofta ser är ute och går, ofta snabbt och rakt fram, och utan att hälsa eller reagera på någon han möter. Han brukar ofta ha en huva på sig, och ibland tjock jacka mitt i varma sommaren som att han vill gömma sig för folk, precis som att han flyr från någon eller något. Ser ofta ganska rädd eller nojig ut, Så här har han hållit på i många år nu, och både jag och andra undrar vad det kan vara för "galet" med honom. Vad är era teorier?

• Svar på tråden Skum man som förbryllar mig (och andra).
  • EpicF
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-25 12:06:39 följande:
    Jag för min del har inte spekulerat om någon diagnos, men ställde kanske frågan för att få vetskap om om detta beteende är "typiskt" för någon diagnos. Jag vet också mycket väl att autism inte är någon psykisk sjukdom, men väl en funktionsnedsättning för en del autister.

Har dock svårt att tro på autism, med tanke på hur väldigt fysiskt aktiv denna personen är. Autister brukar ju vara ganska tillbakadragna (dvs hålla sig inne).
    Nej, inte personlig automatik. 
    Många autister mår bra av aktivitet, precis som "vanliga" människor. 

Dessutom heter det funktionsvariation, och funktionsnedsättning. Och alla autister är heller inte lika. Finns olika nivåer bland autister och man kan ha autistiska drag, utan att ha diagnos.
  • EpicF
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-25 12:08:13 följande:
    Det är trots allt inte så svårt att heja på folk man har mött många gånger och kanske stanna och växla några ord ibland. Han klarar ju att gå till hamburgerbarer och pizzerior och beställa vad han vill ha, han klarar att kommunicera där, så varför inte i andra fall?
    Antagligen för att han vill fokusera på sin promenad och inte har behov av att vara social då. Varför är detta så svårt för dig att förstå?
  • Anonym (Kvinna som säkert är skum?)
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-25 12:08:13 följande:
    Det är trots allt inte så svårt att heja på folk man har mött många gånger och kanske stanna och växla några ord ibland. Han klarar ju att gå till hamburgerbarer och pizzerior och beställa vad han vill ha, han klarar att kommunicera där, så varför inte i andra fall?
    Så du hejar på honom så fort du möter honom?
  • Anonym (L)

En autistisk person kan tycka att det är helt O.K. att gå in och köoa en pizza. Det ställer inga krav på amåprat utan det finns ett gtovt manus över hur det ska gå till.

Däremot kan spontana möten med personer som den autistiske personen inte känner, där man ska småprata om ditten och datten, vara jobbiga.

• Anonym (L)

""Det ställer inga krav på småprat utan det finns ett grovt manus över hur det ska gå till" ska det stå.

• Anonym (Skum)
    Anonym (Kvinna som säkert är skum?) skrev 2026-02-25 21:15:53 följande:
    Så du hejar på honom så fort du möter honom?
    Jag har ofta hejat på honom, för att vara snäll och för att jag bryr mig om de som mår dåligt och har problem. Men när han aldrig hejar tillbaks eller bara ser förbi mig, så uppfattar jag honom som väldigt arrogant och otrevlig.
  • Anonym (a)
    Anonym (L) skrev 2026-02-25 21:34:57 följande:

""Det ställer inga krav på småprat utan det finns ett grovt manus över hur det ska gå till" ska det stå.

Ytterst individuellt.
  • EpicF
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-25 21:38:35 följande:
    Jag har ofta hejat på honom, för att vara snäll och för att jag bryr mig om de som mår dåligt och har problem. Men när han aldrig hejar tillbaks eller bara ser förbi mig, så uppfattar jag honom som väldigt arrogant och otrevlig.
    Så tanken att han vill vara för sig själv, inte ha social kontakt utan helt enkelt fokusera på det han gör har aldrig slagit dig?

Du kan inte förstå att han mycket väl kan uppleva dig som en efterhängsen stalker?

Alla som inte hejar tillbaka är inte arroganta och otrevliga.

Låt han vara i fred istället. 
  • Anonym (Skum)
    EpicF skrev 2026-02-25 23:30:40 följande:
    Så tanken att han vill vara för sig själv, inte ha social kontakt utan helt enkelt fokusera på det han gör har aldrig slagit dig?

Du kan inte förstå att han mycket väl kan uppleva dig som en efterhängsen stalker?

Alla som inte hejar tillbaka är inte arroganta och otrevliga.

Låt han vara i fred istället. 
    Men sluta. Jag är ingen jävla stalker. Det handlar om normalt vanligt folkvett att om man hälsar på någon så kan man förvänta sig att personen hälsar tillbaks. Det förstår ALLA som har fått en god uppfostran!!
  • EpicF
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-25 23:43:36 följande:
    Men sluta. Jag är ingen jävla stalker. Det handlar om normalt vanligt folkvett att om man hälsar på någon så kan man förvänta sig att personen hälsar tillbaks. Det förstår ALLA som har fått en god uppfostran!!
    Och alla som har fått en god uppfostran vet också att alla inte vill hälsa eller vara sociala när de är ute och motionerar och det respekterar man. Alla som fått en god uppfostran vet också att folk är olika och beteer sig olika, vilket man också respekterar. Dina föräldrar har uppenbarligen misslyckats med att ge dig en god uppfostran.

Du vet precis var han är och motionerar/promenerar, vilka gator han går på, att handlar på morgonen, att.jam besöker hamburgerhak och pizzerior, och du startar dessutom en tråd om honom på ett helt öppet forum. Det är stalker-beteende de lux. 
  • Anonym (Kvinna som säkert är skum?)
    Han kanske inte förstår att du hejar på honom? Eller så känner han inte igen dig och undrar om du tagit fel på person.
    Men ja jag håller med om att normalt hyfs är att heja tillbaka på en person som hejar på en. Speciellt i naturområden och utanför stan. En kort nick räcker. Har man däremot lurar och tittar nedåt eller rakt fram så är det svårt att uppfatta att någon hejar. Speciellt någon man inte känner igen och är beredd att heja på.
    Grejen är väl att du hakar upp dig alldeles för mycket, släpp det istället. 
    Hejar du på alla andra du möter på orten? Hejar alla på dig? Hakar du upp dig lika mycket på andra som inte hejar tillbaka? För detta kan väl inte vara den enda människa på hela bygden som inte hejar på dig?
  • Anonym (Buzz)
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-25 23:43:36 följande:

Du förväntar dig alltså plötsligt ett normalt beteende (att hälsa) från en person som springer omkring mållös hela dagarna med tjock jacka och dolt ansikte mitt i sommaren? Du tror inte att det är möjligt att någon fått en så kallad god uppfostran men trots det blir en märklig, udda kuf med asocialt beteende och eventuella mentala problem? 

Varför inte bara konstatera att han är en annorlunda person med annorlunda beteende och låta honom vara ifred så länge han inte är farlig? Du har inget att vinna på att du listar ut att han lider av xxx. 

• Lönnsirap
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-22 07:07:25 följande:
    Skum man som förbryllar mig (och andra).

På orten där jag bor finns en man som man ofta ser är ute och går, ofta snabbt och rakt fram, och utan att hälsa eller reagera på någon han möter. Han brukar ofta ha en huva på sig, och ibland tjock jacka mitt i varma sommaren som att han vill gömma sig för folk, precis som att han flyr från någon eller något. Ser ofta ganska rädd eller nojig ut, Så här har han hållit på i många år nu, och både jag och andra undrar vad det kan vara för "galet" med honom. Vad är era teorier?

Orten som du bor på är tillräckligt liten och inskränkt för att du som bor där ska kunna fantisera om vissa och det är min teori att väldigt många verkligen inte vill bo såsom ni gör utifrån era fantasier.

På en liten plats kan det absolut finnas mer värme (mot vissa), men också faktiskt en oförstående emot andra. 

Övriga fördomar mot denna situation är att det inte finns någon syster, bror eller förälder i byn som är pratglad, eftersom mannen är ett mysterium. Hade mannen haft integrerade anhöriga i samhället hade ni ju vetat mer och då hade kanske nyfikenheten varit mindre. 

Nu verkar det som att du inte kan "snäll tolka" denna människa utan att du bestämt att han är fel och du vill veta vilka ord du kan använda för att få mer rätt. 
  • Anonym (L)
    Anonym (a) skrev 2026-02-25 21:43:02 följande:
    Ytterst individuellt.
    Det var för att många med autism tycker att det är lättare med situationer som är tydliga, man vet vad båda har för förväntningar på situationen och hur den brukar gå till. 

Allmänt kallprat brukar jobbigare för många med autism. Därför brukar de undvika det.

Det är på gruppnivå, naturligtvis finns det undantag.
  • Anonym (Varför?)
    Jag har såna där små hörlurar som knappt syns och hår som går nedanför öronen. Jag skulle absolut inte höra dig om du hälsade på mig när jag var ute på promenad. Jag är dessutom i min egen lilla värld och "ser" inte omgivningen omkring mig så jag skulle inte ens reflektera över du var där mer än som en skugga eller ett hinder att undvika. 

Nej, jag har ingen diagnos. Jag är bara inte intresserad av kallprat. 
Svar på tråden Skum man som förbryllar mig (och andra).