Anonym (Skum) skrev 2026-02-22 07:07:25 följande:
Skum man som förbryllar mig (och andra).
På orten där jag bor finns en man som man ofta ser är ute och går, ofta snabbt och rakt fram, och utan att hälsa eller reagera på någon han möter. Han brukar ofta ha en huva på sig, och ibland tjock jacka mitt i varma sommaren som att han vill gömma sig för folk, precis som att han flyr från någon eller något. Ser ofta ganska rädd eller nojig ut, Så här har han hållit på i många år nu, och både jag och andra undrar vad det kan vara för "galet" med honom. Vad är era teorier?
Orten som du bor på är tillräckligt liten och inskränkt för att du som bor där ska kunna fantisera om vissa och det är min teori att väldigt många verkligen inte vill bo såsom ni gör utifrån era fantasier.
På en liten plats kan det absolut finnas mer värme (mot vissa), men också faktiskt en oförstående emot andra.
Övriga fördomar mot denna situation är att det inte finns någon syster, bror eller förälder i byn som är pratglad, eftersom mannen är ett mysterium. Hade mannen haft integrerade anhöriga i samhället hade ni ju vetat mer och då hade kanske nyfikenheten varit mindre.
Nu verkar det som att du inte kan "snäll tolka" denna människa utan att du bestämt att han är fel och du vill veta vilka ord du kan använda för att få mer rätt.