• Anonym (Skum)

Skum man som förbryllar mig (och andra).

På orten där jag bor finns en man som man ofta ser är ute och går, ofta snabbt och rakt fram, och utan att hälsa eller reagera på någon han möter. Han brukar ofta ha en huva på sig, och ibland tjock jacka mitt i varma sommaren som att han vill gömma sig för folk, precis som att han flyr från någon eller något. Ser ofta ganska rädd eller nojig ut, Så här har han hållit på i många år nu, och både jag och andra undrar vad det kan vara för "galet" med honom. Vad är era teorier?

• Svar på tråden Skum man som förbryllar mig (och andra).
  • Anonym (Skum)
    EpicF skrev 2026-02-24 12:39:29 följande:
    Och varför skulle han helt plötsligt få ett behov av att vara social? 

Varför låter du inte honom bara få vara och leva sitt liv?

Alla vill inte heja på folk man möter när man är ute och går. Det inte heller något man måste. Inte heller på en liten ort. Du och "alla andra" borde sköta era egna liv och struntar hur andra beteer sig. 
    Jag menar att folk under en lång tid kan ha uppfattat honom som otrevlig och osocial. De flesta av oss är nog uppfostrade med att man åtminstone möter med blicken och hejar på människor man sett många gånger. Att den här mannen inte gör det kan många tolka som ren ignorans och otrevlighet.
  • Anonym (Skum)
    EpicF skrev 2026-02-24 12:52:58 följande:
    Och den empatin och förståelsen visar du genom att hänga ut honom på ett offentligt forum. Ja, han är anonym men blir ändå uthängd. 
    En person som anonymiseras kan knappast ses som "uthängd". 
  • EpicF
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-22 14:42:55 följande:
    Den här man sysslar nog inte med några "power walks", då hade han inte betett sig så suspekt.

Ofta går han också och handlar VÄLDIGT tidigt på morgnarna. Jag vet att en del gör det för att slippa långa köer, men man får nästan känslan av att han stått åtalad för något hemskt brott så att han känner att han måste fly/ gömma sig för folk.
    Snacka om att ha fördomar. 
    Han kanske är morgonpigg och väljer att handa på morgonen. Och det är absolut inget ovanligt eller konstigt, och tyder inte på att man har varit åtalad för ett hemskt brott och känner att man måste fly eller gömma sig. 

Och jo, han håller på med just power walks. De ser bara inte ut som du menar att power walks ska se ut. 
  • EpicF
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-22 14:44:08 följande:
    Om det nu är motion det handlar om, så finns det elljusspår och andra slingor i skogen där vi bor, så varför kan han inte motionera där, som alla andra?
    Uppenbarligen för att han inte vill det.
    Alla vill inte motionera i elljusspår eller i skogen, utan tycker om motionera på öppna gator. Andra vill motionera elljusspår. 
  • EpicF
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-22 14:57:13 följande:
    Det är en sak att vara ute och gå på "normalt" sätt, men om du hade sett den här personen under lika lång tid (flera års tid) så hade du också fattat att det är något som inte stämmer.
    Så du bestämmer vad som  är ett normalt sätt att motionera/promenera på? 

Kan inte du berätta hur man är ute och går på ett normalt sätt?
  • EpicF
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-23 11:13:17 följande:
    Problemet är att konstiga människor förstör stadsbilden/ bilden av ett samhälle lite. 

Om en person utmärker sig mycket genom att bete sig skumt och suspekt, kan folk utifrån tro att på den här orten bor konstiga människor.
    Och du är den som bestämmer vad som är konstigt?

Den ända personen som är skum, konstigt, udda och onormal är du. 
  • EpicF
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-24 12:39:28 följande:

Okej, för att förtydliga mig - hur skulle du reagera om du flera gånger i veckan, ibland flera gånger på en dag, såg en man alltid klädd i tjockare jacka med huva, som ibland har halsduk för munnen, och som alltid verkar ha bråttom eller ser ut som om han flyr från något eller är rädd för något. Han hejar aldrig på dig eller någon annan han möter och känslan man får ibland är att han begått något brott och inte vill bli igenkänd eller kontaktad.

Skulle inte du tycka att det var väldigt märkligt, om du bevittnade detta dessutom i flera års tid?

Jag hade inte reagerat alls. Alla har rätt att motionera hur de vill. Han stör ingen. 

Du har rätt livliga fantasier ts. 
  • EpicF
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-24 12:51:12 följande:
    Har inte sagt något om att han inte är "välkommen att finnas" och jag vet att det finns en del väldigt udda människor. Frågan gällde vad som kan vara galet med personen, för i mitt huvud är personens beteende obegripligt.
    Och för honom är kanske ditt beteende obegripligt. 
  • Anonym (Skum)
    Anonym (På vår gata i stan) skrev 2026-02-22 09:08:10 följande:

Jag har en sån man i den lilla stad där jag bor och jag vet att det är djup ångest som driver honom ut på gatorna för milslånga promenader.  
    Just då är det ingen ide att försöka hejda honom , vill man prata eller hälsa finns han i andra sammanhang där han finns på daglig verksamhet tex och där han förvisso håller sig för sig själv men har inga problem att prata en stund.  
    Men alla här vet att promenaderna ja då stör man inte. 

Äntligen ett svar från en person som kan relatera. Jag känner några som har gått på daglig verksamhet här och de säger att de aldrig sett honom där. Men jag förstår ju att något sådant hade kunnat vara till stor hjälp för honom, så funderar på att kontakta kommunen/ socialpsykiatrin.
  • EpicF
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-24 13:10:22 följande:
    Äntligen ett svar från en person som kan relatera. Jag känner några som har gått på daglig verksamhet här och de säger att de aldrig sett honom där. Men jag förstår ju att något sådant hade kunnat vara till stor hjälp för honom, så funderar på att kontakta kommunen/ socialpsykiatrin.
    Till stor hjälp på vilket sätt? 

Alla med psykisk ohälsa behöver inte dsglig verksamhet. Många har jobbe eller är pensionärer. Hur vet du att han skulle ha behov för daglig verksamhet? 
  • Anonym (Buzz)
    Nej det förstår du inte, du känner honom inte. Om hans huvudsakliga sysselsättning de senaste åren varit raska promenader i döljande kläder, är han säkert redan välkänd hos sociala myndigheter. 
  • Anonym (Varför?)

Okej, för att förtydliga mig - hur skulle du reagera om du flera gånger i veckan, ibland flera gånger på en dag, såg en man alltid klädd i tjockare jacka med huva, som ibland har halsduk för munnen, och som alltid verkar ha bråttom eller ser ut som om han flyr från något eller är rädd för något. Han hejar aldrig på dig eller någon annan han möter och känslan man får ibland är att han begått något brott och inte vill bli igenkänd eller kontaktad.

Skulle inte du tycka att det var väldigt märkligt, om du bevittnade detta dessutom i flera års tid?

Vad jag skulle tänka? Absolut ingenting speciellt. Det är fördelen med att bo i Stockholm. Finns udda folk överallt. Skulle jag möta på en sån person i småstaden där vi har lantställe skulle jag fortfarande inte tänka något speciellt om det hela. 

Det finns bättre saker att tänka på än varför någon beter sig annorlunda. 
  • Anonym (Varför?)
    Hur vet du att det skulle hjälpa honom? Hur vet du att han inte har ett jobb han sköter? Varför i hela fridens namn ska du kontakta kommunen och psykiatrin? Känner du honom nu helt plötsligt? 
  • Anonym (L)
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-24 12:53:14 följande:
    Jag menar att folk under en lång tid kan ha uppfattat honom som otrevlig och osocial. De flesta av oss är nog uppfostrade med att man åtminstone möter med blicken och hejar på människor man sett många gånger. Att den här mannen inte gör det kan många tolka som ren ignorans och otrevlighet.
    Man inte i ett samhälle med ca +30000 innevånare. Om man då hälsar betraktas man som lite udda. 

Mannen kan mycket väl ha t.ex. autism. Då kan det vara väldigt påfrestande att möta nya människor. Toppen för honom att handla tidigt när det är lugnt i affären. Toppen att gå med luva och nedåtvänd blick när man inte vill ha kontakt. 

Om hans grannar är oroliga för honom, av orsaker som de ser i samband med hans boende, så kan de göra en anmälan. De vet mer.

Mannen kan ha avböjt daglig verksamhet. Det finns inget tvång på det, och de sociala myndigheterna kan tycka att det är bra, billigare för kommunen.

Många med autism har utsatts för mobbning i skolan, vilket ytterligare ökar motviljan mot att umgås med människor de inte känner. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Skum) skrev 2026-02-24 12:51:12 följande:
    Har inte sagt något om att han inte är "välkommen att finnas" och jag vet att det finns en del väldigt udda människor. Frågan gällde vad som kan vara galet med personen, för i mitt huvud är personens beteende obegripligt.
     Så när du skriver att du tycker det ser dåligt ut för utomstående att han bor i eran stad så menar du alltså att du undrar vad som.är galet med honom?

Vad personen du beskriver har för funktionsstörning kan ingen här ge dig svar på. Det enda du kan göra är att släppa det och gå vidare. 
  • Anonym (Kimchi)

Sluta att fundera. Han gör inte en fluga förnär. Låt han få gå din promenad ifred. Han kanske lyssnar på ljudbok eller podd. Kanske hans sätt att ångesthantera. Du har inte tänkt på att h a n tycker det är jäkligt obehagligt att du med flera stirrar och viskar? 

Sköt dig själv. Eller. Varför inte. Stoppa honom och snacka om du är så jädra nyfiken. 

• Anonym (jag ned)

Varför tror du att du får andra svarom du upprepar dig?
  • Anonym (P)

Jag skulle väl tänka ungefär att: Ja, där är han som vanligt.

Det är så jag brukar tänka om de lokala kufarna där jag bor. De är en del av vardagen.

Det finns en väldigt pratglad kuf, som jag träffar ibland, och honom byter jag alltid några ord med, men jag känner inget behov av att tränga mig på de som vänder bort blicken.
Svar på tråden Skum man som förbryllar mig (och andra).