• Anonym (R)

Behöver råd

En lång historia kort, behöver lite råd. Jag har haft ett längre förhållande nu med en kille. Vi båda är över 30 år. Denna mannen har i sina tidigare förhållanden varit otrogen, han ljuger om små till stora saker och är konflikträdd. Att prata med honom vad man känner och vilka gränser man har i ett förhållande har jag gett upp med då han inte tar det på allvar. Jag däremot får inte ens prata med en kille om jag råkar gå ut på fest någon gång. Är jag ute med andra så är han där också fast i bakgrunden. Hur som. Jag fick ett cancerbesked för drygt något år sedan och är i omgångar väldigt dålig. För ett tag sen så har min kille gjort ett nytt tiktok konto, har 3 st tror jag. Jag gick in och kollade och såg då att det bara var massa små tjejer han följer och som också är snabba med att visa vad dom har. Jag blev lite chockad och sen framförallt så himla ledsen, jag har mått så dåligt efter att ha tappat håret och känner mig så ful. Jag skrev och frågade honom, han nekade direkt och visste inte alls hur han har följt dessa tjejer. En av tjejerna hade flera konton som han följde. Men inget svar utan började att fråga mig saker istället. Jag är ingen som följer eller har killar på sociala medier bara dom jag känner. . Jag vet inte.. överreagerar jag nu? Att fråga honom mer är ingen ide.

• Svar på tråden Behöver råd
  • Anonym (Emmis)

har lärt mig, män ? pojkar ? de gör olika saker som är elakt. Om du mår dåligt och är ledsen det är en signal och tecken på att han inte är rätt för dig. Dessutom att han har olika TikTok konton och följer massa yngre låter inte normalt. 
    lämna han. 

• Anonym (R)
    Lynx123 skrev 2026-02-24 10:34:44 följande:

Vad behöver du råd om? Om du ska lämna honom idag eller igår?

Om jag kanske bara överreagerar? Vi har haft mååånga samtal om vad som är gräns och inte. Jag har hållit min men han gör ju saker bakom ryggen.
  • Anonym (R)
    Anonym (Emmis) skrev 2026-02-24 10:34:42 följande:

har lärt mig, män ? pojkar ? de gör olika saker som är elakt. Om du mår dåligt och är ledsen det är en signal och tecken på att han inte är rätt för dig. Dessutom att han har olika TikTok konton och följer massa yngre låter inte normalt. 
    lämna han. 

Jag tycker ju inte att man behöver söka sig på internet med tjejer så som han gör. Vad han gjort på sina andra konton vet jag inte eftersom dom är dolda. Har inte frågat förens de nya nu då jag kunde se.
  • Anonym (Sarah)

Hur orkar man leva med en person man inte kan lita på? Jag har levt med 2 olika män under lång tid men har aldrig kollat deras mobiler.

• Teresse7

När det går så långt att man misstänker saker och snokar på vilka följare han har så har man antingen dålig självkänsla eller så har man börjat se röda flaggor som man inte kan blunda för. 

Just nu mår du inte bra, vilket är tråkigt att läsa om. 

Är svårt att ge råd här då läget är känsligt på många sätt... 

Just nu behöver du i första hand rå om dig själv. Inte ge honom dkn energi. Den behöver du vara rädd om.  

• Anonym

Nej, du överreagerar inte. Du underreagerar. Min stora fråga är : varför reagerar du inte på det som händer?

Han ljuger och är en ynkrygg som inte står för det han gör. En bedragare.

• Anonym

Nej, du överreagerar inte. Du underreagerar. Min stora fråga är : varför reagerar du inte på det som händer?

Han ljuger och är en ynkrygg som inte står för det han gör. En bedragare.

• Anonym (Sofia)

Varför är du ihop med honom? Han låter inte särskilt sympatisk???
    Förstår jag rätt om han brukar gå till samma krog som du är på med dina tjejkompisar/kollegor etc. och spionerar på dig? Det är ju helt sjukt!

• Anonym (R)
    Anonym (Sofia) skrev 2026-02-24 18:21:47 följande:

Varför är du ihop med honom? Han låter inte särskilt sympatisk???
    Förstår jag rätt om han brukar gå till samma krog som du är på med dina tjejkompisar/kollegor etc. och spionerar på dig? Det är ju helt sjukt!

Ja det har han alltid gjort. Vart jag än har varit så är han där. Står ofta med bilen utanför affären eller mina föräldrar om jag är där. Men är van vid de men ja lite konstigt beteende.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (R) skrev 2026-02-24 18:30:53 följande:
    Ja det har han alltid gjort. Vart jag än har varit så är han där. Står ofta med bilen utanför affären eller mina föräldrar om jag är där. Men är van vid de men ja lite konstigt beteende.
    Det är ju helt sjukt! Vad tycker dina föräldrar och kompisar om det? Ingen som har varnat dig för honom/hans beteende? Om min dotter eller kompis hade haft en kille som betedde sig så hade jag gjort allt jag kunde för att få henne att inse att det var en kontrollerande idiot!
    Vad hade du tyckt om din dotter hade varit ihop med någon som han?
  • Anonym (R)
    Anonym (Sofia) skrev 2026-02-24 20:12:52 följande:
    Det är ju helt sjukt! Vad tycker dina föräldrar och kompisar om det? Ingen som har varnat dig för honom/hans beteende? Om min dotter eller kompis hade haft en kille som betedde sig så hade jag gjort allt jag kunde för att få henne att inse att det var en kontrollerande idiot!
    Vad hade du tyckt om din dotter hade varit ihop med någon som han?
    Finns ingen i min familj som accepterar honom. Ingen vill umgås eller prata med honom. Han har inte något gott rykte om sig. Jag brukar inte tro på rykten men under åren har man märkt att det låg sanning i allt.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (R) skrev 2026-02-24 20:33:59 följande:
    Finns ingen i min familj som accepterar honom. Ingen vill umgås eller prata med honom. Han har inte något gott rykte om sig. Jag brukar inte tro på rykten men under åren har man märkt att det låg sanning i allt.
    Så varför är du då ihop med honom?
    Är du inte värd bättre?
  • Anonym (R)
    Anonym (Sofia) skrev 2026-02-24 20:41:12 följande:
    Så varför är du då ihop med honom?
    Är du inte värd bättre?
    Har väll börjat nå botten nu och detta som jag skrev om var väl bara droppen tror jag. 
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (R) skrev 2026-02-24 20:47:31 följande:
    Har väll börjat nå botten nu och detta som jag skrev om var väl bara droppen tror jag. 
    Vad bra att du har insett hur skevt ert förhållande är, och att han inte är representativ för hur en man ska vara och bete sig!
    Jag förstår att han inte visade sina sämsta sidor i början, och att du velat tro det bästa, tro att han kan ändra sig, osv, men det går inte! Du måste vara stark och lämna honom så fort som möjligt! Ta hjälp av din släkt och vänner, och berätta för dem, och då kan de hjälpa dig med det praktiska och se till att du inte låter dig övertalas eller skrämmas att stanna kvar. (eller skjuta upp det jobbiga bara en dag till, och bara en dag till, och bara...) Skicka meddelande eller ring några och berätta så fort som möjligt, helst redan idag.
  • Lynx123
    Anonym (R) skrev 2026-02-24 10:38:38 följande:
    Om jag kanske bara överreagerar? Vi har haft mååånga samtal om vad som är gräns och inte. Jag har hållit min men han gör ju saker bakom ryggen.
    Men snälla.... det här är ju helt sjukt. Du ska inte behöva slösa bort en sekund till av ditt värdefulla liv på denna jeppe.
  • Anonym
    Anonym (R) skrev 2026-02-24 20:47:31 följande:
    Det är modigt att du nu ser sanningen i vitögat.

Och den krassa sanningen är att det är såhär det kommer att fortsätta. Det kommer inte förändras eller förbättras.

Vill du leva såhär resten av livet?
Svar på tråden Behöver råd