• Noname00

Hur värma ersättning.

Tänkte använda pulver istället för tetra som är färdigblandat.

Men det står att man måste koka upp vatten, hur är det man får inte använda varmt eller ljummet vatten från kran?

Hur tillreder ni andra när ni är tex ute och inte har möjlighet att koka upp vatten?

• Svar på tråden Hur värma ersättning.
  • Anonym (M.)

Du ska självklart inte använda varmvatten från kranen. Det kan innehålla bakterier (t.ex. legionella), föroreningar, metaller (t.ex. koppar), vad som helst. Plus att det smakar illa. Brukar du SJÄLV dricka varmvatten från kranen?

Och observera att du alltid måste känna efter att vätskan är tillräckligt avsvalnad, innan du ger den till barnet! Droppa t.ex. lite på din underarm, där är huden känsligare än på dina fingertoppar. 

...men varför ammar du inte bara? Det hade varit mycket smidigare och bättre för både dig och ditt barn. 

• Anonym (M.)
    Noname00 skrev 2026-02-25 13:48:14 följande:

Men tar man vatten från kran så försvinner hela meningen att koka vattnet, att det ska vara fritt från bakterier.

Men det där med att koka flaskor etc gäller ofta länder med sämre kvalité på vattnet.

Här dricker vi ur kranen så att du hällde i vatten är nog helt ok eftersom vårat vatten är så rent.

Alltså, vatten ur kallvattenkranen är ju OK att dricka i Sverige. Men du vill väl inte servera ditt barn kall ersättning..? Jag tror inte heller (men vet inte) att pulvret skulle lösa sig ordentligt i kallt vatten. 

Det är just för att inte hamna i sådant här, som man ska amma sina barn! Då har man alltid en näringsriktig dryck med precis rätt temperatur och utan några bakterier eller föroreningar till hands! Plus att den innehåller mammans antikroppar, mot alla de smittämnen som ni möter tillsammans när ni är ute.
  • Noname00
    Anonym (M.) skrev 2026-02-26 21:03:27 följande:
    Alltså, vatten ur kallvattenkranen är ju OK att dricka i Sverige. Men du vill väl inte servera ditt barn kall ersättning..? Jag tror inte heller (men vet inte) att pulvret skulle lösa sig ordentligt i kallt vatten. 

Det är just för att inte hamna i sådant här, som man ska amma sina barn! Då har man alltid en näringsriktig dryck med precis rätt temperatur och utan några bakterier eller föroreningar till hands! Plus att den innehåller mammans antikroppar, mot alla de smittämnen som ni möter tillsammans när ni är ute.

Jo men när det är relevant att använda flaska så är det viktigt hur det tillreds oavsett om amma är det det bästa

• Aliona

Vilken otroligt dum kommentar. Tror du inte att man ammar om man kan? Sen är det inte alls säkert att bröstmjölken är fri från bakterier som du hävdar. Miljögifter tex från fisk och PFAS, virus som tex HIV, hepatit, tuberkulos och herpes, mediciner, alkohol och nikotin (även från passiv rökning) överföra genom bröstmjölken. 

Hur som helst, TS ger ersättning av en eller annan anledning som varken du eller jag har med att göra, och då är det fullkomligt irrelevant om bröstmjölk är bättre eller inte. 

• Anonym (M.)
    Aliona skrev 2026-02-26 22:45:16 följande:

Vilken otroligt dum kommentar. Tror du inte att man ammar om man kan? Sen är det inte alls säkert att bröstmjölken är fri från bakterier som du hävdar. Miljögifter tex från fisk och PFAS, virus som tex HIV, hepatit, tuberkulos och herpes, mediciner, alkohol och nikotin (även från passiv rökning) överföra genom bröstmjölken. 

Hur som helst, TS ger ersättning av en eller annan anledning som varken du eller jag har med att göra, och då är det fullkomligt irrelevant om bröstmjölk är bättre eller inte. 

...och korna vars mjölk livsmedelsindustrin gör ersättningspulver av, lever i en egen sfär helt opåverkade av alla smittämnen, metaller och andra gifter på jorden..?

Sedan är mycket av det du beskriver inte sunt, och sådant ska man naturligtvis sluta med redan innan man planerar en graviditet. Eller testa för, och följa läkares råd. För det är ÄNNU mer farligt under graviditeten än under amningen. 
  • Noname00
    Ruter skrev 2026-02-25 19:11:37 följande:

Jag gav alltid min dotter rumsvarm ersättning. När hon hade ätit ett mål mat fyllde jag upp nästa flaskan med kallt kranvatten. Sen fick flaskan stå i rumstemperatur tills det var dags för nästa mål mat. Då blandade jag i pulvret i flaskan som nu hade blivit rumsvarm. Skakade flaskan och gav det till barnet. Sjukt smidigt nattetid så man slapp gå upp och värma flaskan. Bara blanda i pulvret och ge flaskan. 

När vi var ute under vintern och var ute längre stunder. Fyllde jag upp en termos med vatten för att hon inte skulle få iskall ersättning. 

Du använde kranvatten som du lät stå eller kokade du det och lät stå?
  • Noname00

Blandningen kan jag ju värma enkelt, målet är att använda pulver då det blir tok för dyrt med tetrapak.

• Anotherone

Varför någon inte ammar är ingen annans business. Punkt.

Här önskas tips om best practice. Inte pekpinnar.
  • Anotherone
    Noname00 skrev 2026-02-27 14:28:49 följande:

Blandningen kan jag ju värma enkelt, målet är att använda pulver då det blir tok för dyrt med tetrapak.

Då skulle jag antingen ta kallt vatten från kranen, värma i micro till rätt storlek och sen blanda med pulver.
    Eller ha en termos med kokt varmt vatten och ta kallt vatten, blanda ut pulvret och sen fylla på med det heta  vattnet till rätt temp och konsistens.
    Termosvarianten funkar ju även på utflykter, en termos med varmt och sen en flaska med kallt och så pulver färdigdoserat antingen i flaskor eller i små burkar (om man bara har en flaska).
  • Anonym (Tvillingar)
    Noname00 skrev 2026-02-27 14:28:49 följande:

Vi kokade upp vatten, fyllde rätt mängd i flaskan och lät det svalna där medan vi var ute (matade och mätta innan vi gick). Sedan var vattnet lagom temperatur när de var hungriga igen och vi fyllde bara på med pulver. Samma sak vid nattmatningen. 

För oss var det viktigt att barnen kunde äta rumstempererad ersättning just pga problem med att värma ibland samt att det var tillräckligt med saker att ha med sig med två bebisar utan att ha två olika termosar etc också. 
  • Anonym (varm)
    Noname00 skrev 2026-02-25 12:18:03 följande:
    Hur värma ersättning.

Tänkte använda pulver istället för tetra som är färdigblandat.

Men det står att man måste koka upp vatten, hur är det man får inte använda varmt eller ljummet vatten från kran?

Hur tillreder ni andra när ni är tex ute och inte har möjlighet att koka upp vatten?

I regel rekommenderar man väl att aldrig använda ljummet vatten från kranen, utan värma om man vill ha varm dryck. Dels pga risk för bakterier men även kopparutfällning från rören. 

Kokat vatten rekommenderas till de minsta barnen, men är oftast inte nödvändigt i Sverige där kranvatten är rent och friskt. Möjligen om man har egen brunn med mer tveksam kvalitet. 

De flesta som använder ersättning på pulver brukar nog koka upp vatten och sedan låta det svalna av eller späda med kallt vatten till lämplig temperatur. Och om man är ute så kan man ha det varma vattnet i en termos, och kallt vatten i en flaska. 
  • Anonym (varm)

Även bröstmjölk innehåller föroreningar, både från det mamman äter och dricker under amningen, men även från långt innan graviditeten, sånt som ansamlats i kroppen sedan mammans egen barndom eller till och med under fosterlivet, tex dioxiner, PBC. Alla vi som tvingades äta strömming på 70-talet har massor av kvicksilver i kroppen som våra barn sen fick via bröstmjölken. 

Men oavsett orsak så är amning eller ersättning ens eget val, inget som någon annan behöver lägga sig i egentligen. 
  • Noname00
    Anonym (varm) skrev 2026-02-27 15:59:15 följande:
    I regel rekommenderar man väl att aldrig använda ljummet vatten från kranen, utan värma om man vill ha varm dryck. Dels pga risk för bakterier men även kopparutfällning från rören. 

Kokat vatten rekommenderas till de minsta barnen, men är oftast inte nödvändigt i Sverige där kranvatten är rent och friskt. Möjligen om man har egen brunn med mer tveksam kvalitet. 

De flesta som använder ersättning på pulver brukar nog koka upp vatten och sedan låta det svalna av eller späda med kallt vatten till lämplig temperatur. Och om man är ute så kan man ha det varma vattnet i en termos, och kallt vatten i en flaska. 

Men om du späder med kallt vatten då tar du vatten från kran??

Då borde vara ok att fylla kallvatten om man har kommunalt vatten i en flaska och låta den stå i rumstemperatur och bli ljummen?

• Noname00
    Ruter skrev 2026-02-25 19:11:37 följande:

Jag gav alltid min dotter rumsvarm ersättning. När hon hade ätit ett mål mat fyllde jag upp nästa flaskan med kallt kranvatten. Sen fick flaskan stå i rumstemperatur tills det var dags för nästa mål mat. Då blandade jag i pulvret i flaskan som nu hade blivit rumsvarm. Skakade flaskan och gav det till barnet. Sjukt smidigt nattetid så man slapp gå upp och värma flaskan. Bara blanda i pulvret och ge flaskan. 

När vi var ute under vintern och var ute längre stunder. Fyllde jag upp en termos med vatten för att hon inte skulle få iskall ersättning. 

Flaskorna, då syftar du på nappflaskorna?

Så funderar jag på å göra fylla upp den och sedan på med locket ock sedan när det är dags bara skruva av och skruva dit nappen.

• AngeliicaB

Min dotter fick ersättning då hon var prematur och jag kunde inte amma. Inget fel med det. trött på att höra personer säga men amma istället. Snälla nån vi har nog tänkt på det men inte alltid det går av olika anledningar. idioter🤦🏻?♀️ 

Åter till ämnet vi köpte en babybrezza bästa köpet för va så smidigt. Bara koka upp vatten sen låta det svallna och fylla på. Sen bara trycka på en knapp när det är dags. skulle aldrig värma i micron av olika anledningar men man gör som man vill. Annars kan man ju koka upp vatten och hälla över det i en termos och låt svalna något.Det gjorde vi innan iaf. Jag har nog provat nästan alla ersättningar då min dotter hade otroligt känslig mage. Samt så är inte alla ersättningar så bra som man tror. Dom färdigblandade ska tydligen vara riktigt dåliga har jag hört. Dom min dotter mådde bra på var Hipp ersättning men sen kom Unna som dessutom är svensk och bra råvaror i. Absolut lite dyrare men så värt det på alla sätt då min dotter slapp kaskad kräkningar och förstoppning osv. Dömer absolut ingen för att dom tar andra val utan ville bara passa på att ge lite tips. Då jag hade önskat jag själv fick det.

Svar på tråden Hur värma ersättning.