• Anonym (Skidmamma)

Lär era barn åka skidor!

Nej, det är inte en generell uppmaning. Men det är en uppmaning till föräldrar som har barn som åker utför. Snälla, snälla, lär dem åka skidor ordentligt!

Ytterligare dagar i fjällen och ytterligare en gång har barn helt utan kontroll kommit farande i backarna. Det är störtlopp rätt ner i allt för avancerade backar, helt utan möjlighet att styra undan om det dyker upp något. Föräldrar åker med och hejar på. Ojoj, så duktig lille Pelle är som bara åker rakt ner. Jag slöscrollade lite instagram igår efter en dag i backen och såg flera videor på barn som åkte just så, där föräldrar berömde hur fantastiska de var. 

Det är barn i alla åldrar som släpps lösa i backarna utan ha kontroll på sin åkning. De är livsfarliga! Nej, det är inte coolt att din femåring åker rakt ner så att andra barn får hoppa undan. Hen är inte duktig för den sakens skull. Lär ungarna att ploga, svänga, åka kontrollerat och framförallt att visa hänsyn!

• Svar på tråden Lär era barn åka skidor!
  • Goneril

Då säger jag som vasaloppsåkare: Nej, börja inte med utförsåkning. Lär barnen att behärska skidorna först genom längdåkning. Lär dim också hur man vallar. Detta kan för övrigt hela familjen delta i, även de lite äldre som inte åkt utför. Sedan kommer utförsåkningen, iaktta det sim TS skriver. En femåring i utförsbacken? Det är väödigt tidigt.

• TvillingmammaVästgöte

Längdåkning är toppen att börja med tidigt. Våra tvillingar fick lära sig åka längd i förskoleklassen. Varannan vecka åkte de längd, varannan skridsko. Enligt deras lärare stimulerar längdåkning hjärnans utveckling på ett suveränt sätt, då man jobbar växelvis med armar och ben och på så sätt utvecklar koordinationen och stimulerar hjärnans utveckling av båda hjärnhalvorna, 

Utförsåkning är faktiskt lite lättare än längd. Skidorna är ju så lättåkta nu för tiden. Man kan börja vid tre år. Våra tvillingar gick i skidskola vid tre, fyra och fem års ålder , och även senare. Där lärde de sig att svänga, bromsa och allt annat som hör till. Om man inte vill använda sig av skidskola får man lära dem själva. 

Att bara åka okontrollerat utför är inte skidåkning och farligt. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Skidmamma) skrev 2026-02-27 08:57:55 följande:
    Lär era barn åka skidor!

Nej, det är inte en generell uppmaning. Men det är en uppmaning till föräldrar som har barn som åker utför. Snälla, snälla, lär dem åka skidor ordentligt!

Ytterligare dagar i fjällen och ytterligare en gång har barn helt utan kontroll kommit farande i backarna. Det är störtlopp rätt ner i allt för avancerade backar, helt utan möjlighet att styra undan om det dyker upp något. Föräldrar åker med och hejar på. Ojoj, så duktig lille Pelle är som bara åker rakt ner. Jag slöscrollade lite instagram igår efter en dag i backen och såg flera videor på barn som åkte just så, där föräldrar berömde hur fantastiska de var. 

Det är barn i alla åldrar som släpps lösa i backarna utan ha kontroll på sin åkning. De är livsfarliga! Nej, det är inte coolt att din femåring åker rakt ner så att andra barn får hoppa undan. Hen är inte duktig för den sakens skull. Lär ungarna att ploga, svänga, åka kontrollerat och framförallt att visa hänsyn!

Det handlar kanske om folk som åker skidor 2-7 dagar per år? Då är det ganska svårt för barnen att komma ihåg hur man gjorde från förra året.

En bra grej är att låta dem gå i skidskola de första dagarna, men det kanske är för dyrt för många? 

Mitt barn gick i skidskola ett par, tre år i rad innan han började åka själv. Jag åker nämligen inte själv skidor så jag har ingen möjlighet att följa med upp till toppen och åka med ner. Det har han igen idag, för han är ganska bra på detta, men så är han atletiskt till sin natur också. 

Vett och etikett brukar ju skickas ut innan man kommer till skidorten via mail eller sms. 
  • Anonym (Skidmamma)
    Anonym (mamma) skrev 2026-02-27 14:28:09 följande:
    Det handlar kanske om folk som åker skidor 2-7 dagar per år? Då är det ganska svårt för barnen att komma ihåg hur man gjorde från förra året.

En bra grej är att låta dem gå i skidskola de första dagarna, men det kanske är för dyrt för många? 

Mitt barn gick i skidskola ett par, tre år i rad innan han började åka själv. Jag åker nämligen inte själv skidor så jag har ingen möjlighet att följa med upp till toppen och åka med ner. Det har han igen idag, för han är ganska bra på detta, men så är han atletiskt till sin natur också. 

Vett och etikett brukar ju skickas ut innan man kommer till skidorten via mail eller sms. 
    Men om barnen inte minns hur man åker, får man lära dem hur de gör det innan man släpper dem fritt i backar. Mina barn mindes inte heller alltid i början. Då åkte vi nära, påminde och bytte inte till en svårare backe innan de hade kontroll över skidorna. Och har man ingen som kan lära dem åka, bör man nog inte släppa dem fria i avancerade backar. 
  • Anonym (Dagens skratt)

Nu föds ju inte alla som priviligierad medelklass.

En annan fick lära sig åka skidor om 21-åring i Val d'Isère.

Jag hade lånad overall och såg ut som en jättebebis från 70-talet (detta var 90-tal). Mina fådda skidor hittades förmodligen i en utgrävning bredvid ismannen Ötzi och var tunga som halvstockar ungefär.

Jag är troligen den enda som har åkt skidor baklänges ner i ett träsk bakom barnbacken och blivit blöt om rumpan som uppvärmning. detta rekommed eras inte. Senare blev dock nämnda bakdel marmorerat blåbärsblå istället efter alla fall så fort jag svängde vänster.

Jag tror alltså inte att jag var i vägen för någon då jag mest ramlade, men efter några dagar kunde jag ta mig nerför en blå pist i Val d'Isère.
    Därmed ansåg jag att min skidkarriär hade nått sitt apex och lämnade prompt in skidorna på närmaste sågverk. 

Svar på tråden Lär era barn åka skidor!