• Anonym (Klant)

Hur räddar jag det här?

Jag var otroligt klantig och dum i helgen. Tanken var att det skulle vara som ett skämt men med visst allvar. Min tjej/kvinna 30+ höll på och gnällde om att hon förtjänade ett jobb med bättre betalt. Då slank det bara ur mig nåt väldigt osmakligt. Jag sa: "Du skulle satsat på skolan istället för att jaga en massa killars sats...." . Jag ångrade mig precis när jag sa det men hon blev skitförbannad och är fortfarande sur på mig. Hon var ganska vild under gymansieåren har hon berättat och att hon var less på skolan. Det jag försökte få fram var att hon skulle ha bitit ihop och kämpat igenom skolan på ett bra sätt. Men hon fick sina dopaminkickar genom diverse korta relationer...Jag kämpade mig igenom skolan på ett ganska bra sätt och har nu ett bra jobb, bra liv och en sur sambo.

Jag ville ju inget illa. Det var bara ett dåligt skämt som slant ur mig. Jag har bett om ursäkt flera gånger men hon vill knappt prata med mig. 

Hur kan jag rädda situationen och få tillbaka det vi hade innan helgen?

• Svar på tråden Hur räddar jag det här?
  • Anonym (K)

Hon tänker kanske i sådana banor själv, därför blev det extra smärtsamt när du sa så, och med det ordvalet. 

Be om förlåt bara, säg att det slank ur dig. Att du i stunden tyckte det var kul formulerat, men inser nu att det var osmakligt och dumt.

Vad vet vi vad det var som hon jagade då. Kanske har hon ADHD eller någon inlärningssvårighet som hindrade henne. Eller problem med föräldrarna.

• Anonym (Klant)

Med mitt inlägg ville jag bara ha förslag på hur jag kan reparera skadan jag gjorde. Jag älskar min flickvän och det var inte för att vara dum jag sa det. Jag gjorde också en hel del inte så rumsrena saker under min ungdom så det var inte meningen att trycka ner henne och vara dum.

• Aliona
    Anonym (Klant) skrev 2026-03-03 19:43:25 följande:

Med mitt inlägg ville jag bara ha förslag på hur jag kan reparera skadan jag gjorde. Jag älskar min flickvän och det var inte för att vara dum jag sa det. Jag gjorde också en hel del inte så rumsrena saker under min ungdom så det var inte meningen att trycka ner henne och vara dum.

Du har bett pm ursäkt, flera gånger tom. Om ni annars har ett fint och bra förhållande och du var uppriktig i din ursäkt så går det nog över. Men hon blev uppenbarligen ordentligt sårad, så du får kanske ge det lite tid. Du kan ju alltid försöka med kärleksfulla gester som att köpa hennes favoritgodis, ge henne favoritblommorna, laga hennes favoritmat osv. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Klant) skrev 2026-03-03 18:10:33 följande:

Alltså jag fattar inte det där. I omklädningsrummet på innebandyn drar ju jag och grabbarna betydligt tuffare skämt mot varandra. Det är ju inte för att vara dum. Varför måste tjejer vara så komplicerade och lättkränkta :(

Därför att din tjej fattar att det inte var ett skämt. Tvärtom lös alla dina fördomar igenom i den frasen.  

Det är helt ok med skämt. Men det här var ju inget skämt. Men du menade ju det du sa. 

Den tydliggör hur du ser ner på dels hennes jobb/karriär. Att hon inte är värd med för att hon inte pluggade helt enkelt.

Sen flög det antagligen inte henne över huvudet att du ser ner på henne för att hon har haft många sexpartners. Vilket är typiskt. En kille hade aldrig fått en sådan kommentar. Men en tjej som varit vild i sin ungdom, ja då kan man ge sig attans på att det går dåligt sen minsann. Hon får skylla sig själv nu.

Dina fördomar om att folk som inte pluggar inte skulle kunna få bra jobb. Vilket inte stämmer. De vännerna jag har med bäst jobb har inte varit bra i skolan ochnintr pluggat vidare. De har klättrat.

Det är inte heller sant att man skulle ha dåligt jobb för att man levt utsvävande och är tjej heller. Min väninna hade haft sex med över 100 innan vi fyllt 20. Hon har klättrat högt inom bankvärlden. Gått mycket bättre för henne än för mig. Trots att det var jag som var den ordentliga pluggisen med en och samma pojkvän i alla år. 

Så jag hade haft svårt för stt förlåta dig. Inte pga ditt skämt. Utan pga att jag hade förstått med vilka ögon du verkligen såg på mig. Hur du såg ner på mig.
  • Ezmeraldah

Har du sagt det till henne?
  • Ezmeraldah

Mina förslag är, som jag tidigare skrev, att du kan uppmuntra din tjej att vidareutbilda sig, stötta henne i att begära en rimlig lön och berätta för henne hur du egentligen ser på henne - inte bara säga ordet förlåt utan förklara hur du tänker kring detta. 

Ett annat förslag är att du jobbar på din humor. Gå till biblioteket och fråga efter lämpliga böcker. Gå en kurs i standup-komik. Gå och se en föreställning med nån känd komiker. Låt din tjej välja en komediserie som ni ser tillsammans. Fråga bildade människor vad för typ av humor de uppskattar och vad för slags skämt de tycker är roliga.

Ytterligare ett förslag: Kom på ett riktigt grovt men pricksäkert skämt om dig själv, alltså ett skämt som är helt på din bekostnad. Öva på skämtet. Testa först på dina innebandykompisar. Dra sedan skämtet på nästa släktträff så att du själv får skämmas riktigt ordentligt. 
  • KimLinnefeldt

Jag kläcker också ur mig idiotiska saker ibland. Och ber om ursäkt.

I det här fallet kanske det behövs lite mer än "f´låt".

Du kan förklara för henne mer i detalj varför du ångrar vad du sa, och berätta självkritiskt om att det finns ett litet svart troll i din själ som kommer sig av ett visst kvinnoförakt. Det är fortfarande så att kvinnor som har flera sexpartners tappar prestige, medan en man som gör samma sak vinner. Tyvärr, djupa sexistiska rötter. Som du försöker frigöra dig ifrån.

Beskriv det för henne och lova henne att du verkligen försöker döda det där trollet, att du verkligen tycker illa om det och inte vill vara sån.

Sen är det upp till henne. Låt det sjunka undan bara.

• Anonym (Betty)
    KimLinnefeldt skrev 2026-03-04 16:31:08 följande:

Jag kläcker också ur mig idiotiska saker ibland. Och ber om ursäkt.

I det här fallet kanske det behövs lite mer än "f´låt".

Du kan förklara för henne mer i detalj varför du ångrar vad du sa, och berätta självkritiskt om att det finns ett litet svart troll i din själ som kommer sig av ett visst kvinnoförakt. Det är fortfarande så att kvinnor som har flera sexpartners tappar prestige, medan en man som gör samma sak vinner. Tyvärr, djupa sexistiska rötter. Som du försöker frigöra dig ifrån.

Beskriv det för henne och lova henne att du verkligen försöker döda det där trollet, att du verkligen tycker illa om det och inte vill vara sån.

Sen är det upp till henne. Låt det sjunka undan bara.

Exakt. 

Du ser ner på hennes höga antal sexpartners. 

Du ser ner på hennes lågavlönade jobb.

Men inte nog med det. Du sätter dessutom de två sakerna i relation till varandra. Hon har ett dåligt jobb idag för att hon knullade runt. 

Ännu värre liksom. Så skulle ingen säga till en man. Vidrigt av dig. Skulle ha svårt att komma runt det om jag var din flickvän faktiskt. 

Det lyser ju igenom att du ser ner på henne. Ungefär som att du skulle vara en så skön snubbe själv som är sexistiskt, fördomsfull och inte särskilt ödmjuk. Tycker de egenskaperna låter värre än att din tjej har en historia/bagage. 
  • Tecum

Fortsätt på den inslagna vägen, var snäll mot henne, ge komplimanger och visa tydligt att du respekterar henne.

Anledningen till att hon reagerade så häftigt är att hon vet att det ligger en hel del i det du sa om skolan. innerstinne inser hon att hon kunnat ha ett bättre jobb och högre lön om hon skött sin utbildning. Din formulering var dum, inte osann...
Svar på tråden Hur räddar jag det här?