• fornminne

Allt fler pojkar och unga män tycker att att kvinnan ska lyda mannen

Det är fler pojkar och män i generation Z (födda 1997 - 2012) tycker att kvinnor ska lyda män och / eller att mannen ska ha sista ordet i familjen, än män i medelåldern och äldre som tycker så.

Män i de äldre generationerna har generellt mer jämställda värderingar än yngre.

Undersökningen har gjorts i flera länder (b la Sverige) och det skrivs b la om den på GP:s hemsida, men artikeln är bakom en betalvägg. Men det går att googla, då dessa resultat har diskuterats mycket de senaste dagarna, både i Sverige och internationellt.

Även bland flickor och unga kvinnor minskar jämställda värderingar, men inte lika drastiskt. Det finns ett betydande könsgap i dessa frågor, men också ett växande gap mellan generationerna.

I Sverige tyder studier på att det är bland pojkar och unga män i arbetarklassen och med utomeuropeiskt ursprung, som dessa traditionella (eller misogyna) värderingar är vanligast. Pojkar och unga män i medelklassen har generellt mer jämställda värderingar, delvis oberoende av ursprung.

Misogyna uppfattningar om att kvinnor är underordnade män, har främst fäste i miljöer med starka patriarkala normer och hedersnormer, samt bland pojkar och unga män med högerextrema eller högerradikala åsikter. Det är alltså inte bara ett "invandrarproblem."

• Svar på tråden Allt fler pojkar och unga män tycker att att kvinnan ska lyda mannen
  • fornminne
    Anonym (vanir) skrev 2026-03-08 09:52:31 följande:
    Det var knappast sexuella rollspel frågan gällde, eller självvald dynamik i enskilda relationer.

Utan om kvinnor generellt borde lyda sina män, eller om mannen borde ha sista ordet.

Närmare en tredjedel av alla män under 30, höll med om ovanstående, mot bara en tiondel av män över 60.

Ännu fler unga män, fler än hälften, tyckte att jämställdheten "har gått för långt". Detta tyckte även många unga kvinnor, men inte riktigt hälften. Dock betydligt fler än äldre kvinnor och män.

Detta svar är dock mer svårtolkat. Det behöver inte betyda att de är negativa till jämställdhet i sig, eller tycker att kvinnor ska vara underordnade. Det är svårt att veta om de egentligen menar att det är feminismen som har gått för långt, eller att det fokuseras för mycket på kvinnors rättigheter och för lite på mäns problem.

På senare år har det pratats mycket om att pojkar halkar efter i skolan, att flickor och kvinnor numera är i majoritet på nästan alla utbildningar på universiteten, osv.
    Att många pojkar och män inte alls är priviligierade längre, utan snarare förlorare.
    Slår man ihop unga män med högerextrema åsikter, och unga unga män med rötter i misogyna kulturer (samt som delar dessa värderingar), kan siffran mycket väl bli runt 30 procent även i Sverige.

Demografin har förändrats kraftigt de senaste decennierna, framför allt bland unga. Samtidigt som högerextremism och högerradikalism har ökat, också främst bland unga.
  • fornminne
    Postman skrev 2026-03-08 10:03:22 följande:
    Männen anser att visa sämre uppgifter endast är för kvinnorna, de vill bestämma vad kvinnorna ska göra och inte göra, de uttrycker sig olämpligt och nedvärderande emot kvinnorna, männens grundsyn är att de står över kvinnor, osv osv 
    Vad säger chefen om det? Och ni andra?

Vad är det för typ av jobb?

Jag hoppas att dessa män inte får hållas. Att ledning och andra säger ifrån, samt förklarar vad som gäller på en svensk arbetsplats.

Går sådant beteende för långt, och / eller fortsätter även efter samtal / varningar, borde det leda till avsked.
  • TvillingmammaVästgöte

Enkäten är gjord i 29 länder, bl.a. Indien, det är inte en svensk undersökning.

Det var knappast sexuella rollspel frågan gällde, eller självvald dynamik i enskilda relationer.

Utan om kvinnor generellt borde lyda sina män, eller om mannen borde ha sista ordet.

Närmare en tredjedel av alla män under 30, höll med om ovanstående, mot bara en tiondel av män över 60.

Ännu fler unga män, fler än hälften, tyckte att jämställdheten "har gått för långt". Detta tyckte även många unga kvinnor, men inte riktigt hälften. Dock betydligt fler än äldre kvinnor och män.

Detta svar är dock mer svårtolkat. Det behöver inte betyda att de är negativa till jämställdhet i sig, eller tycker att kvinnor ska vara underordnade. Det är svårt att veta om de egentligen menar att det är feminismen som har gått för långt, eller att det fokuseras för mycket på kvinnors rättigheter och för lite på mäns problem.

På senare år har det pratats mycket om att pojkar halkar efter i skolan, att flickor och kvinnor numera är i majoritet på nästan alla utbildningar på universiteten, osv.
    Att många pojkar och män inte alls är priviligierade längre, utan snarare förlorare.
  • Anonym (Utvisa!!)

Utvisa dessa drägg ihop med familjen så är problemet löst! Detta ÄR ett importerat problem. Då blir ju lösningen per automatik export! 

• Postman
    fornminne skrev 2026-03-08 10:26:01 följande:
    Vad säger chefen om det? Och ni andra?

Vad är det för typ av jobb?

Jag hoppas att dessa män inte får hållas. Att ledning och andra säger ifrån, samt förklarar vad som gäller på en svensk arbetsplats.

Går sådant beteende för långt, och / eller fortsätter även efter samtal / varningar, borde det leda till avsked.
    Klart det arbetas med och vidtas åtgärder men även om de i vissa fall får sparken eller fogar sig så är deras åsikter fast cementerade och de bär med sig det ut i vårt samhälle. En del blir än mer aviga emot det svenska samhället i och med att de får gå från jobbet eller får varningar. 
  • ÄlskarJN

Ni vänsterblivna är bra roliga. Först importerar ni ultrakonservativa islamister och sedan gnäller ni om att fler invånare har islams syn på Kvinnor.

Ja, ni har importerat islamister. De är homofoba, misogyna antisemiter. Bra jobbat antar jag. 

• fornminne
    Postman skrev 2026-03-08 10:38:45 följande:
    Klart det arbetas med och vidtas åtgärder men även om de i vissa fall får sparken eller fogar sig så är deras åsikter fast cementerade och de bär med sig det ut i vårt samhälle. En del blir än mer aviga emot det svenska samhället i och med att de får gå från jobbet eller får varningar. 
    Man kan ju inte ändra på folks åsikter, bara försöka påverka.

Däremot i möjligaste mån se till att andra inte drabbas. Ställa krav på arbetsplatser och se till att oönskat beteende får konsekvenser.

Jag har själv jobbat med invandrare från mindre jämställda kulturer, både män och kvinnor. Jag känner bara delvis igen det du beskriver. Det fanns absolut män som betedde sig illa, eller hade med sig misogyna uppfattningar. Men de flesta var inte så. Många var väldigt trevliga att jobba med. Inte mindre trevliga än svenskar, för på en arbetsplats med svenskar, finns det också oftast en och annan nöt eller knepig person.
  • Anonym (Bitter)

Lika bra att vänja sig för om X antal år är Sverige muslimskt! 

• ClumsySmurf
    fornminne skrev 2026-03-08 10:20:19 följande:

Slår man ihop unga män med högerextrema åsikter, och unga unga män med rötter i misogyna kulturer (samt som delar dessa värderingar), kan siffran mycket väl bli runt 30 procent även i Sverige.

Demografin har förändrats kraftigt de senaste decennierna, framför allt bland unga. Samtidigt som högerextremism och högerradikalism har ökat, också främst bland unga.
    Enligt Undersökningen du ville diskutera är snittet för 27 länder 20% som håller med om påståendet, men i Sverige  är det 4%  varför drar ni till med 30%?
    A wife should always obey her husband

Across the 29-country sample, one in five (20%) agree that a wife should always obey her husband, while more than half (57%) disagree. Those in Indonesia, Malaysia, and India were most likely to agree, while those in the Netherlands, Sweden, France, and Belgium were most likely to disagree 

Sweden 
    Strongly / somewhat agree 4%

Neither agree nor disagree 12%

Strongly / somewhat disagree 79%

https://www.kcl.ac.uk/news/almost-a-third-of-gen-z-men-agree-a-wife-should-obey-her-husband
  • Postman
    fornminne skrev 2026-03-08 11:37:50 följande:
    Man kan ju inte ändra på folks åsikter, bara försöka påverka.

Däremot i möjligaste mån se till att andra inte drabbas. Ställa krav på arbetsplatser och se till att oönskat beteende får konsekvenser.

Jag har själv jobbat med invandrare från mindre jämställda kulturer, både män och kvinnor. Jag känner bara delvis igen det du beskriver. Det fanns absolut män som betedde sig illa, eller hade med sig misogyna uppfattningar. Men de flesta var inte så. Många var väldigt trevliga att jobba med. Inte mindre trevliga än svenskar, för på en arbetsplats med svenskar, finns det också oftast en och annan nöt eller knepig person.
    Ja det är sant, man kan bara påverka. Nu hade vi en svag arbetsledning och dessutom var de konflikträdda, det bidrog till att en osund kultur odlades. 
    Ja det finns förstås många bra personer med utländsk bakgrund, de allra flesta är arbetsamma, trevliga och bra. 
  • Postman
    ClumsySmurf skrev 2026-03-08 12:39:52 följande:
    Enligt Undersökningen du ville diskutera är snittet för 27 länder 20% som håller med om påståendet, men i Sverige  är det 4%  varför drar ni till med 30%?
    A wife should always obey her husband

Across the 29-country sample, one in five (20%) agree that a wife should always obey her husband, while more than half (57%) disagree. Those in Indonesia, Malaysia, and India were most likely to agree, while those in the Netherlands, Sweden, France, and Belgium were most likely to disagree 

Sweden 
    Strongly / somewhat agree 4%

Neither agree nor disagree 12%

Strongly / somewhat disagree 79%

https://www.kcl.ac.uk/news/almost-a-third-of-gen-z-men-agree-a-wife-should-obey-her-husband
    Precis, troligen vill man lite röra om i grytan, i hopp om att det blir tjafs eller nåt. 
  • Anonym (???)
    ÄlskarJN skrev 2026-03-08 11:05:21 följande:

Ni vänsterblivna är bra roliga. Först importerar ni ultrakonservativa islamister och sedan gnäller ni om att fler invånare har islams syn på Kvinnor.

Ja, ni har importerat islamister. De är homofoba, misogyna antisemiter. Bra jobbat antar jag. 

Det var Reinfeldt som ställde dörren på vid gavel ditt pucko!
  • Tecum
    Anonym (Yepp!) skrev 2026-03-07 19:53:38 följande:
    Tyvärr är han inte patient - då hade han inte gått lös!
    Vi har hamnat i en "perfect shitstorm" som världen inte sett maken till sedan Hitlers dagar.
    Putin och Trump .... två psykfall med makt de tagit till sig. I Ryssland finns inget val men hur i helvete kan USA rösta fram en sådan mupp???? Han är ju uppenbarligen en fara för all mänsklighet. Världen kunde kanske hantera EN galning som Putin men två blir värre.
    Hade skytten som träffade Trump i örat hållit liiite till mitten så hade vi inte haft detta problem idag
    Att han är patient och ändå går lös är en del av problemet, han är på något vis untouchable

Några cm till höger och världen hade sett helt annorlunda ut idag. Det är skrämmande att en enda person kan ändra världsordningen så totalt. Hitler gjorde det på sin tid. Gorbatjov gjorde det på ett positivt sätt, kanske 1900-talets största ledare. Men till ingen nytta...
  • Anonym (gärna)

Jag hade älskat att låta mannen bestämma. Problemet är att jag inte hittar någon man som har högre intelligens, bättre analysförmåga, större förnuft och varmare hjärta än jag själv, så det hade inneburit ett sämre beslutsfattande än i nuläget. Men dyker han upp lämnar jag gärna över tyglarna och låter honom leda oss.

• Anonym (Yepp!)
    Anonym (gärna) skrev 2026-03-08 19:01:17 följande:

Jag hade älskat att låta mannen bestämma. Problemet är att jag inte hittar någon man som har högre intelligens, bättre analysförmåga, större förnuft och varmare hjärta än jag själv, så det hade inneburit ett sämre beslutsfattande än i nuläget. Men dyker han upp lämnar jag gärna över tyglarna och låter honom leda oss.

Har så svårt för svaga kvinnor men du skulle nog behöva träffa mig.
  • Anonym (Yepp!)

Wtf??? Familjeliv funkar som det vill, hahahaha
    Bortse från inlägget!

• Anonym (anon)
    fornminne skrev 2026-03-07 10:01:24 följande:
    Allt fler pojkar och unga män tycker att att kvinnan ska lyda mannen

Det är fler pojkar och män i generation Z (födda 1997 - 2012) tycker att kvinnor ska lyda män och / eller att mannen ska ha sista ordet i familjen, än män i medelåldern och äldre som tycker så.

Män i de äldre generationerna har generellt mer jämställda värderingar än yngre.

Undersökningen har gjorts i flera länder (b la Sverige) och det skrivs b la om den på GP:s hemsida, men artikeln är bakom en betalvägg. Men det går att googla, då dessa resultat har diskuterats mycket de senaste dagarna, både i Sverige och internationellt.

Även bland flickor och unga kvinnor minskar jämställda värderingar, men inte lika drastiskt. Det finns ett betydande könsgap i dessa frågor, men också ett växande gap mellan generationerna.

I Sverige tyder studier på att det är bland pojkar och unga män i arbetarklassen och med utomeuropeiskt ursprung, som dessa traditionella (eller misogyna) värderingar är vanligast. Pojkar och unga män i medelklassen har generellt mer jämställda värderingar, delvis oberoende av ursprung.

Misogyna uppfattningar om att kvinnor är underordnade män, har främst fäste i miljöer med starka patriarkala normer och hedersnormer, samt bland pojkar och unga män med högerextrema eller högerradikala åsikter. Det är alltså inte bara ett "invandrarproblem."

Många unga kvinnor verkar också ha den inställningen, finns många trender som trad-wife, soft wife och liknande.

Jag tror att alla såna värderingar grå i cykler och att de som är unga idag ar sett sina mammor slita ihjäl sig med heltidsjobb och sen hem och familj. Många unga har säkert känt sig bortprioriterade av föräldrarna som jobbat. Då klan det kännas lockande att få vara hemma, sköta hem och barn, laga mat, shoppa, fixa i hemmet, medan mannen jobbar och drar hem pengarna. I en orolig värld är det också vanligt att vända sig till regelverk för att känna trygghet. 

Sen tror jag att få vill ha det så i längden eller när det väl kommer till kritan. Som ung är man ofta lite mer radikal och svart-vit i sitt tänkande, man nyktrar till och blir mer nyanserad ju äldre man blir. 

Och att arbetarklassen är mer traditionell är ju inget nytt, så har det varit längd. Och överklassen i många avseenden, medan medelklassen är mer öppen och föränderlig. 

Dessutom ser vi ju att kvinnor som inte vill leva med män som har sunkiga värderingar, de väljer bort män. Skaffar barn på egen hand, lever livet med vänner. 

Jag tror att detta kommer att dras till sin spets och sen förändras igen.
  • Anonym (Hingst)
    ÄlskarJN skrev 2026-03-08 11:05:21 följande:

Oj, flera fel i samma inlägg.

"Vänsterblivna" är ett högerextremt skällsord som antyder att de som röstar vänster är efterblivna. Det är de inte, de har bara en annan politisk uppfattning. Man bör respektera att det finns olika åsikter i ett öppet samhälle.

Regeringar som styrt när det kommit in ultrakonservativa islamister har inte "importerat" någon. I många fall är det flyktingar som inte kunnat leva i sina hemländer och därför måste fly. Jag tror inte att det enbart är partier i vänsterregeringars underlag som har haft liberala regler för flyktingar och invandrare. Moderaten Reinfeldt blev känd för sin paroll "öppna era hjärtan", alltså en invandringsliberal uppfattning.

För övrigt finns det misogyna, homofoba och kvinnoförtryckande svenskar också. Jag skulle tro att de flesta kvinnor som mördas har råkat ut för etniska svenskar.

Bättre att sikta på brottet i sig än att sprida fördomar om invandrare.
Svar på tråden Allt fler pojkar och unga män tycker att att kvinnan ska lyda mannen