• Anonym (Fixit)

Hur ska jag sänka min sexuella lust?

Hejsan!

Man ca 35, gift sedan 10 år, 2 barn 8 och 11 år gamla.

Jag har kört stopp. Sexlivet är drabbat av situationer jag inte kan bestämma över.

Min hustru lider av trötthet, hon somnar före barnen på kvällarna, och vi har ingen avlastning där vi kan vara ensamma en helg eller ens en natt.

Jag gör 100% av allt hushållsarbete, tvätt, städ, underhåll av hus, fixar med bilarna, ordnar barnens kläder, fixar ryggsäckar till utedagarna och allt sånt där. 

Min hustru gör ungefär 75% av matlagningen (hon är väldigt intresserad av matlagning), jag försöker bli bättre på det, jag går alltid upp och gör frukostar till alla, men jag är så himla dålig på matlagning.. Jag försöker bli bättre dock!

Men att jag inte tar mitt ansvar eller låter min fru göra för mycket, det är inte sant. Jag har maxat ut, så till den milda grad att jag åker hem på luncherna och hänger tvätten jag körde igång på morgonen, eller dammsugar så det är klart till sen osv..

Men jag kan inte hjälpa att min fru är trött. Jag kan inte fixa mer för det finns inget att fixa 

Hon har varit i kontakt med vården, men det finns inget som är onormalt, hon är bara naturligt trött. Ligger nog i familjen, hennes pappa och syskon på hennes pappas sida är likadana, kan sova dygnet runt om dom skulle bli tillåtna.

Jag ger sovmorgon åt henne varje tillfälle jag får, jag har inte haft sovmorgon sedan vi fick barn. Och jag stöttar henne i allt hon vill prova, träning, kosttillskott och sånt som skulle kunna hjälpa, men ingenting verkar funka 

Det som är tråkigast (för mig) i det hela är att sexlivet blir drabbat. Jag har försökt att prata med henne om det, och hon säger att det går upp och ner i ett förhållande, och att det ska bli bättre. Men det blir det inte. Från att före semestern förra året, vi hade sex ungefär 3 gånger i veckan, så har vi nu gått till att ha sex kanske 1 gång varannan månad..

Jag har kört stopp, jag kommer inte längre i mina försök att göra det bättre för min fru för att hon ska ha ork och lust att vilja ha sex. Så nu återstår bara en sak, att jag försöker dämpa min egna sexuella lust.

Jag tänker på sex med min fru säkert 10 timmar om dygnet, jag tänker på det HELA tiden. Jag saknar sexet, jag saknar framförallt närheten och den där känslan som man får när man har sådär bra sex..

Jag tänkte att det kanske skulle dämpa sig själv med åldern, men det går för långsamt. Sen tänkte jag att jag kanske skulle sysselsätta mig med en hobby på egen hand, men ekonomin tillåter tyvärr inte riktigt min favorithobby (bilar, jag tog nyss ur mitt sparande och köpte en nyare bil till min fru, min plan var att köpa en lite äldre bil att skruva med i garaget, men min fru hittade sin drömbil så vi köpte den istället), samt att jag är nära nog ensamstående när det gäller barnen, dom är med mig hela tiden (vilket jag såklart njuter av), och det begränsar en aning det med.

Har ni några tips? Mindfullness? Terapi? Medicin? Jag är öppen för alla förslag, om ni har förslag som har fungerat för er, skriv gärna utförligt så jag kan förstå och göra rätt, för det här är inte hållbart för mig längre, jag går sönder inuti och känner mig inte riktigt som mig själv längre..

• Svar på tråden Hur ska jag sänka min sexuella lust?
  • Anonym (Pjonk)

Har du fru fått en second opinion av sjukvården?  

Nej det är inte på något sätt normalt att vara så trött. Jag tänker att det skulle kunna finnas psykisk ohälsa bakom, en NPF-diagnos tex .  

Att du dämpar din lust kommer inte lösas några som helst problem.  Du kommer fortfarande sakna närhet och intimitet och ingenting i er relation kommer bli bättre av att du också stänger av känslor  - ni kommer krascha oavsett  

Ni behöver hjälp. Eller skilj er. 

• Anonym (Mi)

Tror tyvärr hon har tröttnat på att ha sex med just dig. Har varit där själv.

• Martinnains

Tyvärr som tidigare har skrivit hon har troligen tröttnat på dig.... Har också varit där , det spelar ingen roll hur mycket du underlättar. Vi var till och med två veckor på Maldiverna och barnen hade annat rum.  Men jag tänker att det är dumt att ge upp..jag rekommenderar att gå till en parterapeut, vi gjorde det och även om ändå separatat nu så var det till hjälp att förstå.

• TvillingmammaVästgöte

Om hon somnar före barnen på kvällarna är Jonny väldigt trött . Kan hon gå ner i arbetstid? Inte alla orkar med både heltidsjobb och familjeliv. 

• Core
    Anonym (Mi) skrev 2026-03-08 16:21:56 följande:

Tror tyvärr hon har tröttnat på att ha sex med just dig. Har varit där själv.

Jag tvivlar inte på att så är fallet i många relationer. Jag förstår dock inte hur du så enkelt drar den slutsatsen i detta fall? Att vara så trött och vilja sova hela tiden åtnjuter inte normalt, och klart då att sexlivet blir drabbat.

Mitt råd till TS är, som jag brukar skriva i dessa trådar, att skaffa sig ett eget liv. Börja med att få andra former av utlopp genom umgänge med vänner, träning, intressen etc, men fortsatt se till att bära din del av det familjära ansvaret. Antingen inser hon att hon har något att förlora, och ser till att söka hjälp på riktigt för sina bekymmer, eller så upptäcker du att livet är för stort att slösa bort på något som uppenbarligen inte fungerar.
  • Core
    Core skrev 2026-03-08 20:44:29 följande:
    Jag tvivlar inte på att så är fallet i många relationer. Jag förstår dock inte hur du så enkelt drar den slutsatsen i detta fall? Att vara så trött och vilja sova hela tiden åtnjuter inte normalt, och klart då att sexlivet blir drabbat.

Mitt råd till TS är, som jag brukar skriva i dessa trådar, att skaffa sig ett eget liv. Börja med att få andra former av utlopp genom umgänge med vänner, träning, intressen etc, men fortsatt se till att bära din del av det familjära ansvaret. Antingen inser hon att hon har något att förlora, och ser till att söka hjälp på riktigt för sina bekymmer, eller så upptäcker du att livet är för stort att slösa bort på något som uppenbarligen inte fungerar.
    Är ju, inte åtnjuter 
  • Anonym (allergiker deluxe)

Har hon på allvar uteslutit allt vete ur sin kost i minst 6 veckor någon gång?
    Har hon andra allergier, tar hon allergimedicin dagligen någon del av året?

För den diffusa varianten av veteallergi ger i princip bara trötthet/hjärndimma som symptom.

Vi har ett par kvinnor i den allergigruppen som när de upptäckt sin vetekänslighet inte bara botat sig själv utan också sin förälder, som hade en lång historia av sjukskrivning pga energilöshet. I det värsta svenska fallet jag läst om hade den som skrev själv varit sjukskriven i 4 år och hunnit få diagnos ME och hennes mamma hade varit sjukskriven av och till i 14 år. Båda blev väldigt mycket bättre på bara 5-6 veckor utan vete och de hade då kunnat jobbat de där åren istället.

Detta är givetvis helt galet och vården är helt off på det mesta när det handlar om lite mer ovanliga saker som veteallergi. 

• KimLinnefeldt

Du gör det mesta av hushållsarbetet, du tar hand om barnen mer än henne, du låter henne sova och sova, du avstår från sex... Och nu ska du minska ditt sexbehov! Vad sägs om kemisk kastrering?

I ett par har man skyldighet att försöka göra varandra lyckliga. Hon verkar inte alls ta den uppgiften på allvar. Det krävs ett allvarligt samtal. Du verkar behöva sätta ner foten och tala om att du har nått en gräns.

• baaa

Är det så at hon har helt enkelt tröttnat på dig och det spelar ingen roll vad du gör. så får du göra slut att hitta någon annan som uppskattar dig. 

• Anonym (Tröttis)

Själv kan jag sova i oändlighet om min vardag är piss, när jag känner mig omotiverad och allmänt less på min tillvaro. Sömnen blir som en flykt från verkligheten när jag inte ser någon annan lösning. Kanske är det så hon också fungerar. Det förklarar även hennes bristande lust, hon känner sig inte sexig och vital helt enkelt. Är man "bara" trött så kan man ju ha sex ändå - om man vill....... Gå inte på den lögnen om att trötthet, huvudvärk och dylikt står i vägen för sex. 

• Andromeda566

Gur vore det om ni sjukskrev er båda samma dag, s ni får en dag hemma gemensamt att göra allt ni vill?

Då behöver hon inte jobba den dagen, ni har all den tiden till er själva.

Förstår att ekonomin blir lidande, men det kanske är värt det?

Svar på tråden Hur ska jag sänka min sexuella lust?