• Anonym (Grönsaken)

Ensam grönsaksansvarig i hushållet

Rubriken är lite dramatisk, men jag börjar bli lite trött på detta. Vi försöker dela på hushållsysslor där matlagning är inkluderad. Jag tar merparten, men han är inte långt efter. Men, när han lagar mat, serveras det knappt en grönsak så långt ögat når.

I bästa fall finns isbergssallad med lite gurka. Annars kan det ligga ett salladsblad, typ romansallad, på tallriken. Allra helst finns inga grönsaker alls. Igår skulle han laga en pasta som jag brukar göra. Jag brukar ha i en hel ask småtomater i pastasåsen och låta dem koka ner. Han tog FEM småtomater som hela familjen skulle dela på.

Detta gör att jag aldrig kan slappna av och göra nåt enkelt till middag. Jag skulle också vilja kunna koka korv nån gång, eller slänga fram lite varma mackor, men eftersom barnen knappt ser en grönsak när han lagar mat, känner jag att jag behöver tänka extra mycket på det. Det är bönsallader, grova grönsaker, bön- och grönsaksrör  och "vanliga" grönsaker varenda måltid för min del, ofta i flera uppsättningar eftersom han inte möter upp när han lagar mat.

Han äter min mat med god aptit och berömmer ofta grönsaks- och böntillbehören. Han köper gärna hem bönor och linser, men när han själv ska laga mat får man liksom leta länge efter något som kan liknas vid något grönt. Han skulle aldrig få för sig att laga något vegetariskt heller. I bästa fall kyckling, men nästan alltid rött kött, typ kött, sås och potatis. 

Är det fler som har det så här? HUr har ni löst det? Är jag överdriven? Jag fattar att abrnen inte dör av det här, men det känns ändå onödigt lite. 

• Svar på tråden Ensam grönsaksansvarig i hushållet
  • Ezmeraldah
    Anonym ()(/&¤%#%¤) skrev 2026-03-12 05:30:00 följande:
    Är nog inte mycket att göra åt.
    Folk är som de är, alla har sina fel och brister.

I min mening så ödslar ts onödig energi på att reta sig på detta, mer energi än det går att att ta fram salladsskålen eller koka en kastrull ärter.
    Om du läser mina tidigare inlägg så är jag inne på samma spår. Men syftet med tråden verkar vara att gång få bekräftat hur dum i huvudet mannen är, snarare än att komma fram till en lösning. 
  • Ezmeraldah

Så din lösning är att ge mannen en guldnapp? Då blir relationen jämlik och barnen får i sig näringsriktig kost? 

Hur gör man rent konkret för att inte dalta med mannen? 

På vilket sätt hjälper det att skriva långa inlägg om hur dålig mannen är? (Det är vi nog alla överens om och jsg tycker att det är för självklart för att ens behöva sägas.)

Anonym (Majrova) skrev 2026-03-12 08:02:04 följande:
    Men kan du läsa eller? TS skriver klart och tydligt att mannen kunde och serverade varierade grönsaker under de första 2 åren de var ihop, men mystiskt har förlorat den förmågan nu när de har två barn. 

Klassiskt exempel på falsk marknadsföring av en mansbebis som sunkar ihop så fort världen blir det minsta jobbig. Då grinar han "trött!!" och lägger av hemma.

Och allra värst är ni som helt utan att tänka anser att lågstadiebarn ska ta upp slacket för en vuxen man. Låt oss dalta med honom stackare för han klarar inte aaav att vara förälder och servera vettig mat till sina barn!

Han kan få utmärkelsen "guldnappen" av mig.
  • Anonym (123)
    Anonym (Grönsaken) skrev 2026-03-10 19:31:38 följande:
    Problemet är ju inte löst, eftersom det inte alltid ställs fram (jag äter inte alltid med familjen) och det är ännu en sak som landar på mig att ordna med. Det känns liksom orimligt att jag ska springa efter och ordna det mest basala åt honom. 

Men varför är det så viktigt att det serveras grönsaker just till maten? Jag tycker du ska släppa det och låta honom servera den mat som han vill äta (så länge inte själva maten är 100% ohälsosam varenda gång). 

Vi äter som sagt aldrig grönsaker till maten för att jag inte äter grönsaker samtidigt som mat och jag oftast lagar maten, men hela familjen äter ändå massor med grönsaker. 

• Anonym (123)
    Anonym (Grönsaken) skrev 2026-03-11 20:13:59 följande:
    Lågstadieålder. 
    Men då kan de väl plocka fram och fixa grönsaker själva om de vill ha det? Vi har alltid gurka, morötter, ärtor och broccoli som barnen fixar i ordning själva och har gjort sedan innan de började skolan. Och lite andra saker för variation beroende på dagspriser. 

Jag förstår på dina andra inlägg att din man lämnar projektledandet åt dig och det vet jag av egen erfarenhet är irriterande. Men just den här saken med grönsaker så tycker jag det känns som att du har hakat upp dig på att det måste serveras grönsaker till maten. Varför är det så viktigt att det serveras just då? Varför inte bara visa barnen var grönsaker finns och lära hur de fixas så kan de gå och plocka själva och äta som efterrätt eller medan de väntar på att maten lagas. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Majrova) skrev 2026-03-12 08:02:04 följande:
    Men kan du läsa eller? TS skriver klart och tydligt att mannen kunde och serverade varierade grönsaker under de första 2 åren de var ihop, men mystiskt har förlorat den förmågan nu när de har två barn. 

Klassiskt exempel på falsk marknadsföring av en mansbebis som sunkar ihop så fort världen blir det minsta jobbig. Då grinar han "trött!!" och lägger av hemma.

Och allra värst är ni som helt utan att tänka anser att lågstadiebarn ska ta upp slacket för en vuxen man. Låt oss dalta med honom stackare för han klarar inte aaav att vara förälder och servera vettig mat till sina barn!

Han kan få utmärkelsen "guldnappen" av mig.
    Alltså min tanke med att barnen kan fixa grönsaker är inte på något sätt att de ska plocka upp slacket efter en vuxen man. Utan jag tycker helt enkelt inte det är viktigt med grönsaker just till maten, jag äter aldrig grönsaker till maten (gillar inte att blanda kalla grönsaker med varm mat). 

När barnen var små så skar jag upp grönsaksskålar som de fick medan jag lagade maten. När de blev äldre (typ i ts barns ålder) så fixade de själva. Inte för att jag var lat utan för att de själva vet vilka grönsaker de vill ha och när och då fixar det istället för att vänta på att bli serverade. 
  • Ascendere
    Anonym (Grönsaken) skrev 2026-03-09 19:21:06 följande:
    Ensam grönsaksansvarig i hushållet

Rubriken är lite dramatisk, men jag börjar bli lite trött på detta. Vi försöker dela på hushållsysslor där matlagning är inkluderad. Jag tar merparten, men han är inte långt efter. Men, när han lagar mat, serveras det knappt en grönsak så långt ögat når.

I bästa fall finns isbergssallad med lite gurka. Annars kan det ligga ett salladsblad, typ romansallad, på tallriken. Allra helst finns inga grönsaker alls. Igår skulle han laga en pasta som jag brukar göra. Jag brukar ha i en hel ask småtomater i pastasåsen och låta dem koka ner. Han tog FEM småtomater som hela familjen skulle dela på.

Detta gör att jag aldrig kan slappna av och göra nåt enkelt till middag. Jag skulle också vilja kunna koka korv nån gång, eller slänga fram lite varma mackor, men eftersom barnen knappt ser en grönsak när han lagar mat, känner jag att jag behöver tänka extra mycket på det. Det är bönsallader, grova grönsaker, bön- och grönsaksrör  och "vanliga" grönsaker varenda måltid för min del, ofta i flera uppsättningar eftersom han inte möter upp när han lagar mat.

Han äter min mat med god aptit och berömmer ofta grönsaks- och böntillbehören. Han köper gärna hem bönor och linser, men när han själv ska laga mat får man liksom leta länge efter något som kan liknas vid något grönt. Han skulle aldrig få för sig att laga något vegetariskt heller. I bästa fall kyckling, men nästan alltid rött kött, typ kött, sås och potatis. 

Är det fler som har det så här? HUr har ni löst det? Är jag överdriven? Jag fattar att abrnen inte dör av det här, men det känns ändå onödigt lite. 

Du framstår som ganska överdriven, ja. 

Alla är olika och har sina preferenser och starka och svaga sidor. Att störa sig på andra som inte har samma styrkor som en själv leder sällan framåt. 

Rent praktiskt är det ganska enkelt, säg bara "Vilken god mat du gjort, tack! Vet du, jag känner mig så sugen på morötter, är det OK om jag river några som vi kan ha till?" 
  • Anonym (Sune)
    Anonym (123) skrev 2026-03-12 09:37:41 följande:

Men varför är det så viktigt att det serveras grönsaker just till maten? Jag tycker du ska släppa det och låta honom servera den mat som han vill äta (så länge inte själva maten är 100% ohälsosam varenda gång). 

Vi äter som sagt aldrig grönsaker till maten för att jag inte äter grönsaker samtidigt som mat och jag oftast lagar maten, men hela familjen äter ändå massor med grönsaker. 

Men då tappar hon ju själva poängen. Att få klaga. 
    Hade han serverat mat på det sättet som hon anser rätt så hade hon så
    klart hittat något annat att anmärka på.
    Vissa människor har behov av att få klaga 
  • Anonym (Grönsaken)
    Anonym (Sune) skrev 2026-03-12 12:49:19 följande:
    Men då tappar hon ju själva poängen. Att få klaga. 
    Hade han serverat mat på det sättet som hon anser rätt så hade hon så
    klart hittat något annat att anmärka på.
    Vissa människor har behov av att få klaga 
    Käre Sune, om min man nu inte kan hacka tomater till middagen, vad får dig att tro att han spontant fixar det för att intas en annan tid på dygnet?
  • Anonym (Grönsaken)
    Anonym (123) skrev 2026-03-12 09:37:41 följande:

Men hur mycket grönsaker tror du att han ställer sig och fixar till andra tider på dygnet? Morötter tål barnen inte, på den tiden de gjorde det, var det lättare för honom. Om han inte fixar att skölja kikärtor till middag, vad får dig att tro att han gör det till mellis?
  • Anonym (E)
    Anonym (Grönsaken) skrev 2026-03-12 16:26:14 följande:
    Men hur mycket grönsaker tror du att han ställer sig och fixar till andra tider på dygnet? Morötter tål barnen inte, på den tiden de gjorde det, var det lättare för honom. Om han inte fixar att skölja kikärtor till middag, vad får dig att tro att han gör det till mellis?
    Jag tror att folk menar att du ska sänka kraven på hans matveckor, finns det frukt och typ minitomater och gurka så kan ju det ätas när barnen är hungriga och ber om något, dom får i sig grönsaker i skolan och de tar verkligen inte skada av att inte äta kikärter och bönsallader alla middagar, slappna av och njuta av att slippa laga maten, här är det jag som lagar i stort sätt allt, maken grillar gärna på helgen men that's it, men det har även stor del att göra med våra jobb då jag kommer hem mycket tidigare, däremot så gör jag inget med bilarna (förutom tankar), jag vet inte ens hur gräsklipparen fungerar, ska det rensas något avlopp så görs det inte av mig, bara för att ge några exempel, för mig handlar det inte om att det ska vara någon millimeterrättvisa utan jag tycker att det viktigaste är att man hjälper varandra helt enkelt

Jag fattar att problemet är djupare än grönsakerna
  • elmadumle

Jösses! de får mat, det är huvudsaken. Stackars våra barn om är uppväxta på kokta grönsaker en gång i veckan typ, och en enkel sallad på sallad, tomat, gurka och majs på lördagkvällen till maten... 

• Anonym ()(/&¤%#%¤)
    elmadumle skrev 2026-03-12 18:49:45 följande:

Jösses! de får mat, det är huvudsaken. Stackars våra barn om är uppväxta på kokta grönsaker en gång i veckan typ, och en enkel sallad på sallad, tomat, gurka och majs på lördagkvällen till maten... 

I mitt barndomshem åts det aldrig grönsaker med undantag från lite gröna ärtor någon gång.
    Idag är jag värsta kaninen. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (E) skrev 2026-03-12 18:25:23 följande:
    Jag tror att folk menar att du ska sänka kraven på hans matveckor, finns det frukt och typ minitomater och gurka så kan ju det ätas när barnen är hungriga och ber om något, dom får i sig grönsaker i skolan och de tar verkligen inte skada av att inte äta kikärter och bönsallader alla middagar, slappna av och njuta av att slippa laga maten, här är det jag som lagar i stort sätt allt, maken grillar gärna på helgen men that's it, men det har även stor del att göra med våra jobb då jag kommer hem mycket tidigare, däremot så gör jag inget med bilarna (förutom tankar), jag vet inte ens hur gräsklipparen fungerar, ska det rensas något avlopp så görs det inte av mig, bara för att ge några exempel, för mig handlar det inte om att det ska vara någon millimeterrättvisa utan jag tycker att det viktigaste är att man hjälper varandra helt enkelt

Jag fattar att problemet är djupare än grönsakerna
    Ja, vilket bra råd deg är. Om pappan är kass, så sänker man kraven. Superbra verkligen.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Alexandra) skrev 2026-03-13 13:45:56 följande:
    Ja, vilket bra råd deg är. Om pappan är kass, så sänker man kraven. Superbra verkligen.
    Ärligt talat så har jag missat vad ditt förslag på lösning var? Letar men hittar inte... Vill du vara snäll och påminna mig? 
  • Ezmeraldah
    elmadumle skrev 2026-03-12 18:49:45 följande:

Men man måste väl ändå få lyfta frågan i ett diskussionsforum? Det är inte konstigt att TS känner sig ensam i att bry sig om barnens matvanor, som jag ser det. Sen kanske det är så att man inte kan ändra på andra människor. Men diskutera kan man väl få göra? 
  • Krocko
    Anonym (Alexandra) skrev 2026-03-13 13:45:56 följande:
    Alltså att inte servera grönsaker till middag gör inte någon till en kass förälder. Att TS tycker att det ska serveras får stå för henne men om han inte tycker det är viktigt så har han all rätt i världen att skita i det.
  • Ezmeraldah
    Anonym (123) skrev 2026-03-12 09:46:45 följande:
    Alltså min tanke med att barnen kan fixa grönsaker är inte på något sätt att de ska plocka upp slacket efter en vuxen man. Utan jag tycker helt enkelt inte det är viktigt med grönsaker just till maten, jag äter aldrig grönsaker till maten (gillar inte att blanda kalla grönsaker med varm mat). 

När barnen var små så skar jag upp grönsaksskålar som de fick medan jag lagade maten. När de blev äldre (typ i ts barns ålder) så fixade de själva. Inte för att jag var lat utan för att de själva vet vilka grönsaker de vill ha och när och då fixar det istället för att vänta på att bli serverade. 
    Håller ned. Ibland får man prioritera vad som är viktigast. Är det värt att barnen har dåliga matvanor för att det ska rättvist mellan de vuxna? Eller är det värt att ta ett större ansvar för att barnen ska få i sig grönsaker? I en perfekt värkd vore det annorlunda. Men de flesta av oss levee i verklugheten. 

Jag tror att ditt förslag hjälper mer än att dela ut "guldnappen". 
  • Ezmeraldah
    Krocko skrev 2026-03-13 15:56:26 följande:
    Alltså att inte servera grönsaker till middag gör inte någon till en kass förälder. Att TS tycker att det ska serveras får stå för henne men om han inte tycker det är viktigt så har han all rätt i världen att skita i det.
    Rent juridiskt kanske men i många relationer så lyssnar man på varandra och kompromissar. 
  • Anonym (Alexandra)
    Det är ju inte bara bristen på grönsaker som är  problemet, även om att ge barnen onyttig, näringsfattig mat självklart är väldigt dåligt. TS sambo använder sig ju av strategisk inkompetens för att slippa undan att göra sin del av hushållsarbetet och barnuppfostran. Han är ju okej med att TS täcker upp hans lathet och slarv, istället för att anstränga sig lite extra själv för att hans barn och sambo ska ha det bra. Så ja, självklart är han kass.
  • TvillingmammaVästgöte
    Men som förälder ingår att ge sina barn hälsosam kost . Då ingår dagliga grönsaker. Och frukt. 
Svar på tråden Ensam grönsaksansvarig i hushållet