Ensam grönsaksansvarig i hushållet
Rubriken är lite dramatisk, men jag börjar bli lite trött på detta. Vi försöker dela på hushållsysslor där matlagning är inkluderad. Jag tar merparten, men han är inte långt efter. Men, när han lagar mat, serveras det knappt en grönsak så långt ögat når.
I bästa fall finns isbergssallad med lite gurka. Annars kan det ligga ett salladsblad, typ romansallad, på tallriken. Allra helst finns inga grönsaker alls. Igår skulle han laga en pasta som jag brukar göra. Jag brukar ha i en hel ask småtomater i pastasåsen och låta dem koka ner. Han tog FEM småtomater som hela familjen skulle dela på.
Detta gör att jag aldrig kan slappna av och göra nåt enkelt till middag. Jag skulle också vilja kunna koka korv nån gång, eller slänga fram lite varma mackor, men eftersom barnen knappt ser en grönsak när han lagar mat, känner jag att jag behöver tänka extra mycket på det. Det är bönsallader, grova grönsaker, bön- och grönsaksrör och "vanliga" grönsaker varenda måltid för min del, ofta i flera uppsättningar eftersom han inte möter upp när han lagar mat.
Han äter min mat med god aptit och berömmer ofta grönsaks- och böntillbehören. Han köper gärna hem bönor och linser, men när han själv ska laga mat får man liksom leta länge efter något som kan liknas vid något grönt. Han skulle aldrig få för sig att laga något vegetariskt heller. I bästa fall kyckling, men nästan alltid rött kött, typ kött, sås och potatis.
Är det fler som har det så här? HUr har ni löst det? Är jag överdriven? Jag fattar att abrnen inte dör av det här, men det känns ändå onödigt lite.