-
Hej!De flesta av oss hade en spargris som barn. Man hörde mynten skramla, man skakade den för att känna hur tung den var. Men hur gör man det när barnen knappt ser kontanter längre?Jag jobbar på en produkt och skulle vilja ha feedback från andra föräldrar.Det är en liten fysisk enhet med skärm och LED-ljus som visar barnets sparande, kopplad till en app där man som förälder enkelt lägger in veckopeng eller småpengar i vardagen.Jag tänker mig att den fungerar i två faser:För de yngre (3?5 år) ? det är mer en upplevelse än ett verktyg. Ljuset blinkar, det piper, det händer något roligt när pengarna kommer in. Barnet behöver inte förstå kronor för att förstå att sparande är något positivt.För de lite äldre (6?10 år) ? då blir det på riktigt. Barnet sätter upp ett eget sparmål, följer progressen på skärmen och när de väl når målet får de köpa det de sparat till.Viktigt att veta: pengarna i appen är fiktiva. Ingen koppling till bankkonto eller Swish ? det är ett pedagogiskt verktyg för att göra sparande synligt och motiverande.Några frågor:? Hur gör ni med barnens sparande idag? Kontant? Bankkonto?? Tror ni era barn hade uppskattat något sådant här ? i någon av de här åldrarna?? Vad skulle vara viktigast för er ? att barnet ser saldot, eller att de kan sätta egna mål?Tack på förhand! -
Svar på tråden Digital spargris för barn – hade ni velat ha en?
-
Vad är meningen med en spargris om den inte är kopplad till sparande? Finns ju redan en uppsjö av saker som blinkar och låter.
-
Bra fråga! Tanken är att det är ett pedagogiskt verktyg snarare än ett sparkonto. Det som skiljer från saker som blinkar och låter är att barnet har ett konkret mål de jobbar mot och kan följa progressen visuellt. Kopplingen till sparande är att barnet lär sig att vänta, prioritera och till slut få det de sparat till - utan att det kräver ett bankkonto.
Det är precis den här typen av feedback jag är ute efter, är det för otydligt vad värdet är?
-
Detta låter mer som en leksak än förankrad verklighet. Barn som ändå har lite koll på vad pengar är kommer tycka det är skittråkigt om det inte är.på riktigt med äkta mål och riktiga pengar.
Uppmuntra barn att lära sig om riktiga pengar istället.
Mina barn har fått riktiga spargrisar med riktiga pengar och det har verkligen betytt något för dom att gå till banken och räkna dom och vad som händer sen. -
Tack, det är precis den feedback jag behöver.
Du har en poäng, och jag håller faktiskt med om att riktiga pengar har ett värde som är svårt att ersätta. Känslan av att hålla mynten, räkna och gå till banken är något speciellt.
Men jag tänker att vi är påväg mot ett samhälle där den upplevelsen blir svårare att ge barn, inte för att vi inte vill, utan för att kontanter helt enkelt försvinner ur vardagen. Det är det problemet jag försöker lösa, utan att man skall behöva skapa ett bankkonto till barnen för veckopeng osv.
Hur gamla är dina barn? Och använder de fortfarande kontanter aktivt idag?
-
Jag har lite svårt att förstå behovet om jag ska vara ärligt. Jag har ett barn på 9 år och vi har valt att ge honom veckopeng-månadspeng i kontanter, just för att det är väldigt svårt att lära sig pengar om det inte är riktiga pengar. Visst, det är lite bökigt i vårt mestadels kontantlösa samhälle, men det går. Har han tex sålt något så swishar köparen för det mesta till mig, och jag har gett honom kontanter. Han har ett litet kassaskåp så han håller koll, räknar och sparar. Nu har jag precis skaffat bankkonto och bankkort till honom också om det skulle behövas, men än så länge har det legat orört. Alla sonens kompisar får också sina veckopengar kontant.
-
Det låter som att ni har hittat ett system som verkligen fungerar för er, och det är ju det som är målet.
Jag tänker att det här kanske riktar sig till en lite yngre ålder än din son, de som är 3-6 år och ännu inte riktigt redo för kassaskåp och bankkort men dör man ändå vill börja bygga en relation till sparande.
Och kanske också för de föräldrar som inte känner att de kan eller vill simma mot strömmen i ett alltmer kontantlöst samhälle, men som ändå vill ge sina barn känslan av att spara mot något.
-
I den åldern blir de liksom glad för en tia i handen. Bättre att köpa leksakspengar och lära dem handla i leken än ännu en app som stjäl tiden från deras viktiga barndom.
Barn behöver fysiska pengar. Mina är tonåringar och har svårt för att fatta de digitala siffrorna på kontot är riktiga pengar. De gånger vi haft kontanter så har de varit betydligt mer försiktiga med pengar.
Mindre appar och mer fysiska pengar till barn! Jag är på intet sätt emot swish mm för mig som vuxen dock. -
Du sätter ord på precis det jag försöker lösa, att digitala siffror känns abstrakta och verklighetsfrämmande för barn.
Det är därför produkten är fysisk. Inte en app på telefonen utan något som står i barnrummet och syns varje dag. Tanken är att ge den där konkreta känslan av sparande i en värld där kontanterna försvinner.
Och jag hör dig, det är en viktig fråga om vi verkligen kan ersätta känslan av en tia i handen med något digitalt.
-
Jag antar att det här är till mig. Självklart började vi inte med veckopeng och sparande i år, utan barnet har fått regelbunden veckopeng från 6 år, och har hanterat pengar i lek, affärer, på loppisar osv från kanske 3 år. En av de tidigaste aktiviteterna var att panta flaskor, lämna in kvittot, och välja något i affären för pengarna (eller spara). Det går alldeles utmärkt på varenda Ica eller Coop. Jag tror att det är alldeles för abstrakt för en 3-5 åring att se en siffra på en skärm och förstå att det representerar sparade pengar. Även om den skulle vara utformad som tex en bild som fylls i i takt med sparande så skulle jag ändå föredra något mer fysiskt till så små barn.villevallekulle skrev 2026-03-10 21:45:50 följande:Det låter som att ni har hittat ett system som verkligen fungerar för er, och det är ju det som är målet.
Jag tänker att det här kanske riktar sig till en lite yngre ålder än din son, de som är 3-6 år och ännu inte riktigt redo för kassaskåp och bankkort men dör man ändå vill börja bygga en relation till sparande.
Och kanske också för de föräldrar som inte känner att de kan eller vill simma mot strömmen i ett alltmer kontantlöst samhälle, men som ändå vill ge sina barn känslan av att spara mot något.
-
Fast hur ska barnet spara om det inte får några riktiga pengar?villevallekulle skrev 2026-03-10 21:21:56 följande:Bra fråga! Tanken är att det är ett pedagogiskt verktyg snarare än ett sparkonto. Det som skiljer från saker som blinkar och låter är att barnet har ett konkret mål de jobbar mot och kan följa progressen visuellt. Kopplingen till sparande är att barnet lär sig att vänta, prioritera och till slut få det de sparat till - utan att det kräver ett bankkonto.
Det är precis den här typen av feedback jag är ute efter, är det för otydligt vad värdet är?
-
En treåring har väl sällan veckopeng och trots att jag haft barn som varit tidiga med abstrakt förståelse, så tror jag inte att de förstått den föreslagna produkten i den åldern.
Vi har valt att ge veckopeng i form av kontanter. Lättare att förstå både växling, summor och värdet tänker jag. Även om vi pratar om vitsen att spara, så har de inget sparmål för veckopengarna eller övrigt de själva styr över.
Tyvärr går det ju inte längre att handla överallt med kontanter. Då betalar jag med mitt kort och de får ge mig
motsvarande.
Äldsta är 10 och förstår nog vitsen tillräckligt väl för att det kanske börjar bli dags med kort. Att pengarna då blir mer lättillgängliga är väl lite på gott och ont.
Den enda poängen jag ser med ditt förslag är att det blir lättare för mig som förälder att synliggöra veckopengen om jag själv glömt ta ut kontanter, utan att ha ett konto. Frågan är om det inte är lättare i en app dock.