• Anonym (Ts)

Hatar detta

Vi har varit ihop i ca 5-6 år men kämpat genom mycket. Nu är det en riktig låg tid. Jag inväntade honom till mig ikväll, men tog sån tid utan att han kom hit.
    Till slut ringde jag. Han sa att nej, kommer inte när du har druckit. Inte druckit en droppe. Igår var han här tills ca 23 sen vart det plötsligt bråttom hem.

Vad händer.... han har d säkert bra men jag ser "fram emot" ännu en vaken helvetesnatt.

Jag orkar inte mer... vet att han ser detta o troligen skrattar med nått luder

• Svar på tråden Hatar detta
  • Anonym (tja)

Man får det man accepterar.

• Anonym (Ts)
    Anonym (tja) skrev 2026-03-11 19:24:57 följande:

Man får det man accepterar.

Tack, vad fint och empatiskt av dig.
  • Anonym (n)
    Anonym (Ts) skrev 2026-03-11 19:48:57 följande:
    Sa personen något osant?
  • Anonym (Ellen)
    Hen har ju rätt. Eller?
  • Anonym (Klara)

Vad är det som gör att ni fortfarande hållt ihop så pass länge? Hur ser ert förhållande ut?

• Anonym (Z)
    Hon kanske har rätt? Sluta acceptera hans beteende? Dags att byta ut mannen kanske?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Z) skrev 2026-03-11 20:07:24 följande:
    Hon kanske har rätt? Sluta acceptera hans beteende? Dags att byta ut mannen kanske?
    Finaste människa jag någonsin träffat. Båda har sagt så till varandra. Han blev sjukskriven igår och sa "har mått dåligt länge" till mig. Vet att han hat det jobbigt,men könns som det är pga mig.

Älskar honom och vill inte leva singel resten av mitt liv.

Men för mig finns inget annat val.

Vin, sprit, droger, tabletter

.eller hur gör man för att dämpa sorgen?
  • Anonym (Ts)

Tillägg, hans mående beror INTE på mig, det är jag som tar åt mig och blir ledsen...

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Ts) skrev 2026-03-11 20:37:51 följande:
    Vin, sprit, droger, tabletter
    Förstår att han inte vill komma om detta är din lösning på problem.
  • Anonym (C)
    Anonym (Ts) skrev 2026-03-11 20:38:53 följande:

Tillägg, hans mående beror INTE på mig, det är jag som tar åt mig och blir ledsen...

Du verkar ha det trassligt både när det gäller hur du tänker och känner, eftersom du tar på dig skulden för sådant som du egentligen inte tror är ditt fel.

Du skrev att han (din partner) mår dåligt, och att det känns som det är ditt fel. Men någonstans vet du ändå att det inte beror på dig.

Alltså, har du skuldkänslor utan någon riktig grund i verkligheten? Det är ju i så fall ett bekymmer. 

En annan svårighet du verkar ha är att hantera de kraftiga negativa känslor som dyker upp när mannen inte vill komma till dig, och drar till med att orsaken till det är att du har druckit (trots att du inte har gjort det).

Du klarar inte den ångesten utan att ta till "sprit, droger eller tabletter". Som på sikt gör att du mår sämre på olika sätt.

Så någon slags krishantering när det gäller ångest verkar du behöva. Att kunna andas sig igenom de hemska känslorna med andertaget som ankare. Alltså inte försöka få bort dem,  utan låta dem vara hemska, så att de kan lugna ner sig till slut. 
    Man kan räkna "UT, IN, UT, IN och så vidare.

Sedan finns det tekniker som Tapping, Tai chi och yoga som kan lugna en upprörd kropp en del. Men det tar inte bort alla negativa känslor. Men allt blir lugnare

Tapping är väldigt enkelt. Instruktioner finns på nätet. Brukar användas i krigsområden när man snabbt  behöver nå många människor som mår dåligt och har ångest. 

Lite varm mjölk (ska helst vara fet mjölk) kan också lugna lite. Man kan krydda med lite kanel och kardemumma. Ta inte för mycket. För mycket kanel mår kroppen inte bra av. De kryddorna är också lugnande om man är steessad och orolig.

Egentligen kanske du behöver en samtalskontakt på vårdcentralen. Eller med en diakon i Svenska kyrkan (man behöver inte vara religiös). 
    Ni verkar ju ha trasslat länge.
  • Anonym (Ditt mående)

Va menar du med att han är tillsammans med något luder? Hur kan du tro att han läser detta och förstår att det gäller dig och eran relation? Och varför skulle han skratta åt att du mår dåligt? En sån partner är väl ingen bra partner om det vore så?
    Du verkar må så pass dåligt att jag rekommenderar faktiskt att du tar hjälp om du redan har hjälp så kanske du behöver ytterligare hjälp. 
    För att fungera i en relation så behöver man också kunna fungera med sig själv. 
    Ni har varit tillsammans länge men inte flyttat ihop? Kan det vara på grund av ditt mående och att det är han som tvekar till det? Att du tar till droger för att du mår dåligt. Jag tycker att det är bra att han säger från att han inte vill ha kontakt om du är drogpåverkad. 
    Tråkigt att du känner att natten kommer bli ett helvete! 
    Vet du droger är ingen bra lösning utan det är bara dumt för det leder till mera problem.... 
    Lyssna på musik, bada i badkaret om du har, eller varm dusch kan hjälpa. Skriva ned dina tankar på papper....
    Ta hand om dig!!

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ditt mående) skrev 2026-03-11 21:46:49 följande:

Va menar du med att han är tillsammans med något luder? Hur kan du tro att han läser detta och förstår att det gäller dig och eran relation? Och varför skulle han skratta åt att du mår dåligt? En sån partner är väl ingen bra partner om det vore så?
    Du verkar må så pass dåligt att jag rekommenderar faktiskt att du tar hjälp om du redan har hjälp så kanske du behöver ytterligare hjälp. 
    För att fungera i en relation så behöver man också kunna fungera med sig själv. 
    Ni har varit tillsammans länge men inte flyttat ihop? Kan det vara på grund av ditt mående och att det är han som tvekar till det? Att du tar till droger för att du mår dåligt. Jag tycker att det är bra att han säger från att han inte vill ha kontakt om du är drogpåverkad. 
    Tråkigt att du känner att natten kommer bli ett helvete! 
    Vet du droger är ingen bra lösning utan det är bara dumt för det leder till mera problem.... 
    Lyssna på musik, bada i badkaret om du har, eller varm dusch kan hjälpa. Skriva ned dina tankar på papper....
    Ta hand om dig!!

Könner att jag måste besvara detta. Den som tar droger är han, den som  super är han.

När det gäller att han läser allt jag gör, så ja 2 år i fängelse mot mig, trodde han slutat men han har tydligen börjat igen. Jag överreagerar inte nu, däremot borde jag reagerat tidigare.

Svar JA, han läser ALLT jag skriver och vet alltid var jag är men jag får aldrig mina nycklar tillbaka!
  • Anonym (Ditt mående)

Okej men vet du om det är så vännen, så att han har varit inlåst för att han har skadat dig alltså....
    Vet du då är det kvinnofridslinjen som jag rekomenderar....

Att bryta med en man som misshandlar är lite som att bryta med knark....det är svårt men det är värt det. Du är värd så mycket mer. 
    Eller som att vara med beroende.
    Hans mående påverkar ditt mående och allt kretsar kring honom.
    Kontroll är inte kärlek.
    Och man äger inte sin partner.

Partnern som misshandlar fryser ofta ut dig. Han blir den enda som ger dig kärlek o bekräfelse. Sen är han också den som slår och förnerdrar o trycker ner dig och säger att du inte är värd ngt.
    Du  blir svältfödd på bekräftelse och blir beroende av det ljusa o goda som han ibland erbjuder och du har en romaniskt bild av honom.
    Våldet blir normalisert o allt fler gränser passeras. 

Det finns olika typer av våld. Sexuellt våld, psykiskt våld, fysiskt våld, ekonomiskt våld, försummelse...

Hot om att göra slut vid minsta lilla gräl är psykiskt våld, att inte våga säga nej till sex för att riskera bli slagen är sexuellt våld, knuffar i väggen är fysiskt våld, att förstöra dyra ägodelar är ekonomiskt våld, försummelse är om du är sjuk och han inte hjälper dig, låter dig gå till akuten istället för att skjutsa fast han kan...när du har jätteont t.ex. 

Du är värdefull och du förjtänar en fin partner, en som tar ansvar för sina handlignar och behandlar dig med respekt och kärlek. 

inte en parnter som tar droger och är otrogen och som inte hanterar sina känslor och sitt mående på ett konstruktivt sätt utan tar ut de på dig....hoppas han tar hjälp ochskå...

Ta hand om dig!!!! <3 

• Anonym (Ditt mående)

Läs på nätet om våld i nära relationer och stärk din självkänsla..... ta all hjälp du kan få , för att inte få ngt återfall....  för att kunna bryta och alldrig hamna i en destruktiv relation igen. Se röda flaggorna i tid.....

Svar på tråden Hatar detta