• Anonym (L)

Få betalt eller ej?

Dottern fyller 17 i år. Jobbar som illustratör, två dagar i veckan. 100:- timme, plus 1000:- per avslutat projekt.

Nu har hon dragit ut på senaste omslaget alldeles för länge och som det låter kommer hon inte ens avsluta det. Pengarna hon redan fått för uppdraget, ska de lämnas tillbaka isf tycker ni?

• Svar på tråden Få betalt eller ej?
  • Anonym (X)

Hon bör få betalt för rimlig mängd timmar men inte de tusen kronorna då jobbet inte fullföljts.

• Aliona

Eftersom det är övererenskommet stt hon får betalt per timme + färdigt uppdrag så ska hon ha betalt för de timmar hon har arbetat. Om ni vill försäkra et för framtiden så är kan ni avrala enbart betalning per uppdrag. När jag har anlitat illustratörer så har det alltid varit en viss summa för en viss illustration, som betalas efter leverans. Timlön tycker jag låter underligt för sådana jobb, men nu är det det ni har, och då får ni betala för de arbetade timmarna. 

• Anonym (L)
    Anonym (X) skrev 2026-03-11 22:07:43 följande:

Hon bör få betalt för rimlig mängd timmar men inte de tusen kronorna då jobbet inte fullföljts.

Det är ju dock underförstått att timbetalningen är under förutsättning att hon faktiskt levererar något. Hon kan inte visa upp något att tala om. Jag vet inte vad som är rimligt här...
  • Tow2Mater
    Anonym (L) skrev 2026-03-11 22:32:19 följande:
    Det är ju dock underförstått att timbetalningen är under förutsättning att hon faktiskt levererar något. Hon kan inte visa upp något att tala om. Jag vet inte vad som är rimligt här...
    Vad tror du kunden säger som betalat en massa timmar och inte får något alls? Det låter ju inte bra. Det rimliga är att hon avslutar, om hon inte kommit overens med kund om annat.
  • EpicF
    Anonym (L) skrev 2026-03-11 22:32:19 följande:
    Står det något i hennes kontrakt vad som händer om hon inte slutföra ett uppdrag?

Tycker också det låter märkligt med timbetalt för ett sådant jobb. Brukar oftast vara en summa per färdigställt uppdrag. 
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2026-03-11 23:27:06 följande:
    Vad tror du kunden säger som betalat en massa timmar och inte får något alls? Det låter ju inte bra. Det rimliga är att hon avslutar, om hon inte kommit overens med kund om annat.
    Så tycker jag också.

Varför skulle hon få betalt för något som inte går att använda?

Hon bör absolut inte få en krona, dags att växa upp. Fixa eller stå ditt kast.
  • Anonym (?)
    Anonym (L) skrev 2026-03-11 21:56:47 följande:
    Få betalt eller ej?

Dottern fyller 17 i år. Jobbar som illustratör, två dagar i veckan. 100:- timme, plus 1000:- per avslutat projekt.

Nu har hon dragit ut på senaste omslaget alldeles för länge och som det låter kommer hon inte ens avsluta det. Pengarna hon redan fått för uppdraget, ska de lämnas tillbaka isf tycker ni?

Vad säger hennes arbetsgivare?  
  • Fiona M

Varför slutför hon inte?
    Men ja, det låter som om hon ska betala tillbaka om hon inte gett kunden ngt användbart.

Svar på tråden Få betalt eller ej?