• Anonym (Vaniljshake)

Blir man mer attraktiv med lite parfym/cologne?

Jag vet att det finns människor som inte tål parfymer men majoriteten gör ju det trots allt. Så för att inte krångla till min fråga alldeles för mycket med för många variabler så frågar jag bara enkelt:

Blir man mer attraktiv om man doftar av lite parfym/cologne? 

Mitt svar på den frågan är ja!

Sen finns det ju bättre och sämre dofter som jag gillar mer eller mindre men generellt så finner jag män (i mitt fall) med cologne mer attraktiva än män utan. 

Hur är det för dig? 

• Svar på tråden Blir man mer attraktiv med lite parfym/cologne?
  • Anonym (.............)

Nej det tycker jag inte. Oftast har folk på sig alldeles för mycket så man får en astmaattack istället (Då har jag inte ens astma i vanliga fall) Attraktivt är någon som luktar naturligt rent.

• Anonym (E)

Det beror ju helt på vilken doft det är. 

Jag föredrar lätta fräscha dofter och det kan vara attraktivt om en man doftar så men om det är en tung sötsliskig doft så kan det dra ner attraktionen för mig.

Det värsta är billiga dofter som har en stark bidoft av alkohol. Det är rätt olidligt när man är på väg till jobbet och någon har dränkt sig i något sådant. 

Ännu värre är personer som inte luktar rent och har använt någon doft för att dölja det. Usch! 

Hel och ren med en fräsch doft är alltid nice. 

• Anonym (Vaniljshake)
    Anonym (.............) skrev 2026-03-12 17:30:24 följande:

Nej det tycker jag inte. Oftast har folk på sig alldeles för mycket så man får en astmaattack istället (Då har jag inte ens astma i vanliga fall) Attraktivt är någon som luktar naturligt rent.

Det är ju viktigt att personen inte har badat i parfymen utan att man bara känner av den om man kramas eller står väldigt nära någon. Om man känner den på långt avstånd eller när personen bara går förbi så är det mindre trevligt. 

Jag får inte astmattacker men får lätt migrän av parfymer men inte om jag bara känner av den om jag kramar om någon. Då är det bara trevligt. 
  • Anonym (Vaniljshake)
    Anonym (E) skrev 2026-03-12 17:38:45 följande:

Det beror ju helt på vilken doft det är. 

Jag föredrar lätta fräscha dofter och det kan vara attraktivt om en man doftar så men om det är en tung sötsliskig doft så kan det dra ner attraktionen för mig.

Det värsta är billiga dofter som har en stark bidoft av alkohol. Det är rätt olidligt när man är på väg till jobbet och någon har dränkt sig i något sådant. 

Ännu värre är personer som inte luktar rent och har använt någon doft för att dölja det. Usch! 

Hel och ren med en fräsch doft är alltid nice. 

Det var ju därför jag skrev frågan utan för många variabler om vilken exakta doft etc. Tungan ute

Inte ens goda dofter doftar gott om någon har dränkt sig i den. 

Hel och ren tar jag för givet att någon med lite självrespekt är (annars faller attraktionen pga det bara) och en god parfym/cologne till det är pricken över i:et, imho. 
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Vaniljshake) skrev 2026-03-12 17:14:12 följande:
    Blir man mer attraktiv med lite parfym/cologne?

Jag vet att det finns människor som inte tål parfymer men majoriteten gör ju det trots allt. Så för att inte krångla till min fråga alldeles för mycket med för många variabler så frågar jag bara enkelt:

Blir man mer attraktiv om man doftar av lite parfym/cologne? 

Mitt svar på den frågan är ja!

Sen finns det ju bättre och sämre dofter som jag gillar mer eller mindre men generellt så finner jag män (i mitt fall) med cologne mer attraktiva än män utan. 

Hur är det för dig? 

Ja och nej, helt beroende på vilken doft det är. En billig, sötsockrig bubbelgums-parfym gör ju ingen mer attraktiv, eller om personen har använt alldeles för mycket, typ som tonårskillarna gjorde med Axe när jag gick på högstadiet. Sånt är inte attraktivt. 

Men en väl utvald, fin doft som passar personen är det ju inget fel på. Alla vill väl förhoppningsvis lukta gott, och en parfym hjälper ju såklart i många fall. 
  • Anonym (Patricia)

Nja.. 

En god doft är ju trevligt men en person blir ju inte automatiskt snygg av en doft.

Jag blir ju inte sugen på en person pga god doft enbart

Och dofta gott för mig är diskreta mer naturliga dofter som bara kan anas..typ nyduschad eller rena kläder eller svag doft av "skog/hav" ..en extra touch av en tvål med sån doft  är för mig mer lockande..     konstgjorda dofter i sprayflaska är big no no för mig och direkt avtändande 

• Tow2Mater

Ja, så länge det inte är nåt billigt skit från bodyshop eller liknande, utan en riktig cologne/parfym.

• Anonym (M)

Personligen älskar jag parfymer och fräscha dofter. Tycker absolut att en man som doftar parfym blir mer attraktiv, kan bli tänd av vissa dofter. Jag är inte känslig för parfymdofter alls men istället känslig för dofter som jag upplever obehagliga. Tex oduschad hud, om någon är sjuk kan jag tycka att det luktar sjukdom osv. 

• KimLinnefeldt

Hade ihop det med en kvinna vars parfym fanns kvar i lägenheten ett dygn efter att hon rest hem. Jag påpekade det för henne och hon minskade lukten.

Lite diskret parfymdoft/schampo/tvål är okej, om det blandar sig med den naturliga kroppsdoften, de egna feromonerna. 

En del, särskilt yngre, stinker parfym. Jag har inte bett om deras lukt på pendeltåget. Inte heller att de pratar högt i mobilen eller tittar på filmklipp med full volym.

• klyban

tex mysk stimulerar känslor och sinnesstämningar, så också hart ambra denna påverkan.

Gör det en sådan person mer attraktiv, kanske vid interaktion, trevlig motpart och goda lukter, så har det nog en sådan påverkan.
    Avgöra hur stor, ja, en gåta för mig.
    Men gissar på marginell.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Man)

En fin doft av hög kvalitet kan definitivt vara en boost för båda könen i min åsikt. Naturligtvis i måttlig mängd, inget bra med att stinka parfym. Men något man känner när man är intill dem. Den behöver vara anpassad efter årstid också, och helst matcha personligheten. 

• Anonym (Njae)

Om det är en diskret doft kanske, men bara på en person som redan är fysiskt attraktiv. Är man ful så hjälper inga parfymer i världen.

Svar på tråden Blir man mer attraktiv med lite parfym/cologne?