• Anonym (Storstad4ever)

Fördelar med att bo i glesbygd/ på mindre orter?

Jag är storstadsmänniska sedan unga år. Flyttade tidigt från den mindre ort på glesbygden där mina föräldrar bodde till en större stad, eftersom jag inte vill eller kan med att leva isolerad och vill ha nära till allt. Idag kan jag inte tänka mig att flytta till glesbygden igen.

Allra värst måste det vara för dem som bor i glesbygd i Norrland, där avstånden är väldigt stora. Tänk om man blir akut dödligt sjuk eller skadad, då kan det ju ta många timmar innan ambulans är på plats  Eller om man utsätts för brott och risken är stor att om det t.ex. är inbrott eller misshandel så kanske polisen inte kommer pga långa avstånd.

Ni som bor på landet / i glesbygd, vilka fördelar ser ni egentligen med det?

• Svar på tråden Fördelar med att bo i glesbygd/ på mindre orter?
  • Goneril

De låga boendekostnaderna kan nog locka många, ett hus med trädgård på vischan kan vara långt billigare än en etta i stan. Nackdelarna överväger, bil är nödvändigt för att ens kunna handla. Närhet till samhällsfunktioner kan variera, men på vissa orter finns vare sig läkare eller tandläkare. Är man yrkesverksam måste man ta ledigt hela dagar för besök, vårdcentral finns inte på de mo sra orterna. Vid allvarlig sjukdom är man illa  ute, resa till närmsta sjukhus tar ibland för lång tid.                                                                                                                                      Kulturliv kan man glömma helt och hållet, det är närmsta större stad som gäller. Restauranger finns knappast, något undantag dock. Summa summarum: Nackdelarna överväger ,- även om man kan köpa ett hus för en spottstyver. 

• Anonym (?)

Småstad:
    Låg boendekostnad, man får mycket för pengarna
    Nära, gång/cykel, till det mesta som behövs i vardagen

Riktig glesbygd
    Naturnära
    Slipper folk och man får sköta sig själv
    Låg brottslighet

• Jemp

Jag har väl valt ett mellanting, bland annat då jag förvisso har bil men inte vill vara bilberoende i vardagen.

Bor i ett litet samhälle på pendlingsavstånd till större stad. Affär och grundskola finns. Är uppvuxen i Stockholm, vantrivs i städer. För mycket folk, instängt, ont om natur och avskildhet. 

Huspriser etc var/är också en bidragande orsak, likaså trygghet.

Skulle vilja ut ytterligare lite på landet, mycket för att kunna ha fler djur och liten gård. 

• Tobben

Som jag ser det är fördelen med att bo i en stad närheten till affärer och nöjesliv.
    Nackdelen är trafiken, närheten till grannar, närheten till folk som lägger sig i och trängsel.

Fördelen med landsbygd är avståndet till grannar, friheten, möjligheten att odla, närheten till natur och jakte, sammanhållningen, de lägre bostadspriserna, förenklingen av bygglovsansökningar, trafiken och möjligheten till självständighet.

Stadsmiljöer förenklar så pass mycket att folk slutar tänka.

• Anonym (Klara)

Bor man i ett litet samhälle i Skåne så har man ganska nära till det mesta. Inga jättelånga pendlingsavstånd jämfört med t ex Stockholm eller Norrland. 

Man kan bo ganska avskilt men ändå ha max 30 minuter till t ex Malmö, Helsingborg, Ystad eller annan större stad. 

• Anonym (Gotlänning)

Jag bor i Visby och kunde inte hamnat mer rätt.
    Här finns allt jag behöver, hyfsat gångavstånd till allt.
    Nära till havet, själv ser jag Östersjön nu här från mitt köksfönster.
    Sommar på Gotland slår det mesta men kan erkänna att det inte alltid är så kul vintertid då det blåser som själva f@n emelllanåt.

Den enda nackdel jag kan se är att det inte går så många charter härifrån, så man får passa på när det erbjuds. Tror att det finns sju i år, varav en återvände idag från Gran Canaria.

• Anonym (Klara)
    Tobben skrev 2026-03-16 11:45:22 följande:

Som jag ser det är fördelen med att bo i en stad närheten till affärer och nöjesliv.
    Nackdelen är trafiken, närheten till grannar, närheten till folk som lägger sig i och trängsel.

Fördelen med landsbygd är avståndet till grannar, friheten, möjligheten att odla, närheten till natur och jakte, sammanhållningen, de lägre bostadspriserna, förenklingen av bygglovsansökningar, trafiken och möjligheten till självständighet.

Stadsmiljöer förenklar så pass mycket att folk slutar tänka.

Du glömde en sak, arbete. Finns betydligt fler arbetstillfällen i större städer.

Där tycker jag att staten har ett ansvar, att lägga sina olika myndigheter på olika geografiska ställen i landet, så att fler kan stanna kvar eller flytta ut från storstäderna. 
  • Anonym (Camilla)

Bor på en mindre ort med 15 000 invånare. 15 minuter till 2 städer där utbud finns. Här finns 3 större mataffärer, restaurang, pizzerior, bibliotek, vårdcentral, tandläkare och teater men saknas t ex skoaffär och bokhandel. Nära till allt, går snabbt att handla, parkeringar inget problem. Rimliga huspriser fortfarande trots att storstadsbor flyttar hit. Tåg åt alla håll. När sambon flyttade hit norrifrån  trodde han inte det var sant att ett villaområde kunde vara så tyst. Stressen jag känner i stan känns jättejobbig så jag blir kvar här.

• Anonym (Alexandra)

Alla småstäder och glesbygd är ju inte likadana. Det beror ju helt på var stället ligger.

Jag bor utomlands, i ett mindre samhälle där det finns det basala som mataffärer, restauranger, bokaffär, apotek, post etc. Vi har också biograf och museum, regelbundna matmarknader och events. Det finns också jobb, och mitt kontor ligger under 10 minuter från där jag bor.

Sen har jag en mängd större städer inom 20-30 minuter med bil om jag vill till ett större shoppingcentrum, sjukhus eller liknande. Jag kan också ta tåget ca 45-50 minuter till landets huvudstad som är många gånger större än Stockholm om jag vill göra nåt särskilt.

Ingenting i mitt är begränsat på grund av var jag bor, jag har enkel tillgång till allt jag vill ha och behöver, fått billigare bostad än om jag bott mitt i en stad, plus kan bo i ett lugnt, fint område som är barnvänligt. 

Jag gillar storstäder och har bott i en av världens största städer, men det är inte som att jag går miste om nånting nu. 

• Anonym (oboe)
    Anonym (Klara) skrev 2026-03-16 12:14:03 följande:
    Du glömde en sak, arbete. Finns betydligt fler arbetstillfällen i större städer.

Där tycker jag att staten har ett ansvar, att lägga sina olika myndigheter på olika geografiska ställen i landet, så att fler kan stanna kvar eller flytta ut från storstäderna. 
    Problemet med det är ju att det inte blir som det är tänkt. Det är ingen som vill flytta med för att jobba och bo i obygden, och de som redan bor där saknar kompetensen som krävs. Finns flera exempel på detta där man fått flytta tillbaka till större städer igen för att det inte funkat, eller insett innan flytt att det inte är lönt. 
  • Tecum
    Anonym (?) skrev 2026-03-16 11:34:31 följande:

Småstad:
    Nära, gång/cykel, till det mesta som behövs i vardagen

Riktig glesbygd
    Naturnära
    Slipper folk och man får sköta sig själv
    Låg brottslighet

Man kan tillägga att man slipper köer, både i trafiken eller om man ska på restaurang. Lätt att hitta parkering. Nära till naturen om man har de intressena. Lättare att ha djur. Bra för barn, de blir mer kreativa i sina lekar då allt inte är tillrättalagt och det är hälsosamt att vara utomhus.
  • Anonym (Inte ens glesbygd)
    Anonym (Klara) skrev 2026-03-16 12:14:03 följande:

Men alltså, det funkade inte ens att flytta ihop Region Skånes anställda på ett ställe i länet vid länssammanslagningen. Och då handlade det om att flytta ett gäng från Lund till Kristianstad som vald huvudort för myndigheten. 1 h bekväm tågpendling centrum- centrum. Det kunde inte byråkraterna hänga med på utan det blev jätteproblem, avhopp och sedan en smygflytt av tjänster tillbaka till Regionhuset i Lund, som man först försökte avfolka.
  • Postman

Enkelheten, nära till naturen, korta avstånd, när till allt, billigt att leva och bo. 
    Sen har det sina nackdelar också förstås. 

• Anonym (MKM)

Med nuvarnade förutsättningar förstår jag inte varför inte fler väljer att bosätta sig på landet, många som bor i tätorter och aldrig bott på landet verkar ha enormt mycket förutfattade meningar och tror att all landsbygd i Sverige = Glesbyggd i västernorrland. 

Vi bor på landet ute i skogen i ett område där man kan köpa en villa <1mnkr.  

Har fem minuter till en tätort där matbutik och standard service finns med skolor och vårdcentral.

Båda arbetar i centrala göteborg, i nuläget när man kan arbeta hemifrån är det verkligen svårförstått varför man väljer att bosätta sig i centrala göteborg med dom priserna som är där. 

Jag har själv kortare resväg till min arbetsplats med bilen än vad många kollegor har som bor i göteborg och åker lokaltrafik. 

Så vi sparar enormt mycket på boendekostnader, säkert upp mot 100tkr/år. 

Skulle också vilja påstå att vi har mer fritid då vi har nära till all service och då vi har så låga boendekostnader kan vi köpa in mycket tjänster för underhåll och skötsel av bilar och hus. 

Vi är regelbundet ute i göteborg på helgerna och njuter av kulturlivet med restauranger och konserter. 

Att bo centralt är nog mest fördelaktigt om man har dålig ekonomi och saknar körkort. Att ha en god livsstil på landsbygden kräver såklart ett bra jobb och en hög inkomst + körkort. 

• Lönnsirap

Det är ju inte så att man fritt bestämmer exakt var man vill bo i livet, utan många vill bo relativt nära vänner, familj och det man är van vid från uppväxten. 

Så jag skulle gärna bo lantligt på ett mindre ställe, men jag har ju inget nätverk där, utan trivs ju också bra i förorten till en hyfsat stor stad. 

När jag bodde mer lantligt var det väldigt mycket trevligare att komma in till staden. Visst blev det ett större projekt, men naturen i vardagen och kultur och kompisar i staden var också jättebra. Ska man till stranden i stan en varm sommardag där alla andra också vill bada så är det ett projekt. Bor man lantligare kommer det vara mindre folk och en mer naturnära upplevelse. Gillar man djur, så är det lättare att ha höns, getter, får eller hästar när det inte är tättbebyggt. 

Svar på tråden Fördelar med att bo i glesbygd/ på mindre orter?