Polisen inför en ny hastighetsmätare radar som mäter hastighet
Jag har en fundering kring den nya hastighetsmätningen som införs i polisbilar för att kunna mäta hastigheten på mötande fordon i Stockholm.
Jag har en ADHD-diagnos och upplever att mitt körsätt påverkas mycket av vilken hastighet jag håller. När jag kör exakt enligt hastighetsbegränsningen tappar jag ofta koncentrationen, vilket ibland gör att jag blir mindre uppmärksam på omgivningen. Jag har märkt att jag i sådana situationer kan bli distraherad och till och med sväva ut i körfältet.
Däremot, när jag kör i en något högre hastighet ? som jag själv upplever som mer naturlig för mig ? blir jag mer fokuserad och uppmärksam på trafiken runt omkring. Det känns som att jag kör säkrare då, eftersom jag är mer närvarande. Jag upplever därför att risken för en olycka faktiskt kan vara större om jag strikt håller hastighetsgränsen, jämfört med om jag ligger något över.
Samtidigt vill jag vara tydlig med att jag aldrig kör för fort i bostadsområden eller på platser där det finns risk för att barn eller djur kan befinna sig.
Med de nya polisbilarna som mäter hastighet oroar jag mig för att jag kommer få många böter, eller till och med riskera att bli av med körkortet. Detta trots att jag haft körkort i cirka 15 år utan att ha varit med om, eller ens varit nära, någon olycka.
Är det någon annan som känner igen sig i detta?
När jag dessutom tittade på statistik såg jag att Sverige redan är ett av de mest trafiksäkra länderna i världen. Jag jämförde även med ett annat land där jag tidigare bott, där övervakningen av trafiken är betydligt striktare, men där dödsolyckor ändå är vanligare per invånare än i Sverige. Det får mig att fundera på hur effektiva sådana här system egentligen är.
Är syftet främst att öka trafiksäkerheten, eller handlar det också om ökad övervakning och intäkter? Jag känner mig osäker på om detta verkligen är rätt väg att gå.