• Anonym (Undrar)

Får skolan förlänga skoldagar hur som helst?

På skörtorsdagen har skolan bestämt att åka på utflykt. I och med det kommer skoldagen att förlängas en timme. Vi ska resa iväg över påsk och hade planerat efter ordinarie schema. När vi frågar skolan är svaret att utflykten är obligatorisk och att ingen ledighet medges.

Frågan är om det är ok att skolan förlänger skoldagar hur som helst?

• Svar på tråden Får skolan förlänga skoldagar hur som helst?
  • nihka
    EpicF skrev 2026-03-23 19:39:47 följande:
    Vilket är rätt självklart. Men ts har fortfarande barn I skolan, inte i förskolan.
    Fortfarande är det så att det inte är samma regler för barn i FÖRSKOLEKLASS som det är för barn i HÖGSTADIEKLASS, inkluderat TS barn.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Mamma)

Att det alltid blir såhär och alltid finns ursäkter redo...

• nihka
    Anonym (Undrar) skrev 2026-03-23 20:08:35 följande:
    Bussen går innan de är tillbaka. Den går tjugor minuter efter ordinarie sluttid. Och innan någon nu yrar om dålig planering - hållplatsen är precis utanför skolan. Det tar två minuter från skorna till bussen. 
    Yrar?

Jag tycker inte din planering är optimal. Barnet kanske behöver komma hem en stund och landa innan man reser iväg. Vad händer om barnet behöver byta kläder, kanske har varit ut och lekt och blivit lite blöt eller smutsig?

Det finns inget som heter "ordinarie sluttid". Schema kan ändras under dessa 6 timmar som dessutom inte är ristade i sten. En utflykt får ta längre tid då man gör en helhetsbedömning av om undervisningen, där utflykter ingår är laglig, om tiden är rimlig och trygg och barnen orkar, och om utflykten ingår i det pedagogiska uppdraget.

Du frågade om skolan får förlänga skoldagar och svaret är ja, det får den bara man kan motivera förlängningen utifrån kriterierna ovan.
  • Anonym (Undrar)
    nihka skrev 2026-03-23 20:32:55 följande:
    Yrar?

Jag tycker inte din planering är optimal. Barnet kanske behöver komma hem en stund och landa innan man reser iväg. Vad händer om barnet behöver byta kläder, kanske har varit ut och lekt och blivit lite blöt eller smutsig?

Det finns inget som heter "ordinarie sluttid". Schema kan ändras under dessa 6 timmar som dessutom inte är ristade i sten. En utflykt får ta längre tid då man gör en helhetsbedömning av om undervisningen, där utflykter ingår är laglig, om tiden är rimlig och trygg och barnen orkar, och om utflykten ingår i det pedagogiska uppdraget.

Du frågade om skolan får förlänga skoldagar och svaret är ja, det får den bara man kan motivera förlängningen utifrån kriterierna ovan.

Blir barnet blött och smutsigt byter vi till de extrakläder som finns i väskan. Barner behöver inte hem och landa innan. Hade det varit ett barn som behövde det, hade vi så klart inte åkt iväg direkt efter skolan. 

Skoldagen blir ju nu längre än sex timmar. Och tänk att det ska ta flera sidor innan du kunde svara rakt på frågan. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-03-23 20:12:24 följande:

Att det alltid blir såhär och alltid finns ursäkter redo...

Ursäkta?
  • nihka
    Anonym (Undrar) skrev 2026-03-23 20:39:02 följande:

Blir barnet blött och smutsigt byter vi till de extrakläder som finns i väskan. Barner behöver inte hem och landa innan. Hade det varit ett barn som behövde det, hade vi så klart inte åkt iväg direkt efter skolan. 

Skoldagen blir ju nu längre än sex timmar. Och tänk att det ska ta flera sidor innan du kunde svara rakt på frågan. 

Är alltid missnöjd ditt signum? Tack, hade funkat annars. Jag har länkat tidigare så du hade kunnat läsa och söka vidare svar själv.

Skollagen ger ramen men praxis råder därutöver och Skolinspektionen bedömer helheten och jag har ingen aning hur ditt barns skola står sig gällande helheten så jag svarade generellt.
  • Jemp
    nihka skrev 2026-03-23 20:06:27 följande:
    Ja, det hade väl gått att genomföra utflykten alla veckodagar i veckan, men du tycker att skolan ska planera utflykter så det ska passa föräldrar som vill söka extra ledigt för sina barn före lov?

Det betyder att om utflykten börjar klockan 8 är de tillbaka senast 14.30 och om den börjar kl. 8.30 är de tillbaka senast kl. 15.00. Och med senast menar jag att man säkert lagt in en marginal för resan så de kan vara tillbaka tidigare om allt flyter på med trafiken.

När går bussen till tåget?
    Va? Ts har ju inte planerat för att ta ledigt utan har anpassat sin planering till det vanliga schemat.
  • nihka
    Jemp skrev 2026-03-23 21:34:41 följande:
    Va? Ts har ju inte planerat för att ta ledigt utan har anpassat sin planering till det vanliga schemat.
    TS har sagt att hon tror att rektorn har lagt skolutflykten på torsdagen för att jävlas med de föräldrar som hade velat söka om extra ledighet före lovet och mitt svar adresserade det, inte TS reseplaner.
  • EpicF
    nihka skrev 2026-03-23 20:09:38 följande:
    Fortfarande är det så att det inte är samma regler för barn i FÖRSKOLEKLASS som det är för barn i HÖGSTADIEKLASS, inkluderat TS barn.
    Och ingen har heller påstått det. 
  • nihka
    EpicF skrev 2026-03-23 21:57:06 följande:
    Och ingen har heller påstått det. 
    Jo, jag har påstått att det fortfarande är så att det inte är samma regler för barn i FÖRSKOLEKLASS som det är för barn i HÖGSTADIEKLASS, inkluderat TS barn.
  • EpicF
    nihka skrev 2026-03-23 22:08:29 följande:
    Jo, jag har påstått att det fortfarande är så att det inte är samma regler för barn i FÖRSKOLEKLASS som det är för barn i HÖGSTADIEKLASS, inkluderat TS barn.
    Och ingen har påstått motsatsen. 
  • nihka
    EpicF skrev 2026-03-24 16:28:34 följande:
    Och ingen har påstått motsatsen. 
    Jag har inte påstått att någon har påstått motsatsen.

Jag har påstått att det inte är samma regler för barn i FÖRSKOLEKLASS som det är för barn i HÖGSTADIEKLASS
Svar på tråden Får skolan förlänga skoldagar hur som helst?