• Anonym (Undrar)

Måste man acceptera att partnern vill bli fosterhem till syskonbarn?

Tänk er det här scenariot: A och B är gifta och har två barn i skolåldern, småbarnsåren är över och livet flyter på bra. Plötsligt avlider B:s enda syskon och dennes partner i en bilolycka. De efterlämnar två små barn. A och B är av olika anledningar den enda möjliga familjen som socialen skulle acceptera som "nätverkshem". Om de inte tar emot barnen blir det ett främmande familjehem. 

B är först tveksam, vill egentligen inte heller, h*n är lika glad åt att småbarnsåren är över, men känner sig ändå skyldig att ta syskonbarnen. H*n säger att "jag måste göra det här, jag kan inte se mig själv i spegeln annars".

A vill absolut inte. A känner att h*n absolut inte får ut någonting av detta, eftersom dessa barn inte ens bär på h*ns gener. Och A är inte speciellt förtjust i barnen som individer heller, av olika anledningar. Relationen till den avlidna svägerskan var frostig, och A är rädd att barnen ska brås på henne när de blir större. Och nu finns dessutom ett trauma att bearbeta på grund av de hastigt bortgångna föräldrarna. A. vet dessutom att det är A som kommer att få ta lejonparten av arbetet med dessa barn, precis som det alltid varit med de egna barnen, fastän B nu påstår att det ska bli annorlunda hädanefter.

Vad tycker ni här? Har A en moralisk skyldighet att ta emot dessa barn i sitt hem för många år framöver? Eller ska A initiera skilsmässa så att B får göra detta som h*n känner att h*n måste göra - men utan A?
  • Svar på tråden Måste man acceptera att partnern vill bli fosterhem till syskonbarn?
  • nihka
    Anonym (Så tycker jag) skrev 2026-03-29 16:33:07 följande:
    Jaja. Det är lätt att skära breda remmar av andras läder, men när det väl kommer till kritan är många inte så uppfyllda av kristen kärlek och Herkulesenergi som de tror.
    Hur skulle du göra om det var dina syskonbarn?

Jag hade inte tvekat. Det fick bara lösa sig. Alternativet att de skulle placeras ut hos främlingar är bara otänkbar. Om man sedan inte blev godkänd så har man i alla fall gjort allt i sin makt så barnen inte behövde växa upp med att känna sig bortvalda.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Ikaros12
    Anonym (Så tycker jag) skrev 2026-03-29 16:33:07 följande:
    Jaja. Det är lätt att skära breda remmar av andras läder, men när det väl kommer till kritan är många inte så uppfyllda av kristen kärlek och Herkulesenergi som de tror.
    I det här fallet vet jag hur jag agerar och det finns inte en cell i min kropp som skulle agera annorlunda. Men jag vet att andra har andra känslor. Däremot är det så svårt för mig att förstå det och ingen kärlek skulle få mig på andra tankar. Jag har mött alldeles för mycket svikna barn i mitt liv. Det är tillräckligt svårt att vara barn. Att i en sån svår livskris bli sviken av vuxenvärlden är för mig på en sjuklig nivå. Jag kan inte förstå det. Men förmodligen är det kanske bäst för barnen i slutända. 
  • Anonym (Så tycker jag)
    nihka skrev 2026-03-29 16:50:09 följande:
    Hur skulle du göra om det var dina syskonbarn?

Jag hade inte tvekat. Det fick bara lösa sig. Alternativet att de skulle placeras ut hos främlingar är bara otänkbar. Om man sedan inte blev godkänd så har man i alla fall gjort allt i sin makt så barnen inte behövde växa upp med att känna sig bortvalda.
    Nu är det inte TS syskonbarn utan partnerns och det är det scenariot jag tar ställning till. För min del hade det berott på

vilken känsla jag hade för dem/ känner jag dem?
    deras ålder (hur många års extra jobb och ekonomiska uppoffringar talar vi om- tror jag att vi orkar distansen ut?)
    om ekonomin räcker för att ge alla barn dräglig standard 
    om jag tyckte jag och min partner var tillräckligt friska och jämställda för det ökade ansvaret
    om våra jobb tillät logistiken med fyra barn
    om vi hade personer runtom oss som kunde avlasta på något sätt
    om jag själv ville ha fler barn eller ej

och säkerligen några fler saker.

Ibland är det bättre att inte spela hjälte och jag tycker att man bör ha en realism kring sitt liv och energi om man inte ska krascha. Senaste 8 månaderna har t.ex. min partner varit halvsjuk konstant utan ork i väntan på att vården ska vakna och jag har fått göra betydligt mer än min andel. Detta kan hända vem som helst när som helst och vara betydligt längre än så. Det ger en lite annat perspektiv.
  • Ikaros12

Det är lite sorgligt att vi har en syn på sig att vi spelar hjälte när barn plötsligt blir föräldralösa. Men jag kan förstå att känslan av maktlöshet skulle komma om man till exempel ska ta hand om sin partners syskonbarn, när man kanske redan tar hand om både partnern och partnerns barn. I det scenariot hade jag självklart tagit emot barnen ändå. Jag skulle däremot säga till partnern att den måste steppa upp. Gör de inte det så separerar jag. Om jag separerar skulle barnen få erbjudandet att flytta med mig. De skulle aldrig behöva känna sig icke välkomna, eller att det berodde på dem. Jag skulle vara tydlig med att det är de som viktiga nu och det är lättare att finnas där för dem ensam, än i en relation där jag får ta hand om även partnern. 

Vad gäller barn är jag väldigt tydlig med mina gränser mot andra vuxna. Jag vet att det kommer en tid då barn inte behöver mig. Men så länge de behöver mig så finns jag där och är på deras sida.

• EpicF
    nihka skrev 2026-03-29 15:49:47 följande:
    Det är inte två på heltid och fyra på halvtid. Känner du TS?
    Det är det om de har fyra gemensamma barn. Då det två på heltid (syskonbarnen) och de fyra gemensamma på hhalvtid. Dvs sex barn varannan vecka. 
  • EpicF
    nihka skrev 2026-03-29 16:29:41 följande:
    Nej jag frågade om två på heltid och fyra på halvtid innebar att det fanns barn sedan tidigare förhållande.

Eller är du så slarvig och ostrukturerad att du inte skulle inte märka om det kom två extra barn på halvtid?

Nu ställde jag frågan till TS och eftersom du varken är TS eller känner TS kan du väl låta personen som frågan var ställd till svara på den.
    Varför skulle det finnas det?

Fyra gemensamma barn som vid en skilsmässa ska va på halvtid, plus de två syskonbarnen som han har på heltid. 

Ts har förövrigt redan skrivit att det vid en skilsmässa blir två på heltid och fyra på halvtid för mannen. 
  • Anonym (Ansvar)
    Anonym (moster och faster) skrev 2026-03-27 10:57:13 följande:
    Måste man acceptera att partnern vill bli fosterhem till syskonbarn?Ja det är ju den största frågan man ställer sig efter att ha läst TS.

Men självklart ska B ta hand om sina syskonbarn, det finns inte ens något annat alternativ i min värld. Mina syskon är min familj och deras barn är mina älsklingar oavsett hur de är som personer. 

Jag skulle dumpa A som en trasa om jag var B och tvungen att välja. Ge mig barnen! 
    För mig är det också självklart att ta hand om syskonbarnen. Helt otänkbart att dom skulle placeras hos en främmande familj.

Jag har svårt att identifiera mig med både A och B. B har inte tagit ansvar och A har av någon helt obegriplig anledning tydligen låtit det fortgå. A vill inte ta hand om syskonbarn, jag hade också dumpat direkt. 
  • nihka
    EpicF skrev 2026-03-29 20:51:33 följande:
    Det är det om de har fyra gemensamma barn. Då det två på heltid (syskonbarnen) och de fyra gemensamma på hhalvtid. Dvs sex barn varannan vecka. 
    2+2=4
  • EpicF
    nihka skrev 2026-03-29 21:21:10 följande:
    2+2=4
    Och två på heltid och fyra på halvtid blir totalt sex barn. Två syskonbarn och fyra gemensama biologiska barn. 
  • nihka
    EpicF skrev 2026-03-29 21:57:27 följande:
    Och två på heltid och fyra på halvtid blir totalt sex barn. Två syskonbarn och fyra gemensama biologiska barn. 
    Enligt trådstarten: "två barn i skolåldern" och "två små barn" (syskonbarnen) blir 4 barn.
  • Grässtrå77

Känns som en hypotetisk fråga. Har svårt att se att paret skulle bli godkända av socialen då båda föräldrar måste vilja. Men det är klart att det går att ljuga och låtsas som att man vill ta hand om syskonbarnen.

Men då behöver man verkligen fråga sig vad som blir bäst för barnen i det långa loppet.

• Ikaros12

Jag träffade några vänner i kväll med barn och tänkte efter det på denna tråd. Jag kom fram till att det inte behöver vara släkt. Om socialtjänsten kontaktade mig och berättade att något barn jag känner önskar bo hos mig efter en likande händelse, så skulle jag inte tveka en sekund med att öppna mitt hem för det barnet. Det är betydligt enklare att leva med barn som man är vårdnadshavare till än att leva med andra vuxna. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (Undrar) skrev 2026-03-27 00:09:05 följande:
    Måste man acceptera att partnern vill bli fosterhem till syskonbarn? Tänk er det här scenariot: A och B är gifta och har två barn i skolåldern, småbarnsåren är över och livet flyter på bra. Plötsligt avlider B:s enda syskon och dennes partner i en bilolycka. De efterlämnar två små barn. A och B är av olika anledningar den enda möjliga familjen som socialen skulle acceptera som "nätverkshem". Om de inte tar emot barnen blir det ett främmande familjehem. 

B är först tveksam, vill egentligen inte heller, h*n är lika glad åt att småbarnsåren är över, men känner sig ändå skyldig att ta syskonbarnen. H*n säger att "jag måste göra det här, jag kan inte se mig själv i spegeln annars".

A vill absolut inte. A känner att h*n absolut inte får ut någonting av detta, eftersom dessa barn inte ens bär på h*ns gener. Och A är inte speciellt förtjust i barnen som individer heller, av olika anledningar. Relationen till den avlidna svägerskan var frostig, och A är rädd att barnen ska brås på henne när de blir större. Och nu finns dessutom ett trauma att bearbeta på grund av de hastigt bortgångna föräldrarna. A. vet dessutom att det är A som kommer att få ta lejonparten av arbetet med dessa barn, precis som det alltid varit med de egna barnen, fastän B nu påstår att det ska bli annorlunda hädanefter.

Vad tycker ni här? Har A en moralisk skyldighet att ta emot dessa barn i sitt hem för många år framöver? Eller ska A initiera skilsmässa så att B får göra detta som h*n känner att h*n måste göra - men utan A?
    Jag skulle bita ihop och försöka göra det bästa av situationen. Precis som andra här skulle det kännas väldigt dåligt att låta soc placera barnen hos främlingar. Hur bra skulle man sova på nätterna?

Men det behövs ett rejält avtal mellan A och B. B måste ta det fulla ansvaret för de nya barnen. Gör en lista över vad som behöver göras i hushållet - handla och laga mat, städa, tvätta kläder, utvecklingssamtal, VAB, det ekonomiska ansvaret etc. Om A inte tänker uppfylla det så ingår det i avtalet att soc får ta över.

Det kan låta krasst och hårt, men bättre stämma i bäcken än i ån.
  • Xenia

jag försöker tänka mig in i situatione. klart vi ställer upp. det blir trångt, det blir dyrt. men  lämna till en främmande fosterfamilj? kan ju gå bra men just idag läste jag om en fostermamma som i flera år
    - stuckit en gaffel i armen på fosterbarnet varje dag
    - gett barnet brännmärken av heta skedar
    - dragit barnet i håret
    - låt barnet få sina fingrar bakåtböjda så att de inte fungerade på flera veckor
    - låtit barnet stå i farstun i 2 tim trots att det var minusgrader

i detta fallet tillkommer problemet att morbrodern/fosterpappan inte har någon tid för barnen pga öövertid m m. Det minsta han kan göra är att anställa både nanny och städhjälp så inte allt arbete hamnar på frun A. Det A måste ställa upp med är värme och trygghet för fosterbarnen. Det tycker jag är självklart.

Svar på tråden Måste man acceptera att partnern vill bli fosterhem till syskonbarn?