Måste man acceptera att partnern vill bli fosterhem till syskonbarn?
Tänk er det här scenariot: A och B är gifta och har två barn i skolåldern, småbarnsåren är över och livet flyter på bra. Plötsligt avlider B:s enda syskon och dennes partner i en bilolycka. De efterlämnar två små barn. A och B är av olika anledningar den enda möjliga familjen som socialen skulle acceptera som "nätverkshem". Om de inte tar emot barnen blir det ett främmande familjehem.B är först tveksam, vill egentligen inte heller, h*n är lika glad åt att småbarnsåren är över, men känner sig ändå skyldig att ta syskonbarnen. H*n säger att "jag måste göra det här, jag kan inte se mig själv i spegeln annars".
A vill absolut inte. A känner att h*n absolut inte får ut någonting av detta, eftersom dessa barn inte ens bär på h*ns gener. Och A är inte speciellt förtjust i barnen som individer heller, av olika anledningar. Relationen till den avlidna svägerskan var frostig, och A är rädd att barnen ska brås på henne när de blir större. Och nu finns dessutom ett trauma att bearbeta på grund av de hastigt bortgångna föräldrarna. A. vet dessutom att det är A som kommer att få ta lejonparten av arbetet med dessa barn, precis som det alltid varit med de egna barnen, fastän B nu påstår att det ska bli annorlunda hädanefter.
Vad tycker ni här? Har A en moralisk skyldighet att ta emot dessa barn i sitt hem för många år framöver? Eller ska A initiera skilsmässa så att B får göra detta som h*n känner att h*n måste göra - men utan A?