• Anonym (Självkritik)

Lider män brist på självkritik?

Jag får intrycket av att det ofta verkar vara så när dating diskuteras. Att män överskattar sina utseenden och att de kontaktar kvinnor som ligger i en "högre liga" utseendemässigt, och att de inte läser kvinnors presentationer ordentligt eller inte alls.

Tror ni att män generellt, eller iallafall många män, lider av en påtaglig brist på självkritik, och på vilka sätt visar sig det?

Och kan det vara så att det ofta är mäns desperation som gör att de "lägger bort" självkritiken och chansar och försöker på de snygga kvinnorna istället för på de med medelmåttigt utseende?

• Svar på tråden Lider män brist på självkritik?
  • Anonym (Som under medel....)

Är man under medel, sämre än genomsnittet som man hamnar man i en liten speciell sits. Alla kvinnor, även de som är på sätt och vis din liga (under medel) kan få bättre än dig. Finns fullt av betydligt under medel kvinnor som kan träffa olika medelmän flera gånger i veckan om de vill.

Så vi har egentligen ingen nivå att hålla oss till, och risken att blir ratad är precis lika stor om vi försöker med någon som ser ut som Gudrun Schyman eller Sydney Sweeney. Så det finns inget att förlora genom att försöka med Sweeney istället för Schyman. Vi har lika låg chans oavsett, så valet blir självklart Sweeney.

• Anonym (fredrik)

man vill ju ha någon som man tänder på inte en flodhäst.
    Männen vill ha samma tjej som hans egen i hans ålder och kropps form.
    Men dom tjejerna knullar ju alfa hannar och så blir dom singel morsor 
    Det är tjejerna som måste komma ner till jorden och inte knulla runt.

• nihka
    Anonym (Mäster) skrev 2026-03-29 18:48:00 följande:

Det är ju lätt att räkna ut att kvinnor tycker att män saknar självkritik eftersom kvinnor har alldeles för mycket av detta. Här är ju den manliga normen klart att föredra. Att vara självkritisk, inte tro på sig själv, ha dåligt självförtroende, ha överdrivna och omotiverade komplex, må dåligt, kanske depression är ju absolut inget att eftersträva. Då mår man ju hellre bra och är en kaxig kille. Hööhööö!!!

Sätt nu tummarna ner så jag vet att ni vill fortsätta må dåligt och vill vara offer, tjejer.

Som grupp har yngre män har mer självförtroende än yngre kvinnor. Både mäns och kvinnors självförtroende ökar med mer erfarenhet och stigande ålder men kvinnors ökar mer så först kommer vi ikapp och sedan kör vi om männen Kyss

zengerfolkman.com/articles/the-confidence-gap-in-men-and-women-how-to-overcome-it/
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Roelf)
    Anonym (fredrik) skrev 2026-03-29 20:05:35 följande:

man vill ju ha någon som man tänder på inte en flodhäst.
    Männen vill ha samma tjej som hans egen i hans ålder och kropps form.
    Men dom tjejerna knullar ju alfa hannar och så blir dom singel morsor 
    Det är tjejerna som måste komma ner till jorden och inte knulla runt.

Man förstår att allt fler killar i GenZ hellre avstår relationer och investerar i sig själva, sin ekonomi, i målen de har satt upp och sina relationer med polarna istället för i toxiska relationer med tjejer som dränerar en både psykiskt och ekonomiskt. Rätt komiskt när man läser i olika sammanhang om tjejer som lipar över att de alltmer sällan blir uppvaktade eller bjudna på drinkar. Dags att tjejerna börjar inse att killarna i allt högre grad prioriterar lugn och stabilitet före en kravmaskin med vackert ansikte och en för allmänheten öppen springa....
  • Anonym (Mäster)
    Anonym (Roelf) skrev 2026-03-29 22:05:59 följande:
    Man förstår att allt fler killar i GenZ hellre avstår relationer och investerar i sig själva, sin ekonomi, i målen de har satt upp och sina relationer med polarna istället för i toxiska relationer med tjejer som dränerar en både psykiskt och ekonomiskt. Rätt komiskt när man läser i olika sammanhang om tjejer som lipar över att de alltmer sällan blir uppvaktade eller bjudna på drinkar. Dags att tjejerna börjar inse att killarna i allt högre grad prioriterar lugn och stabilitet före en kravmaskin med vackert ansikte och en för allmänheten öppen springa....
    Bra skrivet och helt rätt. 

Kan tillägga att när män snart får tillgång till AI-robotar så kommer det att bli ännu svårare att övertyga männen att välja "riktiga" kvinnor när AI är så otroligt mycket behagligare varelser. 
  • Anonym (Roelf)
    Anonym (Mäster) skrev 2026-03-29 22:29:51 följande:

Kan tillägga att när män snart får tillgång till AI-robotar så kommer det att bli ännu svårare att övertyga männen att välja "riktiga" kvinnor när AI är så otroligt mycket behagligare varelser. 
    Tack. Efter två toxiska relationer fick jag nog. Jag är förvisso inte ur GenZ, men nu lever jag som en sån och jag mår ypperligt. Jag har en ekonomi som blir allt stabilare, har en hyfsad lön och ett fint boende. En gång i veckan går polarna och jag ut för lite bärs och snack. Det är rätt komisk att se hur tjejerna försöker få vår uppmärksamhet och hoppas att få fria drinkar, men kammar noll. Andra tider nu, pullor. Killarna inser alltmer att lyckan skapar man bäst på egen köl och där ingår inga egenkära kravmaskiner som hoppas på fritt vivre... Synen på tjejer förändras helt enkelt och det är på tiden. Ens personliga värde hänger inte på om man har tjej eller inte. 

Så långt gången är jag inte att jag skulle ta till AI Jag är som sagt tillfreds med min nuvarande tillvaro, men jag har inte stängt dörren för relationer inom en närtid, men det blir inte med en svenska i alla fall. Den saken är klar.   
  • Anonym (Våga och vinn?)
    Anonym (Roelf) skrev 2026-03-29 22:05:59 följande:
    Det är fel för en tjej att ha sex med många män säger du, och om man villl förolämpa en man så säger man att han har sex med män.

Alltså- det är ju helt uppenbart att ha sex med män som sänker en persons värde så då får väl alla sluta med det. Så vad gnäller du om då?
  • Anonym (nja)
    Anonym (123) skrev 2026-03-29 13:16:24 följande:
    Ja så är det ju. Men det var ju inte som idag att alla ska ha sig en höginkomsttagare. Snarare så att pigan gifte sig med drängen. Bondedottern gifte sig med bondesonen. 
    Det är fortfarande så att folk generellt bildar par med personer från samma samhällsklass med liknande bakgrund. Att det finns ett fåtal av båda könen som har orealistiska förväntningar när de söker partner förändrar inte detta.
  • Anonym (nja)
    Anonym (Våga och vinn?) skrev 2026-03-30 08:05:47 följande:
    Det är fel för en tjej att ha sex med många män säger du, och om man villl förolämpa en man så säger man att han har sex med män.

Alltså- det är ju helt uppenbart att ha sex med män som sänker en persons värde så då får väl alla sluta med det. Så vad gnäller du om då?
    Samtidigt gnälls det på kvinnor som är för kräsna när det gäller sexpartner eftersom det då är synd om de män som blir utan sex. Det är inte lätt att göra rätt.
  • ClumsySmurf
    Tecum skrev 2026-03-28 10:45:45 följande:
    Random kvinnor har aldrig varit tysta och sett ut som söta dockor. Är du väldigt ung, eller...?
    Det är väl bra att kvinnor blivit mer jämställda, även om jag tycker det är onödigt att ta efter mäns dåliga vanor, som att använda våld och droger.
    vill du utveckla det markerade?
  • KimLinnefeldt

Det är bra att människor har höga tankar om sitt utseende. Självförtroende är en bristvara.

Dejtingapparna är för övrigt alldeles för inriktade på det ytliga - hur stor näsa man har, om man har dubbelhaka etc. Och alldeles för lite på det som verkligen räknas i längden - charm, omtanke, humor, självförtroende, klokhet.

• Anonym (Tecken)
    Anonym (Som under medel....) skrev 2026-03-29 19:03:13 följande:

Är man under medel, sämre än genomsnittet som man hamnar man i en liten speciell sits. Alla kvinnor, även de som är på sätt och vis din liga (under medel) kan få bättre än dig. Finns fullt av betydligt under medel kvinnor som kan träffa olika medelmän flera gånger i veckan om de vill.

Så vi har egentligen ingen nivå att hålla oss till, och risken att blir ratad är precis lika stor om vi försöker med någon som ser ut som Gudrun Schyman eller Sydney Sweeney. Så det finns inget att förlora genom att försöka med Sweeney istället för Schyman. Vi har lika låg chans oavsett, så valet blir självklart Sweeney.

Men du pratar ju bara om sex. De flesta kvinnor vill inte ha sex med flera olika män i veckan bara för att möjligheten finns. 
  • Anonym (Tecken)
    Anonym (Mäster) skrev 2026-03-29 22:29:51 följande:

Jag tror det blir kvinnor som kommer bli storkonsumenter i framtiden. Tänk att ha en snygg AI-pojkvän hemma som inte stökar ner, inte bråkar, inte manipulerar, inte dricker sig full och inte spelar bort pengar. Han hjälper till att städa och tvätta och sköta hemmet OCH finns alltid där för att lyssna, stötta, kommunicera och prata. 
  • Anonym (Självkritik)
    Anonym (Tecken) skrev 2026-03-30 13:28:55 följande:
    Men du pratar ju bara om sex. De flesta kvinnor vill inte ha sex med flera olika män i veckan bara för att möjligheten finns. 
    Inte i veckan kanske, men ombyte förnöjer verkligen. Jag har levt i ett 12 år långt förhållande och fick verkligen nog av att känna mig så bunden och ofta så var det nästan som om man levde i "symbios" med varandra. Ska tilläggas att den mannen hade ett visst kontrollbehov och hade ofta ont av att jag pratade med andra män. Så efter det beslöt jag mig för att fortsättningsvis får det bli kortare särboförhållanden eller bara ONS.

Det är väldigt få män i datingvärlden som är förhållandematerial, och det tror jag många kvinnor kan vittna om.
Svar på tråden Lider män brist på självkritik?